Team Mijnzzp

Advertorials plaatsen

Voor de online vindbaarheid van je product of dienst is het belangrijk om branded content toe te passen. Wat voor onderneming je ook hebt: je verkoopt niets als je jouw producten of diensten niet onder de aandacht brengt bij jouw doelgroep. Dat kan op allerlei manieren: via je eigen website, door socialmedia-marketing, door banners, maar ook door het plaatsen van advertorials. Afhankelijk van het soort product of de dienst dat je verkoopt, kan dit laatste net zo veel waard zijn als een dure reclamespot. Je profiteert met een advertorial namelijk niet alleen van het bereik van het medium waar het artikel op wordt geplaatst, maar ook van de geloofwaardigheid van de schrijver. In dit artikel lees je alles over het plaatsen van advertorials.

Om potentiële klanten te kunnen bereiken kun je er dus voor kiezen om gebruik te maken van branded content. Branded content heeft betrekking op het laten plaatsen van een gesponsord artikel om je eigen website onder de aandacht te brengen. Dit verbetert de online vindbaarheid, aangezien er ook sprake is van linkbuilding. Het plaatsen van een advertorial kan op verschillende manieren gedaan worden en meestal gaat het om redactionele content. De beste resultaten behaal je alleen door het kiezen voor kwalitatieve goede websites of platforms. Het onder de aandacht brengen van product of dienst die je bijvoorbeeld niet op een onbekende website zonder autoriteit, wil je potentiële klanten kunnen bereiken.

Inhoudsopgave
Wat is een advertorial precies?
Advertorial plaatsen op een website
Beste resultaten behalen met artikelmarketing
Mogelijkheden om een advertorial te plaatsen
Advertorials plaatsen op Mijnzzp.nl
Advertorials en linkbuilding
De kracht van advertorials
Gastblog of adverteren: het verschil
Waar moet je op letten bij het schrijven van een advertorial?
Richtlijnen voor advertorials
Google-richtlijnen advertorials plaatsen
Wat is de meerwaarde van een Nofollow-link
Advertorial plaatsen om de naamsbekendheid te vergroten

Wat is een advertorial precies?

Aan het werkenHet woord advertorial betekent kortweg een advertentie die als redactionele inhoud wordt ingezet. Deze naam is afgeleid van het woord ‘advertisement’ en ‘editorial’. Een commerciële tekst is bedoeld om reclame te maken voor je product of dienst, maar het is een redactioneel artikel dat meerwaarde biedt voor de lezer. Dit artikel kan op een website worden geplaatst, maar ook in kranten, nieuwsbrieven en tijdschriften. Het is een subtiele manier van reclame maken, omdat het artikel lijkt op de andere (niet-commerciële) artikelen. Het plaatsen van een advertorial is vandaag de dag populair te noemen

Advertorial plaatsen op een website

Wil jij reclame maken voor jouw bedrijf of organisatie door middel van advertorials? Dan is de eerste en meest belangrijke stap het vinden van een geschikte website om je advertorials op te plaatsen. Bedenk van tevoren goed wat de juiste website is voor jouw onderneming. Let hierbij op de volgende zaken:

  • Hoe groot is het bereik van de website?
  • Wat voor doelgroep heeft de website?
  • Is de website gericht op bedrijven of particulieren?
  • Wat is de algemene kwaliteit van de website?
  • Passen de bestaande niet-commerciële artikelen bij het product of dienst?
  • Wordt het artikel ook via de social media van deze website gepromoot?
  • Hoe goed is de Domain Authority en de Trust Flow van de website?
  • Hoe goed scoort de website in Google?

Beste resultaten behalen met artikelmarketing

Man aan het werk laptopBedenk goed dat een niche-website met een relatief klein bereik net zo waardevol kan zijn als een algemenere website met een groot bereik. Wanneer de niche-website precies het publiek aanspreekt waar jij je met jouw dienst of product op richt, dan bereikt je advertorial misschien niet heel veel mensen, maar wel de juiste. Aan de andere kant zorgt een link vanaf een pagina met veel bezoekers en veel autoriteit voor een betere linkbuilding, wat weer goed is voor de vindbaarheid van jouw website via zoekmachines als Google (SEO). In de meeste gevallen is het raadzaam om voor een goede combinatie te kiezen.

Mogelijkheden om een advertorial te plaatsen

Het laten plaatsen van een advertorial op een website, in een tijdschrift of in een krant, kan op verschillende manieren. Heb je een geschikte website gevonden? Dan kun je de webmaster direct benaderen. Meestal vind je hiervoor op de pagina een contactformulier. Heb je een tijdschrift op oog waar je jouw dienst of product in wilt laten schitteren? Neem dan contact op met de redactie. De contactgegevens daarvoor vind je meestal in de colofon.

