Trendwatcher

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een trendwatcher is een persoon die de markt scherp in de gaten houdt om mogelijke nieuwe trends in een vroeg stadium te kunnen ontdekken. Een trendwatcher is dus een specialist die trends probeert te herkennen en hierop zal inspelen. Voor bedrijven is het erg belangrijk dat ze nieuwe trends in een vroeg stadium leren kennen zodat ze op een snelle en ook goede manier kunnen inspelen op de trends. Om nieuwe trends te kunnen herkennen is het belangrijk dat een trendwatcher veel informatie vergaart door bijvoorbeeld het bezoeken van beurzen of veel te lezen. Een trendwatcher is meestal gespecialiseerd in een bepaald vakgebied zoals kleding, sieraden, telefoons of computergebied. Een trendwatcher zoekt over het algemeen alleen naar trends en niet naar hypes, omdat hypes over het algemeen maar van korte duur zijn. Een trend daarentegen zal voor een langere periode aanblijven. Er bestaat dus een belangrijk verschil tussen trends en hypes. Een trendwatcher zoekt naar mogelijke trends door het in een vroeg stadium oppakken van signalen die steeds krachtiger worden. Het beroep trendwatcher moet verder vrij algemeen gezien worden, omdat er veel verschillende soorten trendwatchers zijn die werkzaam kunnen zijn binnen verschillende branches.

Het in een vroeg stadium oppikken van nieuwe trends is voor het bedrijfsleven belangrijk, om er succesvol op in te kunnen spelen. Door het vroeg inspelen kan een bedrijf grote voordelen behalen op de mogelijke concurrentie, zoals door het aangaan van een partnership of door het in een vroeg stadium maken van een reclamecampagne gericht op de nieuwe trend. Omdat een trendwatcher belangrijk is voor bedrijven is een trendwatcher meestal over de hele wereld aan het zoeken naar nieuwe mogelijkheden voor bedrijven en consumenten. Maar ook het lezen van blogs en vakbladen is iets waar een goede trendwatcher veel tijd aan zal besteden. Een trendwatcher kan in sommige gevallen ook gezien worden als een innovatiemanager, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn omdat een trendwatcher geen manager hoeft te zijn.

In welke branche is een trendwatcher actief

Een trendwatcher komt eigenlijk in alle branches wel voor, maar de meeste mensen zullen een trendwatcher kennen vanuit de mode-industrie en de technische branche, omdat deze branches vaak snel vernieuwen. Om consumenten steeds van nieuwe trends te voorzien is het belangrijk dat bedrijven steeds op zoek blijven naar nieuwe trends en mogelijkheden. Dat mensen een trendwatcher juist in deze twee branches zullen kennen is niet heel verwonderlijk, omdat de mode-industrie en de technische branche zeer groot zijn en vaak rechtstreeks te volgen zijn via de televisie en de sociale media.

Wat maakt iemand een goede trendwatcher

Het is moeilijk om aan te geven wat iemand een goede trendwatcher maakt. Over het algemeen kunnen we stellen dat iemand leergierig moet zijn en een fijne neus moet hebben voor nieuwe ontwikkelingen op de markt. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat je als trendwatcher over voldoende vakinhoudelijke kennis beschikt binnen de branche waar je werkzaam bent. Naast het speuren naar nieuwe trends moet je als trendwatchers ook in staat zijn om een trend om te zetten naar een werkend business model. Het maken van een business model als trendwatcher zal overigens niet voor alle trendwatchers gelden, omdat daar ook weer andere specialisten voor ingeschakeld kunnen worden, zoals een marketeer of reclameontwerper afhankelijk van je opdrachtgever of werkgever.

Ontdekken van nieuwe markten

Het ontdekken van nieuwe mogelijkheden en deze omzetten naar een werkend business model is iets wat doorgaans makkelijker klinkt dan het daadwerkelijke doen. De grote bekende bedrijven besteden hier doorgaans veel tijd en geld aan om maar te kunnen blijven vernieuwen. Naast het ontdekken van nieuwe trends zijn de verschillende bedrijven meestal zelf ook flink actief om nieuwe mogelijkheden aan te wenden. Naast de trend die spontaan ontstaan zijn er trends die jaren voorbereiding behoeven, zoals het maken van 3D-printers. De 3D-printers bestaan inmiddels al jaren echter nog niet zover verfijnd dat iedereen er thuis een wil hebben.

