Het is meestal niet eenvoudig om je bedrijf te promoten. Er zijn veel manieren van promotie, zoals adverteren in de media, goede content op je website of gewoon offline reclame maken. Je moet daarnaast ook goed nadenken over het doel dat je met de promotie wilt bereiken. Welke doelgroep moet jouw bedrijf bereiken? Wil je een groter marktaandeel, meer klanten of specifieke aanbiedingen doen. Hieronder geven we verschillende tips om je bedrijf te promoten.
Als ondernemer is het belangrijk om je bedrijf onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. Dit kan tegenwoordig op verschillende manieren. Hierbij een overzicht van de meest populaire manieren.
Promotie lokale bedrijven
Voor lokale bedrijven is het meestal niet nodig om veel geld te besteden aan marketing, maar het is wel belangrijk om de gebieden waarin je actief bent goed in kaart te brengen. Daarnaast is het belangrijk om regionaal te adverteren. Dit kan op verschillende manieren, zoals in de plaatselijke krant of op een lokale website binnen je regio. Ook kan het zinvol zijn om een lokale sportvereniging te sponsoren.
Offline marketing inzetten
Offline marketing heeft betrekking op alle activiteiten die plaatsvinden buiten de traditionele online marketing omgeving. Het omvat allerlei soorten directe reclame en promotie, zoals sponsoring van evenementen, het doen van vrijwilligerswerk of het ondersteunen van lokale verenigingen. Dit soort methodes van offline marketing werken heel goed, en kunnen zeer effectief zijn. Dit kan een belangrijk punt zijn om je op te focussen als ondernemer.
Offline marketing is heel breed, en omvat onder andere:
- belettering, flyers;
- reclameborden;
- visitekaartjes;
- relatiegeschenken;
- kortingscodes door de brievenbus;
- huis aan huis folders;
- sponsoring van evenementen, wijkfeestjes en sportwedstrijden;
- regionale televisie- en radioreclame;
- vak- en dagbladen.
Offline marketing inzetten
Het offline promoten van je bedrijf kan veel effectiever zijn dan online marketing. Het is namelijk meer persoonlijk, en het brengt de klant dichter bij de bron van de informatie. Het doel van promotie is het onder de aandacht brengen van je dienst of product, om de omzet te laten groeien. Het kan echter nog effectiever werken als je offline en online marketing combineert.
Offline marketing kan betrekking hebben op verschillende activiteiten, zoals:
- netwerkborrels bezoeken;
- public relations;
- bedrijfskleding;
- voertuigbelettering;
- samenwerkingsverbanden met lokale ondernemers of de gemeente;
- lokale evenement ondersteunen.
Online en offline marketing vergeleken met elkaar
Online en offline marketing zijn twee aparte marketingdomeinen. De nadruk ligt bij online marketing op het verzamelen van data en informatie. Offline marketing is meestal persoonlijker en heeft minder met data en informatie verzamelen te maken. Vandaag de dag is zowel offline en online marketing voor de meeste bedrijven belangrijk.
Online adverteren als bedrijf
Online adverteren is een krachtig middel, om je bedrijf of diensten aan te prijzen. Het is relatief goedkoop en daardoor een van de meest populaire manieren om je bedrijf te promoten. Bij het online adverteren is het in de meeste gevallen de bedoeling om nieuwe leads binnen te halen. Leads zijn potentiële klanten die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst, maar nog geen afzetgebied hebben gevonden. Middelgrote bedrijven en grote bedrijven maken op veel verschillende manieren gebruik om online te adverteren.
Wat is online marketing?
De meeste ondernemers kennen de kracht van online marketing wel. Echter, veel ondernemers zijn niet precies op de hoogte hoe ze online aan hun marketing en bedrijfspromotie kunnen werken. Een belangrijke toevoeging hierbij, is dat marketing en promotie twee verschillende dingen zijn. Promotie heeft betrekking op het werken aan je naamsbekendheid (public relations). Marketing heeft juist betrekking op het optimaliseren van je website en het verkopen van producten of diensten. Je bedrijf promoten kan op veel manieren, maar als ondernemer is het belangrijk om je te blijven focussen op de meest effectieve methodes.
Voordelen online marketing
Online is het mogelijk om heel gericht een doelgroep aan te spreken. Dit is bijvoorbeeld bij lokale media of door middel van folders minder het geval. Hierdoor is het redelijk eenvoudig om op een snelle manier veel potentiële klanten te kunnen benaderen. Daarnaast heb je in de meeste gevallen een groter bereik met je advertenties. Dit komt natuurlijk doordat bijna iedereen online aanwezig is. Het plaatsen van betaalde advertenties heeft binnen de online-wereld een belangrijke rol ingenomen, om de online zichtbaarheid te vergroten.
Je bedrijf promoten met een beperkt budget
Vanzelfsprekend hebben niet alle ondernemers de beschikking over een eindeloos marketingbudget. In dat geval kan je verschillende acties ondernemen om zelf je bedrijf te promoten. Hieronder een aantal voorbeelden.
