Team Mijnzzp

Bedrijf promoten

Het is niet eenvoudig om je bedrijf te promoten. Er zijn veel verschillende manieren van promotie, zoals adverteren in de media, zoekmachine optimalisatie door goede content op je website of je kunt gewoon offline reclame maken. Je moet vanzelfsprekend eerst goed nadenken over het doel dat je met de promotie wilt bereiken. Welke doelgroep moet jouw bedrijf bereiken? Wil je een groter marktaandeel, meer klanten aantrekken, specifieke aanbiedingen doen of simpelweg de naamsbekendheid vergroten. Met andere woorden moet de vorm van promotie toegevoegde waarde hebben wil je dit op een effectieve manier kunnen bereiken. Hieronder geven we verschillende tips om je bedrijf te promoten.

WebsiteAls ondernemer is het nodig om je bedrijf onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. Dit kan tegenwoordig op verschillende manieren bereikt worden voor je eigen bedrijf. Wel zit er een groot verschil tussen de naamsbekendheid vergroten en het simpelweg reclame willen maken. Reclame maken kan bijvoorbeeld door middel van adverteren. Het verbeteren van de naamsbekendheid kan het beste gedaan worden door middel van effectieve PR. Door middel van PR kun je laten zien wie je bent en wat je doet. Hierbij een overzicht van de meest populaire manieren om je bedrijf te promoten.

Inhoudsopgave
Promotie lokale bedrijven
Offline marketing inzetten
Offline marketing is heel breed, en omvat onder andere:
Offline promoten van je bedrijf
Online en offline marketing vergeleken met elkaar
Online adverteren als bedrijf
Wat is online marketing?
Voordelen online marketing
Je bedrijf promoten met een beperkt budget
Promoot je bedrijf via sociale media
Begin een YouTube Kanaal
LinkedIn profiel aanmaken met je bedrijf
Schrijf blogs
Affiliate marketing
Google Ads
Persberichten versturen
Je bedrijf aanmelden bij verschillende bedrijvengidsen
Bezoek beurzen en netwerkborrels

Promotie lokale bedrijven

Voor lokale bedrijven is het meestal niet nodig om veel geld te besteden aan marketing, maar het is wel nodig om de gebieden waarin je actief bent goed in kaart te brengen. Daarnaast is het vaak nodig om regionaal te adverteren. Dit kan op verschillende manieren, zoals in de plaatselijke krant of op een lokale website binnen je regio. Ook kan het zinvol zijn om een lokale sportvereniging te sponsoren. Het sponsoren moet gezien worden als het investeren in jezelf. De bedrijfsnaam zal bijvoorbeeld vaak te zien zijn. Dit kan lokaal sterk werken en veel extra klanten opleveren. Dit kan ook gedaan worden door het ondersteunen van een lokaal goed doel.

Offline marketing inzetten

Vrouw aan het werkenOffline marketing heeft betrekking op alle activiteiten die plaatsvinden buiten de traditionele online marketing omgeving. Het omvat allerlei soorten directe reclame en promotie, zoals sponsoring van evenementen, het doen van vrijwilligerswerk, folders of het ondersteunen van lokale verenigingen. Dit soort methodes van offline marketing werken heel goed, en kunnen zeer effectief zijn. Dit kan een belangrijk punt zijn om je op te focussen als bedrijf.

Offline marketing is heel breed, en omvat onder andere:

  • Belettering, flyers.
  • Reclameborden.
  • Visitekaartjes.
  • Relatiegeschenken.
  • Kortingscodes door de brievenbus.
  • Huis aan huis folders.
  • Sponsoring van evenementen, wijkfeestjes en sportwedstrijden.
  • Regionale televisie- en radioreclame.
  • Vak- en dagbladen.

Offline promoten van je bedrijf

VergaderruimteHet offline promoten van je bedrijf kan veel effectiever zijn dan onlinemarketing. Het is namelijk meer persoonlijk, en het brengt de klant dichter bij de bron van de informatie. Het doel van promotie is het onder de aandacht brengen van je dienst of product, om de omzet te laten groeien. Het kan echter nog effectiever werken als je offline en online marketing combineert.

Offline marketing kan betrekking hebben op verschillende activiteiten, zoals:

  • Netwerkborrels bezoeken.
  • public relations.
  • Bedrijfskleding.
  • Voertuigbelettering.
  • Samenwerkingsverbanden met lokale ondernemers of de gemeente.
  • Lokale evenement ondersteunen.

Online en offline marketing vergeleken met elkaar

Online en offline marketing zijn twee aparte marketingdomeinen. De nadruk ligt bij online marketing op het verzamelen van data en informatie. Offline marketing is meestal persoonlijker en heeft minder met data en informatie verzamelen te maken. Vandaag de dag is zowel offline en online marketing voor de meeste bedrijven noodzakelijk.

