Team Mijnzzp

Zoekwoorden Google

De zoekintentie van potentiële klanten is de start van de customer journey bij jouw bedrijf. Google onderscheidt verschillende zoekintenties en toont de beste resultaten bovenin de zoekmachine. Dit maakt direct het belang ervan al duidelijk. Een zoekintentie kan verschillende doelen hebben en Google maakt daarin een onderscheid.

Inhoudsopgave
Transactionele zoekintentie
Commerciële zoekintentie
Navigerende zoekintentie
Informatieve zoekintentie
Inspelen op de zoekintentie

Transactionele zoekintentie

Het doel hiervan is dat de gebruiker van de zoekmachine een zoekintentie heeft om bijvoorbeeld een product te kopen of dienst af te nemen. Denk maar aan een persoon die op zoek is naar een restaurant in de buurt om te gaan lunchen of een fiets online wil kopen. In de zoekopdracht worden dan termen gebruikt als ‘lunch + plaatsnaam’ of ‘fiets kopen’.

Commerciële zoekintentie

Deze zoekintentie richt zich op het oriënterende proces op bepaalde diensten, merken of producten. Een voorbeeld hiervan is een persoon die op zoek gaat naar de goedkoopste zorgverzekering en verzekeraars met elkaar wil vergelijken. In de zoekopdracht komt het zoekwoord ‘goedkoopste zorgverzekering’ dan vaak voor of ‘vergelijk zorgverzekeringen’.

Bij de navigerende zoekintentie heeft de gebruiker van de zoekmachine al een concrete gedachte om een specifieke website te vinden. Bijvoorbeeld met een zoekopdracht om na te gaan of het de komende uren gaat regenen op een bepaalde locatie. Een ander voorbeeld is het bekijken van de openingstijden van de supermarkt of andere winkel.

Informatieve zoekintentie

De informatieve zoekintentie richt zich op het vinden van een antwoord op een specifieke vraag. In de zoekopdracht worden dan vaak termen gebruikt als ‘hoe, wie, wat of waar’. Een voorbeeld hiervan is ‘Hoe repareer ik een lekkende keukenkraan’. In de zoekresultaten is dan veelal direct een antwoord op de vraag te zien door middel van een featured snippet.

Inspelen op de zoekintentie

Je hebt als bedrijf de mogelijkheid om in te spelen op de verschillende zoekintenties om op die manier klanten aan te trekken. Daarbij is het ideaal om elk soort intentie te koppelen aan een marketing funnel. Op deze wijze is het mogelijk om optimaal aan te sluiten bij de verschillende fases van de customer journey en bouw je het succes van je bedrijf uit.

Mijnzzp.nl