Van de redactie

Avatar van Team Mijnzzp

Aannemer

Iedereen ontvangt vaak dagelijks e-mail nieuwsbrieven die afkomstig zijn van allerlei organisaties. Dit kunnen nieuwsbrieven zijn met tips en weetjes, of nieuwsbrieven waarin producten worden gepromoot. Alleen het versturen van nieuwbrieven is geen e-mail marketing. Hier komt namelijk veel meer bij kijken. Wanneer je als ondernemer enkel nieuwbrieven verstuurd, mis je een aantal kansen met betrekking tot het mogelijk verhogen van je omzet.

Wat is e- mail marketing nu precies, en waarom moet je hier mee aan de slag?

E-mail marketing is een goed online marketingkanaal. Dit ondanks de toename in het gebruik van de verschillende sociale mediakanalen. We is het belangrijk om te weten dat je alleen de doelen kunt behalen die je voor ogen hebt, als je e-mail marketing op de juiste manier inzet. E-mail marketing omvat alle vormen van marketing via het versturen van e-mails. Dit is dus niet alleen het sturen van nieuwsbrieven, die vaak in de spam boxen van e-mail gebruikers belanden. De bekendste vorm van e-mail marketing is daarentegen wel het versturen van nieuwbrieven en promotie e-mails. Maar ook de automatische e-mail campagnes vallen onder e-mail marketing.

Op het moment dat je graag de betrokkenheid en de loyaliteit van de lezers van jouw e-mails wil verhogen is e-mail marketing een goed middel wat je hiervoor in kunt zetten. Ook op het moment dat je meer producten wil verkopen aan bestaande klanten. Ook is e-mail marketing een goedkoop marketing middel. Dit omdat je hiervoor geen verzendkosten en productiekosten hoeft te betalen. Dit in tegenstelling tot marketing via diverse sociale mediakanalen. Ook heb je door het inzetten van e-mail marketing niet of nauwelijks te maken met concurrentie. Je hebt enkel een krachtig e-mail marketingprogramma nodig waarin je klantgroepen kunt rangschikken. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het rangschikken op orderhistorie wanneer je het marketingprogramma hebt gekoppeld aan je webshop. Wanneer je gebruik maakt van een krachtig e-mail marketing programma kun je op een slimme wijze inspelen op het bereiken van je klanten. Hierdoor kun je de klantbeleving versterken. Tevens kun je het programma zo instellen dat je de e-mails die je verstuurt personaliseert. Dit draagt bij aan het versterken van je merk of organisatie.

De basis van e-mail marketing

Voordat je e-mails kunt versturen moet je e-mail adressen verzamelen. De eerste stap van e-mail marketing is dan ook het verkrijgen van inschrijvers voor het ontvangen van jouw e-mails en het op een juiste wijze registeren van deze e-mail adressen in je database. Vervolgens zorg je ervoor dat e-mail providers zo veel mogelijk e-mails accepteren. Dit omdat je namelijk niet wil dat de door jou verstuurde e-mails in de spam boxen van klanten belanden. Om dit goed te kunnen filteren kijken e-mail providers of een afzender veel mails verstuurt naar foute of niet bestaande e-mail adressen. Tevens kijken ze ook naar het gedrag van de ontvangers waar de e-mails niet binnenkomen. Als bijvoorbeeld veel ontvangers e-mails niet lezen, deze direct verwijderen of zich uitschrijven voor het ontvangen van e-mails, is dit natuurlijk geen goed teken. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat de door jou verzonden e-mails wel geopend worden. Als verzender van e-mails wordt je continue beoordeeld op de mails die jij verstuurd. Deze beoordelingen dragen bij aan de mailreputatie van jouw domein. Op het moment dat ontvangers jouw e-mails niet meer lezen, dan zal je ook weinig tot geen omzet meer generen uit het gebruik maken van e-mail marketing.

Tot slot is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat de e-mails die je verstuurt relevant zijn. Dit zodat de ontvangers de door jou verstuurde e-mails blijven openen. Ook is het belangrijk om regelmatig je database op te schonen. Je kunt bijvoorbeeld beter stoppen met mailen naar ontvangers die de door jou verzonden e-mails steeds niet openen. Door dit te doen voorkom je dat een e-mail provider de door jou verstuurde e-mails op de spamlijst van de ontvanger zet.

Het doel bepalen van e-mail marketing

Op het moment dat je e-mail marketing in wil zetten voor jouw onderneming, is het belangrijk om te weten welk doel je wil behalen met het inzetten van e-mail marketing. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om lezers te inspireren of informeren. Maar ook kan je doel zijn meer producten verkopen, en de betrokkenheid en de loyaliteit van je lezers verhogen. Aan de hand van het door jou bepaalde doel, kun je gaan bepalen welke e-mail campagne je in gaat zetten.

E-mail campagnes

Er zijn verschillende soorten e-mail campagnes die je in kunt zetten op het moment dat je wil gaan starten met e-mail marketing. Je kunt kiezen voor het versturen van generieke nieuwsbrieven. Deze nieuwbrieven hebben vaak als doel het verkopen van producten. Daarnaast kun je kiezen voor automatische campagnes. Automatisch verstuurde e-mails hebben veel minder ontvangers dan wanneer je nieuwbrieven verstuurt. Het doel van automatische campagnes is eveneens verkopen, maar ze hebben ook als doel om een goede klantrelatie op te bouwen. Een voorbeeld van zo’n campagne is bijvoorbeeld het versturen van e-mails met betrekking tot een punten spaarsysteem. Wel zijn automatische verstuurde e-mails vaak relevanter dan nieuwbriever. Hierdoor worden deze e-mails ook vaker geopend dan de nieuwbrieven die je bijvoorbeeld verstuurt. Ook kunt je transactionele e-mails versturen. Deze e-mails verstuur je vaak om een klant te informeren met betrekking tot een aankoop of een aanmelding. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan de e-mails waarin staat ‘uw pakketje is onderweg’ of ‘we hebben uw geretourneerde producten in goede orde ontvangen en verwerkt’. Ook is het versturen van serviceberichten een voorbeeld van een e-mail campagne. Door het versturen van een servicebericht wil je klanten informeren over iets anders dan een aankoop. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het aanpassen van de algemene voorwaarden.

Als je eenmaal goed door hebt wat e-mail marketing nu precies inhoudt en wat het doel is wat je wil behalen door het inzetten van e-mail marketing, dan zorgt e-mail marketing zeker voor succes. De prestaties met betrekking tot de door jou verstuurde e-mails zijn goed vast te stellen, waardoor je indien nodig zaken rondom e-mail marketing aan kunt passen, om vervolgens een beter resultaat te behalen. Ook heb je niet te maken met hoge kosten wanneer je e-mail marketing inzet. Hierdoor is e-mail marketing een goed marketingmiddel voor vrijwel iedere ondernemer.

Mijnzzp.nl