Van de redactie

Avatar van Team Mijnzzp

Bouwlocatie

Het werk als zzp'er kan natuurlijk fantastisch zijn. Een groot voordeel is namelijk dat je vrijheid hebt. Er is geen baas boven jou die gaat bepalen wat jij moet doen. Je hebt alleen maar opdrachtgevers, maar dat is toch meestal een hele andere rol. Als zzp'er kan het echter wel lastig zijn om voldoende opdrachtgevers te vinden. Veel zzp'er zijn meer dan 30% van de tijd bezig met het werven van klanten. Natuurlijk is dit afhankelijk van de branche, maar hoe zorg jij ervoor dat jij klanten krijgt? In dit artikel geven wij jou verschillende tips, zodat jij precies weet waar jij het moet zoeken!

Bestaande relaties benaderen

Een goede methode is om bestaande relaties te gaan benaderen. Dit wordt ook wel een warm approach genoemd. Het voordeel is dat je dan al weet dat ze interesse in je diensten of producten hebben. Maar dan vraag jij je wellicht af, wat is dan de beste manier om bestaande relaties te benaderen? Je moet ze natuurlijk wel iets te bieden hebben. Maar je kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen om je bestaande relaties iets aan te bieden. Misschien bijvoorbeeld een korting op de producten of diensten, omdat ze al eerder iets bij je hebben afgenomen. Dit is een handige methodiek om bestaande relaties op een positieve manier te benaderen, waardoor jullie beiden profijt kunnen hebben.

Nieuwe contacten leggen door te netwerken

Netwerken is een zeer handige manier om nieuwe klanten aan je te binden. Tegenwoordig kun je ook veel gemakkelijker netwerken dan vroeger het geval was. Dankzij de digitale media zijn we namelijk allemaal aan elkaar verbonden. Dit maakt netwerken een stuk gemakkelijker, omdat je nu slechts een mooi profiel moet invullen en je al met mensen kunt connecteren. Maar als je het echt goed wil doen, dan is het ook aan te raden om af en toe naar fysieke bijeenkomsten te gaan. Veel mensen stellen het toch op prijs wanneer je persoonlijk met ze in gesprek gaat. Dan ontstaat er sneller een vertrouwensband. Dus voor nieuwe contacten leggen, is het aan te raden om die twee zaken te combineren. Zowel online als offline proberen fysiek contact te maken met mensen.

Profileren op verschillende online marktplaatsen

Als mensen een dienst of product nodig hebben, dan gaan ze tegenwoordig niet meer zo snel naar een fysieke winkel toe. Je hebt het ongetwijfeld wel meegekregen, maar de fysieke winkels zijn in verval dankzij het internettijdperk. De reden hiervoor is dat producten en diensten op internet vaak goedkoper zijn. Daarnaast is het ook nog eens zo dat er verschillende online marktplaatsen zijn waar jij je producten of diensten kunt aanbieden. Online marktplaatsen trekken jaarlijks miljoenen bezoekers, dus je kunt er een groot bereik mee opbouwen. Zorg er dan voor dat je een aantrekkelijke advertentie in elkaar gaat zetten. Een advertentie waardoor je opvalt en je concurrenten te slim af kunt zijn.

Online zichtbaarheid vergroten

Online zichtbaarheid is misschien wel het fundament van een zzp'er. Eventuele klanten hechten ongelofelijk veel belang aan die online zichtbaarheid. Maar wat is hier dan de reden voor, vraag jij je misschien af. Een belangrijke reden is uiteraard dat de tijden zijn veranderd en veel ondernemers vrijwel enkel via internet werken. Dit is natuurlijk zeer voordelig, want vaak zijn producten dan goedkoper en bovendien zijn er heel veel zaken geautomatiseerd. Maar dit heeft tegelijkertijd ook als gevolg dat klanten weinig fysiek contact meer hebben met de opdrachtgevers. Daarom willen ze graag zien met wie ze te maken hebben. Omwille van die reden is het zeer belangrijk om goed en duidelijk zichtbaar te zijn online. Anders kan het nogal schimmig overkomen en dat werkt uiteraard niet ten goede. Zorg er dan ook voor dat je een duidelijke en transparante website hebt. Bovendien moet jij je als zzp'er inschrijven op alle sociale media kanalen, zodat mensen echt leren kennen wie jij bent. Dit zorgt ervoor dat mensen sneller iets bij jou gaan bestellen, of diensten bij je gaan afnemen.

