Van de redactie

Avatar van Team Mijnzzp

Schoenen

Natuurlijk wil je dat er zo veel mogelijk bezoekers op jouw website terecht komen! Zodat ze je producten gaan bekijken, je USPs (unique selling point) zullen lezen, een contactformulier in gaan vullen of iets uit je webshop bestellen. Of alleen maar om zo veel mogelijk enthousiaste lezers voor jouw blogs te krijgen. Voor de meeste webmasters zal het verhogen van de conversie het belangrijkste doel zijn – maar ook dat doel is gebaat bij het krijgen van meer gasten en pageclicks.

Hoe maak je je site populairder? Er zijn heel veel manieren om dat voor elkaar te krijgen – maar het gaat je werk kosten. Bovendien moet je site niet alleen echte mensen aantrekken - je wil hem ook zo hoog mogelijk in de zoekmachines krijgen. Want hoe beter Google jouw blogs en pagina’s oppikt, hoe meer mensen die ook te zien krijgen als ze aan het surfen zijn.

We bespreken hier de meest toegankelijke manieren waarop jij een groot succes van je site kan maken. Van betaalde advertenties plaatsen tot het verbeteren van je blogs. Lees deze 11 tips om meer gasten op je site te krijgen, en ga aan de slag.

1. Weet wat de basis van een goede site is

Internet staat vol met sites die ongeveer dezelfde producten, diensten of informatie aanbieden als de jouwe. Hoe krijg je jouw nieuwe site dan toch interessant voor bezoekers én hoog in de zoekmachines? Dit zijn de randvoorwaarden voor online succes.

-Je site moet aantrekkelijk zijn voor bezoekers

  • Je site moet snel laden en op mobiele apparaten even mooi zijn als op een desktop. Ook moet hij een overzichtelijk menu hebben – een klant moet binnen een seconde door kunnen klikken naar het juiste menu-onderdeel, of meteen kunnen zoeken naar het product dat hem interesseert.

-Je site moet actueel zijn

  • Dat is belangrijk voor trouwe bezoekers, die graag op de hoogte blijven van jouw business. Maar ook voor de zoekmachines – hoe vaker je nieuwe inhoud, blogberichtjes en producten op je site zet, hoe hoger hij in Google komt.

-Je teksten moeten leesbaar zijn

  • Korte, interessante zinnen pakken de aandacht. En daarna houden ze hem vast. Bezoekers willen geen lange lappen tekst. Ze lezen liever korte paragrafen, interessante kopjes met de zoekwoorden die hen interesseren.

-Je site moet zoekmachinevriendelijk zijn

2. Optimaliseer je site

Zoals je hierboven al las geven zoekmachines voorgang aan sites die zoekmachinevriendelijk zijn ingericht. Daar naartoe werken noemen we SEO, Search Engine Optimization. Dat kan een gespecialiseerd online marketingbureau voor je uitvoeren. Maar je kan ook zelf veel stappen ondernemen om te zorgen dat je site hoger in Google terecht komt. Een paar concrete voorbeelden hiervoor.

  • Verwerk de juiste zoektermen in jouw site. Je klanten zoeken online met bepaalde woorden of combinaties daarvan. Ga met een gratis of betaalde tool na welke zoektermen populair zijn, en zet die in je webteksten en productinfo.
  • Maak de URLs op je site begrijpelijk. Elk pagina-adres of URL van je site moet netjes uitgeschreven zijn en woorden bevatten die precies weergeven wat er op die pagina staat.
  • Ook de alt-tags en namen van je media moeten goed uitgeschreven zijn en uitleggen wat voor het is.
  • De kopjes van je teksten zijn belangrijker dan de teksten in de paragrafen. Dat geldt ook voor de paginaomschrijving (meta description) en de paginaomschrijving.
  • Ten slotte moeten je teksten goed geschreven zijn, met de juiste steekwoordendichtheid, lengte en opbouw.

Klinkt dat heel ingewikkeld? Er zijn online een flink aantal goede en gratis plugins die je kunnen helpen om je site zoekmachinevriendelijker te maken. Yoast, RankMath en SEOPress zijn de beste keuzes als je een WordPress site hebt.

