Team Mijnzzp

Online marketingstrategie

Er zijn veel marketingstrategieën die ondernemers kunnen gebruiken om hun bedrijf te promoten. Maar welke is nu de beste? Er zijn een aantal belangrijke punten waar je rekening mee moet houden voordat je besluit welk marketingplan het best bij jouw bedrijf past. Het belangrijkste is om te onderzoeken welke marketingstrategie voor jouw bedrijf het best geschikt is. In dit artikel geven we een aantal tips om te helpen bij het bepalen van de beste marketingstrategie voor jouw bedrijf.

Er zijn veel verschillende marketingstrategieën die je als ondernemer kan gebruiken om de positie van jouw bedrijf te versterken. Maar wat is nu precies een marketingstrategie? Een marketingstrategie heeft betrekking op het bepalen van de lange-termijnkoers van de organisatie. Dit doen organisatie door het gebruiken van een Strategic Business Unit (SBU). Hierbij draait het om vooral om het productaanbod en marktsegment van de organisatie. Focus en afstemming zijn twee belangrijke woorden binnen een SBU. Een SBU is ook gericht op het inzetten van hulpmiddelen om het doel te bereiken. Grote organisatie kunnen ook gebruikmaken van meerdere SBU's.

Wat is een online marketing strategie?

Een online marketing strategie is een langetermijnplan voor de online-marketingactiviteiten van de organisatie. Binnen een online marketing strategie zijn data, doelstellingen, methodes, technieken en capaciteit belangrijke woorden. Binnen de grotere organisatie zijn meestal verschillende medewerkers, managers en de directie betrokken bij het opstellen van een online marketing strategie.

Gedegen online marketingstrategie opzetten

Een online marketingstrategie opzetten is geen gemakkelijke opgave. Er zijn vele manieren en mogelijkheden om je strategie te ontwikkelen en deze online marketingstrategie mee uit te voeren. Online marketing is breed en kent veel mogelijkheden. Hierbij kun je denken aan websites, LinkedIn, Facebook of Google. Google is in ieder geval één van de belangrijkste kanalen om te vermarkten. Je online marketingstrategie opstellen draait vooral om het onderzoeken van de juiste doelgroep om succes te kunnen behalen.

Welke kerncijfers zijn belangrijk:

  • Inzicht in de huidige situatie (wat doe je nu al).
  • Welk doel wil je behalen (autoriteit, leads, bezoekers).
  • Content strategie bepalen (blog, video's).
  • Wie zijn de concurrenten en wat doen ze precies.
  • Mogelijkheden onderzoeken (welke kanalen gebruiken).
  • Het budget bepalen (per onderdeel en het geheel).
  • Gegevens analyseren en verder optimaliseren.

Waarom een online marketingstrategie maken?

Om het succes van je online marketingstrategie te kunnen bepalen, is het belangrijk om een goede analyse te maken van de resultaten. Alleen door het opzetten van een online marketingstrategie kun je alle key performance indicators meten en uitdrukken in cijfers. Key performance indicators (KPI's) zijn onmisbaar binnen je online marketingstrategie. Een sterke online marketingstrategie moet dus beschikken over duidelijke KPI doelstellingen.

Waarom is marketing belangrijk?

Online marketing is belangrijk om potentiële klanten te kunnen bereiken. Dit doe je door een goede website te hebben, via sociale media, betaalde advertenties en natuurlijk ook offline, bijvoorbeeld met flyers of posters. Online marketing is dan ook de beste manier om potentiële klanten te bereiken. Meer verkopen via verschillende kanalen en het aantrekken nieuwe klanten staat hierbij centraal. Het is belangrijk dat je hiervoor de juiste kanalen inzet, om op een effectieve manier online marketing in te zetten.

Bepaal eerste de doelstelling

Het bepalen van de juiste doelstelling is de eerste stap in het vinden van de beste marketingstrategie. De doelstelling zou moeten beschrijven wat je wilt bereiken met jouw website, hoeveel bezoekers er dagelijks op je site moeten komen en hoe hoog de conversie moet zijn. Het is belangrijk om te weten wat je wilt bereiken als het gaat om jouw marketingstrategie, zodat je ervoor kunt zorgen dat deze bijdraagt aan een hogere ROI (return on investment). Een duidelijke doelstelling is erg belangrijk wanneer we spreken van online marketing.

Maak bij het opstellen van je doelen onderscheid in de volgende doelstellingen:

  • marketingdoelstellingen;
  • sales doelstellingen;
  • bedrijfsdoelstellingen.

SMART-methode

SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Met behulp van de SMART-methode kun je concrete, richtinggevende en haalbare doelen formuleren. Je gebruikt de SMART-methode voor de kortetermijndoelen die in een bepaalde periode moeten worden behaald. Wil je een campagne kunnen optimaliseren? Dan is de SMART-methode nodig.