Helaas staan niet alle (online) uitgevers advertorials toe. Bovendien moet de advertorial ook passen bij het betreffende platform, anders zal de website of het tijdschrift het meestal niet willen opnemen. Kortom, het kan best lastig zijn om de juiste plek voor jouw advertorial te vinden. Er zijn ook advertentieplatformen die dit voor jou regelen. Een voorbeeld van zo’n advertentieplatform is Mediahuis. Via Mediahuis kun je adverteren bij merken als De Telegraaf, VROUW, Privé, Autovisie, regionale dagbladen en digitale merken zoals Dumpert, Culy, NSMBL, J/M Ouders, Jaap, Metro en GroupDeal.

Advertorials plaatsen op Mijnzzp.nl

OverlegOok op onze website kun je een advertorial laten plaatsen. Wij noemen dit bij Mijnzzp artikel-samenwerking. Wij werken samen met verschillende marketingbureaus, waarmee we vaste afspraken hebben. Hierdoor zijn wij dan ook een betrouwbare partij voor verschillende opdrachtgevers. Een advertorial plaatsen is mogelijk door een e-mail te versturen naar de redactie. Een gesponsord redactioneel artikel nemen wij alleen op met de vermelding dat het in samenwerking gaat. Hiervoor kun je een artikel met afbeeldingen aanleveren voor plaatsing. Eventueel kunnen wij zelf ook een passende afbeelding uitkiezen. Wij schrijven zelf geen gesponsord redactioneel artikel en deze zul je dus moeten aanleveren.

Advertorials en linkbuilding

Met een advertorial maak je reclame voor jouw dienst of product en zorg je voor verkeer naar jouw website. Wanneer de advertorial op een website wordt geplaatst en daarbij doorlinkt naar jouw website, heeft het bovendien nog een belangrijk voordeel: je werkt gelijk aan jouw backlinkprofiel. Linkbuilding is het genereren van links vanaf externe webpagina’s naar jouw eigen website, met het doel een hogere waardering voor een zoekmachine zoals Google te behalen op voor die webpagina relevante trefwoorden.

KettingEen advertorial is dus niet alleen een effectief reclamemiddel, maar ook een handige manier om links te krijgen naar je eigen website. Hiermee verbeter je jouw backlinkprofiel, waardoor je jouw positie in Google verbetert. Wanneer je hoger scoort in de zoekresultaten van Google, zal dat op zichzelf ook weer meer bezoekers opleveren. Zoals eerder omschreven is het wel belangrijk om goed op de autoriteit van een link te letten. Een verkeerde link heeft geen echte meerwaarde.

De kracht van advertorials

  • Advertorials komen van oorsprong uit de wereld van print: ze werden met name gebruikt in tijdschriften en in kranten. Maar tegenwoordig zijn advertorials ook heel populair op het internet. Dit komt doordat ze zowel voor jou als adverteerder, als voor de eigenaar van de website en voor de lezer bepaalde voordelen hebben. Kortom, een win-winsituatie voor de online vindbaarheid.
  • Voordelen voor de adverteerder: de advertentie komt niet ‘schreeuwerig’ over. Het is een subtiele manier om reclame te maken, die betrouwbaarheid aan jouw merk kan geven. Bovendien blijven blogs vaak langere tijd op een website staan, soms worden ze zelfs helemaal niet verwijderd. Bovendien geeft het adverteerders de mogelijkheid om heel gericht reclame te maken, wat op een website zonder blogpagina lastig kan zijn. Daarnaast is het zoals gezegd een goede manier om aan linkbuilding te doen.
  • Voordelen voor de website-eigenaar: voor de website-eigenaar is het fijn dat de commerciële content past bij de andere niet-commerciële content op de pagina. Een goede advertorial voelt ‘native’ aan: het leest niet als een reclamebericht. Bovendien kan een goede advertorial veel toevoegen qua thema’s op een website.
  • Voordelen voor de lezer: ook voor de lezer is het fijn dat de reclame niet ‘schreeuwerig’ overkomt. Daarnaast biedt een goede advertorial meerwaarde voor de lezer, bijvoorbeeld in de vorm van informatie of entertainment. Een nadeel voor de lezer is misschien dat de advertorial soms moeilijk te onderscheiden is van redactionele content. Tegenwoordig is dat echter geen probleem meer, omdat je als website-eigenaar verplicht bent te vermelden als het om betaalde content gaat.

