Team Mijnzzp

Advertorials plaatsen

Wat voor onderneming je ook hebt: je verkoopt niets als je jouw producten of diensten niet onder de aandacht brengt bij jouw doelgroep. Dat kan op allerlei manieren: via je eigen website, door socialmedia-marketing, door banners, maar ook door het plaatsen van advertorials. Afhankelijk van het soort product of de dienst dat je verkoopt, kan dit laatste net zo veel waard zijn als een dure reclamespot. Je profiteert met een advertorial namelijk niet alleen van het bereik van het medium waar het artikel op wordt geplaatst, maar ook van de geloofwaardigheid van de schrijver. In dit artikel lees je alles over het plaatsen van advertorials.

Wat is een advertorial precies?

Kort gezegd is een advertorial een advertentie die als redactionele content ingezet wordt. De naam is dan ook een combinatie tussen het woord ‘advertisement’ en ‘editorial’.

Met andere woorden: er wordt een commerciële tekst geschreven, bedoeld om reclame te maken voor jouw product of dienst, maar dit wordt geschreven als een redactioneel artikel, dat meerwaarde biedt voor de lezer. Dit artikel kan op een website worden geplaatst, maar ook in kranten, nieuwsbrieven en tijdschriften. Het is een subtiele manier van reclame maken, omdat het artikel lijkt op de andere (niet-commerciële) artikelen.

Website advertorial plaatsen

Wil jij reclame maken voor jouw bedrijf of organisatie door middel van advertorials? Dan is de eerste en meest belangrijke stap het vinden van een geschikte website om je advertorials op te plaatsen. Bedenk van tevoren goed wat de juiste website is voor jouw onderneming. Let hierbij op de volgende zaken:

  • Hoe groot is het bereik van de website?
  • Wat voor doelgroep heeft de website?
  • Is de website gericht op bedrijven of particulieren?
  • Wat is de algemene kwaliteit van de website?
  • Passen de bestaande niet-commerciële artikelen bij jouw product of dienst?
  • Wordt het artikel ook via de social media van deze website gepromoot?
  • Hoe goed is de Domain Authority en de Trust Flow van de website?
  • Hoe goed scoort de website in Google?

Bedenk goed dat een niche-website met een relatief klein bereik net zo waardevol kan zijn als een algemenere website met een groot bereik. Wanneer de niche-website precies het publiek aanspreekt waar jij je met jouw product of dienst op richt, dan bereikt je advertorial misschien niet heel veel mensen, maar wel de juiste.

Aan de andere kant zorgt een link vanaf een pagina met veel bezoekers en veel autoriteit voor een betere linkbuilding, wat weer goed is voor de vindbaarheid van jouw website via zoekmachines als Google (SEO).

Mogelijkheden om een advertorial te plaatsen

Het laten plaatsen van een advertorial op een website, in een tijdschrift of in een krant, kan op verschillende manieren. Heb je een geschikte website gevonden? Dan kun je de webmaster direct benaderen. Meestal vind je hiervoor op de pagina een contactformulier. Heb je een tijdschrift op oog waar je jouw product of dienst in wilt laten schitteren? Neem dan contact op met de redactie. De contactgegevens daarvoor vind je in de colofon.

Helaas staan niet alle (online) uitgevers advertorials toe. Bovendien moet de advertorial natuurlijk passen bij het betreffende platform, anders zal de website of het tijdschrift het niet willen plaatsen. Kortom, het kan best lastig zijn om de juiste plek voor jouw advertorial te vinden.

Er zijn ook advertentieplatformen die dit voor jou regelen. Een voorbeeld van zo’n advertentieplatform is Mediahuis. Via Mediahuis kun je adverteren bij merken als De Telegraaf, VROUW, Privé, Autovisie, regionale dagbladen en digitale merken zoals Dumpert, Culy, NSMBL, J/M Ouders, Jaap, Metro en GroupDeal.

Advertorials plaatsen op Mijnzzp.nl

Ook op onze website kun je een advertorial laten plaatsen. Wij noemen dit bij Mijnzzp artikel-samenwerking. Wij werken samen met verschillende marketingbureaus, waarmee we vaste afspraken hebben. Hierdoor zijn wij dan ook een betrouwbare partij voor verschillende opdrachtgevers. Met ruim 65.000 bezoekers per maand zijn wij voor veel marketingbureaus een betrouwbare partij om mee te werken.

Advertorials en linkbuilding

Met een advertorial maak je reclame voor jouw product of dienst en zorg je voor verkeer naar jouw website. Wanneer de advertorial op een website wordt geplaatst en daarbij doorlinkt naar jouw website, heeft het bovendien nog een belangrijk voordeel: je werkt gelijk aan jouw backlinkprofiel.

Linkbuilding is het genereren van links vanaf externe webpagina’s naar jouw eigen website, met het doel een hogere waardering voor een zoekmachine zoals Google te behalen op voor die webpagina relevante trefwoorden.

Een advertorial is dus niet alleen een effectief reclamemiddel, maar ook een handige manier om links te krijgen naar je eigen website. Hiermee verbeter je jouw backlinkprofiel, waardoor je jouw positie in Google verbetert. Wanneer je hoger scoort in de zoekresultaten van Google, zal dat op zichzelf ook weer meer bezoekers opleveren.