Promoot je bedrijf via social media
Social media kan op verschillende manieren ingezet worden en is ideaal om een specifieke doelgroep aan te spreken. Dit doe je door het maken van online-advertenties, waarin je precies de doelgroep aangegeven hebt. Dit is belangrijk, omdat anders je reclame niet goed zal werken. Als ondernemer is het belangrijk om eerst in kaart te brengen wat de doelgroep precies is en welke advertenties ervoor zorgen dat er meer bezoekers op je website komen. Het gebruiken van advertenties is ook mogelijk met een beperkt budget. In dat geval is het raadzaam om gebruik te maken van een daglimiet.
Begin een YouTube Kanaal
Het starten van een eigen YouTube kanaal met je onderneming is een goede manier om je bedrijf te promoten. Je kunt video's van andere mensen in jouw branche bekijken en hun succesvolle video’s analyseren. Er zijn veel ondernemers die gebruikmaken van YouTube. Van alle zoekmachines is YouTube de tweede grootste, na Google. Onderschat dus niet de kracht en potentie van YouTube. Het leren maken, bewerken en plaatsen van YouTube video's kan in het begin wel wennen zijn. Het bereik van een goede video kan groot zijn.
LinkedIn profiel aanmaken met je bedrijf
LinkedIn kan zakelijk gezien een waardevolle toevoeging zijn. Zorg er dus voor dat je een bedrijfspagina aanmaakt bij LinkedIn en je vervolgens daarop presenteert. Dit kan niet alleen binnen jouw netwerk, maar ook voor potentiële klanten die met je bedrijf in contact willen treden. Binnen LinkedIn zijn veel ondernemers en zakelijke beslissers actief. Van alle online-netwerken is LinkedIn het meest effectief voor ondernemers.
Schrijf blogs
Deel je kennis en projecten op je eigen website door middel van een blog, of maak een externe blogsite aan. Blogs zijn zeer effectief met betrekking tot het opbouwen van meer autoriteit binnen de verschillende zoekmachines. Door het schrijven van blogs, zul je meer bezoekers op je website krijgen. Probeer wel om regelmatig een nieuwe blogpost te plaatsen. Het schrijven van blogs valt weer onder de noemer "content marketing".
Affiliate marketing
Verkoop je als ondernemer een product of dienst, dan kan affiliate marketing interessant zijn. In dat geval gaan mensen op hun eigen website jouw product of dienst promoten. Hiervoor zul je je moeten aansluiten bij een affiliatieprogramma. Affiliate marketing kan veel nieuwe ambassadeurs opleveren voor je product of dienst. Ook marketeers, verzekeraars en webshops maken op verschillende manieren gebruik van affiliate marketing. Door het toepassen van affiliate marketing is het mogelijk om de concurrentie een stap voor te zijn. Bij affiliate marketing komt een nieuwe potentiële klant binnen door middel van een doorverwijzing.
Google Ads
Iedereen kan gebruikmaken van Google Ads. Google Ads is een platform waarop je advertenties kan aanmaken en plaatsen. Deze advertenties worden getoond op zoekresultaten, pagina’s met video-advertenties en sites die zijn gerelateerd aan het onderwerp. Iemand moet eerst op de advertentie klikken om verder te gaan. Dit heet pay-per-click (PPC). Als iemand op de advertentie klikt, dan moet je voor de click betalen. Je betaalt meestal per bezoeker of lead. Het inrichten kan Google Ads kan voor een leek wel lastig zijn. In dat geval is het raadzaam om een specialist in te huren. Ook het optimaliseren van je campagne is niet makkelijk en vraagt om een specialist.
Persberichten versturen
Heb je als ondernemer iets nieuws te melden? Overweeg dan het maken en versturen van een persbericht. Een persbericht is eigenlijk niet anders dan de tekst die je zou plaatsen op je website, maar dan gericht op de media. Wel is het belangrijk om een echt persbericht te versturen. Een persbericht is bijvoorbeeld geen reclame-artikel. Een persbericht heeft betrekking op een public relation campagne en niet op marketing. Er zijn ook verschillende websites te vinden die je persbericht kunnen versturen.
Je bedrijf aanmelden bij verschillende bedrijvengidsen
Online zijn er veel verschillende bedrijvengidsen te vinden, die vaak gratis zijn. Meld je bedrijf bij verschillende van deze bedrijvengidsen aan om beter vindbaar te zijn. Dit zijn vaak website die beschikken over een hoge autoriteit. Deze autoriteit is ook belangrijk voor je eigen bedrijvenwebsite.
Bezoek beurzen en netwerkborrels
Netwerken is als ondernemer op alle manieren belangrijk, en niet alleen online. In je directe omgeving zijn er vast wel interessante beurzen of netwerkborrels te vinden. Beurzen en netwerkborrels bezoeken kan een goede manier zijn om reclame te maken voor je bedrijf. Het is wel belangrijk om binnen je niche en interesse te blijven als ondernemer. Niet alle beurzen en netwerkborrels zijn interessant. En vergeet niet overal je visitekaartje af te geven, zodat mensen je niet vergeten. Voor nog meer inspirerende tips verzoeken wij je te kijken in onze weblog vol met inspirerende artikelen over ondernemen.
Mijnzzp.nl