Gastblog of adverteren: het verschil

Aan het schrijvenEen gastblog is een blog die geschreven wordt door iemand die geen vast deel uitmaakt van de organisatie achter de website/de blog. Deze persoon is dan ook te gast. Vaak gaat het hierbij om een expert op een specifiek gebied. De gastblogger gebruikt zijn of haar kennis om lezers van de blog te informeren. Het doel achter zo’n gastblog is vaak het promoten van een persoon, een website of een bedrijf. Het kan ook gaan om een gesponsord artikel. Deze grens is vaak onduidelijk.

Online adverterenEen gastblog lijkt dus veel op een advertorial, maar er zijn een aantal belangrijke verschillen. De gastblogger wordt namelijk vaak uitgenodigd om een blog te schrijven, omdat de eigenaar van de blog oprecht denkt dat zij of hij iets kan toevoegen aan de bestaande blogs. Bij gastbloggen is er (meestal) geen sprake van een financiële vergoeding. De gastblogger krijgt geen vergoeding voor het schrijven van het artikel, maar hoeft ook niet te betalen om het artikel op de website te plaatsen.

Het gaat hierbij om een uitwisseling waar beide partijen beter van worden: de website waar de blog op wordt geplaatst krijgt een waardevolle, informatieve blog en de blogger krijgt bekendheid bij een groter publiek. De auteur wordt meestal bij naam genoemd en er wordt gelinkt naar een persoonlijke site of blog. Daarnaast doen veel bloggers aan het ruilen van blogs: twee bloggers schrijven dan een artikel voor de blog van de ander. Zo profiteren beide bloggers van elkaars bereik.

Waar moet je op letten bij het schrijven van een advertorial?

Wil je aan de slag gaan met het schrijven van een advertorial? Let er dan op dat je bericht niet te commercieel wordt. Het artikel mag niet simpelweg een uitgebreide reclameboodschap of een persbericht zijn. Denk goed na over de doelgroep van de website en hoe je deze doelgroep meerwaarde kan bieden met jouw artikel. Tegelijkertijd moet je het commerciële aspect natuurlijk ook niet helemaal uit het oog verliezen. Schrijf je advertorial zo, dat je op een ‘natuurlijke’ manier kunt doorverwijzen naar je eigen pagina of je eigen producten. Let ten slotte ook op de richtlijnen voor advertorials, zoals hieronder beschreven.

Richtlijnen voor advertorials

LinkbuildingAdvertorials zijn een vorm van reclame. Om die reden moet je aan de Nederlandse regelgeving voor reclame voldoen wanneer je een advertorial schrijft of laat schrijven. Zie hiervoor de reclamecode. Een van de regels is dat een (online) uitgever moet aangeven dat het om een advertorial gaat, in plaats van om redactionele content. Online wordt dit in de praktijk echter lang niet altijd gedaan.

Google-richtlijnen advertorials plaatsen

SEO verbeterenGoogle wil het gebruik van advertorials voor linkbuilding voorkomen. Google geeft namelijk de voorkeur aan ‘objectieve’ en niet-commerciële content. Google kan het plaatsen van advertorials op je website daarom afstraffen, door je pagina moeilijker vindbaar te maken. Normaal gesproken moet je van Google de links dan ook opnemen als ‘nofollow-link’.

Nofollow-links worden niet gevolgd door de searchbot van Google en er wordt geen waarde (PageRank) naar de pagina's gestuurd. Dit betekent dat zo’n link niet bijdraagt aan jouw backlinkprofiel. Hoewel het werken aan je linkbuilding nu juist één van de belangrijkste doelen is voor het laten plaatsen van advertenties, doet bijna niemand dit in de praktijk. Toch is het belangrijk om je hiervan bewust te zijn en hierover afspraken te maken met de organisatie achter de website waar je jouw advertorial op laat plaatsen.

Advertorial plaatsen om de naamsbekendheid te vergroten

SaleEen advertorial plaatsen is zeer effectief wanneer het aankomt op het vergroten van de naamsbekendheid. Het onder de aandacht brengen van je bedrijf is vanzelfsprekend belangrijk als ondernemer. Met andere woorden werk je actief aan de bekendheid van jouw product of dienst en ook de vindbaarheid van je website zal toenemen wanneer het een goed geschreven artikel is. Het is belangrijk om de online content waardevol te maken. Het gaat dus niet alleen om de links die opgenomen worden.

Mijnzzp.nl