YouTube marketeer

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een YouTube marketeer is verantwoordelijk voor diverse werkzaamheden die te maken hebben met videomarketing. Videomarketing kan betrekking hebben op het vertonen van reclames voor en/of tijdens YouTube filmpjes of heeft betrekking op het promoten van artikelen en/of diensten tijdens YouTube filmpjes. YouTube marketeers maken dus op verschillende manieren gebruik van YouTube om bepaalde diensten of producten te vertonen en zo onder de aandacht te brengen van kijkers. Vooral populaire YouTube kanalen, zoals die van bekende vloggers, zijn in de meeste gevallen een interessante doelgroep voor YouTube marketeers. Daarnaast kan een YouTube marketeer een belangrijke bijdrage leveren bij het optimaliseren van een YouTube kanaal en het aanspreken van de juiste doelgroep. Het optimaliseren van een YouTube kanaal is belangrijk, omdat het genereren van YouTube kijkers in de meeste gevallen niet vanzelf zal gaan, op enkele populaire YouTube kanalen na. Een andere benaming voor een YouTube marketeer is soms ook wel YouTube makelaar. In het kort kunnen we de werkzaamheden van een YouTube marketeer het beste omschrijven als het promoten van producten en/of diensten via YouTube, met als doel naamsbekendheid en/of productbekendheid te bevorderen. YouTube is vandaag de dag voor steeds meer marketeers en bedrijven marketingtechnisch gezien belangrijk, omdat YouTube veel gebruikers heeft. Daarnaast is het via YouTube heel goed mogelijk om zeer gericht te adverteren. Het is niet ondenkbaar dat een YouTube marketeer ook andere marketingwerkzaamheden uitvoert als marketeer. Over het algemeen zal een YouTube marketeer alleen zaken doen met vloggers, die aangemerkt moeten worden als influencer. Dit houdt in dat het vloggers betreft die veel volgers hebben via YouTube. Het inschakelen van influencers om bepaalde producten en/of diensten te promoten komt tegenwoordig veel voor en is marketingtechnisch gezien interessant.

Een YouTube marketeer is dus een online markeer, die zich richt op YouTube marketing. In veel gevallen zal een YouTube marketeer zich alleen richten op YouTubers, die aangemerkt moeten worden als influencer. YouTube kanalen zijn vandaag de dag niet meer weg te denken binnen de marketing. Online videokanalen die door iedereen aangemaakt kunnen worden spreken over het algemeen een zeer specifieke doelgroep aan, zoals jongeren of klussers die op zoek zijn naar informatie. Bekende YouTube kanalen kunnen veel volgers hebben, waardoor ze op verschillende manieren interessant kunnen zijn voor YouTube marketeers. Deze interesse heeft niet alleen betrekking op Adwords voor video's maar juist ook op productpromoties tijdens de video. Denk bijvoorbeeld aan een vlogger die reclame maakt voor make-up, of aan een klusser die een bepaald merk boormachine gebruikt tijdens zijn filmpjes. Als een YouTube kanaal voldoende volgers heeft wordt dit vanzelf interessant voor marketeers.

Sluikreclame tijdens YouTube filmpjes

Productpromotie tijdens YouTube filmpjes komt tegenwoordig veel voor en zal in lang niet alle gevallen direct door de kijkers aangemerkt worden als reclame. Als vloggers producten of diensten promoten van bedrijven zonder te melden dat het om reclame gaat noemt men dit ook wel sluikreclame. Sluikreclame wordt niet alleen toegepast tijdens YouTube filmpjes maar bijvoorbeeld ook tijdens films en televisieseries. Het doel van sluikreclame is het onder de aandacht brengen van een bepaald merk bij de kijkers. In de meeste gevallen wordt er tegenwoordig duidelijk aangeven dat een bepaalde film of televisieserie gebruik maakt van sluikreclame, om de kijkers te attenderen op de verborgen reclame tijdens de voorstelling. Andere benamingen voor sluikreclame zijn brand placement en product placement. Sluikreclame is dan ook een populaire marketingtechniek onder marketeers om bepaalde diensten of producten te promoten. Ook tijdens YouTube filmpjes wordt er nogal eens gebruik gemaakt van sluikreclame, met of zonder duidelijke vermelding van de reclame tijdens de vertoning.

Verschil YouTube marketeer en YouTube makelaar

Er bestaat niet echt een verschil tussen een YouTube marketeer en een YouTube makelaar. In de meeste gevallen zal een YouTube marketeer ook werkzaam zijn als YouTube makelaar, maar een YouTube makelaar hoeft geen marketeer te zijn. Een YouTube makelaar kan ook alleen een bemiddelende rol hebben tussen adverteerders en YouTube kanaal eigenaren. Denk bijvoorbeeld aan bekende vloggers, die de vraag krijgen van een YouTube makelaar om bepaalde producten te promoten tijdens één of meerdere vlogs. Dit betreft meestal vloggers die op YouTube bekend zijn en veel volgers hebben. Omdat vloggers meestal een zeer specifieke doelgroep aanspreken kunnen bedrijven op een gerichte manier de juiste doelgroep bereiken.

Is het makkelijk om een YouTube kanaal starten

Iedereen kan tegenwoordig op een makkelijke manier een YouTube kanaal starten, maar het creëren van een populair YouTube kanaal is moeilijk. Ondanks dat er tegenwoordig veel populaire YouTube kanalen bestaan, zoals die van de bekende vloggers, bestaan er nog veel meer YouTube kanalen en vloggers die totaal niet gevonden worden. Het starten van een YouTube kanaal is dus makkelijk, maar het populair maken van een YouTube kanaal zeker niet. Ook hierbij kan een YouTube marketeer een belangrijke bijdrage leveren, omdat het onder de aandacht brengen van een YouTube kanaal ook te maken heeft met video SEO, net zoals dit bij een reguliere website het geval is.

