Van de redactie

Avatar van Team Mijnzzp

Schrijven content

Vanwege de razendsnelle internet ontwikkeling heeft zich al enkele jaren een nieuwe rage ontvouwen. Een rage die je eigenlijk wel kent maar waar je niet bewust van bent als te zijn het fenomeen contentplatform. Het fenomeen contentplatform schijnt nu echt eentje te zijn geworden, die steeds meer en meer door ondernemers wordt gebruikt en zodoende zijn populariteit doet groeien. Toch zijn er enkele zaken die je als ondernemer bezig houden en waar je als bedrijf graag antwoord op zou willen. Deze zijn: Wat is nu eigenlijk een contentplatform? Is het wel iets voor jouw organisatie en hoe ga je ermee aan de slag? Deze blog weiden we uit aan het potentiële marketingplatform- fenomeen, contentplatform genaamd.

Wat is een contentplatform?

Een contentplatform is een website waar het plaatsen van content centraal staat. Nu vraag je je natuurlijk af wat nou precies met content wordt bedoeld. Wel nu: content betekent letterlijk inhoud, maar omdat we momenteel in termen van het online/ digitaal gebeuren spreken, wordt met content online- inhoud bedoeld. Dat is het geheel van tekst, videobeeld etc., online geplaatst. Een contentplatform is dus een platform waar alles rond tekst en beeld, zoals artikelen, foto’s, video’s, folders, posters enzovoort wordt geplaatst. Dit met als doel je publieksgroepen te informeren over de kennis en kunde die je organisatie aanbiedt rond bepaalde onderwerpen en of thema’s.

Verschil met een bedrijfswebsite

Uiteraard is er een verschil met gewoon de website van je bedrijf of onderneming. De website van je bedrijf geeft een algeheel beeld van jouw bedrijf. Dus de missie, visie, maar ook de kernwaarden. Verder worden de productcategorieën getoond en kan een virtuele rondkijk gegeven worden binnen de organisatie. Belangrijk, zijn ook de contactgegevens. We zien dus dat er bij een bedrijfswebsite niet specifiek op een bepaald doel gefocussed is. Anders is dit bij een contentplatform waar de focuss op de commercie gericht is. Daarom zal de klant zo goed als mogelijk worden geïnformeerd en geïnteresseerd. Je zult daarom rond de diverse thema’s infomercials tegenkomen maar bijvoorbeeld ook voordeel tips en weetjes, flyers en folders of actieposters.

Als jouw organisatie er eentje van is die op winst en sales gestoeld is, dan is een contentplatform ideaal voor je bedrijf. Tenminste,… met een goede aanpak. Dit, om diverse redenen. Ten eerste kun je op deze manier potentiele klanten naar je toe trekken. Dit via organische zoekopdrachten. Men gaat in eerste instantie voor informatie naar Google.com. Op deze manier wordt de potentiele klant ( die dus ergens naar opzoek is) naar je platform gebracht, waar direct alle informatie in filmpjes folders enzovoort kan worden waargenomen. Ten tweede is de informatie op zo’n platform meestal keyword gerelateerd vanwege de koppeling aan thema’s. Hiervoor is “kernwoorden onderzkoek vereist”. Hierdoor is de Google ranking vaak hoger en is je platform sneller vindbaar.

Ten derde bied een platform een scala aan mogelijkheden waarmee je creatief aan de slag kan. Het interesseren en binden van klanten is immers ook van je creativiteit afhankelijk. Door alle klantgerichte informatie die er op je platform verschijnt, verlaag je ook de behoefte van de klant aan klantendiensten. Denk daarbij aan “most frequent asked quiestions” waar je heel veel nood mee kunt opvangen. Op de vijfde plaats kun je ervoor zorgen dat interactie met je klanten voor een emotionele band zorgt. Dit is een niet te onderschatten marketingstrategie waarvan onderzoek heeft uitgewezen zeer effectief te zijn. De zesde reden is geheel gerelateerd aan het bovenstaande ( rede vier en vijf). Er wordt vertrouwen gewekt en het imago van je organisatie wordt opgekrikt. Hierdoor is de kans op het wederkeren van klanten groter dan ooit tevoren.

Bouwstenen van een contentplatform

Het lijkt handig meer diepgang en inzage te geven in het fenomeen contentplatform, meer nog de bouwstenen tot een succesvol platform en daarbij een succesvolle organisatie. Hier is vooraf onderzoek voor verricht. Nagegaan is echter, welk type content het meest gebruikt is geworden en wederkerend is op succesvolle contentplatforms. De meeste vormen van content zijn hierbij korte artikeltjes van ongeveer 150 tot 250 woorden in de vorm van tips en weetjes, inspirerende quotes, en kort geformuleerde antwoorden bij veel gestelde vragen. Ook longreads, de iets wat langere artikelen van tussen de 300 en de 500 woorden zijn populair. Let echter wel op dat er grondige en heldere uitleg gegeven wordt over een bepaald thema of onderwerp. Visualisering is nog altijd het populairst online.

Op succesvolle contentplatforms treffen we daarom ook aantrekkelijke foto’s met ondersteunende teksten aan of visuals, gericht op uitleg. De potentiele klant kan zich ook laten abonneren op een gratis nieuwsbrief of downloadbare content die per mail wordt opgestuurd. Denk maar aan een kalender bijvoorbeeld. Het nieuwste is het beluisteren van podcasts gerelateerd aan je organisatie. Dit stelt de klant in staat om real time of achteraf de info tot zich te nemen en ook interactief bezig te zijn.

Hoe start je een contentplatform

Uiteraard heb je je succesvolle platform niet overeen nachtje slapen. Je zult er aardig wat tijd in moeten investeren en marketingstrategieën moeten uitwerken. Je zult dus planmatig en doelgericht bezig moeten zijn. Start bijvoorbeeld een eenvoudige blog waar je regelmatig content aan het opladen bent. Uiteraard kun je ook via bestaande platforms zoals LinkedIn en Facebook je content doelgericht en regelmatig aanbieden. Houd er wel degelijk rekening mee dat je zonder meer een SEO-strategie zal moeten hebben en een content management systeem zal moeten opzetten. Ook een contentkalender is van eminent belang. Het zijn onzichtbare elementen die onmisbaar zijn.

Lees ook ons artikel: meer autoriteit opbouwen met je website of blog

Mijnzzp.nl