Team Mijnzzp

Content marketing inzetten

Content marketing is de actie van het creëren, delen of promoten van nuttige, relevante en interessante inhoud die bezoekers naar je website brengen om te kopen wat jij verkoopt. Bij content marketing draait het vooral om de customer experience’ oftewel de klantbeleving. Content marketing kan tegenwoordig op verschillende manieren ingezet worden.

Inhoudsopgave
Wat is Content marketing?
Waarom je aan contentmarketing moet doen?
Voordelen van content marketing zijn?
De voordelen in het kort:
Waarom heb je een contentmarketing strategie nodig?
Effect van contentmarketing
Content marketing uitbesteden
Voordelen content marketing uitbesteden:
Content is belangrijk
Zelf een content marketing plan uitvoeren
Content marketing en advertorials
Zelf gaan bloggen
Voordelen van bloggen zijn:
Contentmarketing
Online marketing
Content marketing en statistieken
Content en linkbuilding
Content en leads genereren
Welke website is het beste voor online marketing?
Wat is het verschil met inbound marketing?
Het opstellen van een eigen contentstrategie
Belangrijke gegevens doelgroep bepalen:
Voorkom deze valkuilen binnen je contentstrategie
Call to action en contentmarketing
Platforms om content te delen
Tips voor het maken van waardevolle content
Unieke content
Juiste medium kiezen voor je content
Maak je content visueel
Conclusie

Wat is Content marketing?

Contentmarketing omvat alle soorten marketing waarbij content wordt gemaakt en verspreid. Dit kan inhoudelijke content zijn, zoals blogs en whitepapers. Maar ook digitale producten als e-books of video’s worden ingezet om te adverteren voor een merk. Het is de laatste jaren erg populair geworden, en dat komt door het feit dat contentmarketing eigenlijk al je andere marketing kan vervangen. Contentmarketing bied namelijk alle voordelen van adverteren in één keer! Betaalde advertenties hebben binnen contentmarketing een minder grote rol.

Waarom je aan contentmarketing moet doen?

Content marketing is de ideale marketingmethode om de juiste mensen en doelgroep aan te spreken. Het creëert nieuwe klantervaringen en zorgt ervoor dat je merk of bedrijf opvalt. Daarnaast is het een goede manier om de naamsbekendheid van jouw bedrijf te vergroten. Bij contentmarketing is het wel belangrijk om unieke content te maken. Uiteindelijk is contentmarketing niet alleen voor jou bedrijf belangrijk maar ook voor de klant en lezers.

Voordelen van content marketing zijn?

Contentmarketing is de beste manier om meer klanten te werven, omdat je heel gericht verwachtingen creëert. Contentmarketing is namelijk een uitstekende manier om je doelgroep te informeren over aanbiedingen, nieuwe producten of diensten die jouw bedrijf levert. Contentmarketing brengt je doelgroep dichter bij jouw bedrijf. De voordelen? Je genereert mogelijke nieuwe leads én consumenten worden aan jouw website herinnerd.

De voordelen in het kort:

  • Het heel gericht aanspreken van je doelgroep
  • Het genereren van meer leads
  • Het opbouwen van naamsbekendheid
  • Relevante content om hoger te scoren in Google
  • Het werken aan je online autoriteit
  • Het is meestal duurzamer dan adverteren

Waarom heb je een contentmarketing strategie nodig?

Een goede contentmarketing strategie mag niet meer ontbreken binnen je online marketingstrategie, omdat contentmarketing betrekking heeft op een langetermijnrelatie. Gewone advertenties zijn tijdelijk, maar met content marketing creëer je een constante relatie tussen jouw bedrijf en de klant. Contentmarketing is namelijk veel duurzamer en kan echt helpen bij het opbouwen van meer autoriteit binnen zoekmachines, zoals Google en YouTube.

Effect van contentmarketing

Content marketing is een van de belangrijkste wapens in je bedrijf, omdat het ervoor zorgt dat je product of dienst hoger wordt geplaatst op resulterende zoekresultaten. Het creëert bovendien een gevoel van loyaliteit met andere websites en je eigen website. Het is een goed middel om je doelgroep te bereiken en het kan niet alleen leiden tot meer bezoekers, maar ook betere leads.

Content marketing uitbesteden

Het is vaak erg tijdrovend om contentmarketing voor je eigen bedrijf in te zetten. Door te kiezen voor content marketing uitbesteden wordt je van dit soort problemen afgeholpen.

