Storyteller

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een storyteller, of ook wel corporate storyteller, is een persoon die promotiemateriaal maakt voor bedrijven. Vaak is het een brandmanager die opdracht geeft tot de corporate storyteller om een merk of dienst onder de aandacht te brengen. Het materiaal zal gemaakt worden op basis van een verhaal. Storytelling gaat niet alleen over het schrijven van blogs of teksten. Een storyteller kan bijvoorbeeld ook promotiefilmpjes of bedrijfsfilmpjes maken. De storyteller zal hiervoor verschillende communicatietechnieken gebruiken. Dit doet hij of zij zodat de lezer of kijker wordt aangetrokken naar het bedrijf waar hij voor schrijft. De storyteller vertelt dit op een manier die het beste aansluit op zijn soort publiek. Er is natuurlijk een verschil in het vertellen van een verhaal aan volwassenen dan aan kinderen. Hoe beter het verhaal van een storyteller aansluit op het publiek, hoe beter de boodschap over zal komen. Daarnaast is het zeer belangrijk om de essentie van het merk of product over te brengen aan het juiste publiek. Je wilt natuurlijk niet dat de boodschap verkeerd overkomt of bij het verkeerde publiek terechtkomt. Een storyteller werkt vaak samen met een filmproducent, met name als een storyteller een promotiefilm moet maken. Maar je kunt ook denken aan het helpen bij online marketing of bijvoorbeeld helpen bij het schrijven van een blog. Er zijn verschillende opleidingen tot (corporate) storyteller die iemand kan volgen. Vaak zien we bijvoorbeeld dat een communicatieprofessional dit als aanvullende opleiding doet. Maar ook zonder een dergelijke vooropleiding zijn er veel opleidingen mogelijk tot storyteller. Corporate storytelling komt tegenwoordig veel voor en kan voor organisatie belangrijk zijn. Ook met betrekking tot marketing is corporate storytelling belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan het actief werken aan de naamsbekendheid van de organisatie.

Een storyteller is dus iemand die zijn kennis, vaardigheden en creativiteit inzet om boeiende en inspirerende verhalen te schrijven voor bedrijven. Zoals eerder vermeld krijgt een storyteller vaak opdracht van een brandmanager. Een storyteller werkt ook vaak samen met een filmproductie specialist, die specialist is gespecialiseerd in het maken van video’s en films. Hij of zij weet hoe het beste een film in elkaar gezet kan worden. Hierdoor zal hij het publiek meer gaan boeien. Op het gebied van online marketing werkt een storyteller vaak samen met een online marketeer. De online marketeer weet hoe hij een goed verhaal op de juiste manier kan plaatsen op internet. Dit is belangrijk voor een blog of een tekst, maar ook voor een video. Een storyteller schrijft soms ook een blog of tekst. Dan kan hij of zij de hulp inschakelen van een copywriter. Dit is iemand die wervende teksten schrijft voor bijvoorbeeld een reclamecampagne. Een copywriter kan van toegevoegde waarde zijn omdat hij zich puur op dit vlak zal gaan focussen.  Een storyteller kan voor het bloggen ook de hulp van een gastblogger inschakelen, die over een bepaald onderwerp meer expertise kan hebben. Om het verhaal kracht bij te zetten, kan een storyteller ook een grafische vormgever of reclameontwerper inschakelen. Zij houden zich bezig met het ontwerpen van reclame, drukwerk zoals brochures en flyers, maar soms ook met video’s. Voor een storyteller is dit van belang omdat het publiek veel meer begrijpt als het visueel aan hun wordt getoond.

Het verschil tussen een verhalenverteller en storyteller

Het verschil tussen een verhalenverteller en storyteller is dat een verhalenverteller meestal aangemerkt kan worden als acteur of toneelspeler. Een verhalenverteller heeft verder niks te maken met marketingactiviteiten. Een storyteller is meer gericht op het maken van promotiemateriaal voor bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan het maken van informatieve YouTube filmpjes om reclame te maken voor een bedrijf of dienst. Dit noemt men ook wel corporate storytelling. Corporate storytelling kan bijvoorbeeld ingezet worden om informatieve filmpjes te maken om nieuwe militairen of politieagenten te werven voor de overheid. Een storyteller kan ook gebruikmaken van een influencer om de juiste doelgroep aan te spreken. Dit is een persoon die veel invloed heeft op het koopgedrag van een bepaald publiek. De storyteller zet deze persoon in om zijn publiek meer van het product te overtuigen.

