Trendwatcher

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Team Mijnzzp

Inhoudsopgave
Beroep trendwatcher
Het vroegtijdig ontdekken van nieuwe trends
Wat doet een trendwatcher?
In welke branche is een trendwatcher actief
Wat maakt iemand een goede trendwatcher
Ontdekken van nieuwe markten
Beroepsfilm trendwatcher:
Trendwatcher video:
Opleidingen tot trendwatcher
Bedrijven waar een trendwatcher werkzaam kan zijn
Competenties trendwatcher
Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als trendwatcher
Arbeidsvoorwaarden en salaris trendwatcher
Eigen bedrijf starten als Trendwatcher
Boekhoudprogramma vergelijken Trendwatcher

Beroep trendwatcher

Een trendwatcher is een persoon die gespecialiseerd is in het signaleren van trends. Een belangrijke toevoeging hierbij is dat het gaat om trends die nog niet ontdekt of opgepikt zijn door andere mensen of organisaties. Een trendwatcher is dus een specialist, die trends probeert te herkennen en hierop zal inspelen. Voor bedrijven is het erg belangrijk dat ze nieuwe trends in een vroeg stadium leren kennen, zodat ze op een snelle en goede manier kunnen inspelen op de trends. Om nieuwe trends te kunnen herkennen is het belangrijk dat een trendwatcher veel informatie vergaart door bijvoorbeeld het bezoeken van beurzen of door veel te lezen. Een trendwatcher is meestal gespecialiseerd in een bepaald vakgebied, zoals kleding, sieraden, telefoons of op computergebied. Een trendwatcher zoekt naar trends en niet naar hypes, omdat hypes over het algemeen, maar van korte duur zijn. Een trend daarentegen zal voor een langere periode aanblijven. Er bestaat dus een belangrijk verschil tussen trends en hypes. Een trendwatcher zoekt naar mogelijke trends door het in een vroeg stadium oppakken van signalen, die steeds krachtiger worden. Het in een vroeg stadium oppikken van nieuwe trends is belangrijk, omdat nieuwe trends in sommige gevallen snel kunnen uitgroeien tot een rage. Voor bedrijven is het daarom erg belangrijk om op de juiste manier te kunnen inspelen op nieuwe trends. Denk bijvoorbeeld aan het tijdig laten ontwikkelen van nieuwe producten om als een van de eerste de markt te kunnen betreden met het nieuwe product. Het beroep trendwatcher moet verder wel vrij algemeen gezien worden, omdat er veel verschillende soorten trendwatchers zijn, die werkzaam kunnen zijn binnen verschillende branches. Over het algemeen hanteren trendwatchers diverse methodes om mogelijke trends te ontdekken. Denk bijvoorbeeld aan het lezen van blogs, het volgen van vloggers en aan het bezoeken van internationale beurzen.

Een trendwatcher is dus iemand, die zich gespecialiseerd heeft in het ontdekken van nieuwe trends. Het in een vroeg stadium oppikken van nieuwe trends is voor het bedrijfsleven belangrijk, om er succesvol op in te kunnen spelen. Door het vroeg inspelen kan een bedrijf grote voordelen behalen op de mogelijke concurrentie, zoals door het aangaan van een partnership of door het in een vroeg stadium maken van een reclamecampagne gericht op de nieuwe trend. Omdat een trendwatcher belangrijk is voor bedrijven, is een trendwatcher meestal over de hele wereld aan het zoeken naar nieuwe mogelijkheden voor bedrijven en consumenten. Maar ook het lezen van blogs en vakbladen is iets waar een goede trendwatcher veel tijd aan zal besteden. Daarnaast is het zo dat trendwatchers bekende vloggers kunnen volgen. Zoals eerder omschreven komt het beroep trendwatcher in de praktijk op verschillende manieren voor. In de meeste gevallen zijn trendwatchers gespecialiseerd binnen bepaalde vakgebieden. Het is dus niet zo dat trendwatchers alle nieuwe mogelijke trends zullen oppikken. Zoals eerder omschreven is een trend geen hype.

Wat doet een trendwatcher?

