Van de redactie

Avatar van Team Mijnzzp

Logistiek

Je hebt ongetwijfeld wel eens van marketing gehoord. Maar wat is er de precieze definitie van? Het grappige is dat veel mensen dat helemaal niet precies weten, terwijl het een algemeen ingesleten woord is in de volksmond. In principe is het vrij gemakkelijk uit te leggen wat marketing precies inhoudt: het behelst namelijk alle activiteiten die een bedrijf uitvoert (of laat uitvoeren) om een betere verkoop van producten of diensten te bevorderen. Hoe groter een bedrijf, hoe groter de kans dat de marketing door het bedrijf zelf wordt gedaan.

Kleine bedrijven maken vaker gebruik van een marketingbedrijf. Deze huren ze dan in om de marketing voor hen te regelen. Maar wat zijn nu voorbeelden van marketing? Er zijn namelijk veel verschillende soorten marketing. Een bedrijf kan, zeker in dit digitale tijdperk, op zeer veel verschillende manieren reclame maken. In dit artikel bespreken we verschillende voorbeelden van marketing die je kunt inzetten voor je bedrijf. Let wel: het betreft dan B2B reclame. B2B staat voor business to business. Dat betekent dat een bedrijf enkel diensten verleent, of producten verkoopt aan andere bedrijven en niet aan particulieren.

Content Marketing

Aangezien er steeds meer bedrijven zijn die marketing gebruiken op het internet, wordt de concurrentie uiteraard ook steeds groter. Dit heeft tot gevolg dat je als bedrijf uniek moet zijn en echt moet aantonen waar je voor staat. Dit betekent dat je moet laten zien dat je bedrijf in staat is om kwaliteit te leveren. Dit is niet altijd mogelijk vanwege de beperkte plek als het gaat om advertenties. Dit betekent dat je dus niet altijd een bepaalde autoriteit kunt afgeven.

Een voordeel van content marketing is wel dat je kunt laten zien wat je te bieden hebt als bedrijf. Content marketing bestaat namelijk uit gratis content aanbieden aan eventuele klanten. Daarbij kun je denken aan gastbloggen, posts op social media en ga zo maar verder. Het is een ideale manier om te laten zien wat je kunt en op een passieve manier klanten naar je bedrijf brengen. Stel je bijvoorbeeld de volgende situatie eens voor. Je bent een commerciële schrijver en zoekt klanten om teksten voor te schrijven. Dan kun je bijvoorbeeld gaan gastbloggen. Je kunt dan schrijftips geven. Het voordeel is dat je dan gelijk autoriteit uitstraalt, aangezien eventuele klanten dan weten wat je kunt. Daarnaast kun je dan ook laten zien hoe goed je kunt schrijven, waardoor eventuele klanten gelijk een referentiekader hebben.

Een andere vorm van populaire content marketing is het maken van vlogs. We leven tegenwoordig immers in een beeldcultuur. Men leest steeds minder en men kijkt steeds meer naar beelden. Daar kun je dus ook gebruik van maken en uiteraard zijn er zelf nog wel veel meer vormen waar je aan kunt denken.

Affilate Marketing

Een andere zeer populaire manier van marketing is het zogenaamde affilate marketing. Misschien heb je hier nog nooit van gehoord, dus laten we eerst even uitleggen wat het precies is. Met affilate marketing beloon jij andere mensen die jouw producten op een succesvolle manier gaan promoten. Dit klinkt misschien nog wat onduidelijk, dus laten we er even een voorbeeld van geven. Stel je de volgende situatie voor. Jij bent een groothandel en verkoopt producten aan detailhandels. Je kunt dan andere mensen vragen of zij die producten op hun website willen zetten. Bijvoorbeeld op websites waar mogelijke kopers van die producten naartoe gaan. In dat geval kun je die persoon een provisie geven wanneer iemand dankzij hem of haar een product bij jou koopt.

Dat is dus een zeer handige manier om producten te verkopen, zonder dat het je veel geld gaat kosten qua adverteren. Je hoeft namelijk alleen maar een percentage af te staan, maar de kans is uiteraard groot dat je alsnog flinke winst aan het maken bent, dus je hoeft je daar helemaal geen zorgen over te maken. Tegenwoordig bestaan er geautomatiseerde systemen die er automatisch voor kunnen zorgen dat er een bepaald bedrag bij de persoon die jou helpt terecht komt. Daar zijn dan specifieke links voor die gekoppeld worden aan bepaalde producten. Op die manier hoef jij er niets voor te doen. Affilate marketing is dus specifiek voor bedrijven die producten verkopen. Het is niet bedoeld voor mensen die diensten verlenen, al zou dat in theorie wel kunnen. Maar dan is het natuurlijk een stuk lastiger om te bepalen wat de provisie en dergelijke wordt. Daarom is het daar nog niet gangbaar, maar wie weet is het een gat in de markt. Affilate marketing kan wel toegepast worden bij het verkopen van abonnementen.

