Webshophouder

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een webshophouder is de beheerder en/of eigenaar van een virtuele winkel, waarop handelswaar wordt aangeboden. Webshops zijn tegenwoordig populair en iedereen kan een eigen webshop starten. Lang niet alle webshophouders beschikken over een fysieke winkel naast de webshop. In dat geval kan een webshophouder aangemerkt worden als internetondernemer, die zich vooral zal richten op consumenten. Daarnaast zijn er veel webshops te vinden die wel gecombineerd worden met fysieke winkels. Dit betreft over het algemeen de grotere retailers die over meerdere winkels beschikken. Webshops zijn vooral populair omdat hierdoor geen winkelpand gehuurd hoeft te worden, waardoor de exploitatiekosten laag zijn. Een ander groot voordeel is dat een webshophouder geen gebruik hoeft te maken van personeel. Het opstarten van een eigen webshop is tegenwoordig niet moeilijk meer, echter is het creëren van een succesvolle webshop wel moeilijk. Door de grote concurrentie tussen webshops is de vindbaarheid en de prijsconcurrentie groot te noemen, waardoor lang niet alle webshops succesvol zijn. De bekende retailers besteden veel budget aan marketing om goed gevonden te worden. Kleinere webshophouders beschikken in de meeste gevallen niet over voldoende budget om de concurrentie aan te gaan. Dit neemt niet weg dat iedereen een eigen webshop kan starten. Het is tegenwoordig wel belangrijk om je op een duidelijke manier te onderscheiden van andere retailers. De investeringskosten van een webshop zijn lager dan van een fysieke winkel. Een belangrijke aanvulling hierop is dat webshophouders te maken krijgen met andere veelvoorkomende onkosten. Denk bijvoorbeeld aan gratis bezorging, gratis retourneren en aan de marketingkosten. De investeringskosten van een webshop moeten niet onderschat worden, omdat het actueel houden van een webshop een dagtaak is voor meerdere personen, afhankelijk van de webshop. Daarnaast moet een webshop veel bezoekers trekken om succesvol te zijn.

Een webshophouder is dus een beheerder of webmaster, die verantwoordelijk is voor een webshop. Het is niet zo dat een webshophouder een programmeur hoeft te zijn, omdat er tegenwoordig veel contentmanagementsystemen zijn, waardoor een webshophouder niet hoeft te programmeren. Daarnaast zijn er ICT-specialisten, die zich gespecialiseerd hebben in het bouwen van webwinkels. Dit is meestal van toepassing als opdrachtgevers specifieke wensen hebben. De meeste webshophouders hebben voldoende aan een bestaand contentmanagementsysteem. Als webshophouder is het inrichten en beheren van de webshop in de meeste gevallen belangrijker dan het kunnen programmeren. Het beheren van een webshop moet in de meeste gevallen niet onderschat worden. Denk bijvoorbeeld aan het regelmatig toevoegen van nieuwe artikelen, het maken van productomschrijvingen, het beantwoorden van mails en aan het aanpassen van prijzen. De grotere retailers beschikken tegenwoordig over verschillende moderators en webcare medewerkers, die niks anders doen dan het helpen van klanten. Zoals eerder omschreven is het runnen van een webshop in de meeste gevallen niet makkelijk, omdat er sprake is van veel concurrentie. Het vindbaar zijn op internet is niet makkelijk en zal over het algemeen redelijk veel budget kosten, omdat er reclame gemaakt moet worden. Het reclame maken voor een webshop is over het algemeen kostbaar.

Bezoekers krijgen op je webshop

Het krijgen van voldoende bezoekers op een webshop is van levensbelang om te kunnen overleven. Het alleen hebben van een mooie webshop zal er niet voor zorgen dat je automatisch bezoekers krijgt. De meeste webshophouders besteden veel tijd en budget aan content marketing en aan search engine optimisation. Content marketing kan betrekking hebben op copywriters, die artikelen schrijven voor webshophouders of heeft betrekking op productomschrijvingen. Goede productomschrijvingen zijn belangrijk als we spreken over producten. Retailers kunnen hiervoor ook gebruik maken van een productmanager. Een productmanager is verantwoordelijk voor het zo optimaal mogelijk in de markt zetten van nieuwe producten. Daarnaast kan er sprake zijn van een brand manager, die verantwoordelijk is voor het vergroten van de naamsbekendheid van producten. Een ander belangrijk punt is gebruiken van goede productfoto's. Goede productfoto's kan het aantal bezoekers fors doen laten toenemen. Bij productfoto's is het wel belangrijk om de foto's een duidelijk omschrijving te geven, zodat de verschillende zoekmachines de productfoto's begrijpen.