3. Bedenk of je meer bezoekers of liever meer conversie wilt

Wil je meer vooral bezoekers op je site om je enthousiasme en liefde over jouw unieke hobby mee te delen? Of gaat het je toch echt om de keiharde cash? In dat laatste geval is conversie belangrijker dan het aantal bezoekers dat je aantrekt. Je kan dan misschien beter investeren in manieren om je conversie, en dus je omzet te verhogen.

Lees je dan in in manieren om je producten slim te marketen. En om je gasten over te halen om een aankoop te doen. Bijvoorbeeld door kortingsacties te houden of vouchers weg te geven. Zorg voor een prijs waarmee je al je concurrenten aftroeft. Bied producten aan die nergens anders te vinden zijn. En geef gratis producten weg bij elke bestelling. Zo zijn er nog honderd intelligente manieren van marketing die je omzet kunnen verhogen – zonder dat je het beste gastenaantal binnen je branche hebt.

4. Schrijf regelmatig om meer organische bezoekers op je site te krijgen

Het is een cliché binnen de wereld van online marketing, maar het is wel waar: CONTENT IS KING. Hoe vaker jij waardevolle inhoud op je pagina plaatst, hoe hoger je site in de zoekmachines komt. En hoe meer mensen jouw site zullen vinden, omdat ze online zoeken naar een onderwerp waar jij over geschreven hebt.

Hoe vaak moet je bloggen om je aantal pageclicks te laten groeien? Een goede richtlijn is om meerdere artikelen per week te plaatsen. Liefst met een lengte van 500 tot 1000 worden, en doorspekt met ongeveer 1% tot 5% aan relevante zoektermen. Alle nieuwe artikelen houd je natuurlijk in je archief, waardoor de totale inhoud van jouw site snel groeit. En hoe groter je archief, hoe meer authoriteit je site krijgt.

Klinkt het als te veel werk om zo vaak nieuwe blogs of tekstjes te schrijven? Ga op zoek naar gastbloggers. Die bloggen graag een artikel voor je, als ze daarin links naar hun eigen site mogen opnemen. Of betaal copywriters om het zware werk voor jou te verrichten, zodat je nog sneller groeit.

5. Nieuwe bezoekers aantrekken – organisch of betaald

Hoe meer mensen jouw site bezoeken, hoe hoger je conversies wordt. En je kan het aantal bezoekers op twee manieren laten groeien.

  • Je kan organisch pageclicks verdienen. Dat is puur op basis van de mensen die jouw uitingen en site interessant vinden en hem daarom bezoeken. Dat kost veel digitale inkt, moeite om je inhoud te verspreiden en geduld.
  • Een slimme manier om links naar jouw webpagina te verspreiden is linkbuilden dit behandelen we verderop.
  • Betalen voor bezoekers kan ook. Je laat je reclames en teksten dan verspreiden door andere sites en platforms. Een goed voorbeeld is Google Ads, waarbij jouw site getoond wordt aan users die een zoekopdracht invoeren die zijdelings verband houdt met jouw webpagina. Google Ads is wel kostbaar, maar levert direct resultaat op. Voor grote bedrijven is dit platform interessant, maar voor de meeste webmasters is dit niet echt een optie. Er zijn gelukkig ook betaalbaardere social media, sites, fora en andere kanalen waar je kan adverteren.

6. Mik op 1000 bezoekers per dag of meer

Het ontvangen van 1000 bezoekers per dag is alleen mogelijk door het opbouwen van veel autoriteit. Denk niet dat je volgende maand de blogkoning van jouw vakgebied bent! Het internet is groot, en bezoekers zijn kritischer dan ooit. Bovendien zijn er veel sites die verstand hebben van hetzelfde onderwerp als jij, en die ook hun best doen om klanten te trekken.

Als je het geluk hebt om een hype te creëren met jouw blogs, filmpjes, producten of diensten, dan kan het gastenaantal van je website inderdaad opeens magisch exploderen. Maar in de meeste gevallen kost het gewoon tijd om dat magische aantal van 1000 bezoekers per dag te bereiken. Vaak hebben we het dan over sites die al jaren actief zijn. Zie jij jezelf zo lang werken aan het bouwen aan je eigen site? Beter dat je je nu realiseert dan die 1000 bezoekers veel werk gaat kosten dan dat je later teleurgesteld raakt!

