Marketeer

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Het beroep marketeer is niet bij iedereen even bekend. In het kort komt het beroep neer op het bevorderen van diensten of producten. Hoe dit precies gedaan wordt en wat de specifieke taken zijn van marketeer kan nogal eens verschillen per bedrijf. Een marketeer bekijkt bijvoorbeeld hoe klanten terecht komen bij een bedrijf en of de klant ook kan vinden wat deze zoekt. Mocht uit een onderzoek blijken dat klanten op een verkeerde manier bij het bedrijf terecht komen of niet vinden wat ze zoeken dan is het aan de marketeer om dit te verbeteren.

Om de juiste klanten aan te trekken is het belangrijk dat de marketeer een goed plan van aanpak bedenkt. Het zomaar beginnen geeft vaak geen goed resultaat omdat dit niet gericht gedaan wordt. Een van de belangrijkste taken is dan ook het onderzoeken van de doelgroep. Als er een website gebouwd dient te worden om een dienst of product onder de aandacht te brengen zal de marketeer zich hiermee bezighouden. Dit betekent niet dat de marketeer de website bouwt of ontwerpt maar wel dat de marketeer verantwoordelijk is voor de marketing. De marketeer zorgt er voor dat er een goed rendement behaald wordt met de website zoals het krijgen van veel bezoekers en dat deze ook daadwerkelijk diensten of producten afnemen via de website.

De marketeer is de aangewezen persoon om een website populair te maken. Dit kan gedaan worden door reclame te maken op televisie, radio of op het internet. Vooral het reclame maken op internet kan een hele uitdaging zijn. Zo is het belangrijk om links te krijgen van andere websites waar de juiste doelgroep zich bevindt die ook geintresseerd is in dezelfde of gerelateerde diensten of producten.

Het krijgen van kwalitatieve goede links is nog niet zo gemakkelijk als dit soms lijkt. Wanneer iemand meubels verkoopt via een website is het de taak van de marketeer om links te krijgen die relevant zijn zoals die van meubelmakers of meubelverkopers. Een link van de bakker om de hoek zal bijvoorbeeld niet veel bijdragen aan de omzet. De marketeer zal er ook voor zorgen dat een website een hoge ranking krijgt van de verschillende zoekmachines met als doel meer inkomende links te genereren. Dit is een belangrijk onderdeel van de promotie omdat het krijgen van links hier vaak afhankelijk van is. Iemand anders met een website zal namelijk sneller geneigd zijn om te linken naar websites met een hoge ranking omdat dit voor hem ook weer goed is.

Bij alles wat een marketeer doet blijft de marketeer monitoren wat de resultaten zijn van zijn marketing acties. Als blijkt dat ergens veel energie en kosten in gaan zitten en er geen resultaat uitkomt zal de marketeer veranderingen doorvoeren.

Marketeer:

Opleidingen tot marketeer

Er zijn diverse opleidingsmogelijkheden voor het beroep marketeer, zoals de Hbo-opleiding Marketing Management of de Hbo-opleiding Commerciële Economie. Daarnaast zijn er voor het beroep marketeer veel cursussen te vinden bij externe opleidingsinstituten. Een gemiddelde Hbo-opleiding zal doorgaans vier jaar in beslag nemen, afhankelijk van je eigen inzet en vooropleiding. Om toegelaten te worden tot een Hbo-opleiding kunnen er, afhankelijk van de gekozen opleiding, toelatingsexamens afgenomen worden. Er is overigens ook een Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA). Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen.

Bedrijven waar een marketeer werkzaam kan zijn

Als marketeer kan je natuurlijk werkzaam zijn voor diverse soorten bedrijven in verschillende branches. Maar denk bijvoorbeeld aan verzekeraars, banken, groothandels en telecombedrijven.

Competenties marketeer

Als marketeer heb je doorgaans veel met klanten of collega's te maken, en zal je daarom communicatief goed onderlegd moeten zijn. Maar ook overtuigingskracht en doorzettingsvermogen zijn belangrijke competenties als marketeer. Omdat marketing alles met geld te maken heeft, moet je ook over een commerciële instelling beschikken. Ook analytisch kunnen denken is belangrijk binnen dit beroep, zoals: hoe en waarom doen we dit eigenlijk. Omdat het beroep eigenlijk nooit stil staat is het belangrijk om te blijven leren binnen dit vakgebied.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als marketeer

Er is over het algemeen gezien genoeg werk te verkrijgen als marketeer, mits je over de juiste opleidingen beschikt. De marketingsafdeling is voor bedrijven belangrijk en kent meestal diverse interne functie met specifieke verantwoordelijkheden. De laatste jaren leggen steeds meer bedrijven de aandacht op onlinemarketing en zijn er steeds vaker specialisten nodig. De doorgroeimogelijkheden als marketeer moeten gezien worden in het verkrijgen van een leidinggevende functie binnen het bedrijf, of het verder specialiseren binnen je vakgebied, zoals door het volgen van extra trainingen of opleidingen.

Arbeidsvoorwaarden en salaris marketeer

Er zijn geen specifieke arbeidsvoorwaarden aan te geven voor dit beroep, omdat je zoals eerder omschreven voor diverse bedrijven werkzaam kan zijn in verschillende branches met hun eigen arbeidsvoorwaarden. Maar over het algemeen zullen de arbeidsvoorwaarden prima geregeld zijn, omdat het meestal de grote bedrijven zijn waar je werkzaam bent. Een marketeer zal in loondienst doorgaans tussen de 2500 en 4500 euro bruto per maand verdienen, afhankelijk van leeftijd, opleidingen en specifieke verantwoordelijkheden binnen het bedrijf.