Team Mijnzzp

Public relations

Reclame maken is een van de meest effectieve manieren om je naamsbekendheid te vergroten. Om het reclame-effect maximaal te benutten, moet je ervoor zorgen dat je reclames op het juiste moment uitgevoerd worden en op de juiste manier. Daarnaast moet je blijven investeren in public relations om jouw naamsbekendheid als bedrijf of product nog groter te laten worden. In dit artikel geven wij verschillende tips over hoe jij reclame kunt maken om je naamsbekendheid te vergroten.

Reclame, naamsbekendheid en budget

Reclame maken en aan je naamsbekendheid werken is op verschillende manieren mogelijk. Wanneer je de beschikking hebt over een beperkt budget, dan zijn de opties wel beperkt. Als je niet veel kan investeren in public relations, dan kun je toch een goede strategie ontwikkelen die voldoende resultaat oplevert. Hieronder geven wij verschillende tips waarmee jij met weinig budget een passende campagne kan maken die tot resultaat leidt.

Verschil public relations en marketing

Het is belangrijk om te begrijpen dat public relations en marketing twee verschillende dingen zijn. Het is belangrijk om hiervan op de hoogte te zijn, omdat als je reclame wilt maken voor jouw dienst of product, het niet altijd rendabel is om public relations en marketing samen te gebruiken. Met public relations kan je jouw naamsbekendheid vergroten, maar het is niet rendabel om je reclamecampagne hierop op te baseren. Wil je juist reclame maken voor je dienst of product, lees dan eerste onze blog: 10 marketingtips voor ondernemers en het artikel: Tips om meer leads te genereren.

Hoe vergroot je naamsbekendheid?

Je naamsbekendheid vergroten is niet eenvoudig, maar het kan wel. De meest succesvolle knelpunten die je moet overwinnen om je naamsbekendheid te vergroten zijn:

Een plan voorbereiden

  • Om je naamsbekendheid verder op te bouwen, is het belangrijk om eerst een plan te maken, waarbinnen de missie en visie opgenomen worden, en daarna pas aan reclame te gaan werken. Je hebt eigenlijk twee opties om aan je naamsbekendheid te werken. Je kunt dit zelf doen, of je regelt dat iemand anders dit voor je doet. Er zijn genoeg mensen die public relations of marketing voor hun rekening willen nemen. Als je dit laat doen, dan betaal je hiervoor echter wel geld. Het is aan jou om te bepalen wat het beste bij je past.

De juiste plek zoeken voor je doelgroep

  • Je hebt verschillende mogelijkheden: reclamebureaus, persdiensten, sociale media of persoonlijk contact. Het is aan jou om je doelgroep te vinden en die op de juiste plekken te herinneren aan jouw merk. Reclamebureaus zijn een beproefde methode, maar het kan ook de moeite waard zijn om je te focussen op andere manieren om jouw doelgroep te bereiken en blijven bereiken.

Aanwezigheid op social media

  • Social media is een ongelooflijk effectieve manier om je naamsbekendheid te vergroten. Wanneer je naamsbekendheid wilt vergroten met behulp van social media, dan is het van belang om hier voldoende aandacht aan te besteden. Het is aan te raden om je op social media in de beginfase van jouw bedrijfsvoering vooral te richten op het delen van informatie. Dit is een belangrijk verschil met het maken van reclame. Het is belangrijk om te beseffen dat je niet alleen maar reclame moet maken, want dit heeft minder te maken met public relations.

Wat is naamsbekendheid?

Naamsbekendheid is de bekendheid die mensen ervaren van het merk of product. Het wordt met regelmaat gebruikt om de goodwill (goede naam) van een product, merk of onderneming aan te duiden. Wanneer je je naamsbekendheid wilt vergroten, zul je moeten investeren in public relations, marketing en reclame. Het is aan jou om te bepalen wat het beste bij je past.

  • Enkele werkelijk effectieve manieren zijn: bloggen, events organiseren en cases neerzetten. Soms kan het ook handig zijn om in een programma of een serie te verschijnen.
  • Je moet ook rekening houden met de prijs die je opgeeft voor jouw diensten of product, want hiermee bepaal je in feite wat mensen ervan verwachten.
  • Je kan ook de hulp van een reclamebureau inroepen om je naamsbekendheid te vergroten. Dit is misschien wel de meest effectieve manier, maar het kost vaak ook geld.

Aan de slag met je plan?

Als het goed is, weet je nu het doel van je plan, ken je de focus en weet je wie de doelgroep is. Nu is het tijd om concrete stappen te zetten en aan de slag te gaan. Het is belangrijk dat je eerste de doelstellingen helder krijgt, om vervolgens te beginnen met het uitvoeren van je plan. Vergeet hierbij niet de focus te houden op je doelgroep. Waar zit je doelgroep, wat zijn de beste momenten en wat is de beste media voor mij. Dit zijn echt belangrijke vragen die opgenomen moeten zijn in je plan.