Wat doet een storyteller allemaal

Een storyteller maakt dus promotiemateriaal dat hij zal overbrengen aan het publiek door middel van een verhaal. Dit doet een storyteller elke keer op een unieke manier. Elk merk of bedrijf heeft zijn verhaal, het is de kunst om dit op de juiste manier over te brengen aan het juiste publiek. Een storyteller kan ook informatieve materiaal maken. Denk hierbij aan informatie die de overheid publiceert of informatie over een bepaalde stichting. Een verhaal dient relevant te zijn, dit is een van de meest belangrijke aspecten dat waarde geeft aan het verhaal. Als het verhaal niet relevant is aan het publiek, het merk of het product dan zal het weinig tot geen effect hebben. Daarom dat een storyteller altijd moeite zal doen om zijn content relevant te maken voor het publiek waar het voor is gericht. Een storyteller werkt meestal in opdracht voor een brand manager, maar de storyteller kan ook opdrachten uitvoeren voor kleinere ondernemingen. Het kan ook zijn dat een storyteller als zelfstandige ondernemer werkzaam is.

Taken van een storyteller:

  • Luisteren naar de wensen van de klant
  • Onderzoek doen naar het bedrijf en product
  • Het bepalen van het juiste publiek
  • Het in kaart brengen van de juiste structuur
  • Specialisten benaderen die vorm kunnen geven aan de tekst of video
  • Het schrijven van een tekst
  • Het maken van een video

Wat is storytelling:

Brand storytelling:

Opleidingen tot storyteller

Er zijn verschillende opleidingen tot storyteller die gevolgd kunnen worden. Meestal is het wel een aanvulling op communicatieprofessionals, maar ook zonder deze ervaring zijn er veel opleidingen aanwezig. Voor de personen die communicatief sterk zijn en sociaal karakter hebben, zullen geen moeite krijgen als ze geen vooropleiding hebben gedaan die gericht is op communicatie. Ook zijn er veel thuisstudie mogelijkheden en kan je zelf jouw uren bepalen. Ideaal voor mensen die een opleiding willen volgen naast hun fulltime baan.

Bedrijven waar een storyteller werkzaam kan zijn

Om te beginnen kan je voor een marketingbedrijf aan de slag. Die richten zich namelijk volledig op het bekend maken van een product of bedrijf, maar je kan ook direct voor een bedrijf werken. Dit zijn vaak wel grotere bedrijven. Zij hebben een (corporate) storyteller nodig om verschillende producten of diensten te promoten. En de relatie tussen het bedrijf en het publiek zo goed mogelijk te houden. Daarnaast is het ook mogelijk om voor jezelf te beginnen, dit kan als zelfstandige en als je wilt uitgroeien met werknemers. Natuurlijk brengt dit wel meer verantwoordelijkheid met zich mee. Dit komt ook omdat je dan zelf je administratie moet bijhouden.

Competenties storyteller

Als storyteller dien je creatief te zijn, dit zal een van de belangrijkste competenties zijn. Dit heb je namelijk nodig om unieke content te maken die je klanten aantrekt. Daarnaast is het belangrijk om te kunnen presenteren, dat zorgt er namelijk voor dat je iets duidelijk kan tonen aan je publiek. Ook is het belangrijk om te kunnen plannen en organiseren. Dan kan je namelijk goed inschatten wat er nodig is om een plan uit te voeren. Zowel mondeling als schriftelijk vaardigheden zijn punten die niet weg te denken zijn. Op die manier kan je namelijk goed begrijpen en overbrengen wat er van je gevraagd wordt.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als storyteller

Het arbeidsmarktperspectief is uitstekend, dit komt omdat het valt onder marketing. Een bedrijf heeft altijd een gezonde band nodig met zijn publiek. Het is ook niet zo dat het eenmalig is. Storytelling is namelijk een voortdurende strategie dat voor een uitermate goede relatie zorgt tussen het bedrijf en de klant. Doorgroeimogelijkheden zijn er ook altijd. Er zijn namelijk veel punten op het gebied van marketing die je in het begin misschien zal moeten uitbesteden. Dat zijn de punten waar je jezelf in kunt ontplooien. Daarnaast kan je doorgroeien in de vorm van een eigen bedrijf op te starten.

Arbeidsvoorwaarden en salaris storyteller

Het salaris en de arbeidsvoorwaarden hangt ervan af of je in loondienst werkt of dat je als zelfstandig ondernemer werkt. Bij een loondienst liggen de arbeidsvoorwaarden meestal vast volgens een cao. Alhoewel er dan meestal nog steeds onderhandeling mogelijk is. Er zal dan worden gekeken naar je werkervaring en opleiding. Als zelfstandige kan je zelf bepalen wat je verdient natuurlijk, maar ook hier is het belangrijk dat je werkervaring hebt en een goede opleiding. Wat een storyteller verdient, hangt van een aantal factoren af en is hierdoor moeilijk aan te geven hoeveel het maandelijks verdient. Het salaris van een storyteller in loondienst zal zonder ervaring tussen de € 2000 en € 2600 euro bruto per maand zijn. Een zelfstandige storyteller factureert ongeveer € 35 per uur exclusief BTW.

Mijnzzp.nl