Doe een zoekopdracht naar je concurrentie

Het maken van een concurrentieanalyse is belangrijk als ondernemer. Je moet echter niet je concurrenten kopiëren, maar er wel gebruik van maken door hun strategieën en tactieken op jouw merk toe te passen. In de meeste gevallen is het met een simpele zoekopdracht mogelijk om de concurrenten te vinden. Het onderzoeken van de concurrenten is een effectieve manier om relevante informatie te verzamelen. Het bepalen van je onderscheidend vermogen is niet alleen mogelijk door het onderzoeken van je concurrentie, maar ook door de expertise uit te breiden.

In de concurrentieanalyse onderzoek je minimaal:

  • De producten en diensten.
  • De actuele prijzen.
  • De verschillende marketingactiviteiten.
  • Wat de doelgroep precies is (afzetmarkt).
  • Wat is je onderscheidend vermogen.
  • Assortiment, prijzen en service.

Concurreren op de prijs

Voor de meeste ondernemers is het belangrijk om te concurreren op de prijs. Bekijk dan ook de prijzen van andere aanbieders en probeer zo concurrerend mogelijk te blijven. Het kan echter ook interessant zijn om je prijzen aan te passen per doelgroep, en jouw concurrentiepositie op deze manier sterker te maken. Door het bieden van verschillende prijsklassen kun je nieuwe klanten aanspreken. Onderzoek ook of de concurrentie regelmatig kortingen geeft en/of dat er sprake is van spaaracties.

Concurreren op service

In een tijd waarbinnen reviews steeds belangrijker worden, is het belangrijk om te concurreren op service. Het kan namelijk zijn dat jouw concurrenten een goede reviewscore behalen en dat je hierdoor steeds minder potentiële klanten bereikt. Kies een aantal aspecten die belangrijk zijn voor de consument en probeer daarop in te spelen. Het creëren van betere service kan je concurrenten uit het veld slaan en je eigen merk sterker maken.

Onderzoek de marketingactiviteiten van concurrerende partijen

Bekijk welke marketing- en communicatiemiddelen andere partijen gebruiken. Kijk welke resultaten ze bereiken en wat hun succesfactoren zijn. Volg de trends op, vergelijk met het jezelf en kies het beste voor jouw bedrijf. Bekijk ook of deze bedrijven een samenwerking hebben met andere partijen, bijvoorbeeld voor events of andere partijen die hun marketingactiviteiten versterken. Zorg dat je weet waar jouw concurrentie zich op richt en wat ze doelgericht doen om te groeien.

Is het directe of indirecte concurrentie?

Dat een partij dezelfde producten verkoopt, maakt ze nog niet meteen een concurrent. Er is namelijk een verschil tussen directe en indirecte concurrentie. In het geval van directe concurrentie, zijn de bedrijven gelijkwaardig en verkopen ze exact hetzelfde product. Bij indirecte concurrentie is er sprake van een aanverwant product of dienst.

Een voorbeeld van directe concurrentie zijn twee advocaten die precies hetzelfde bieden als dienstverlening of twee restaurants op elkaars route. Een voorbeeld van indirecte concurrentie is een advocaat die zich richt op het familierecht en de ander gespecialiseerd is in letselschadezaken. Beide bedrijven bieden dus eenzelfde soort product, maar ze komen niet met exact hetzelfde aan.

Aan wie verkoop je precies?

Het is belangrijk om een duidelijke doelgroep te onderscheiden. Zorg ervoor dat je weet wie de potentiële klanten zijn, en wat je wil bereiken met jouw product of dienst. Een goede vraag die je jezelf kunt stellen is: "Wie wil ik bereiken en wat voor product of dienst verkoop ik?". Afhankelijk van je doelgroep kan je een selectie maken van de beste social media kanalen voor je doelgroep. Niet alle sociale media en andere online kanalen zijn nodig om het juiste publiek te kunnen bereiken. Maak hiervoor één of meerdere persona's die jouw doelgroep weerspiegelen.

Focus op je niche

Om je online zichtbaarheid te vergroten is het erg belangrijk om je te richten op je niche. Een nichemarkt voorkomt dat je te veel concurrentie ondervindt. Dit is omdat de mensen die in jouw niche zitten, meestal niet op zoek gaan naar andere producten of diensten. Een aantal van de belangrijkste punten om te vermelden voor het opzetten van een niche marketingstrategie zijn:

  • Gebruik je social media kanalen zoals Facebook en Instagram, maar wees zeker dat jouw niche daarin aanwezig is.
  • Je kan ook nieuwe, onbekende social media platformen gebruiken om op jouw niche te focussen.
  • Ieder product of dienst moet een doel hebben dat door de klant wordt vervuld. Dit zorgt voor voldoende aandacht en betrokkenheid.
  • Het is belangrijk om te zoeken naar de doelgroep of markt, en focussen alleen op hen.