Jouw naamsbekendheid in kaart brengen?

Meten is weten: Je moet je naamsbekendheid in kaart kunnen brengen. Er zijn hiervoor verschillende meetinstrumenten beschikbaar om dit te doen, zoals het gebruik van online-enquêtes. Op deze manier kan je meteen zien wat er al bekend is over jouw merk en of je doelgroep bereikt wordt. Het maken van een benchmark kan ook nuttig zijn om te weten waar je staat ten opzichte van concurrenten, maar dit kost vaak ook geld. Het analyseren van data is belangrijk om je naamsbekendheid in kaart te kunnen brengen. Grote organisaties gebruiken hiervoor ook wel eens webcare medewerkers, marktonderzoekers of social media beheerders voor.

Welk online-advertentienetwerk moet ik kiezen?

Je kunt advertenties plaatsen op Google, Facebook, LinkedIn en Twitter. Het hangt af waar ze het meest zichtbaar zijn, wat de kosten zijn en of je ze via de website wil plaatsen of dat je ze liever per e-mail probeert te versturen. Ieder netwerk biedt andere mogelijkheden. Zo is LinkedIn een netwerk dat vooral geschikt is om te adverteren met als doel je naamsbekendheid vergroten binnen de zakelijke markt. Google Ads biedt het voordeel dat je advertenties beschikbaar zijn voor de zoekmachine van Google. Daarnaast zijn ook nog veel verschillende bedrijvenwebsites die je kan inzetten voor PR. Bij online adverteren kunnen de kosten wel snel oplopen. Het bereiken van mogelijke nieuwe klanten is vaak wel makkelijker voor je product of dienst.

Ideeën om reclame te maken en je naamsbekendheid te vergroten

Naamsbekendheid creëren kan door middel van online kanalen, maar ook door het inzetten van traditionele media. De meeste campagnes met betrekking tot naamsbekendheid opbouwen zijn gericht op een combinatie van mogelijkheden. Vanzelfsprekend is een goede online campagne vandaag de dag onmisbaar. Online marketing is dan ook een slimme manier om je bedrijf te promoten. Hieronder beschrijven wij verschillende mogelijkheden om online en offline publiciteit te genereren voor je diensten of producten.

Je eigen website inzetten voor publiciteit

  • Je eigen website is het visitekaartje van je bedrijf. Het is dus belangrijk om je website mooi en goed vindbaar te maken. Het is verstandig om de website mee te laten nemen in je publiciteitscampagne. Wordt er veel reclame gemaakt voor jouw product of dienst, dan zal het opvallen als mensen een link naar je website opnemen. Maak gebruik van een goede zoekmachine optimalisatie (SEO) om je website beter vindbaar te maken in Google.

Bloggen op je website

  • Reclame maken doe je met advertenties, of producten die je verkoopt of gebruikt. Bloggen op je website of social media kan ook reclame voor jezelf zijn. Door goede artikelen te schrijven kunnen ze ervoor zorgen dat bezoekers meer tijd op je website doorbrengen. Dit is een goede manier om de naamsbekendheid te vergroten. Het is dan wel belangrijke om goede content te maken en regelmatig nieuwe blogpost te plaatsen. Potentiële klanten zullen hierdoor vaker je website bezoeken. Bloggen kan ook voor een groot bereik zorgen.

Gastbloggen toepassen

  • Je hebt misschien wel al gehoord van reclame maken door je naamsbekendheid te vergroten met gastbloggen. Dat kan ook voor jou grote voordelen opleveren. Als je bekendheid wilt vergroten met gastbloggen is het belangrijk om een aantal zaken te overwegen. Gastbloggen kan gratis gedaan worden, maar ook tegen betaling. In dat geval hebben we het meestal over de grotere en bekende websites. Het is natuurlijk ook mogelijk om een blog te beginnen en daarmee bekendheid op te bouwen. Als je bekendheid wilt vergroten met gastbloggen, is het belangrijk om te kijken naar de mogelijkheden die beschikbaar zijn. Het is bij gastbloggen wel belangrijk om je op de juiste doelgroep te richten.

Persberichten versturen

  • Het maken en versturen van persberichten is iets wat veel ondernemer vergeten. De belangrijkste reden hiervoor, is dat het onder aandacht brengen van een persbericht lastig kan zijn. Het gewenste resultaat bij het versturen van persberichten kan dan ook laag zijn. Met persberichten proberen bedrijven aandacht te trekken voor een bepaald onderwerp. Een persbericht is een korte, bondige en ter zake doende beschrijving van iets wat relevant is voor de lezer. Persberichten geven bijvoorbeeld nieuws over productlanceringen, organisatieverandering of grote prijsverlagingen.
  • Een belangrijk punt bij persberichten, is dat persberichten te vaak misbruikt worden om reclame proberen te maken. Een goed persbericht is niet gebaseerd op eigenbelang. Een publieke omroep of webredactie zal geen uitzending of artikel maken over de lancering van je product, maar als er iets inhoudelijke gebeurt, dan wordt dat meestal wel gemeld. Goede persberichten zijn objectief en tekstueel interessant voor de lezer én bieden perspectief op een onderwerp. Het moet gaan om interessante informatie en niet om reclame.