Webshop marketing

Webshophouders die snel willen groeien zullen in de meeste gevallen moeten adverteren. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door middel van Google Ads. In dat geval is het wel belangrijk om de data te meten om tot de beste resultaten te komen. Grote marketingbureaus maken hiervoor meestal gebruik van een webanalist. Een webanalist is gespecialiseerd in het monitoren van resultaten en kan aanbevelingen doen als bepaalde reclamecampagnes niet succesvol genoeg zijn. In de meeste gevallen heeft een webanalist te maken met een retail manager of marketinganalist. Het is belangrijk om marketingcampagnes te monitoren, omdat het betalen voor bezoekers geen garantie geeft op sales. Het komt vaak voor dat marketingcampagnes anders ingericht worden om betere resultaten te behalen. Een andere manier om snel meer bezoekers te trekken is het laten schrijven van reclameteksten, die op andere websites geplaatst worden tegen een vergoeding. Ook linkbuilding kan waardevol zijn, echter kost goede linkbuilding meestal veel tijd.

Affiliate marketing webshop

Door het toepassen van affiliate marketing is het niet nodig dat je eigen producten verkoopt op je webshop of website. Affiliate marketing is populair en heeft als grote voordeel dat je geen voorraad hoeft te hanteren. In dat geval zal een webshophouder een vergoeding ontvangen per aangebrachte lead. Affiliate marketing kent verschillende vormen, zoals een vergoeding per lead of dropshipping. Bij dropshipping verkoop je handel van iemand anders onder je eigen naam. De producten worden in dat geval door de fabrikant rechtstreeks verzonden naar de consument. Bij affiliate marketing is het niet nodig dat je zelf moet investeren in producten. Iemand die zich gespecialiseerd heeft in affiliate marketing noemt men een affiliate marketeer. Affiliate marketing kent wel nadelen, omdat er meestal veel webshophouders zijn die dezelfde producten aanbieden. Ook gebruiken webshophouders bij affiliate marketing vaak dezelfde productomschrijvingen en productfoto's, waardoor de vindbaarheid lastig is.

De valkuilen van een webwinkel:

Succesvol een webshop runnen:

Opleidingen tot webshophouder

Er zijn geen opleidingen tot webshophouder. Iedereen kan een eigen webshop starten en hoeft niet te beschikken over een specifiek opleiding. Vanzelfsprekend bestaan er wel opleidingen die nuttig kunnen zijn als webshophouder, zoals de Hbo-opleiding bedrijfseconomie of de Hbo-opleiding business management. Deze opleidingen zijn vooral nuttig voor de grotere webshophouders, die te maken hebben met personeel. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Ook de boekhouding is belangrijk als zelfstandig ondernemer.

Bedrijven waar een webshophouder werkzaam kan zijn

Een webshophouder zal in de meeste gevallen aangemerkt moeten worden als ondernemer. In dit geval kan een webshophouder ook aangemerkt worden als internetondernemer. Ook retailers en middenstanders kunnen beschikken over een eigen webshop. Denk bijvoorbeeld aan supermarktmanagers, drogisterijen, juweliers, parfumeries, bouwmarkten en aan modeontwerpers. Het is niet zo dat alle webshops om evenveel aandacht vragen, omdat webshops ook geautomatiseerd kunnen zijn. Het is dus prima denkbaar dat een webshophouder ook andere werkzaamheden uitvoert, afhankelijk van de soort webshop en de producten, die aangeboden worden.

Competenties webshophouder

De competenties van een webshophouder zijn niet zomaar aan te geven, omdat webshophouders op verschillende manieren werkzaam kunnen zijn. In het algemeen zal een webshophouder wel over een sterke commerciële instelling moeten beschikken. Daarnaast kan innovatie aangemerkt worden als belangrijke competentie. Dit heeft vooral betrekking op het volgen van de laatste trends en het kunnen onderscheiden van andere webshops. Omdat een webshophouder te maken heeft met klanten moet je ook beschikken over goede communicatieve vaardigheden. Omdat je meestal te maken heeft met verschillende specialisten kan ook het netwerken belangrijk zijn. Algemeen belangrijke woorden zijn passie, productkennis, vernieuwing, betrouwbaarheid, wet- en regelgeving, doorzettingsvermogen, plannen, organiseren en presteren.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als webshophouder

Het arbeidsmarktperspectief van een webshophouder is niet van toepassing, omdat iedereen een webshop kan starten. Een ondernemer zal zijn eigen arbeidsmarktperspectief moeten bepalen door het succesvol opbouwen van een webshop. De doorgroeimogelijkheden van een webshophouder moeten dan ook gezien worden in het opbouwen van een succesvolle webshop. Het opbouwen van een succesvolle webshop is niet makkelijk en zal om veel doorzettingsvermogen vragen. In de meeste gevallen zal er veel reclame gemaakt moeten worden via sociale media om een webshop onder aandacht te kunnen brengen bij het publiek. Ook het inschakelen van specialisten, zoals een online marketeer die verantwoordelijk is voor de acquisitie, kan enorm helpen gedurende de opstartfase van een webshop.

Arbeidsvoorwaarden en salaris webshophouder

Arbeidsvoorwaarden en salaris als webshophouder zijn niet van toepassing op dit beroep. Als zelfstandig ondernemer bepaal je je eigen arbeidsvoorwaarden. Het salaris als internetondernemer of ondernemer hangt sterk af van je successen als ondernemer en mogelijke kosten die je hebt. Zet je veel om en is de winstmarge goed dan zal je uiteraard meer verdienen dan wanneer je weinig omzet maakt.

Mijnzzp.nl