Een trendwatcher is iemand die zich bezighoudt met het identificeren en analyseren van trends in verschillende sectoren en maatschappelijke domeinen. Het werk van een trendwatcher omvat het volgen van veranderingen en verschuivingen in consumentengedrag, technologie, mode, design, economie, politiek en andere relevante gebieden. Hier zijn enkele taken en verantwoordelijkheden van een trendwatcher:

  • Trendanalyse: Een trendwatcher analyseert en identificeert opkomende trends, zowel op korte als op lange termijn. Ze volgen actief ontwikkelingen in verschillende sectoren en verzamelen informatie uit diverse bronnen, zoals marktonderzoek, media-analyses, interviews, sociale media en andere trendindicatoren.
  • Rapportage en voorspelling: Op basis van hun trendanalyse stellen trendwatchers rapporten en voorspellingen op over toekomstige ontwikkelingen en trends. Ze vertalen hun bevindingen naar praktische inzichten en aanbevelingen voor bedrijven, organisaties en andere belanghebbenden.
  • Presentaties en advies: Trendwatchers delen hun kennis en inzichten door het geven van presentaties, workshops en advies aan bedrijven, merken en andere geïnteresseerde partijen. Ze helpen organisaties bij het begrijpen van de implicaties van trends voor hun activiteiten, producten, diensten en strategieën.
  • Toekomstvisie en innovatie: Trendwatchers dragen bij aan het ontwikkelen van een toekomstgerichte visie en stimuleren innovatie. Ze inspireren bedrijven om vooruit te kijken en zich aan te passen aan veranderende omstandigheden en behoeften van consumenten.
  • Netwerken en samenwerken: Trendwatchers bouwen vaak een uitgebreid netwerk van professionals en experts in verschillende industrieën op. Ze werken samen met andere trendwatchers, consultants, onderzoekers en creatieve professionals om kennis uit te wisselen en trends te bespreken.

Het werk van een trendwatcher vereist een scherp oog voor veranderingen in de samenleving, een nieuwsgierige geest, analytische vaardigheden en het vermogen om complexe informatie te vertalen naar begrijpelijke inzichten. Ze spelen een belangrijke rol bij het helpen van organisaties om vooruit te denken, zich aan te passen aan veranderingen en innovatieve strategieën te ontwikkelen.

In welke branche is een trendwatcher actief

Een trendwatcher komt eigenlijk in alle branches wel voor, maar de meeste mensen zullen een trendwatcher kennen vanuit de mode-industrie en de technische branche, omdat deze branches vaak snel vernieuwen. Om consumenten steeds van nieuwe trends te voorzien is het belangrijk dat bedrijven steeds op zoek blijven naar nieuwe trends en mogelijkheden. Dat mensen een trendwatcher juist in deze twee branches zullen kennen is niet heel verwonderlijk, omdat de mode-industrie en de technische branche zeer groot zijn en vaak rechtstreeks te volgen zijn via de televisie en de sociale media.

Wat maakt iemand een goede trendwatcher

Het is moeilijk om aan te geven wat iemand een goede trendwatcher maakt. Over het algemeen kunnen we stellen dat iemand leergierig moet zijn en een fijne neus moet hebben voor nieuwe ontwikkelingen op de markt. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat je als trendwatcher over voldoende vakinhoudelijke kennis beschikt binnen de branche waar je werkzaam bent. Naast het speuren naar nieuwe trends moet je als trendwatchers ook in staat zijn om een trend om te zetten naar een werkend businessmodel. Het maken van een businessmodel als trendwatcher zal overigens niet voor alle trendwatchers gelden, omdat daar ook weer andere specialisten voor ingeschakeld kunnen worden, zoals een marketeer of reclameontwerper afhankelijk van je opdrachtgever of werkgever. Daarnaast zal een trendwachter actief alle belangrijke tech-blogs volgen om op de hoogte te blijven van de laatste trends.

Ontdekken van nieuwe markten

Het ontdekken van nieuwe mogelijkheden en deze omzetten naar een werkend business model is iets wat doorgaans makkelijker klinkt dan het daadwerkelijke doen. De grote bekende bedrijven besteden hier doorgaans veel tijd en geld aan om, maar te kunnen blijven vernieuwen. Naast het ontdekken van nieuwe trends zijn de verschillende bedrijven meestal zelf ook flink actief om nieuwe mogelijkheden aan te wenden. Naast de trend die spontaan ontstaan zijn er trends die jaren voorbereiding behoeven, zoals het maken van 3D-printers. De 3D-printers bestaan inmiddels al jaren echter nog niet zover verfijnt dat iedereen er thuis een wil hebben. 3D-printers zijn bijvoorbeeld in de industrie handig om bepaalde producten te kunnen printen.

