Webanalist

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een webanalist is een ICT-medewerker die zich gespecialiseerd heeft in het analyseren van internetverkeer, door middel van het bijhouden van bezoekersstatistieken en bezoekersgedrag. Deze gegevens zal een webanalist gebruiken om vervolgens te kunnen verwerken in bruikbare rapportages en analyses. Het bijhouden van bezoekersstatistieken en bezoekersgedrag is over het algemeen erg belangrijk voor bedrijven, omdat bedrijven deze gegevens kunnen gebruiken om meer conversie te realiseren. Met andere woorden zal een webanalist proberen te bepalen welke verbeterpunten doorgevoerd moeten worden, zodat bezoekers van een website vaker terugkomen en overgaan tot handelingen binnen de website. Het beroep webanalist heeft raakvlakken met het beroep data-analist maar is niet geheel hetzelfde, omdat het beroep data-analist uitgebreider is. Een webanalist zal over het algemeen alleen bezoekersstatistieken en bezoekersgedrag analyseren. Een data-analist kan ingezet worden voor het analyseren van alle denkbare gegevens. Over het algemeen is een webanalist een soort van wiskundige, die ook gezien kan worden als statisticus. Dit hoeft niet altijd het geval te zijn, omdat het beroep webanalist heel ruim gezien moet worden. Eigenlijk kan iedereen wel gezien worden als webanalist, omdat het voor alle webmasters en andere ICT-medewerkers belangrijk is om bezoekersgedrag te analyseren. Het is denkbaar dat een webanalist ook verantwoordelijk is voor het doorvoeren van technische aanpassingen na het analyseren van gegevens. De inhoudelijke werkzaamheden van een webanalist kunnen wel verschillen per webanalist, omdat een webanalist ook fulltime werkzaam kan zijn als webanalist. In dat geval zal een webanalist alleen verantwoordelijk zijn voor het analyseren van internetverkeer en het opstellen van bruikbare rapporteren.

Zoals eerder omschreven is het analyseren van bezoekersstatistieken en bezoekersgedrag over het algemeen erg belangrijk voor bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan webwinkels die hun conversie willen verhogen. Het verhogen van de conversie is over het algemeen alleen mogelijk als een webanalist alle data analyseert en zal verwerken in bruikbare rapportages. Losse data heeft over het algemeen geen waarde, omdat losse data niet begrepen kan worden door mensen. Pas als een webanalist alle losse data verwerkt heeft in bruikbare rapportages is de date waardevol geworden. Een webanalist kan over het algemeen alleen op een goede manier data analyseren als er sprake is van veel data. Uit deze data kan bijvoorbeeld blijken dat bezoekers vaak afhaken na bepaalde handelingen op de website. In dat geval kan het advies zijn om bepaalde handelingen anders te formuleren, zodat bezoekers niet meer zo snel afhaken. Andere werkzaamheden van een webanalist kunnen zijn het analyseren van reclamecampagnes of het analyseren van bezoekers, die binnenkomen via social media kanalen. Het analyseren van bezoekersstatistieken en bezoekersgedrag kan enkele dagen tot maanden in beslag nemen, afhankelijk van de soort website en het aantal bezoekers van een website.

Na het analyseren van bezoekersstatistieken en bezoekersgedrag zal een webanalist een rapportage opstellen, waarbinnen alle bevindingen zijn opgenomen. Deze rapportage is belangrijk voor verschillende ICT-specialisten, zoals voor SEO-specialisten, programmeurs, webdesigners, software architecten en projectleiders. Al deze verschillende ICT-medewerkers kunnen de rapportage gebruiken om de website verder te verbeteren, waardoor mogelijk de conversie van de website zal toenemen. Ook na het doorvoeren van mogelijke veranderingen is het belangrijk dat de webanalist de website blijft analyseren, om de resultaten te kunnen analyseren. Zoals eerder omschreven is het denkbaar dat een webanalist ook verantwoordelijk is voor andere werkzaamheden dan alleen het analyseren van bezoekersstatistieken en bezoekersgedrag. Als een webanalist ook verantwoordelijk is voor het analyseren van andere data kan een webanalist ook gezien worden als een data-analist.