Redactionele aandacht vragen

  • Redactionele aandacht vragen van kranten, webredacties of andere media kan je om verschillende redenen doen. Denk hierbij aan belangrijke persberichten of wanneer je een onderzoek hebt gedaan. Je kan bijvoorbeeld bellen of mailen naar een journalist. Soms is het goed om je te laten interviewen in plaats van zelf praten, maar dat is meestal afhankelijk van de betreffende redactie. Daarnaast kan je in deze tijd van online media ook op sociale netwerken reclame maken voor jouw nieuwsbericht of onderzoek.

Televisie-optreden en radio-interviews

  • Je kan ook een televisieprogramma of radioprogramma binnen je niche benaderen, zoals een programma over ondernemen. Het hoeft trouwens niet te gaan om landelijke media. Denk juist ook aan regionale televisiezenders en radio-omroepen. Dat kan met betrekking tot radio ook door middel van een telefonisch interview. Bel de redactie en vraag of je het item mag presenteren waarin jouw expertise centraal staat. Televisie-optreden en radio-interviews hebben in de meeste gevallen een groot bereik en zijn een belangrijk onderdeel met betrekking tot je PR.

Opiniestuk schrijven

  • Als ondernemer is het belangrijk om je over maatschappelijke vraagstukken te laten horen en je mening hierover te geven. Dit kan door middel van het schrijven van een opiniestuk. Een opiniestuk kan veel losmaken en kan soms ook negatief uitpakken. Met betrekking tot de naamsbekendheid kunnen ook negatieve reactie je naamsbekendheid vergroten. Een andere vorm, is het schrijven van een pakkende column. Goede columns worden in sommige gevallen ook opgepakt door de media.

Podcast maken

  • Het maken van podcast is tegenwoordig heel erg populair, en het kan helpen bij je campagne en is effectief. Het is hierbij wel belangrijk om pakkende onderwerpen te bedenken, die bijvoorbeeld andere ondernemers aanspreken. Door ervoor te zorgen dat je een bepaalde doelgroep aanspreekt, kan je veel vaste volgers opbouwen. De achterliggende gedachte bij het maken van een podcast is dat de podcast op internet wordt ingezet voor vergroting van het bereik.

Een eigen YouTube starten

  • YouTube kan enorm helpen bij je online zichtbaarheid en naamsbekendheid. Veel bedrijven zijn op dit moment bezig met het maken van een YouTube kanaal. Daarnaast is het ook mogelijk om een video te maken die je bijvoorbeeld op Facebook kan inzetten. Eigenlijk zijn er nauwelijks beperkingen voor wat betreft de inhoud, als je maar je doelgroep aanspreekt. Het opbouwen van een YouTube kanaal is wel veel werk. Een andere optie is het benaderen van mensen die al beschikken over een groot YouTube kanaal. Het starten van een eigen YouTube kanaal moet gezien worden als een investering in de toekomst.

Organiseer een webinar

  • Start een email campagne om mensen aan te sporen om zich aan te melden voor je webinar. Een webinar is een online-seminar en is een goede manier om mensen die nog nooit van je product of dienst hebben gehoord, te laten kennismaken met jouw bedrijf. Ook hierbij is het belangrijk om de juiste doelgroep aan te spreken. Een webinar draait om kennisoverdracht en niet om reclame. Probeer je boodschap dus zo kort en bondig mogelijk te houden.
  • Een webinar organiseren is niet moeilijk, maar vraag wel om wat planning. Het voordeel van een online-seminar is dat het beter te volgen is dan een live seminar. Daarnaast kun je het event later opnieuw delen met anderen die niet aanwezig waren bij de presentatie, wat ideaal is voor branding en bekendheid van jouw bedrijf.

Organiseer een leuke wedstrijd

  • Een pakkende wedstrijd kan enorm helpen bij het verkrijgen van meer aandacht. Een goed voorbeeld hiervan is het inzetten van social media. Het is een makkelijke manier om het publiek te bereiken, en de impact kan enorm groot zijn. Een wedstrijd kun je bijvoorbeeld organiseren op social media. Deelnemers moeten eigen ontwerp maken of foto’s uploaden, en de winnaar wordt bepaald door likes onder de post/foto.