Beroepsfilm trendwatcher:

Trendwatcher video:

Opleidingen tot trendwatcher

Er bestaan geen specifieke opleidingen via gebruikelijke scholen voor het beroep trendwatcher. Wel zijn er natuurlijk voldoende opleidingen die raakvlakken hebben met het beroep trendwatcher en je mogelijk kunnen helpen om door te groeien als trendwatcher, zoals een hbo-opleiding bedrijfseconomie. De opleidingsmogelijkheid voor het beroep trendwatcher kan natuurlijk wel verschillen per branche waar je werkzaam bent. Een trendwatcher op modegebied zal een andere opleiding volgen dan een specialist op IT-gebied. Daarnaast kan je als trendwatcher natuurlijk ook jezelf benoemen tot trendwatcher, omdat het beroep verder geen bescherming kent. Maar als trendwatcher binnen het bedrijfsleven zul je natuurlijk wel de juiste opleidingen genoten moeten hebben, en doorgaans minimaal een afgeronde hbo-opleiding moeten bezitten. Ook de boekhouding opzetten is belangrijk als startende zzp'er. Dit kun je tegenwoordig eenvoudig zelf doen met behulp van een boekhoudprogramma zzp.

Bedrijven waar een trendwatcher werkzaam kan zijn

Een trendwatcher kan eigenlijk in alle denkbare branches werkzaam zijn. Het beroep trendwatcher kan afhankelijk van het soort bedrijf waar de trendwatcher werkzaam is ook voorkomen onder andere benamingen zoals de benaming futurist. Een futurist is iemand die probeert de toekomst te voorspellen zoals toekomstige trends. Als trendwatcher is het zeker denkbaar dat je werkzaam zal zijn als ondernemer. Denk bijvoorbeeld aan modeontwerpers of aan kledingverkopers die werkzaam zijn als zelfstandig ondernemer.

Competenties trendwatcher

Als trendwatcher is je belangrijkste competentie toch wel inzicht en visie, omdat jij de aangewezen persoon bent om met nieuwe ideeën en mogelijkheden te komen die een organisatie verder kunnen helpen. Daadkracht en doorzettingsvermogen zijn ook belangrijke woorden binnen het vakgebied, net als enthousiasme, zodat je de juiste mensen mee weet te krijgen. Binnen het beroep trendwatcher speelt netwerken en communicatie een grote rol, omdat je veel met verschillende mensen zal moeten overleggen en je het liefst hebt dat mensen jouw benaderen met mogelijke trends. Als laatste moet je als trendwatcher natuurlijk over een commerciële instelling beschikken, omdat een werkend businessmodel belangrijk is. Algemeen belangrijke woorden zijn inzicht, onderhandelen, overtuigingsvermogen, kennis, samenwerken, overleggen, analytisch, vernieuwing, inspiratie, creativiteit en enthousiasme.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als trendwatcher

Er is voor het beroep trendwatcher niet echt sprake van een arbeidsmarktperspectief, omdat je als trendwatcher in veel gevallen werkzaam zal zijn als zelfstandig ondernemer. Het beroep komt zoals eerder omschreven ook voor binnen het bedrijfsleven, maar er zijn niet heel veel vacatures voor het beroep te vinden. De doorgroeimogelijkheden als trendwatcher moeten gezien worden in het steeds maar weer komen met de juiste trends en ideeën, zodat het bedrijfsleven en wellicht productiemaatschappijen je steeds vaker zullen inschakelen. Daarnaast is het denkbaar dat een goede trendwatcher uiteindelijk kan doorgroeien tot innovatiemanager.

Arbeidsvoorwaarden en salaris trendwatcher

Er zijn geen voorbeelden te geven van de arbeidsvoorwaarden als trendwatcher, omdat een trendwatcher werkzaam kan zijn voor uiteenlopende soorten bedrijven, overheden en instellingen die verschillende cao's hanteren. Een trendwatcher die over een hbo-opleiding beschikt zal over het algemeen een salaris verdienen tussen de 3500 en 5000 euro bruto per maand afhankelijk van leeftijd, opleidingen en verdere verantwoordelijkheden. Een hoger salaris is binnen dit beroep zeker denkbaar als je beschikt over veel verantwoordelijkheden.

Eigen bedrijf starten als Trendwatcher

Als startende zzp'er is het, na de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK), ook belangrijk om na te denken over de juiste verzekeringen. Afhankelijk van het type bedrijf en werkzaamheden kunnen verschillende belangrijke verzekeringen relevant zijn als Trendwatcher, waaronder:

Boekhoudprogramma vergelijken Trendwatcher

Gebruik een online boekhoudprogramma voor uw adminstratie. Mijnzzp.nl helpt u als Trendwatcher bij het maken van een keuze uit de verschillende programma's.

Klik hier om boekhoudsoftware te vergelijken voor een Trendwatcher.

Mijnzzp.nl