Online adverteren als bedrijf

Online marketingplan bedenkenOnline adverteren is een krachtig middel, om je bedrijf of diensten aan te prijzen. Het is relatief goedkoop en daardoor een van de meest populaire manieren om je bedrijf te promoten. Bij het online adverteren is het in de meeste gevallen de bedoeling om nieuwe leads binnen te halen. Leads zijn potentiële klanten die geïnteresseerd zijn in jouw dienst of product, maar nog geen afzetgebied hebben gevonden. Middelgrote bedrijven en grote bedrijven maken op veel verschillende manieren gebruik om online te adverteren.

Wat is online marketing?

De meeste ondernemers kennen de kracht van online marketing wel. Toch zijn er veel ondernemers die niet precies weten hoe ze online aan hun marketing en bedrijfspromotie voor hun eigen bedrijf kunnen werken. Een belangrijke toevoeging is wel dat marketing en promotie twee verschillende dingen zijn. Promotie heeft betrekking op het werken aan je bekendheid (public relations). Marketing heeft juist betrekking op het optimaliseren van je website en het verkopen van producten of diensten. Het promoten van je eigen bedrijf kan op vele manieren, maar als ondernemer is het nodig je te blijven concentreren op de meest effectieve methodes. Verkoop je bijvoorbeeld producten of diensten via een webshop of website, dan is het vooral belangrijk om je te blijven richten op de producten en diensten. In dit geval zijn dan de producten en diensten belangrijker dan het opbouwen van bekendheid als persoon.

Voordelen online marketing

Online is het mogelijk om heel gericht een doelgroep aan te spreken. Dit is bijvoorbeeld bij lokale media of door middel van folders minder het geval. Hierdoor is het redelijk eenvoudig om op een snelle manier veel potentiële klanten te kunnen benaderen. Daarnaast heb je in de meeste gevallen een groter bereik met je advertenties. Dit is natuurlijk het gevolg van het feit dat bijna iedereen online aanwezig is. De advertising markt is dan ook groot te noemen.

Nadenken over marketingHet plaatsen van betaalde Ads heeft binnen de online-wereld een belangrijke rol ingenomen, om de online zichtbaarheid te verbeteren. Nieuwe klanten binnenhalen kan bijvoorbeeld gedaan worden door het uitbrengen van een gratis ebook, met als doel het binnenhalen van een e-mailadres en zo het opbouwen van een waardevolle e-maillijst. De volgende stap is dan het gericht versturen van informatie voor je dienstverlening. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden met specifieke software om leads binnen te halen. Hiervoor is veel verschillende software beschikbaar. Meestal moet je wel iets concreets aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan een kortingsactie aanbieden.

Je bedrijf promoten met een beperkt budget

Vanzelfsprekend hebben niet alle ondernemers de beschikking over een eindeloos marketingbudget. In dat geval kan je verschillende acties ondernemen om zelf je bedrijf te promoten. Hieronder een aantal voorbeelden.

Promoot je bedrijf via sociale media

Sociale media kan op verschillende manieren ingezet worden en is ideaal om een specifieke doelgroep aan te spreken. Dit doe je door het maken van online-advertenties, waarin je precies de doelgroep aangegeven hebt. Dit is belangrijk, omdat anders je reclame niet goed zal werken.

Influencer aan het werkAls bedrijf is het noodzakelijk om eerst in kaart te brengen wat de doelgroep precies is en welke advertenties ervoor zorgen dat er meer bezoekers op je website komen. Het gebruiken van advertenties is ook mogelijk met een beperkt budget. In dat geval is het raadzaam om gebruik te maken van een daglimiet. Het kopen van de duurste zoekwoorden is in dit geval niet aan te bevelen.

Begin een YouTube Kanaal

Het starten van een eigen YouTube kanaal met je onderneming is een goede manier om je bedrijf te promoten. Als je in jouw branche video's van andere mensen bekijkt, kun je hun succesvolle video's analyseren. Er zijn veel ondernemers die gebruikmaken van YouTube. Van alle zoekmachines is YouTube de tweede grootste, na Google. Onderschat dus niet de kracht en potentie van dit kanaal. Het leren maken, bewerken en plaatsen van YouTube video's kan in het begin wel wennen zijn. Wanneer je een goede video maakt, kan dit een groot bereik hebben en erg waardevol zijn voor het promoten van je bedrijf. Er zijn steeds meer andere ondernemers die dit ook toepassen. Vaak gaat het om een expert binnen een vakgebied die meer informatie verstrekt over bepaalde producten of diensten. Het delen van dit soort video's werkt meestal ook goed. Door het delen kun je steeds meer mensen bereiken. Vanzelfsprekend kun je ook gebruikmaken van Instagram of andere sites.

LinkedIn profiel aanmaken met je bedrijf

LinkedIn kan zakelijk gezien een waardevolle toevoeging zijn om bedrijf te promoten. Zorg ervoor dat je een bedrijfspagina aanmaakt bij LinkedIn en je vervolgens daarop presenteert. Dit kan zowel binnen jouw netwerk als voor potentiële klanten die met je bedrijf in contact willen treden. Binnen LinkedIn zijn veel ondernemers en zakelijke beslissers actief. LinkedIn is het meest effectieve online-netwerk voor ondernemers, met de meeste mogelijkheden voor interactie met andere bedrijven. Een echt gesprek voeren lukt door middel van dit platform meestal goed. Een echt gesprek voeren met mogelijke klanten werkt bij andere websites meestal minder goed. Ook zul je eerder mensen vinden die zoeken naar een samenwerking.