Marketing online

Natuurlijk kan deze term ietwat verwarrend zijn, want we leven in een tijdperk waarin marketing online eerder de norm is dan een uitzondering. De meeste bedrijven maken namelijk gebruik van online marketing, omdat dit één van de meest effectieve methodes is om een grote doelgroep te bereiken, aangezien vrijwel iedereen tegenwoordig op het internet zit. Zeker in een welvarend land als Nederland is dat het geval. Maar met online marketing bedoelen wij hier het online adverteren.

Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan adverteren via zoekmachines. Dat is tegenwoordig heel populair. De reden hiervoor is dat dit het startpunt is van vrijwel iedereen die gebruikgemaakt van internet. En in principe heb je daar twee mogelijkheden voor die beide zeer gangbaar en effectief kunnen zijn. Aan de ene kant kun je namelijk op een organische manier proberen om hoog in de zoekmachines te komen. Je gaat dan voor een zeer kwalitatieve website en maakt gebruikt van SEO-teksten, zodat je heel hoog in Google terecht kunt komen. Dit is echter een plan voor de lange termijn, aangezien het relatief lastig is om hoog in zoekmachines te komen met bepaalde zoekwoorden. De zichtbaarheid is dus lang niet altijd gegarandeerd.

Een andere manier is door betaalde advertenties aan te schaffen. Je koopt dan als het ware een plek in de zoekmachines. Toen het internet nog in zijn kinderschoenen stond, was het gebruikelijk dat je een vast bedrag per maand moest betalen. Ongeacht of er mensen op je website klikten. Dit is tegenwoordig heel anders. Tegenwoordig betaal je dan per klik. Dit betekent dat elke keer als iemand op je advertentie klikt, je een bedrag moet betalen. Dit bedrag kan zeer veel verschillen. Het is bijvoorbeeld afhankelijk van de zichtbaarheid, maar ook van de branche waarin je bedrijf actief is. Het gaat namelijk ook om de concurrentie. Hiervoor hanteren zoekmachines complexe algoritmes.

Social Media Marketing

De sociale media bestaat al sinds het internet in zijn kinderschoenen staat. Veel mensen zijn hiervan niet op de hoogte, aangezien de social media toen nog helemaal niet een populair platform was. Het was vooral voor insiders en later voornamelijk voor jongeren. Sinds de komst van Hyves, Facebook en Instagram is dit echter aanzienlijk gegroeid en tegenwoordig heeft vrijwel iedereen social media. Dit betekent dat het een ideale manier is om je bedrijf in de picture te zetten.

Wellicht klinkt dit misschien een beetje gek, want social media richt zich toch op particulieren zal je misschien denken. Maar tegenwoordig zijn er ook zeer veel bedrijven die gebruikmaken van social media. Er zijn zelfs speciale pagina's voor bedrijven. Het is dus ook een ideale manier om met je bedrijf promotie te maken voor diensten en producten. Het voordeel van social media promotie is dat je ook zeer gericht je advertenties op kunt zetten. Je kunt namelijk een specifieke doelgroep kiezen. Bij veel andere vormen van marketing is dat niet het geval, dus het is ook verstandig om daar dankbaar gebruik van te maken.

Direct Marketing

Dan bestaat er ook nog de mogelijkheid tot direct marketing. Dit betekent dat je mensen persoonlijk gaat benaderen. Bijvoorbeeld met leuke aanbiedingen, of met een nieuwsbrief. Aan de ene kant is dit een zeer effectieve manier om mensen te bereiken. Het zorgt er namelijk voor dat je op een persoonlijke manier contact met mensen gaat zoeken. En veel mensen stellen dit op prijs. Daarnaast kun je ook op een specifieke manier spullen promoten die bij mensen in de smaak vallen. Dus om meerdere redenen kan het aan te raden zijn om gebruik te maken van direct marketing.

Het heeft echter ook zo zijn nadelen, heel veel mensen ervaren het als een vorm van lastig gevallen worden. Het kan bijvoorbeeld intimiderend overkomen en mensen zien het als snel als spam. Daarom moet je zeer zorgvuldig zijn met direct marketing, gezien het dus ook averechts kan werken. En je wil natuurlijk niet dat mensen er zeer negatief op gaan reageren. Daarom moet je een goede methode hanteren als het gaat om direct marketing. Bijvoorbeeld alleen berichten naar mensen sturen die al een wat bij je hebben besteld. Of mensen die zich ingeschreven hebben voor een nieuwsbrief.

Lees ook ons artikel: Succesvol je eigen online bedrijf starten.

Mijnzzp.nl