Voordelen content marketing uitbesteden:

  • Je hoeft zelf niet te zoeken naar geschikte andere websites
  • Je hoeft niet over de expertise te beschikken
  • Je hoeft zelf niet de resultaten te analyseren
  • Je hoeft zelf geen artikelen te schrijven
  • Specialisten behalen meestal betere resultaten

Content is belangrijk

Een van de belangrijkste redenen waarom content belangrijk is, is dat iedereen tegenwoordig op zoek gaat naar informatie. Iedereen kan op het internet alles vinden wat ze willen weten. Daarnaast zijn er ook nog social media kanalen waar verschillende content wordt gepost. Als je een onderwerp zoekt, dan kun je vaak niet verder scrollen door alle informatie die er aangeboden wordt. Dit komt mede doordat er steeds meer informatie beschikbaar komt.

Met betrekking tot de online zichtbaarheid van je bedrijf is content het allerbelangrijkste. Het is daarom zo belangrijk om regelmatig een nieuw artikel te plaatsen en nieuwe updates te vermelden op al je online profielen en je eigen website. Marketeers weten dit al jaren, en zijn meestal iedere dag bezig met nieuwe waardevolle content.

Zelf een content marketing plan uitvoeren

Er zijn tegenwoordig veel ondernemers die zelf hun content marketing plan uitvoeren en beheren. Dit heeft meestal betrekking op het actief bloggen over verschillende onderwerpen. Er zijn verschillende soorten blogs, zoals SEO-blogs en bijvoorbeeld voedingsblogs gericht op consumenten. Het starten van een eigen blog is niet moeilijk, echter is het opbouwen van een waardevolle blog wel moeilijk. Hiervoor zul je een online strategie moeten bedenken met mogelijke content. Goede content maken is niet alleen afhankelijk van een lang artikel. De beste content is lang, maar ook zeker waardevol. Voordat je content gaat maken moet je dus nadenken over de informatie die gaat bieden om tot de beste blog te kunnen komen.

Content marketing en advertorials

De meeste online marketeers maken tegenwoordig regelmatig gebruik van bloggers om advertorials te plaatsen. Een advertorial is een advertentie, in de vorm van een redactioneel artikel. Hierbij is het wel belangrijk om een passende website te zoeken, dat past bij inhoud van de blog. De meeste advertorials blijven voor een bepaalde of langere periode online staan. Naast het opbouwen van meer autoriteit kan dit ook zeker goede backlinks opleveren.

Zelf gaan bloggen

Er zijn steeds meer organisaties die het belang van content marketing inzien. Ook het bloggen op je eigen website kan gezien worden als content marketing, omdat je hierdoor meer organische bezoekers zal aantrekken vanuit de zoekmachines. Dit kan ook goed werken met betrekking tot de customer journey, immers kan je de bezoekers zo op een betere manier voorzien van passende informatie. Potentiële klanten zullen dit meestal als positief ervaren. Het is wel echt belangrijk om betere content te maken dan het geval is bij algemene advertenties.

Voordelen van bloggen zijn:

  • Betere vindbaarheid in de zoekmachines
  • Meer organische bezoekers aantrekken
  • Lagere marketingkosten
  • Meer expertise opbouwen
  • Het verhoogt de online zichtbaarheid
  • Meer mensen leren je site kennen
  • Het verhoogt het vertrouwen van bezoekers
  • Minder afhankelijk van advertenties

Contentmarketing

Contentmarketing heeft niet alleen betrekking op geschreven tekst. Denk bij contentmarketing ook aan andere manieren, zoals het maken van YouTube filmpjes, infographics of aan het maken van een podcast. Contentmarketing moet dus breder gezien worden dan alleen bloggen. Het is wel zo dat het bloggen bij de meeste marketeers bovenaan staat wanneer we het hebben over contentmarketing.

Online marketing

Online marketing is een breed begrip dat verder gaat dan alleen content marketing. Denk bijvoorbeeld ook aan e-mailmarketing met een passende strategie. Welke marketingmethodes de beste resultaten opleveren kan natuurlijk per onderwerp verschillen. Meestal is het een samenspel tussen verschillende strategieën.

Content marketing en statistieken

Wanneer je content maakt, is het belangrijk om regelmatig alle gegevens te analyseren. Dit is al helemaal het geval wanneer je werkzaam bent voor mogelijke klanten. Bij artikelen op verschillende blogs is dit makkelijk door de bezoekers bij te houden. Bij video's en andere vormen van marketing is het analyseren van gegevens soms lastiger. Marketeers maken hiervoor vaak gebruik van de SWOT-analyse of data driven marketing.

Content en linkbuilding

Door het plaatsen van een artikel of artikelen op verschillende sites kun je eenvoudig aan linkbuilding doen. De meeste marketeers zullen dit al jaren weten, en plaatsen vaak meerdere artikelen op bekende websites of directories om gebruik te maken van de backlinks.