Onderhouden van een YouTube kanaal

Het onderhouden van een YouTube kanaal is over het algemeen een flinke opgave, omdat het onderhouden van een YouTube kanaal vooral betrekking heeft op het regelmatig toevoegen van nieuwe video's. Wie een populair videokanaal heeft zal dan ook regelmatig nieuwe video's moeten uploaden om zijn of haar volgers betrokken te houden. Daarnaast is het zeker niet zo dat alle filmpjes automatisch leuk gevonden worden, ondanks dat het wellicht een populair kanaal betreft. In de meeste gevallen is het belangrijk om video's te uploaden die passen bij de doelgroep, omdat de volgers anders af kunnen haken.

Verschil tussen een YouTuber en vlogger

Het is een misverstand om te denken dat een YouTuber automatische een vlogger is. Een vlogger vlogt over het algemeen alleen over persoonlijke dingen, die gezien kunnen worden als een persoonlijk dagboek op video. Een YouTuber hoeft dus geen vlogger te zijn, omdat een YouTuber ook andere soorten filmpjes kan maken die niet gezien kunnen worden als een dagboek. Denk bijvoorbeeld aan informatievideo's over bepaalde onderwerpen of aan video's over vaste onderwerpen.

YouTube kanaal populair maken

Het populair worden van een YouTube kanaal is sterk afhankelijk van een aantal factoren, zoals het bereiken van de juiste doelgroep, andere sociale media activiteiten (delen), de content van de video's en de kwaliteit van de content. Daarnaast is het erg belangrijk om de juiste titels te kiezen voor de filmpjes. Gebruik ook goede keyword tags, omdat deze voor een belangrijk deel de vindbaarheid van de filmpjes zullen bepalen. Ook het gebruiken van YouTube Analytics is aan te raden, omdat via YouTube Analytics diverse gegevens geanalyseerd kunnen worden die de vindbaarheid van filmpjes kunnen vergroten. De populariteit van een YouTube kanaal wordt niet alleen bepaald door de titel of de gekozen tags. In de meeste gevallen zal de populariteit van een YouTube kanaal bepaald worden door de content van de filmpjes, net zo als dit het geval is bij een website. Hoe meer abonnees een YouTube kanaal heeft hoe meer kijkers deze zal trekken. Volhouden en regelmatig nieuwe filmpjes plaatsen zijn belangrijke factoren bij de populariteit van een YouTube kanaal.

Hoe word je bekend op YouTube:

Opleidingen tot YouTube marketeer

Er bestaan geen specifieke opleidingen voor het beroep YouTube marketeer. Een YouTube marketeer zal doorgaans de Hbo-opleiding marketing management afgerond hebben of een andere commerciële opleiding. Tegenwoordig bestaan er verschillende soorten marketeers die zich gespecialiseerd kunnen hebben binnen bepaalde vakgebieden, zoals de YouTube marketeer. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Ook de boekhouding is belangrijk als ondernemer.

Bedrijven waar een YouTube marketeer werkzaam kan zijn

Een YouTube marketeer is over het algemeen werkzaam voor een marketingbureau of is werkzaam als zelfstandig ondernemer. Daarnaast kan een YouTube marketeer werkzaam zijn voor grote bedrijven of organisaties die zich richten op de onlinemarkt. Een andere benaming voor YouTube marketeer kan influence makelaar zijn.

Competenties YouTube marketeer

Als YouTube marketeer is het belangrijk dat je beschikt over een commerciële instelling. Daarnaast moet je verschillende doelgroepen kunnen onderscheiden, omdat reclames niet standaard geschikt zullen zijn voor alle YouTube kanalen. Ook communicatie is over het algemeen belangrijk als YouTube marketeer, omdat je met veel verschillende partijen te maken hebt. Een andere belangrijke competentie kan het netwerken zijn. Als je als YouTube marketeer ook YouTube kanalen bijhoudt moet je bekend zijn met SEO en YouTube Analytics. Algemeen belangrijke woorden zijn monitoren, creativiteit, plannen, organiseren, trends, overleggen en inspiratie.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als YouTube marketeer

Het arbeidsmarktperspectief als YouTube marketeer is over het algemeen redelijk goed te noemen. Steeds meer bedrijven zien de voordelen in van het adverteren via video's, waardoor er steeds meer vraag is naar goede YouTube marketeers. De specialisatie YouTube marketeer vraagt wel om de juiste marketeer, omdat het adverteren via video's niet zomaar vergeleken kan worden met banner reclames op websites. De doorgroeimogelijkheden als YouTube marketeer moeten gezien worden in het verkrijgen van meer verantwoordelijkheden of het starten van je eigen marketingsbureau. Denk bijvoorbeeld aan de functie contractmanager of aan de functie sales manager.

Arbeidsvoorwaarden en salaris YouTube marketeer

Er zijn geen specifieke voorbeelden te geven van de arbeidsvoorwaarden, omdat je werkzaam kan zijn voor verschillende soorten bedrijven en organisaties in verschillende branches. Als je werkzaam bent als zelfstandig ondernemer bepaal je zelf de arbeidsvoorwaarden. Een YouTube marketeer in loondienst zal doorgaans een salaris verdienen tussen de 2500 en 4500 bruto per maand, afhankelijk van leeftijd, opleidingen en verdere verantwoordelijkheden.

Mijnzzp.nl