Bemiddeling, intermediair en tussenpersonen

Het internet heeft er ook voor gezorgd dat er veel bemiddelingsbedrijven op de markt zijn. Dit is bijvoorbeeld bemiddeling via platforms of bedrijven die puur ontstaan zijn om jou als zzp'er aan klanten te helpen in de branche waarin jij actief bent. Er zijn daar zeer veel van te vinden op het internet en dat is natuurlijk een zeer fijn gegeven. Een nadeel is dan wel dat je een bepaalde marge van je winst moet afstaan aan de bemiddelaar. Maar in veel gevallen kan het echt de moeite waard zijn. Het is bijvoorbeeld ook iets waar je op kunt terugvallen, wanneer je bijvoorbeeld zelf te weinig opdrachtgevers hebt. Dan kun je gebruikmaken van een bemiddelingskantoor die jou in contact brengt met opdrachtgevers. Het kan dus een goede back-up zijn. Het nadeel van zzp'er zijn, is namelijk dat je soms ook in onzekerheid kunt leven en veel mensen kunnen daar niet tegen. Let er natuurlijk wel op de dat tussenpersonen een redelijke marge vragen. Anders kan het zijn dat je zo weinig omzet gaat draaien dat het vrijwel niet de moeite waard is. Online is er altijd wel een intermediair voor jouw branche te vinden.

Zoek gericht naar prospects

Als zzp'er is het altijd belangrijk om van te voren al je doelgroep vast te stellen. Welke klanten passen bij de producten die jij gaat verkopen? Welke klanten passen bij de diensten die jij gaat aanbieden? Als je bijvoorbeeld een leverancier bent van speelproducten voor kinderen, dan is het uiteraard logisch dat jij je niet gaat richten op adolescenten zonder kinderen. Die voldoen namelijk niet tot de doelgroep en de kans is nihil dat ze iets van je gaan afnemen. Mogelijke klanten die tot je doelgroep behoren, worden in het Engels prospects genoemd. Probeer ook te adverteren voor deze specifieke prospects. Op veel sociale media kanalen en andere plekken, kun je filteren op bepaalde leeftijden en doelgroepen. Op die manier worden de advertenties alleen zichtbaar voor die specifieke groep. Op die manier zorg je er dus ook nog eens voor dat je effectief kunt adverteren.

Mond op mondreclame

Dankzij de digitale revolutie is mond op mondreclame een ondergeschoven kindje geworden als het gaat om acquisitie als zzp'er. Toch is het zeer aan te raden om deze techniek ook eens uit te proberen Juist omdat veel minder zzp'ers hier waarde aan hechten, kan het voor jou juist een gat in de markt zijn. Maar hoe zorg je ervoor dat je goede mond op mondreclame krijgt? Het is dan allereerst belangrijk om goede producten of diensten aan klanten te geven. Dat is natuurlijk sowieso je streven als zzp'er, maar als jij een goede mond op mond reclame wil hebben, dan is dat nog belangrijker dan je misschien denkt. Het moet niet een beetje goed zijn; het moet uitmuntend zijn. Zo goed dat klanten echt enthousiast worden van je diensten. Dat ze het tegen iedereen in hun omgeving gaan vertellen. Zodat die er ook enthousiast van worden. Het helpt overigens ook om een goede relatie met een klant op te bouwen. Dit betekent dat je hem of haar vriendelijk moet bejegenen. Bijvoorbeeld door een kopje koffie of iets dergelijks aan te bieden, zodat er een vertrouwde sfeer ontstaat.

Voldoende opdrachtgevers krijgen als zzp-er

Er is een grote valkuil waar helaas veel zzp'ers intrappen. En die valkuil kan er ook voor zorgen dat je als zzp'er failliet gaat en dat is natuurlijk jammer, omdat het in veel gevallen ook gewoon voorkomen kan worden. En dan hebben we het uiteraard over het feit dat je altijd moet zijn voorzien van voldoende opdrachtgevers. Het punt is dat veel zzp'ers het niet leuk vinden om acquisitie te doen. En dat is ook wel logisch, want als zzp'er wil je natuurlijk gewoon vol bezig zijn met waar je goed in bent. En dat zijn de ondernemingsactiviteiten waarvoor jij je bedrijf bent gestart. Veel zzp'ers hebben dan ook een aantal opdrachtgevers en dat vinden ze dan wel prima. Maar dat kan zeer verraderlijk zijn, omdat een opdrachtgever natuurlijk ook kan wegvallen. En dan kun je tegen problemen aanlopen, omdat je dan voor de rest niet voorzien bent van voldoende opdrachten. Dus om die reden raden wij aan om constant op zoek te blijven gaan naar nieuwe opdrachten. Desnoods plan je er een speciale dag voor in. Een dag waarin je niet bezig gaat met ondernemingsactiviteiten, maar een dag waarin je alleen maar klanten gaat werven. Op die manier is de kans aanzienlijk groter dat je nooit in de problemen komt. Want voor een zzp'er is er niets vervelender, dan dat hij of zij niet zeker is van de inkomsten.

