Team Mijnzzp

Nieuwsbrief

Nieuwsbrieven zijn een marketingmiddel om direct bij de doelgroep in de mailbox te belanden. Daarmee is het een krachtig middel, maar dan moet de nieuwsbrief wel goed in elkaar steken. Is dat niet het geval, dan is de kans groot dat de mail misschien nog net wordt geopend, maar dan in de prullenbak beland. Daarom is het belangrijk om de nieuwsbrief een perfect ontwerp mee te geven. Hoe je dat doet, ontdek je hier.

Inhoudsopgave
Eerst de boodschap vermelden
Nieuwsbrief: minder is beter
Kleurstelling in donkere modus
Houd rekening met mobiele toestellen

Eerst de boodschap vermelden

Bij het openen van een mail wil je het liefst direct weten waar het over gaat. Daarom plaats je de belangrijke boodschap direct bovenaan boven de zogenoemde vouw van het scherm ofwel de fold. In dat geval hoeft de lezer namelijk niet te scrollen om te zien wat de boodschap is.

Nieuwsbrief: minder is beter

Het is begrijpelijk dat je in een nieuwsbrief veel informatie wilt stoppen en misschien wel meerdere klik-buttons erin wilt opnemen. Voor een nieuwsbrief geldt echter dat minder beter is, omdat je de keuze voor de lezer daarmee beperkt. Bij keuze kan er twijfel zijn en indien er maar één optie is, zal daar sneller op geklikt worden.

Kleurstelling in donkere modus

De kleurstelling in een nieuwsbrief is eveneens een belangrijk onderdeel van het ontwerp. De donkere modus maakt de achtergrond donkerder. In dat geval is het belangrijk om in een transparante achtergrond te voorzien. Bij tekst kan er een wit vlak achter worden geplaatst of je maakt een witte outline.

Houd rekening met mobiele toestellen

De meeste mensen hebben de mobiel bij de hand. Als er dan een e-mail met een nieuwsbrief binnenkomt, is de kans groot dat deze sneller op de mobiel gelezen wordt dan op de computer. Daarom is het van belang om de nieuwsbrief ook goed leesbaar te laten zijn op mobiele toestellen.

Een responsive design past zich als het ware aan de grootte van het toestel aan. Het ontwerp ziet er op een computer dan net even wat anders uit dan dat de nieuwsbrief op een mobiel toestel is te zien. Er vindt namelijk en aanpassing aan de breedte van de display plaats. Het ontwerp van je nieuwsbrief is erg belangrijk wanneer je de conversie wenst te verhogen.

Mijnzzp.nl