Zoekmachine optimalisatie en marketing

Zoekmachine optimalisatie is een belangrijk woord binnen de online marketing. Als je de conversie wil verhogen van je website of webshop, dan is het belangrijk om je op de long tail zoekwoorden te richten. Dit is de makkelijkste manier om nieuwe producten onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. Dit is ook de makkelijkste manier om de conversie te kunnen verhogen. Bepaalde zoekwoorden zullen moeilijker zijn dan andere, echter kunnen long tail zoekwoorden een belangrijke rol spelen binnen je online marketing.

Gebruik data op de juiste manier

Gebruik Google search console en andere programma's om je zoekwoorden te monitoren en om het bezoek op je site in kaart te brengen. Houd bij hoeveel mensen jouw website via social media delen én waarom ze dat doen. Deze data kan je gebruiken om je online marketing verder te verbeteren. Dit helpt je om een beter beeld te krijgen van jouw doelgroep. Ook het analyseren van concurrenten kan helpen bij het verkrijgen van beter inzicht.

Social Media Marketing

Social media marketing mag niet ontbreken binnen je online marketing. Sociale media inzetten is effectief om meer bekendheid te krijgen en jouw doelgroep op de hoogte te houden. Bijvoorbeeld door middel van het plaatsen van berichten, uitnodigingen om e-mails aan je abonneelijst toe te voegen en het tonen van video's.

De kanalen die je moet gebruiken ten opzichte van je doelgroep hangt af van welke product of dienst jouw bedrijf verkoopt, wie voor jou de klanten zijn en waar ze vandaan komen. Het is wel belangrijk om niet alleen aanwezig te zijn om je product of producten te willen verkopen. Het is ook belangrijk om de interactie met je doelgroep te vergroten. Meer mensen bereiken is ook mogelijk door een pakkende campagne te maken en deze te delen.

Doe regelmatig aan PR

Online marketing en offline marketing heeft ook betrekking op pr-campagnes. Public relations is iets wat veel ondernemers vergeten. Wil je echt goede resultaten boeken? Zorg er dan voor dat er aandacht is voor je merk en organisatie. Doe regelmatig aan public relations en neem contact op met de pers. Ook het maken en versturen van persberichten kan een handig hulpmiddel zijn om meer naamsbekendheid te genereren. Een persbericht moet wel nieuwswaarde hebben. Met betrekking tot offline marketing, kun je bijvoorbeeld een radiostation benaderen binnen je niche.

Creëer goede content voor je bezoekers

Binnen je online marketing mag een goede contentstrategie niet ontbreken. Content marketing is een van de meest effectieve manieren om je online activiteiten een flinke boost te geven. Maak gebruik van je kennis om waardevolle artikelen of blogs te schrijven. Relevante content kan echt een flinke boost geven met betrekking tot je ranking binnen Google. Ook het samenwerken met andere bedrijven, door middel van gastblogs of advertorials is waardevol. Hiervoor kun je verschillende platforms benaderen. Content marketing gaat overigens verder dan het alleen maken van artikelen of blogs. Denk ook aan het maken van video's en aan het maken van podcasts.

Maak gebruik van e-mailmarketing

Voor de meeste ondernemers is e-mailmarketing belangrijk. E-mailmarketing is een van de beste manieren om je klanten ervan te overtuigen dat ze op jouw product of service moeten inslaan. Gebruik nieuwsbrieven en promoties in plaats van het versturen van een algemene nieuwsbrief. Zorg dat je het geschikte tijdstip kiest voor jouw promotionele berichtjes en probeer ze op verschillende momenten te sturen, om ervoor te zorgen dat meer mensen ze lezen. Ook het opnemen van een duidelijke call to action kan belangrijk zijn binnen de e-mails.

Zorg voor specifieke Google Ads

Bijna iedere organisatie maakt gebruik van Google Ads. Het is belangrijk dat je goed op de hoogte bent van hoe Google Ads werkt en wat het beste bij jou past. Wat betekent dit voor jouw organisatie?