Trendwatcher:

Opleidingen tot trendwatcher

Er bestaan geen specifieke opleidingen via reguliere scholen voor het beroep trendwatcher. Wel zijn er natuurlijk voldoende opleidingen die raakvlakken hebben met het beroep trendwatcher en je mogelijk kunnen helpen om door te groeien als trendwatcher, zoals een Hbo-opleiding bedrijfseconomie. De opleidingsmogelijkheid voor het beroep trendwatcher kan natuurlijk wel verschillen per branche waar je werkzaam bent. Een trendwatcher op modegebied zal een andere opleiding volgen dan een specialist op IT gebied. Daarnaast kan je als trendwatcher natuurlijk ook jezelf benoemen tot trendwatcher, omdat het beroep verder geen bescherming kent. Maar als trendwatcher binnen het bedrijfsleven zal je natuurlijk wel de juiste opleidingen genoten moeten hebben, en doorgaans minimaal een afgeronde Hbo-opleiding moeten bezitten. Ook de boekhouding is belangrijk als ondernemer.

Bedrijven waar een trendwatcher werkzaam kan zijn

Een trendwatcher kan eigenlijk in alle denkbare branches branches werkzaam zijn. Het beroep trendwatcher kan afhankelijk van het soort bedrijf waar de trendwatcher werkzaam is ook voorkomen onder andere benamingen zoals de benaming futurist. Een futurist is iemand die probeert de toekomst te voorspelen zoals toekomstige trends. Als trendwatcher is het zeker niet ondenkbaar dat je werkzaam zal zijn als ondernemer. Denk bijvoorbeeld aan modeontwerpers of aan kledingverkopers die werkzaam zijn als zelfstandig ondernemer.

Competenties trendwatcher

Als trendwatcher is je belangrijkste competentie toch wel inzicht en visie, omdat jij de aangewezen persoon bent om met nieuwe ideeën en mogelijkheden te komen die een organisatie verder kunnen helpen. Daadkracht en doorzettingsvermogen zijn ook belangrijke woorden binnen het vakgebied, net als enthousiasme, zodat je de juiste mensen mee weet te krijgen. Binnen het beroep trendwatcher speelt netwerken en communicatie een grote rol, omdat je veel met verschillende mensen zal moeten overleggen en je het liefst hebt dat mensen jouw benaderen met mogelijke trends. Als laatste moet je als trendwatcher natuurlijk over een commerciële instelling beschikken, omdat een werkend business model belangrijk is.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als trendwatcher

Er is voor het beroep trendwatcher niet echt sprake van een arbeidsmarktperspectief, omdat je als trendwatcher in veel gevallen werkzaam zal zijn als zelfstandig ondernemer. Het beroep komt zoals eerder omschreven ook voor binnen het bedrijfsleven, maar er zijn niet heel veel vacatures voor het beroep te vinden. De doorgroeimogelijkheden als trendwatcher moeten gezien worden in het steeds maar weer komen met de juiste trends en ideeën, zodat het bedrijfsleven en wellicht productiemaatschappijen je steeds vaker zullen inschakelen.

Arbeidsvoorwaarden en salaris trendwatcher

Er zijn geen voorbeelden te geven van de arbeidsvoorwaarden als trendwatcher, omdat een trendwatcher werkzaam kan zijn voor uiteenlopende soorten bedrijven, overheden en instellingen die verschillende cao's hanteren. Een trendwatcher die over een Hbo-opleiding beschikt zal over het algemeen een salaris verdienen tussen de 3500 en 5000 euro bruto per maand afhankelijk van leeftijd, opleidingen en verdere verantwoordelijkheden. Een hoger salaris is binnen dit beroep zeker niet ondenkbaar als je beschikt over veel verantwoordelijkheden.

Mijnzzp.nl