Team Mijnzzp

Beautyproducten

We doen steeds meer online. Het online ondernemen is dan ook al jaren flink aan het groeien. Dit zal nog wel een tijd zo blijven. Het is dus aantrekkelijk om zelf een online-onderneming te starten. Maar hoe doe je dat succesvol? Allereerst is het belangrijk om een uniek, maar vooral goed idee als uitgangspunt te hebben. Ook moet je van tevoren nadenken over het verdienmodel van je onderneming en de juiste doelgroep aanspreken. En er komt nog veel meer bij kijken. Wij helpen je graag op weg. In dit artikel gaan we in op de belangrijkste punten voor het succesvol starten van je eigen online bedrijf, en geven je daarbij ook handige en praktische tips.

Inhoudsopgave
Wat voor soort online bedrijf wil je starten?
Kies de juiste niche en doe onderzoek
De juiste doelgroep bepalen
Maak een duidelijke en goede website
Doe actief aan online marketing
Verzamel vanaf dag één e-mailadressen
Schrijf waardevolle content en bouw autoriteit op
Onderschat de concurrentie niet
Niet ieder online bedrijf is succesvol

Wat voor soort online bedrijf wil je starten?

Voordat je gaat starten is het belangrijk om scherp voor ogen te hebben wat je precies wil doen. Wil je bijvoorbeeld producten verkopen? Ga je deze producten zelf maken, laten maken, of koop je ze in? Sla je ze zelf op, of kies je voor dropshipping? Dropshipping is kort samengevat een systeem waarbij je zelf geen voorraden aanhoudt. Je ontvangt bijvoorbeeld een bestelling van een klant en stuurt deze bestelling door naar een producent of groothandel. De producent of groothandel levert het product vervolgens rechtstreeks aan jouw klant.

Ook op het gebied van het verlenen van diensten, zijn er veel mogelijkheden online. Kies wel voor een dienst die bij je past en waar je voor bent opgeleid. Je kunt natuurlijk niet zomaar willekeurig een dienst aanbieden. Een voorbeeld van een sector waar de laatste jaren veel online-mogelijkheden bij zijn gekomen is marketing. Wat dacht je van affiliate marketing? Met affiliate marketing verdien je geld met reclame voor andere bedrijven op jouw site. Ook kun je geld verdienen met videomarketing of linkbuilding voor andere ondernemers.

Kies de juiste niche en doe onderzoek

Welk product of dienst je ook kiest: bereidt het goed voor. Doe zoveel mogelijk kennis op van je product of dienst voordat je gaat starten. Dat kan op veel manieren:

  • Zoek uit hoe andere ondernemers in jouw branche werken.
  • Doe zoekwoordenonderzoek. Een belangrijke vraag voor elke toekomstige online-ondernemer is: welke zoekwoorden worden gebruikt, in bijvoorbeeld Google, om naar jouw product of dienst te zoeken?
  • Lees veel, zowel online als offline, over je onderwerp: boeken, artikelen, blogs en wat er verder nog te vinden is.
  • Kijk welke interessante en nuttige opleidingen, cursussen en seminars er op jouw vakgebied zijn.

De juiste doelgroep bepalen

Zorg dat je jouw doelgroep goed kent. Bestaat je doelgroep uit particulieren of bedrijven? Dat is een basisvraag die al een groot verschil uitmaakt in hoe je te werk gaat. Maak een klantenanalyse: wat zijn de kenmerken van je doelgroep, en welke behoeftes hebben ze? En natuurlijk ook, hoe en waar bereik je ze? Pas je strategie op de klantenanalyse aan. Een handige tip om je doelgroep goed te leren kennen, is gebruikmaken van socialmedia groepen waarin je doelgroep actief is.

Maak een duidelijke en goede website

Voor een online-ondernemer is een soepel werkende, duidelijke website essentieel. Niet alleen de website zelf is belangrijk. Denk ook aan het kiezen van de juiste webhosting: eentje die snel en betrouwbaar is.

Zorg dat je website in ieder geval aan de volgende punten voldoet:

  • Duidelijke navigatie: bij onduidelijkheid haken bezoekers van je website snel af.
  • Aansprekende afbeeldingen: kies voor foto’s of andere afbeeldingen die niet alleen maar mooi of decoratief zijn, maar die iets zeggen over jouw bedrijf, en wat jij jouw bezoekers te bieden hebt.
  • Prettig leesbare tekst: de tekst op je site moet vlot leesbaar zijn. Wees overtuigend en enthousiast. Maar let ook op dat je niet overdrijft, want dan wordt het ongeloofwaardig.
  • Snelheid: je zult het zelf vast ook wel eens ervaren hebben: traagheid is ergernis nummer één voor bezoekers. Een goede performance, snelheid, stabiliteit en bereikbaarheid zijn essentieel.
  • Gebruiksvriendelijkheid: dat is eigenlijk een optelsom van al deze punten: is je site duidelijk, helder, overtuigend en snel, dan ben je een heel eind! Voor Google is de gebruikerservaring extra belangrijk.
  • Veiligheid: misschien een open deur, maar toch belangrijk genoeg om te noemen: beveilig je site goed. Cybercriminaliteit neemt nog altijd toe. En online oplichters worden steeds gehaaider.

Extra tip: een ‘over ons’ pagina mag niet ontbreken. Veel bezoekers van je site kijken daarop, bijvoorbeeld als ze benieuwd zijn naar de achtergrond van je bedrijf. Dit hoeft geen lang verhaal te zijn. Wel is het belangrijk dat deze pagina duidelijk maakt wat jouw bedrijf speciaal maakt en waarom de bezoeker bij jou moeten zijn met zijn of haar vraag, of uitdaging.