  • De eerste stap in het maken van een goede AdWords advertentie en het bepalen van de juiste zoekwoorden. Je kunt dit doen door je te verdiepen in jouw publiek.
  • Vervolgens moet je nadenken wanneer je de advertenties het beste kan vertonen aan je publiek. Je kunt hierbij denken aan het plaatsen van je advertentie in de ochtend, middag of in de avond.
  • Het is belangrijk om een Google Ads campagne goed te analyseren en op basis hiervan vervolgstappen te plannen.
  • Het uitfilteren van slechte zoekwoorden en het aanpassen van de advertentie zodat deze beter scoort.
  • Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar de statistieken van je campagne. Wat kan verbeterd worden?
  • Het verbeteren van een advertentie doe je door middel van A/B testing, dit betekent dat er twee advertenties gemaakt worden die op dezelfde manier verspreid worden. Als je het gedrag van beiden ziet, weet je welke advertentie effectiever is om in te zetten.
  • De kosten per click (CPC) is de kostprijs voor het plaatsen van een advertentie en beslaat onder andere Googles inkomen, pagina server uitgaven etc.

Online marketingstrategie opzetten

Online marketing is een vakgebied, dat veel ondernemers niet begrijpen. De belangrijkste reden hiervoor, is dat er zoveel verschillende technieken ingezet kunnen worden. Om succesvol te zijn, is het essentieel om een goede strategie op te zetten voor je bedrijf, en deze te blijven volgen. Het is een proces dat meestal op lange termijn werkt, waardoor het soms lastig te zien kan zijn, wat de beste marketingstrategie voor je bedrijf is.

Hulp inschakelen voor je online marketing

Er zijn veel marketingbureaus die verschillende diensten aanbieden. Een absolute aanrader, is het kiezen voor een allround marketingbureau. Deze marketingbureaus kunnen de meeste ondernemers helpen naar de volgende stap. Het is wel verstandig om verschillende bureaus te benaderen, omdat je meestal een lange termijn relatie zal aangaan.

Hulp voor start-ups en scale-ups

Start-ups en scale-ups zijn meestal snelgroeiende ondernemingen, die aangemerkt kunnen worden als innovatief. Voor dit soort bedrijven is het ook mogelijk om een growth hacking agency in te schakelen. Een growth hacking agency is gericht op het snel laten groeien van bedrijven. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruikmaken van social media, adverteren via Google en andere online kanalen. Meestal worden de nieuwste marketingmethodes ingezet om de online-aanwezigheid te vergroten. Ook het volgen van de laatste trends is hierbij belangrijk.

Waardevolle data verzamelen

Alle bezoekers laten waardevolle gegevens achter in de vorm van data. Het is belangrijk dat je data voldoet aan de richtlijnen van de AVG. Het zomaar gebruiken van persoonsgegevens, voor remarketing of een andere boodschap is niet toegestaan. In de meeste gevallen zul je eerst toestemming moeten vragen. Bestaande klanten, waarvan je het e-mailadres al hebt, mag je meestal wel mailen. Zorg dat je AVG-beleid up-to-date is, en voldoen aan compliance (wet- en regelgeving en interne regels).

Verschillende vormen van online marketing

Vergeet niet dat er verschillende vormen van online marketing zijn. Het is belangrijke om voor de juiste vorm te kiezen. Je online marketingstrategie bepaal je uiteindelijk zelf. Er zijn ook gratis methodes om je bedrijf te promoten, echter zal dit meestal minder effectief zijn. Daarnaast kan je er ook voor kiezen om alleen aan linkbuilding te doen. Doe inspiratie op en kies dan welke optie je het beste ligt.

Hoeveel budget is er beschikbaar?

Je zult moeten bepalen hoeveel budget er per maand of per jaar voor marketing uitgetrokken kan worden. Dit is natuurlijk afhankelijk van het totale bedrijfsbudget en de grootte van je organisatie. Het allerbeste advies, is om een marketingbureau in te schakelen die hier goed over kan adviseren. Je wilt namelijk niet teveel geld uitgeven, maar ook niet onnodig weinig. Maak voor jezelf een duidelijk overzicht met de boodschap die je wilt overbrengen. Overigens kan het benodigde budget ook afhankelijk zijn van de branche waarbinnen je actief bent.

Een samenwerking aangaan met een marketingbureau is vaak de beste optie. De meeste marketingbureaus zijn getraind in het stellen van de juiste vragen om succes te creëren.

Marketing en imago

Marketing heeft niet alleen betrekking op het verkopen van producten en het vergroten van de naamsbekendheid. Marketing heeft juist ook betrekking op het imago van het bedrijf. Het imago is belangrijk, omdat het bepaalt hoe andere bedrijven en klanten jou zien. Het gaat hier dus niet alleen om de naamsbekendheid of verkoopcijfers, maar veel meer over wat mensen ervan vinden. Het is dus belangrijk om je imago op peil te houden en niet alleen maar naar de verkoopcijfers te kijken. De meest effectieve manier om het imago te verbeteren is het bieden van goede service en het maatschappelijk betrokken zijn bij relevante onderwerpen.

Mijnzzp.nl