Tip: bouw referenties op

Een eventuele klant die wil natuurlijk weten wat jij hebt gepresteerd als zzp'er. Veel zzp'ers hebben bijvoorbeeld wel een zeer leuk verhaaltje op de website staan. Daar wordt dan aangegeven hoe goed ze wel niet zijn en dergelijke. En natuurlijk is dat niet verkeerd, want je mag uiteraard zeer enthousiast zijn over je werk. Maar het punt is dat veel eventuele klanten in den beginne enigszins wantrouwend zijn. Het punt is namelijk dat iedereen zichzelf de beste vindt in het uitvoeren van zijn taken.

Maar eventuele klanten willen daar natuurlijk ook bewijzen van zien. Ze willen zeker weten dat het echt waar is wat jij aan het verkondigen bent. Omwille van die reden is het aan te raden om referenties op te bouwen. Dit kunnen bijvoorbeeld quotes zijn van mensen die ooit producten of diensten bij jou hebben gekocht of afgenomen. Je kunt deze bijvoorbeeld op je website zetten, maar het is ook belangrijk dat je referenties opbouwt op een onafhankelijke website. Want op je eigen website kun je natuurlijk alleen de positieve referenties zetten. Je hebt ook platforms waar jij je kunt inschrijven en waar mensen onafhankelijke reviews kunnen posten. Dat is een stuk betrouwbaarder, maar het nadeel is dat je negatieve recensies er niet meer van af kunt krijgen, tenzij ze aantoonbaar onjuist zijn. Je hebt dus dan wel de verantwoordelijkheid om een uitstekende service te bieden, anders kan dit averechts werken.

Tip: werken aan je naamsbekendheid (zzp)

Als het gaat om marketing en het aantrekken van klanten, dan moet je aan de ene kant aan de korte termijn denken, maar anderzijds ook aan de lange termijn. Aan de korte termijn denken, is bijvoorbeeld het persoonlijk benaderen van klanten. Als het gaat om de lange termijn, dan kun je denken aan mond op mondreclame, maar bijvoorbeeld ook werken aan de naamsbekendheid, waar mond op mondreclame natuurlijk een voorbeeld van is. Maar er zijn andere tactieken die je kunt inzetten om de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om verschillende producten te maken, voorzien van jouw bedrijfslogo. Daarbij kun je denken aan een T-shirt, een pen, een mok en ga zo maar verder. Dit heeft namelijk twee voordelen. Aan de ene kant kun je deze producten gewoon opgeven als fiscale kosten. Tegelijkertijd kun jij je klanten er ook tevreden mee stellen. Je kunt ze bijvoorbeeld een gratis pen geven, nadat ze een dienst of product bij jou hebben afgenomen. En er zijn ongetwijfeld wel andere zaken waar jij aan kunt denken. Naamsbekendheid is in ieder geval zeer belangrijk voor je onderneming.

Tip: onderschat de concurrentie niet (zzp)

Als zzp'er moet jij nooit je concurrentie onderschatten. De concurrentie staat immers altijd op de loer en deze wordt ook steeds slimmer. Daarom moet jij altijd goed monitoren waar jouw concurrentie mee bezig is. Uniek zijn is belangrijk in dit tijdperk waarin er steeds meer zzp'ers actief zijn in Nederland.

Tip: maak een gratis bedrijfsprofiel aan op Mijnzzp.nl

Wil jij je zichtbaarheid vergroten, zonder dat je daarvoor extra kosten moet maken? In dat geval kun je op mijnzzp.nl een gratis bedrijfsprofiel aanmaken. Je kunt daar bijvoorbeeld ook advertenties gaan plaatsen. Het is een ideale manier om klanten te werven, maar ook om bekendheid te genereren.

Lees ook ons artikel: De 10 marketing en reclame tips voor zzp-ers

Mijnzzp.nl