Team Mijnzzp

Amsterdam

Personal branding staat voor beeld, sfeer en uitstraling dat gekoppeld is aan een merk. Je presenteert jezelf als ondernemer aan de buitenwereld als een merk. Daarbij leg je de focus op positieve associaties. Zo maak je met personal branding het onderscheid op basis van je persoonlijkheid en expertise. Laat aan je doelgroep zien waar je voor staat en wie je bent. Jij hebt met jouw bedrijf de oplossing voor problemen van je doelgroep. Bekijk de tips om je personal branding te versterken.

Inhoudsopgave
1. Wees interactief met je doelgroep
2. Focus op online zichtbaarheid
3. Vertel je persoonlijke verhaal
4. Toon betrokkenheid in je netwerk

1. Wees interactief met je doelgroep

Een van de eenvoudige manieren om jezelf als merk neer te zetten, is door interactie met je doelgroep. Het is niet meer van deze tijd om in te zetten op eenzijdige communicatie. Je doelgroep heeft behoefte aan interactie. Een van de praktische kanalen die hiervoor inzetbaar zijn, social media. Dat is bij uitstek een kanaal waarin interactie op allerlei vlakken naar voren komt. Ga simpelweg online het gesprek aan met je doelgroep en met je klanten.

2. Focus op online zichtbaarheid

Het is belangrijk om gezien te worden. Dat vergroot de herkenbaarheid bij je doelgroep en klanten. Dat betekent dat je op frequente basis content moet produceren. Deel je expertise door uitgebreide achtergrondinformatie te geven. Dat is onder meer mogelijk met achtergrondartikelen en instructiefilmpjes. Let daarbij op het inspirerende karakter en de emotionele beleving, want dat versterkt de personal branding. Deel bijvoorbeeld je ervaringen en benoem ook hoe je obstakels hebt overwonnen. Dat vergroot de betrokkenheid.

3. Vertel je persoonlijke verhaal

Het versterken van je personal branding betekent ook dat het van belang is om je eigen verhaal te vertellen. Wat is jouw drijfveer en wat zijn je leermomenten en successen geweest als ondernemer? Laat jezelf zien door je zichtbaar te maken op foto’s en filmpjes om je persoonlijke verhaal met je doelgroep te delen.

4. Toon betrokkenheid in je netwerk

Je personal brand krijgt een extra boost als je betrokkenheid toont bij anderen. Bijvoorbeeld door je netwerk te onderhouden op een persoonlijke manier. Heeft iemand een probleem voorgelegd, kom dan met tips. Help anderen of vraag af en toe eens hoe het met iemand gaat in je netwerk. Het actief netwerken kan ook de betrokkenheid met je doelgroep vergroten.

Mijnzzp.nl