De kracht van advertorials

Advertorials komen van oorsprong uit de wereld van print: ze werden met name gebruikt in tijdschriften en in kranten. Maar tegenwoordig zijn advertorials ook heel populair op het internet. Dit komt omdat ze zowel voor jou als adverteerder, als voor de eigenaar van de website en voor de lezer bepaalde voordelen hebben. Kortom, een win-win-winsituatie!

Voordelen voor de adverteerder: de advertentie komt niet ‘schreeuwerig’ over. Het is een subtiele manier om reclame te maken, die betrouwbaarheid aan jouw merk kan geven. Bovendien blijven blogs vaak langere tijd op een website staan, soms worden ze zelfs helemaal niet verwijderd. Bovendien geeft het adverteerders de mogelijkheid om heel gericht reclame te maken, wat op een website zonder blogpagina lastig kan zijn. Daarnaast is het zoals gezegd een goede manier om aan linkbuilding te doen.

Voordelen voor de website-eigenaar: voor de website-eigenaar is het fijn dat de commerciële content past bij de andere niet-commerciële content op de pagina. Een goede advertorial voelt ‘native’ aan: het leest niet als een reclamebericht. Bovendien kan een goede advertorial veel toevoegen qua thema’s op een website.

Voordelen voor de lezer: ook voor de lezer is het fijn dat de reclame niet ‘schreeuwerig’ overkomt. Daarnaast biedt een goede advertorial meerwaarde voor de lezer, bijvoorbeeld in de vorm van informatie of entertainment. Een nadeel voor de lezer is misschien dat de advertorial soms moeilijk te onderscheiden is van redactionele content. Tegenwoordig is dat echter geen probleem meer, omdat je als website-eigenaar verplicht bent te vermelden als het om betaalde content gaat.

Gastblog of adverteren: het verschil

Een gastblog is een blog die geschreven wordt door iemand die geen vast deel uitmaakt van de organisatie achter de website/de blog. Deze persoon is met andere woorden ‘te gast’. Vaak gaat het hierbij om een expert op een specifiek gebied. Zij of hij gebruikt haar of zijn kennis om lezers van de blog te informeren. Het doel achter zo’n gastblog is vaak het promoten van een persoon, een website of een bedrijf.

Een gastblog lijkt dus veel op een advertorial, maar er zijn een aantal belangrijke verschillen. De gastblogger wordt namelijk vaak uitgenodigd om een blog te schrijven, omdat de eigenaar van de blog oprecht denkt dat zij of hij iets kan toevoegen aan de bestaande blogs. Bij gastbloggen is er namelijk meestal geen sprake van een financiële vergoeding. De gastblogger krijgt geen vergoeding voor het schrijven van het artikel, maar hoeft ook niet te betalen om het artikel op de website te plaatsen.

Het gaat hierbij om een uitwisseling waar beide partijen beter van worden: de website waar de blog op wordt geplaatst krijgt een waardevolle, informatieve blog en de blogger krijgt bekendheid bij een groter publiek. De auteur wordt meestal bij naam genoemd en er wordt gelinkt naar een persoonlijke site of blog.

Daarnaast doen veel bloggers aan het ruilen van blogs: twee bloggers schrijven dan een artikel voor de blog van de ander. Zo profiteren beide bloggers van elkaars bereik.

Waar moet je op letten bij het schrijven van een advertorial?

Wil je aan de slag gaan met het schrijven van een advertorial? Let er dan op dat je bericht niet te commercieel wordt. Het artikel mag niet simpelweg een uitgebreide reclameboodschap of een persbericht zijn. Denk goed na over de doelgroep van de website en hoe je deze doelgroep meerwaarde kan bieden met jouw artikel.

Tegelijkertijd moet je het commerciële aspect natuurlijk ook niet helemaal uit het oog verliezen. Schrijf je advertorial zo, dat je op een ‘natuurlijke’ manier kunt doorverwijzen naar je eigen pagina en/of je eigen producten.

Let ten slotte ook op de richtlijnen voor advertorials, zoals hieronder beschreven.

Richtlijnen voor advertorials

Advertorials zijn een vorm van reclame. Om die reden moet je aan de Nederlandse regelgeving voor reclame voldoen wanneer je een advertorial schrijft of laat schrijven. Zie hiervoor de reclamecode. Een van de regels is dat een (online) uitgever moet aangeven dat het om een advertorial gaat, in plaats van om redactionele content. Online wordt dit in de praktijk echter lang niet altijd gedaan.

Daarnaast is het goed om op te merken dat Google het gebruik van advertorials voor linkbuilding eigenlijk wil voorkomen. Zij geven namelijk de voorkeur aan ‘objectieve’ en niet-commerciële content. Google kan het plaatsen van advertorials op je website daarom afstraffen, door je pagina moeilijker vindbaar te maken. Officieel moet je van Google de links dan ook opnemen als ‘nofollow-link’.

Nofollow-links worden niet gevolgd door de searchbot van Google en er wordt geen waarde (PageRank) naar de pagina's gestuurd. Dit betekent dat zo’n link niet bijdraagt aan jouw backlinkprofiel. Omdat werken aan je linkbuilding nu juist één van de belangrijkste doelen is voor het laten plaatsen van advertenties, doet bijna niemand dit in de praktijk. Toch is het belangrijk om je hiervan bewust te zijn en hierover afspraken te maken met de organisatie achter de website waar je jouw advertorial op laat plaatsen.

Mijnzzp.nl