Doe actief aan online marketing

Bij een startend online bedrijf komen de bezoekers niet vanzelf. Meestal is het nodig om te adverteren. Dat kan op sociale media, via Google en op nog veel meer manieren. Zo is een goede manier om meer naamsbekendheid te krijgen gastbloggen: zoek de samenwerking met andere ondernemers en schrijf een blogartikel over jouw bedrijf op hun site. Het mes snijdt aan twee kanten: de site waar je mee samenwerkt, heeft content en jij maakt reclame voor je eigen bedrijf. Een bijkomend voordeel is dat deze blogs meestal online blijven staan. Advertenties daarentegen, verdwijnen na een tijdje weer. Ook is gastbloggen goed voor je linkbuilding. En hoe meer links naar jouw site hoe beter, want zoekmachines zoals Google waarderen sites hoger naarmate er meer naar gelinkt wordt.

Verzamel vanaf dag één e-mailadressen

Email marketing bestaat al veel langer dan socialmedia-marketing. Logisch, want e-mail bestaat al veel langer dan social media! Email marketing is nog altijd een effectieve vorm van marketing. Het wordt dan ook nog steeds veel toegepast. Verzamel gestructureerd e-mailadressen van – potentiële – klanten om ze gericht e-mails te sturen over jouw bedrijf. Dat kan een nieuwsbrief zijn, informatie over jouw bedrijf, of aanbiedingen die je onder de aandacht wil brengen.

Denk er wel aan dat je altijd toestemming moet vragen voordat je iemands e-mailadres kan opslaan of iemand een e-mail kan sturen. Het is geen goed idee om jouw (potentiële) klanten zomaar ongevraagd e-mails te sturen. Dit is in strijd met de privacywetgeving. Bovendien stellen veel personen en bedrijven ongevraagde e-mails niet op prijs.

Er zijn verschillende manieren om e-mailadressen te verzamelen:

  • Persoonlijk uitnodigen: de eenvoudigste mogelijkheid. Vraag mensen persoonlijk om hun e-mailadressen – en toestemming – om e-mails over je bedrijf naar toe te kunnen sturen.
  • Link in de handtekening van je e-mail: in de standaard-afsluiting van je e-mail kun je een link opnemen. De tekst van de link is dan bijvoorbeeld ‘Klik hier om je aan te melden voor mijn nieuwsbrief!’
  • Button op je website: op de contactpagina van je website staat vaak een contactformulier. Je vraagt je bezoekers meestal om hun naam, onderwerp en e-mailadres in te vullen. Zorg dat hier een vakje komt dat de bezoeker aan kan vinken met de daarbij de vraag: ‘Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?’ Zo vraag je netjes om toestemming en krijg je nieuwe e-mailadressen binnen voor je klantenbestand.
  • Geef iets weg: denk hierbij aan een e-book, whitepaper of digitale kortingsbon. Voordat je bezoeker dit downloaden, laat je hem of haar een e-mailadres invullen. Je slaat dan twee vliegen in één klap: je bindt (potentiële) klanten aan je die in jouw producten of diensten geïnteresseerd zijn en je vraagt direct om hun e-mailadres. Let op: je mag het geven van een e-mailadres niet verplicht maken voor het ontvangen van een gratis artikel. Ook ben je verplicht om toestemming te vragen wanneer je dit e-mailadres voor andere doeleinden wilt gebruiken, bijvoorbeeld voor het sturen van een nieuwsbrief.
  • Social media: je kunt je gratis downloadactie verder uitbreiden door deze onderdeel te maken van een social mediacampagne.

Schrijf waardevolle content en bouw autoriteit op

Je site moet er aantrekkelijk uitzien door de lay-out en de foto’s en andere afbeeldingen. Veel mensen zijn nu eenmaal visueel ingesteld. Maar minstens net zo belangrijk zijn de teksten op je site. Je bezoekers moeten er in de eerste plaats nuttige en vlot leesbare informatie vinden over jouw bedrijf, je producten of diensten. Daarnaast kun je meer bezoekers trekken met goede inhoudelijke teksten, met andere woorden: content. In je teksten kun je zoekwoorden opnemen, zodat je vindbaarheid in zoekmachines wordt vergroot. Bovendien straal je met goede content meer autoriteit uit op jouw vakgebied!

Onderschat de concurrentie niet

Hoe hard je ook werkt en hoe goed jouw producten of diensten ook zijn, onderschat nooit je concurrentie. Vergeet niet dat in het begin de concurrentie een voorsprong heeft, simpelweg omdat ze al langer bezig zijn. De mate van concurrentie verschilt natuurlijk wel per branche. De ene branche zit rond een verzadigingspunt, de ander biedt nog volop kansen. Wat je kan helpen is kiezen voor een nichemarkt. Dat is niet voor alle ondernemers weggelegd, maar als het voor jou wel mogelijk is, biedt dit het voordeel dat de concurrentie meestal kleiner is.

Niet ieder online bedrijf is succesvol

Vaak gaat de aandacht uit naar de succesverhalen van online-ondernemers. Die lezen we nu eenmaal graag, en ze zijn ook inspirerend. Maar de praktijk is vaak anders. Tegenover elke succesvolle ondernemer staan er velen die het helaas niet redden. Het is gewoonweg niet realistisch om te verwachten dat elke online-onderneming een succes wordt. Een succesvol online bedrijf oprichten is veel werk. Je hebt een goede voorbereiding nodig, veel doorzettingsvermogen, en ook af en toe een beetje geluk. En zorg dat je een plan B hebt, voor als het misgaat.

Mijnzzp.nl