Netwerkbijeenkomsten bezoeken

  • Er zijn overal netwerkbijeenkomsten te vinden die interessant kunnen zijn voor jouw bedrijf. Een goede manier om meer mensen te leren kennen is door deel uit te gaan maken van netwerken. Wanneer je deelnemer bent bij een netwerkbijeenkomst, is het belangrijk om met mensen in gesprek te komen. Het inschakelen van persoonlijk contact kan helpen bij het vergroten van je naamsbekendheid.

Maak gebruik van sponsoring

  • Sponsoring kan je bedrijf enorm laten groeien, en is in de meeste gevallen een makkelijke samenwerking. Een bijkomend voordeel, is dat je meestal ook een reclameboodschap mag verkondigen als ondernemer. Het sponsoren van stichtingen, sportclubs of verenigingen hoeft niet veel te kosten, en is fiscaal aftrekbaar. Het is dus verstandig om je naamsbekendheid te vergroten door het gebruiken van sponsormogelijkheden. Je hoeft geen grote bedragen uit te geven, een kleine bijdrage kan al helpen bij je campagne.

Mogelijkheden om gratis je naamsbekendheid te vergroten

Er zijn veel verschillende mogelijkheden om offline en online reclame te maken, en dus je naamsbekendheid te vergroten. Het aantal campagnes dat je kan starten is eigenlijk alleen beperkt door je eigen creativiteit en lef. Het overbrengen van je reclameboodschap is tegenwoordig alleen maar makkelijk geworden door alle nieuwe mogelijkheden. Binnen iedere branche zijn er wel mogelijkheden om gratis media-aandacht te krijgen.

Pr-bureau inhuren of zelf doen

Het zelf uitvoeren van je complete pr-campagne is veel werk, en kan een grote impact hebben. Wanneer je zelf media-angst hebt, kan het raadzaam zijn om een professional in te huren. Binnen je pr-campagne is het belangrijk om alle media-aandacht momenten te pakken. Heb je faalangst, of ben je bang dat er factchecking plaatsvindt of kritische vragen gesteld worden? Maak dan gebruik van een pr-bureau. Onderschat niet hoe groot het bereik kan zijn van een goede pr-campagne.

Mediabudget bepalen

Vanzelfsprekend hebben niet alle ondernemers te maken met een eindeloos budget. Het is dan ook belangrijk om te bepalen, welk medium het beste werkt voor je. Wanneer je alles zelf wenst te doen, dan kan je ook zeker aan deze goede tips denken:

  • Sparen met kennissen over nieuwe ideeën
  • Het eerst onderzoeken van je markt
  • Het vaststellen van strikte doelstellingen (budget en bereik)
  • Het zelf bedenken en maken van een pakkende advertentie
  • Het online adverteren op verschillende websites binnen je niche
  • Het benaderen van je bestaande klantenkring voor hulp
  • Het up-to-date houden van alle online-uitingen
  • Het schrijven van goede blogs
  • Het onderzoeken van relevante zoekwoorden

Media-aandacht genereren

Media-aandacht krijgen is op veel manieren mogelijk. Toch hebben de meeste ondernemers moeite met het krijgen van media-aandacht. De belangrijkste reden hiervoor is vaak, dat ondernemers reclame en naamsbekendheid als marketing zien. Bij public relations, is het veel belangrijker wie jij bent als ondernemer en wat je boodschap is. Een reclamecampagne opzetten is meestal veel makkelijker en heeft verder niks te maken met pr voor je organisatie.

Online adverteren

Online adverteren is tegenwoordig niet meer weg te denken. Online adverteren heeft niet alleen betrekking op het verkopen van producten. Denk juist ook aan het verkopen van jezelf, als inspirerende ondernemer. Een goed voorbeeld hiervan, zijn internetondernemers die op alle manieren online aanwezig zijn. Of het nu gaat om pakkende blogs, filmpjes of eigen gemaakte cursussen, het is belangrijk om op een brede manier zichtbaar te zijn. Met andere woorden zul je iedere dag moeten werken aan je online zichtbaarheid. Het kan daarbij helpen om hulp te zoeken van de juiste specialisten. Het vaststellen van de juiste doelstellingen, en het nemen van initiatief is hierbij wel belangrijk.

Nieuw bedrijf of start-up

Ook voor startende ondernemers of een start-up zijn er voldoende mogelijkheden om reclame te maken. Binnen elke branche zijn er wel mogelijkheden om extra media-aandacht te krijgen. Zoek dus binnen je branche naar ambassadeurs die kunnen helpen bij je uiteindelijke doel, namelijk omzet genereren. Goede campagnes kunnen veel potentiële klanten bereiken en nieuwe klanten opleveren. Het bedenken van campagnes hoeft niet veel te kosten, maar kan wel veel extra omzet opleveren.

Mijnzzp.nl