Van de redactie

Avatar van Team Mijnzzp

Boeken

We leven in een digitale samenleving waarin steeds meer zaken geautomatiseerd kunnen worden. Aan de ene kant is dat voordelig, aangezien dit ervoor zorgt dat bedrijfsprocessen kunnen worden versneld. Aan de andere kant is dit ook nadelig, aangezien dit ervoor gaat zorgen dat bepaalde beroepen gaan verdwijnen. Toch zijn er ook beroepen die altijd zullen blijven. Daarbij kun je denken aan een tekstschrijver. Aangezien daar altijd een menselijke maat aan te pas moet komen. Maar hoe vind je nu een goede tekstschrijver? In dit artikel gaan we daar verder op in.

Verschillende vakgebieden

Een goede schrijver moet inzetbaar zijn op verschillende vakgebieden. Het is belangrijk dat een schrijver ook kennis heeft over die specifieke vakgebieden. Het punt is namelijk dat je dat meestal wel kunt zien aan de manier hoe teksten zijn opgebouwd. Je kunt het een beetje vergelijken met het geven van een presentatie of een spreekbeurt. Wanneer dit over een onderwerp gaat waar je veel van af weet, dan zal je al snel merken dat je minder gaat haperen tijdens een spreekbeurt of een presentatie. Dan hoef je het vaak niet eens uit je hoofd te leren.

En als je een presentatie moet geven over iets waar je vrijwel niets van af weet, dan zal je al snel tot de conclusie komen dat je tegen problemen gaat aanlopen. Ook al ken je alles bijvoorbeeld uit je hoofd en weet je precies wat je moet zeggen. Als je er echt niet genoeg van af weet, dan zal dit altijd snel worden opgemerkt. Zo is het dus ook bij het schrijven van teksten. Een tekstschrijver kan wel kort research gaan doen, maar de tekst zal dan nooit zo kwalitatief sterk zijn dan bij een schrijver die al een tijdje teksten in dat specifieke vakgebied schrijft. Probeer daarom altijd schrijvers te vinden die echt al veel weten over een specifiek vakgebied. De kans is dan veel groter dat de teksten ook van een goede kwaliteit worden.

Platforms voor tekstschrijvers

Maar waar vind je dan een goede tekstschrijver? Gelukkig brengt de digitale wereld zeer veel voordelen met zich mee. Tegenwoordig heb je namelijk verschillende platforms voor tekstschrijvers, alwaar jij een advertentie op kunt plaatsen. Schrijvers kunnen dan reageren op die advertentie, wanneer ze idee hebben dat ze tot de doelgroep behoren die jij zoekt als tekstschrijver. Het voordeel van een platform is dat je dan ook heel specifiek kunt zijn. Zoek jij bijvoorbeeld een schrijver voor teksten die met de zorgverzekering te maken hebben? Dan kun je daar specifiek op gaan zoeken en dat is voordelig aan de platforms.

Mocht je geen gebruikmaken van de platforms, dan moet je tekstschrijvers allemaal persoonlijk gaan benaderen. Dat kost natuurlijk veel meer tijd, waar je ongetwijfeld geen zin in hebt, want je hebt wel andere zaken te doen. Daarom is het gebruik van platforms een zeer handige manier om in contact te komen met goede schrijvers. Bovendien kun je dan ook een langere samenwerking aangaan, mocht het bevallen. En bevalt het niet? Dan is dat ook geen probleem, want dan kun je er zo weer mee stoppen!

Schrijverskwaliteit is belangrijk

De kwaliteit van het schrijven, is natuurlijk zeer belangrijk. Dit kun je ook vergelijken met het gebruik van bijvoorbeeld een wasmachine, koelkast of iets dergelijks. Je kunt deze vaak in zeer goedkope varianten aanschaffen. De wasmachine ziet er immers nieuw uit en je denkt zo een mooie voltreffer te slaan als het gaat om je portemonnee. Maar dan blijkt plots dat je er na enkele maanden al problemen mee hebt. Dan kan de wasmachine bijvoorbeeld kapot gaan en dan moet je hem weer laten maken. Dit zorgt niet alleen voor veel extra kosten, maar ook nog eens voor veel onnodige frustraties waar je ongetwijfeld geen zin in hebt.

Hetzelfde geldt dus voor de schrijverskwaliteit van de teksten. Goedkoop is dan meestal duurkoop. Heb jij een kwalitatieve tekst nodig, dan heb je ook een kwalitatieve schrijver nodig. En een kwalitatieve schrijver kost doorgaans meer geld dan een minder-kwalitatieve schrijver. Maar dit heeft doorgaans ook nog eens met de motivatie te maken. Schrijvers zijn ook gemotiveerder om een goede tekst af te leveren, wanneer ze weten dat ze er goed voor betaald krijgen. Het voordeel is dat je schrijvers ook per woord kunt betalen en het niet altijd noodzakelijk is om per uur te betalen. Anders kun je misschien niet monitoren hoeveel geld ze eraan kwijt raken. Maar let er dus op: je kunt beter een goed bedrag betalen voor kwalitatieve teksten, dan een gemiddeld bedrag voor een slechte tekst, want daar heb je natuurlijk niks aan.

