Team Mijnzzp

Netwerkende ondernemers

Gastbloggen is tegenwoordig onmisbaar voor bedrijven die online beter vindbaar willen worden. Het is een vorm van contentmarketing - net als native advertising, storytelling, inbound marketing, videomarketing en influencer marketing. Met gastbloggen plaats je simpelweg jouw artikelen op andere websites. Een groot voordeel hiervan is dat je op deze manier autoriteit opbouwt: zowel in Google als in je vakgebied. Het schrijven van gastblogs voor andere websites is een effectieve manier om de online naamsbekendheid te vergroten. Met gastbloggen plaats je simpelweg nuttige informatie op andere websites om jouw doelgroep aan te spreken. Een goede gastblog moet wel waarde toevoegen en mag niet commercieel geschreven zijn.

Met gastbloggen kun je op een relatief eenvoudige manier werken aan de online autoriteit van je website. Door te linken met andere websites via je gastblog, bouw je langzaam aan je eigen autoriteit. Het is echter essentieel dat het artikel goed aansluit bij de doelgroep van de betreffende website. Bovendien moet een gastblog waardevolle inhoud toevoegen aan de site. Voor andere websites is het interessant om een gastblog te plaatsen als het artikel goed geschreven is en als de doelgroepen overeenkomen. Dit draagt ook bij aan een betere vindbaarheid van jouw website. Zoals eerder omschreven moet jouw doelgroep raakvlakken hebben met de andere website. Dit helpt ook weer het beter vindbaar maken van de eigen website.

Inhoudsopgave
Voor wie is gastbloggen geschikt?
Waar moet je op letten bij gastbloggen?
Op welke websites kun je gastbloggen?
Is het nuttig om te gastbloggen?
Backlinks naar je website
Jouw doelgroep onderzoeken
Wat is gastbloggen?
Wat is gastbloggen niet?

Voor wie is gastbloggen geschikt?

Gastbloggen levert veel voordelen op als je...

  • Je de naamsbekendheid wilt vergroten.
  • Zichtbaar wil zijn onder de doelgroep.
  • Wil werken aan de vindbaarheid van je website in zoekmachines.
  • En meer bezoekers naar je website wilt trekken.

Kortom: het is een uitstekende marketingtechniek om reclame te maken voor je website. Een gastblog blijft, in tegenstelling tot tijdelijke advertenties zoals banners, veel langer staan op het internet. Schrijf je een enorm waardevol en tegelijkertijd tijdloos gastblog? Dan heb je maar zo kans dat dit een zogenaamde ‘evergreen’ wordt: het genereert gratis aandacht over een (zeer) lange periode!

WebsiteKortom, alle ondernemers die een website hebben en de juiste doelgroep willen aanspreken of willen werken aan linkbuilding (het opbouwen van een netwerk van externe links), hebben baat bij gastbloggen.

Waar moet je op letten bij gastbloggen?

Gastbloggen heeft dus veel voordelen, maar hoe werkt het eigenlijk? Hieronder lees je waar je op moet letten als je begint met gastbloggen.

  • Zorg ervoor dat je de juiste doelgroep aanspreekt. Doe daarom research naar de bezoekers van de website waarop je een gastblog wilt plaatsen. Zijn dit inderdaad jouw potentiële klanten?
  • Gebruik de juiste tone of voice bij het schrijven van je gastblog. Oftewel, spreek je doelgroep passend aan met het juiste taalgebruik en stijl.
  • Maak duidelijke afspraken met de eigenaar van de website waarop je je gastblog gaat publiceren. Blijft je artikel altijd op de website staan en zo nee, hoe lang blijft het dan online?
  • Controleer of er gebruik wordt gemaakt van do-follow backlinks. Met deze links wordt de waarde en pagerank doorgegeven aan jouw website link, waardoor jouw online positie groeit. Bij no-follow links heeft de webmaster ingesteld dat zoekmachines geen waarde toekennen aan deze backlink.
  • Spreek af om een melding bij het artikel te plaatsen dat het gesponsorde content betreft of in samenwerking is opgesteld. Dit moet officieel volgens de Google-richtlijnen.
  • Kies voor een website met voldoende autoriteit. Hoe goed scoort de website waar je je gastblog wilt plaatsen in Google?