7. Werk actief aan linkbuilding

Hoe meer externe sites een link naar jouw site opnemen op hun pagina’s, hoe hoger je authoriteit wordt. Linkbuilden is het uitwisselen van links met andere webmasters. Linkbuilden kan je enorm helpen om meer autoriteit op te bouwen. Het is wel belangrijk om dit op de goede manier te doen. Als je een link met een andere site uitwisselt (een A - B linkruil), dan heeft dat geen enkel gevolg voor je authoriteit. Veel beter is het om een A – B – C linkruil uit te voeren, via twee andere sites dus. Er zijn verschillende platforms waar je zulke linkbuilding gratis of betaald kunt uitvoeren. Houd er rekening mee dat je redelijk wat heen en weer zal moeten mailen om gelinked te worden!

8. Deel je inhoud op verschillende platforms

Zorg dat jouw teksten, acties en producten op zo veel mogelijk platforms terecht komen. Dat zorgt dat meer mensen van jouw bestaan op de hoogte zijn, en het genereert dus bezoekers en conversie. Dat kan via persberichten, forums en social media. Het is slim om extra energie te steken in de social media die bij jouw doelgroep populair zijn. Of dat nou Instagram, Linkedin, Facebook, TikTok of Twitter is.

Beter nog: schakel anderen in om jouw inhoud te delen! Zorg dat je artikelen of producten met één klik op je site via sociale media te delen zijn. Of houd winacties met de kans op een prijs voor iedereen die jouw reclame deelt. Zo krijg een ideale situatie: mensen die jouw inhoud gratis verspreiden binnen hun groep bekenden!

9. Optimaliseer je oude content

Heb je in het verleden al veel geschreven over jouw branche? Je kan deze inhoud hergebruiken, door ernaar te linken in je nieuwe blogs, artikelen of productinfo. Zulke interne links binnen je eigen site verhoogt de waarde van je site. Met voldoende links in je teksten en producten houd je je bezoekers langer op je site, zodat de kans op conversie toeneemt. Denk maar aan de keren dat je een uur lang op Wikipedia of een andere kennisbank zat te surfen, omdat je telkens kon doorklikken naar nieuwe interessante artikelen!

Je kan ook aan contentcuratie doen. Dat is het afstoffen van oude artikelen, ze herschrijven of aanvullen, en/of op nieuwe media plaatsen. Het is helemaal mooi als er een actuele aanleiding is om zo’n artikel Uyt Den Ouden Doosch op te takelen! Met weinig moeite krijg je zo extra inhoud voor je pagina.

10. Creëer echte waarde voor je bezoekers

Mensen zijn niet dom – ze surfen op internet om iets interessants te lezen of te bekijken. Is een pagina niet boeiend, dan klikken ze meteen weg. Daarom moet je inhoud maken die de aandacht grijpt en bezoekers uitnodigt om verder te lezen. Een paar tips hiervoor.

  • Schrijf blogjes die een hoge nieuwswaarde bevatten, interessante unieke feiten bevatten of grappig geschreven zijn.
  • Zorg dat je een expert wordt binnen (een deel van) jouw vakgebied. En wees niet bang om de diepte in te gaan. Algemene informatie over een bepaald onderwerp valt waarschijnlijk al op 100 andere sites te lezen.
  • Geef tips en lijstjes waar jouw potentiële klanten echt op zitten te wachten. Doe eventueel inspiratie op bij je concurrenten – en maak dan dezelfde soort inhoud, maar beter.
  • Durf je content persoonlijk te maken. Laat je enthousiastme en je persoonlijke ervaring naar voren komen. Speel in op de gunfactor en laat mensen zien wie jij bent, en waarom jouw bedrijf het verdient om hen als klant te krijgen.

11. Geef jezelf de tijd om te groeien

Het is veel waarschijnlijk dat je een paar jaar bezig zult zijn om een goed bezochte online shop te kweken. Dat kost tijd, zweet, hoofdbrekens, zere vingers en waarschijnlijk geld. Alleen als jij er voor wilt gaan om al die moeite te steken in je website of webshop, dan kan je uitgroeien tot een online bedrijf met een grote authoriteit, veel enthousiaste en terugkerende klanten en een prachtige omzet. En geloof ons – als je dat bereikt, dan is het alle moeite dubbel en dwars waard geweest.

Lees ook ons artikel: Linkbuilding voor bloggers: meer autoriteit opbouwen

Mijnzzp.nl