Van de redactie

Avatar van Team Mijnzzp

Winkel

We willen graag allemaal zo veel mogelijk conversie behalen met behulp van de teksten die we als ondernemer schrijven. Met conversie bedoelen we het aantal bezoekers van je website die uiteindelijk overgaat tot het kopen van een product of dienst, die jij als ondernemer aanbiedt. Wanneer je gespecialiseerd bent in het schrijven van SEO gerelateerde content, houdt je jezelf voornamelijk bezig met het zoeken naar de juiste zoekwoorden. Zo nu en dan kom je dan als schrijver ook zoekwoorden tegen met een hoog zoekvolume waaraan een minimale concurrentie verbonden is. Toch kan het zijn dat je dit zoekwoord helemaal niet mag gebruiken. Dit omdat het zoekwoord wat jij in gedachten had niet van toepassing is op de klant waar jij voor gaat schrijven. Het kan bijvoorbeeld zijn dat jouw klant helemaal geen goedkope hoekbanken aanbiedt. Wanneer je gespecialiseerd bent in het schrijven van SEO gerelateerde content, is het belangrijk dat je oog hebt voor het conversieratio.

Wel of geen conversie?

Soms kan het zijn dat je jezelf als tekstschrijver vergist in het gebruiken van de juiste zoekwoorden. Het maken van een vergissing is immers menselijk. Het is belangrijk dat je kijkt naar wat je van de bezoekers op de website, van de klant waar jij voor schrijft, verwacht. Wanneer je dus de trefwoorden op de webpagina van jouw klant optimaliseert naar ‘goedkope hoekbank’, zal je wel bezoekers naar deze pagina lokken, maar zorgen niet voor meer conversie.

Toch kun je deze trefwoorden wel gebruiken en hiermee de lezer overtuigen tot het juist wel kopen van een hoekbank bij jouw klant. Je kunt gaan puzzelen met de populaire zoekwoorden. Je start bijvoorbeeld je tekst dan met ; ‘Je wilt graag een goedkope hoekbank kopen. Maar daarom zoek je nog niet per definitie een hoekbank met een mindere kwaliteit. Goedkoop is immers vaak duurkoop. Het liefst wil je natuurlijk topkwaliteit voor een zo vriendelijk mogelijke prijs.’

Het puzzelen met het gebruiken van de juiste zoekwoorden werkt enkel wanneer de inhoud van de tekst die je schrijft ook daadwerkelijk aansluit bij de zoekopdracht en wanneer de tekst een overtuigend karakter heeft.

Biedt een goed alternatief

Wanneer mensen op het internet gaan zoeken naar bepaalde onderwerpen, wordt er ook regelmatig gezocht naar dingen die niet mogelijk of haalbaar zijn. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het zoeken naar het genezen van een ongeneeslijke aandoening zoals chronische PTSS bijvoorbeeld. Wanneer jouw klant een eigen psychologie praktijk heeft, kan het relevant zijn om hier content over te schrijven. Je hebt voor deze klant al pagina’s geschreven over chronische PTSS, de behandeling van chronische PTSS, etc. Echter kan ‘het genezen van chronische PTSS’ een veel voorkomende zoekterm zijn, terwijl deze zoekterm niet aansluit met de diensten die jouw klant aanbiedt. Jouw klant biedt immers enkel behandeling aan cliënten met chronische PTSS waardoor de symptomen verminderen en het leven met deze aandoening draagbaarder wordt. Toch kun je deze zoekterm wel gebruiken in de content die jij schrijft, maar het is wel belangrijk om geen dingen te beloven die niet waargemaakt kunnen worden. Je kunt dan je tekst bijvoorbeeld zo beginnen; ‘Het genezen van chronische PTSS is nog niet mogelijk. Echter is er wel behandeling mogelijk die de symptomen van deze aandoening kunnen verlichten. Door deze behandeling te volgen wordt het leven met deze aandoening draaglijker, waardoor je mogelijk een stukje levensvreugde terugkrijgt.’ Het is dus belangrijk om op een slimme manier om te gaan met de juiste zoekwoorden.

Kennis delen

Wanneer je aan de slag gaat met het schrijven van SEO gerelateerde content, is het belangrijk om kennis te delen. Je kunt misschien denken dat het beter is om de kennis die jij hebt voor jezelf te houden. Dit omdat een ander mogelijk van jouw kennis kan profiteren, en je hier huiverig voor bent. Toch win je door het delen van je kennis wel klanten. Je zorgt er hierdoor namelijk voor dat je meer bekendheid opbouwt als expert, dat je niet enkel maar wil verkopen, maar ook in staat bent om anderen te helpen en dat mensen jouw bedrijf leren kennen. Wanneer je besluit om je kennis te delen is het zinvol om onderaan je webpagina een call-to-action neer te zetten. Wanneer je online diensten aanbiedt in de vorm van het aanleren van bepaalde technieken kun je bijvoorbeeld het volgen van een online training die jij aanbiedt, het aanschaffen van een door jou geschreven e- book, etc. neerzetten op jouw webpagina. Door dit te doen help je de bezoekers van jouw webpagina en zet je ze mogelijk aan tot het kopen van een product of dienst die jij aanbiedt.

Verplaats jezelf eens in de lezer

Tot slot is het belangrijk dat je jezelf verplaatst in de lezer op het moment dat je aan de slag gaat met het schrijven van SEO gerelateerde content. Het is namelijk belangrijk dat je als tekstschrijver oog hebt voor dat waar mensen naar op zoek zijn, en waar zij graag meer over willen lezen. Het is daarom ook belangrijk om goed na te denken over de zoekwoorden die jij wil gaan gebruiken bij het schrijven van je teksten. Je wilt immers niet dat de lezer ergens anders iets beters gaat vinden. Wanneer je aan de slag gaat met het schrijven van SEO gerelateerde content is het belangrijk dat je schrijft met behulp van een bepaalde overtuigingskracht. Je laat zien waarom mensen juist voor jouw producten of diensten moeten kiezen of voor die van een klant waarvoor jij de content verzorgt. Wanneer jouw klant meubels verkoopt en er veel gezocht wordt op ‘meubels kopen Breda’ en jouw  klant zich in Groningen bevindt maar een webshop heeft, kun je deze zoekwoorden zeker gebruiken. Het is namelijk mogelijk om de meubels bij jouw klant aan te schaffen en deze te laten leveren in Breda.

Wanneer je op een creatieve manier omgaat met het gebruiken van veel voorkomende zoekwoorden, zal je zien dat het conversiepercentage op jouw website, of die van je klant zeker zal toenemen. Soms kan het dus wel eens zinvol zijn om ‘out of the box’ te denken.

Mijnzzp.nl