Op welke websites kun je gastbloggen?

Niet alle websites bieden de mogelijkheid voor gastbloggen en veel webmasters vragen hier ook een vergoeding voor. Hoeveel dit kost is afhankelijk van de autoriteit van de website met wie je wilt samenwerken. Meestal zal dit tussen de 200 en 400 euro per artikel zijn, maar bij grotere websites kan het wel om duizenden euro’s gaan.

Online marketingplan bedenkenWat zijn nu de beste mogelijkheden om te gastbloggen? Ten eerste zijn er verschillende platformen waar vraag en aanbod samenkomen, en waar je dus bloggers en websites vindt die gastblogs willen plaatsen. Hulc is hier een goed voorbeeld van. Ten tweede kun je ook zelf op zoek gaan naar een geschikte website en de webmaster rechtstreeks benaderen. Tot slot bieden wij van Mijnzzp.nl ook de mogelijkheid aan voor gastbloggen.

Is het nuttig om te gastbloggen?

Natuurlijk is dit afhankelijk van het doel, maar voor ondernemers die online zichtbaar en vindbaar willen zijn, is het al snel van essentieel belang om te gastbloggen. Er zijn steeds meer bedrijven die aan contentmarketing doen, of het nu kleine of grote websites betreft.

Op de lange termijn is gastbloggen zelfs veel effectiever en voordeliger dan het inkopen van advertenties door middel van banners. Je gastblog blijft immers online staan, je bouwt autoriteit op door externe links en spreekt de juiste doelgroep aan. Kortom, gastbloggen is voor jou als ondernemer eigenlijk onmisbaar.

LinkbuildingAls webmaster ben je waarschijnlijk regelmatig op zoek naar nieuwe backlinks voor je website. Het is namelijk belangrijk om voldoende backlinks te verzamelen voor je eigen website. Er zijn verschillende manieren waarop je nieuwe backlinks kunt verkrijgen, en gastbloggen is een van die methoden.

Jouw doelgroep onderzoeken

Met je eigen website wil je een bepaalde doelgroep aanspreken en dit kan afhankelijk van de doelgroep nog best lastig zijn. Voor je eigen website is het belangrijk om binnen de doelgroep te blijven, ondanks dat dit soms lastig kan zijn. Het heeft geen zin om een gastblog op een niet relevante website te plaatsen. Wanneer je een gastblog schrijft, dan is het tevens belangrijk om niet commercieel te schrijven. Het gaat juist om het informeren en inspireren van lezers. De meeste lezers linken dan vanzelf wel door naar jouw website. Op deze manier werk je op een goede manier aan de online naamsbekendheid van je website.

Wat is gastbloggen?

Gastbloggen is een strategie binnen contentmarketing waarbij een persoon of bedrijf een artikel schrijft en publiceert op de website van een ander, vaak gerelateerd, persoon of bedrijf. Het doel van gastbloggen is om waardevolle inhoud te delen met een nieuw publiek, autoriteit en bekendheid op te bouwen, en tegelijkertijd backlinks te verkrijgen naar de eigen website.

SEO toepassenDe gastblogger profiteert van het bereiken van een nieuwe doelgroep die al geïnteresseerd is in het onderwerp dat wordt behandeld. Tegelijkertijd kan de gastblogger de link naar zijn eigen website in het gastartikel opnemen, wat helpt om de eigen website beter te laten ranken in zoekmachines en meer verkeer te genereren. De website die de gastpost publiceert, krijgt hoogwaardige inhoud die hun publiek kan informeren en betrekken, en ze kunnen ook profiteren van de nieuwe inzichten en expertise van de gastblogger.

Wat is gastbloggen niet?

Team aan het overleggenGastbloggen heeft meestal betrekking op het uitwisselen van blogs tussen verschillende websites. Het kernaspect van gastbloggen is niet gerelateerd aan betaalde artikelen. In dat geval is de term "artikelmarketing" eerder van toepassing. Bij artikelmarketing plaatst een andere website een artikel tegen een bepaalde vergoeding. Het concept van artikelmarketing is voortgekomen uit gastbloggen. Het gastbloggen is in de kern ontstaan vanuit het ruilen van blogs.

Mijnzzp.nl