Juiste doelgroep aanspreken

Een andere specifiek kenmerk van een tekstschrijver is dat hij of zij de juiste doelgroep moet aanspreken. Maar hoe vind jij een schrijver waarvan je zeker weet dat hij of zij daartoe in staat is. In principe kun je daarvoor ook gewoon gebruikmaken van de verschillende platforms. Het is dan ook aan te raden om een schrijver te vinden die bij de doelgroep past. Als je bijvoorbeeld een hippe, jonge tekst zoekt voor bijvoorbeeld een puberwebsite. Dan is het niet aan te raden om daarvoor een hele oude schrijver in te huren. Natuurlijk kan deze oude schrijver natuurlijk heel capabel zijn om te schrijven, maar het is ook belangrijk om rekening te houden met de doelgroep.

Je kunt dus altijd vragen of de schrijver affiniteit heeft met een bepaalde doelgroep. Op die manier raakt de tekst de mensen die het lezen. En dat is heel goed, want misschien zoek je een tekst om een product aan te prijzen. Maar het kan ook zijn dat je een tekst zoekt om informatie te verschaffen en er kunnen nog vele andere oorzaken zijn waarom mensen een tekst aanschaffen. Maar je moet altijd in ogenschouw nemen dat de schrijver die jij inhuurt wel past bij de doelgroep. Want anders kan een tekst nog zo kwalitatief sterk zijn; maar als deze de doelgroep niet aanspreekt heb je er in principe vrij weinig aan.

Een tekstschrijver moet bij je passen

Dan is er nog iets wat zeker niet vergeten mag worden: een tekstschrijver moet ook een beetje bij je passen. En dat wil zeggen: passen bij je karakter. Misschien wil jij bijvoorbeeld een ghostwriter inhuren voor een blog. En dat jij onder je eigen naam wil publiceren, maar dat de tekstschrijver deze schrijft. Misschien ben jij bijvoorbeeld een type dat heel erg van humor en zelfrelativering in teksten houdt. In die gevallen is het dan natuurlijk ook aan te raden om een tekstschrijver te vinden die dit onderstreept. Waarbij je ook zeker weet dat deze dit heeft, zodat de tekstschrijver ook echt bij je past.

Maar wil jij een tekstschrijver inhuren voor de langere termijn? In dat geval is het ook belangrijk dat je met een tekstschrijver door één deur kan. De communicatie moet dan goed zijn, omdat een goede communicatie ervoor gaat zorgen dat er betere teksten worden afgeleverd. Dit laat zich vrij gemakkelijk verklaren. Een tekst is namelijk een verlengstuk van een persoon. Maar als jij iemand wil hebben die een tekst voor je schrijft, kan het soms moeilijk zijn om precies over te dragen hoe de tekst eruit moet gaan zien. Daarom is de goede communicatie ook belangrijk, want de kans is veel groter dat je dan op hetzelfde level zit en dat is dus zeer belangrijk. Dus ook daar moet je rekening mee houden als je gaat zoeken naar een tekstschrijver.

Een tekstschrijver moet met je meedenken

Een tekstschrijver is niet alleen degene die een uitstekende tekst voor je moet afleveren, maar het is ook de persoon die met je mee moet denken. Maar hoe gaat zich dat concreet uiten, vraag je je dan misschien af. In principe is dat vrij gemakkelijk uit te leggen. Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende situatie voor. Je bent net een coachingsbedrijf gestart en wil graag jongeren helpen om van hun angst af te komen. Je hebt daarvoor certificaten gehaald en je hebt door een strakke webdesigner ook een website laten bouwen. Nu heb je alleen nog teksten nodig, zodat je mensen kunt overhalen om coaching bij jou te nemen. Om dat voor elkaar te krijgen, heb je dus een kwalitatief sterke tekst nodig, maar misschien weet je niet precies hoe je deze wil opbouwen.

Een tekstschrijver kan dan niet alleen een uitstekende tekst voor je schrijven, maar deze kan ook met je meedenken. Wil je bijvoorbeeld een meer informatieve tekst schrijven met aan het eind een call to action. Of ben je meer het type dat iets meer bedrijfsmatig je coaching wil aanprijzen? Een tekstschrijver kan je daar dus mee helpen.

Mijnzzp.nl