Schrijf blogs

Aan het schrijvenMaak een blog aan over je kennis en projecten, of maak een externe blogsite aan. Blogs zijn zeer effectief met betrekking tot het opbouwen van meer autoriteit binnen de verschillende zoekmachines. Het schrijven van artikelen zal vroeg of laat leiden tot een toename van het aantal bezoekers op je website. Het is aan te bevelen regelmatig een nieuwe blogpost te plaatsen. Het schrijven van artikelen valt weer onder de noemer "content marketing". Zowel online kan dit een zeer effectieve manier zijn om je doelgroep te bereiken. Dit kan overigens ook door advertising. Het doel is in ieder geval het bereiken van een hogere positie in de belangrijkste zoekmachine en het zo bereiken van een groter publiek.

Affiliate marketing

Verkoop je als bedrijf een product of dienst, dan kan affiliate marketing interessant zijn. In dat geval zullen mensen jouw dienst of product op hun eigen website promoten. Je moet je hierbij aansluiten bij een affiliatieprogramma. Affiliate marketing kan veel nieuwe klanten aantrekken voor je dienst of product. Ook marketeers, verzekeraars en webshops maken op verschillende manieren gebruik van affiliate marketing. Door het toepassen van affiliate marketing is het mogelijk om de concurrentie een stap voor te zijn. Bij affiliate marketing wordt een nieuwe potentiële klant doorverwezen door middel van een doorverwijzing. Voor het verkopen van meer diensten of producten kan dit zeer goed werken. Ook als winkel kun je hiervan gebruikmaken. Er zijn veel websites die gebruikmaken van affiliate marketing.

SEO toepassenIedereen kan gebruikmaken van Google Ads. Google Ads is een platform waarop je advertenties kan aanmaken en plaatsen. Deze advertenties worden getoond op zoekresultaten, pagina met video-advertenties en sites die gerelateerd zijn aan het onderwerp. Iemand moet op de advertentie klikken om verder te kunnen gaan. Dit heet pay-per-click (PPC). Als iemand op de advertentie klikt, betaal je daarvoor. Je betaalt normaal gesproken per bezoeker of lead. Het inrichten van de Ads kan voor een leek wel lastig zijn. In dat geval is het raadzaam om een specialist in te huren. Het optimaliseren van je campagne is niet eenvoudig en vraagt meestal om de hulp van een specialist.

Persberichten versturen

Heb je als bedrijf iets nieuws te melden? Overweeg dan het maken en versturen van een persbericht om je bedrijf te promoten. Een persbericht is eigenlijk niet anders dan de tekst die je zou plaatsen op je eigen website, maar dan gericht op de media. Wel is het de bedoeling om een echt persbericht te versturen. Een persbericht is bijvoorbeeld geen reclame-artikel. Een persbericht heeft betrekking op een public relation campagne en niet op marketing. Er zijn ook verschillende websites te vinden die persberichten kunnen versturen. Het versturen van persberichten via een tussenpersoon is meestal niet gratis. Ook is zo dat je door middel van persberichten meestal niet veel nieuwe klanten zal binnenhalen. Vanzelfsprekend zijn er wel uitzonderingen.

Je bedrijf aanmelden bij verschillende bedrijvengidsen

BouwEr zijn veel verschillende bedrijvengidsen te vinden op het internet, die vaak gratis zijn. Meld je bedrijf bij verschillende van deze bedrijvengidsen aan om beter vindbaar te zijn. Dit zijn vaak website die beschikken over een hoge autoriteit. Deze autoriteit is ook waardevol voor je eigen bedrijvenwebsite. Het is wel belangrijk om regelmatig updates door te voeren en je te blijven ontwikkelingen met betrekking tot de online zichtbaarheid van je bedrijf.

Bezoek beurzen en netwerkborrels

Netwerken is als ondernemer op alle manieren belangrijk, en niet alleen online. In je directe omgeving zijn er vast wel interessante beurzen of netwerkborrels te vinden om nieuwe klanten te ontmoeten en tips te krijgen. Beurzen en netwerkborrels bezoeken kan een goede manier zijn om reclame te maken voor je bedrijf zodat mensen je leren kennen. Het is wel belangrijk om binnen je niche en interesse te blijven met je bedrijf en verwacht niet meteen nieuwe deals. Niet alle beurzen en netwerkborrels zijn overigens interessant en maak contact met de juiste mensen. Zorg ervoor dat je je visitekaartjes overal afgeeft met je e-mailadres en telefoonnummer, zodat mensen je niet vergeten. Voor nog meer inspirerende tips verzoeken wij je te kijken in onze weblog vol met inspirerende artikelen over ondernemen.

Mijnzzp.nl