Diverse werkzaamheden van een webanalist zijn:

  • Het adviseren van andere ICT-specialisten
  • Het analyseren van online bezoekers- en klantgedrag
  • Het analyseren van reclamecampagnes
  • Het deelnemen aan vergaderingen en scrum teams
  • Het monitoren en analyseren van aanpassingen
  • Het verwerken van losse data in bruikbare rapportages

Meer rendement uit online marketing:

Split-testen van websites:

Opleidingen tot webanalist

Er zijn geen erkende opleidingsmogelijkheden tot webanalist. Over het algemeen moet het beroep webanalist gezien worden als een beroep op minimaal Hbo-niveau. Welke opleiding een webanalist genoten heeft kan dus verschillen per webanalist, omdat er geen gerichte opleiding is tot webanalist. Een webanalist kan bijvoorbeeld over de Hbo-opleiding HBO-ICT beschikken, echter is het goed denkbaar dat de webanalist over een andere opleiding en/of studie beschikt. Een webanalist kan in sommige gevallen bijvoorbeeld ook aangemerkt worden als wiskundige of als statisticus. Het is dus niet mogelijk om een specifieke opleiding te benoemen, omdat een webanalist op verschillende manieren en niveaus werkzaam is. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Ook de boekhouding is belangrijk als zelfstandig ondernemer.

Bedrijven waar een webanalist werkzaam kan zijn

Een webanalist kan voor uiteenlopende bedrijven, organisaties en overheden werkzaam zijn, die te maken hebben met online-activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan marketingsbedrijven, detailhandel, verzekeraars en aan banken. Eigenlijk kan een webanalist overal wel werkzaam zijn. Het is ook denkbaar dat een webanalist gezien kan worden als webmaster of als websitebouwer. Het is over het algemeen voor alle website-eigenaren belangrijk om bezoekers te analyseren. Het beroep webanalist kan dan ook op verschillende manieren voorkomen in de praktijk. Een webanalist kan ook werkzaam zijn als consultant of als ondernemer.

Competenties webanalist

Als webanalist is het belangrijk dat je over een goed wiskundig inzicht en analytisch vermogen beschikt. Daarnaast kan communicatie aangemerkt worden als belangrijke competentie, omdat een webanalist veel te maken heeft met andere ICT-specialisten en leidinggevenden, zoals marketinganalisten en content managers. Als webanalist hoef je geen programmeur te zijn, echter is het wel belangrijk dat de webanalist beschikt over een gedegen ICT-kennis. Ook overtuigingsvermogen kan aangemerkt worden als belangrijke competentie, omdat een goede webanalist de bevindingen moet kunnen onderbouwen. Algemeen belangrijke woorden zijn passie, cijfers, zelfstandigheid, presteren, monitoren, inzicht, verantwoordelijkheidsgevoel en innovatie.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als webanalist

Het arbeidsmarktperspectief als webanalist is over het algemeen redelijk goed te noemen als je beschikt over de juiste opleidingen en/of studie. Wel is het zo dat lang niet alle organisaties gebruik maken van een webanalist. Het zijn over het algemeen alleen de grotere organisaties die fulltime werkende webanalisten in dienst hebben. Binnen kleinere organisaties behoren de werkzaamheden van een webanalist over het algemeen toe aan andere ICT-specialisten. De doorgroeimogelijkheden van een webanalist moeten gezien worden in het verkrijgen van meer verantwoordelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan het werken als scrum master of aan de functie unitmanager. De doorgroeimogelijkheden als webanalist kunnen wel verschillen per webanalist en de soort werkgever, omdat het beroep webanalist op verschillende manieren voorkomt in de praktijk.

Arbeidsvoorwaarden en salaris webanalist

Er zijn geen voorbeelden te geven van de arbeidsvoorwaarden als webanalist, omdat een webanalist binnen alle denkbare branches werkzaam is. Over het algemeen zal een webanalist een salaris verdienen tussen de 3000 en 5000 bruto per maand, afhankelijk van opleidingen, leeftijd en verdere verantwoordelijkheden.

Mijnzzp.nl