Content en leads genereren

Het verspreiden van content kan veel potentiële klanten opleveren en ook meer leads opleveren. De leads komen vaak vanuit de artikelen die door mensen zijn gelezen. Hierdoor kan jij dus je product extra goed verkopen en ook de conversie verhogen. Het aanzetten tot actie is heel belangrijk wanneer we het hebben over het verhogen van de conversies.

Welke website is het beste voor online marketing?

Dat is geheel afhankelijk van de doelgroep, en waar de potentiële klanten zich bevinden. Binnen de zakelijke markt is het belangrijk om te kiezen voor een zakelijke website of bedrijfsblog. Gaat het om B2C onderwerpen dan is een algemene blog meer geschikt.

Wat is het verschil met inbound marketing?

Het belangrijkste verschil tussen inbound marketing en contentmarketing, is dat inbound marketing vooral draait om het aantrekken van bezoekers vanuit zoekmachines, social media en websites. Contentmarketing heeft betrekking op alle vormen van content. Denk bijvoorbeeld ook aan interviews, radio-reclame of aan evenementen.

Het opstellen van een eigen contentstrategie

Een goede contentstrategie opstellen is alleen mogelijk wanneer je over alle relevante gegevens beschikt van je doelgroep. Met andere woorden moet je weten voor wie je gaat schrijven of spreken. Het bepalen van je doelpubliek is belangrijk om je doelstellingen te kunnen behalen. De doelgroep kan ook zeker van invloed zijn op de blogberichten die je laat schrijven. Ook het gebruiken van geschikte afbeeldingen is belangrijk wanneer we spreken van contentmarketing.

Belangrijke gegevens doelgroep bepalen:

  • Demografische gegevens
  • Geografische gegevens
  • Psychografische gegevens
  • Sociaaleconomische gegevens

Voorkom deze valkuilen binnen je contentstrategie

Wie voor het eerst gebruik gaat maken van contentmarketing moet een duidelijke visie en missie hanteren. Het voorkomen van verkeerde keuzes bij het opzetten van een contentstrategie is dan ook belangrijk. Hierbij kan je denken aan het gebruikmaken van te veel social media of alleen maar SEO optimalisatie toepassen.

Ook het monitoren wat de bezoekers precies doen, is belangrijk om je contentstrategie verder te verbeteren. Het heeft ook geen zin om je blogs overal te verspreiden. De blogs moeten uniek geschreven zijn om tot de beste resultaten te komen.

Call to action en contentmarketing

Wil je dat mensen je product kopen of zich aanmelden voor je nieuwsbrief? Als dat het geval is dan heb je een call to action nodig. Als je lezers niet kunt overhalen op je call to action te klikken, zijn ze meestal weg!

Call to action zijn dingen waartoe mensen worden opgeroepen. Met een call to action kun je je publiek verleiden tot een aankoop, je ergens voor aanmelden, rondkijken of downloaden.

Platforms om content te delen

Naast social media kanalen zijn er nog veel meer mogelijkheden om je content te delen. Hiervoor zijn verschillende platforms te vinden, die vraag en aanbod samen brengen. In dat geval hebben we het wel over betaalde samenwerkingen, omdat we anders al snel spreken van gastbloggen. Gastbloggen heeft meer betrekking op het ruilen van blogs en linken.

Tips voor het maken van waardevolle content

Unieke content

  • Schrijf unieke content voor je lezers en de zoekmachines. Of het nu een boek, artikel of blog is: de content moet uniek zijn. Mits goed geschreven en opgebouwd kan dit veel lezers aantrekken én verwijzingen genereren voor je website (en zoals hierboven gezegd: het vergroot je vindbaarheid).

Juiste medium kiezen voor je content

  • Kies het juiste medium voor je content, afgestemd op de doelgroep en de boodschap. Dit kan een blog zijn, maar ook je socialmedia-kanalen of je bedrijfsprofiel op LinkedIn. Maak je korte video's, dan is wellicht social media de beste optie. Gaat het om langere informatieve video's, dan is de eigen website of YouTube meer geschikt.

Maak je content visueel

  • Content en afbeeldingen kunnen niet los van elkaar gezien worden. Een goede tekst is niet voldoende om je publiek aan te spreken. Een goede afbeelding maakt de tekst beter leesbaar en je kan nu eenmaal veel meer informatie in één beeld stoppen dan in 100 woorden. Dit gebeurt voor verschillende marketingdoeleinde, denk bijvoorbeeld ook aan infographics.

Conclusie

Contentmarketing is niet meer weg te denken en zal in de toekomst alleen maar groter worden. Het is een manier om jezelf of je bedrijf online te promoten. Het werkt hetzelfde als adverteren, maar dan vaak met betere resultaten. Door goede content te maken kan je vele doelgroepen gericht bereiken en op deze manier een groter bereik creëren. De kosten zijn vaak lager en de conversie is hoger.

Mijnzzp.nl