Marketeer

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Marketeer is een algemene benaming voor vaklieden die werkzaam zijn binnen de marketingbranche. Marketing is een breed begrip dat betrekking heeft op alle activiteiten die met de promotie en marketing van producten en diensten te maken hebben. In het kort komt het beroep marketeer neer op het bevorderen van diensten of producten door het maken van reclame. Hoe dit precies gedaan wordt en wat de specifieke verantwoordelijkheden zijn van een marketeer kan nogal eens verschillen per bedrijf en de specifieke functie als marketeer. Een marketeer kan bijvoorbeeld kijken hoe klanten precies terecht komen bij een bedrijf en proberen te analyseren hoe dit nog meer klanten kunnen worden. Na deze analyse kan een marketeer een gericht plan van aanpak opstellen. Een ander voorbeeld kan zijn dat bezoekers wel een bedrijf vinden maar niks afnemen. Het is dan de verantwoordelijkheid van een marketeer om met een goed plan van aanpak te komen om dit te verbeteren. Een marketeer is dus gespecialiseerd in marketing om bepaalde diensten en/of producten te promoten voor bedrijven en organisaties. Als marketeer bestaan er ook weer diverse specialisaties, omdat marketing betrekking heeft op uiteenlopende soorten vakmensen. Goede marketing is voor de meeste bedrijven erg belangrijk, omdat marketing bijdraagt aan naamsbekendheid en dus ook omzet. In veel gevallen zal een marketeer zich richten op televisie, radio en het internet. Daarnaast heeft het beroep marketeer betrekking op de gedrukte media. Het beroep marketeer moet verder vrij algemeen gezien worden, omdat marketeers zich ook kunnen richten op specifieke werkzaamheden. Daarnaast is het zo dat de meeste marketeers verantwoordelijk zijn voor verschillende werkzaamheden die met marketing te maken hebben.

Een marketeer is dus op een brede manier verantwoordelijk voor alle activiteiten die een organisatie uitvoert om producten en/of diensten te promoten. Als marketeer werk je over het algemeen zeer gericht om de juiste doelgroep te bereiken. Om de juiste doelgroep te kunnen bereiken zal de marketeer een goed plan van aanpak moeten bedenken en uitwerken. Het zomaar beginnen van een reclamecampagne zonder duidelijk doel geeft vaak geen goed resultaat, omdat dit niet gericht is. Een van de belangrijkste taken is dan ook het onderzoeken van de doelgroep als marketeer. Het heeft bijvoorbeeld niet veel zin om reclame te maken op televisie voor kinderspeelgoed tijdens de avonduren. Het zijn de kinderen die de reclame moeten zien, zodat ze vervolgens aan hun ouders vragen om het speelgoed. Tegenwoordig kan een marketeer gebruik maken van veel mediakanalen om de juiste doelgroep te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan televisie, radio, folders, websites en aan reclamefilmpjes voor YouTube filmpjes. Al deze verschillende mediakanalen maken het mogelijk om op een brede manier te adverteren als marketeer. Als een marketeer zich voornamelijk op het internet richt spreekt men ook wel van een online marketeer. Als marketeer zal je over het algemeen veel met andere commerciële vaklieden samenwerken. Denk bijvoorbeeld aan reclameontwerpers en aan art directors.

Moderne marketing

Omdat steeds meer bedrijven en andere organisaties reclame maken via het internet is de rol van de marketeer ook aan het veranderen. Een goede marketeer is ook een soort van ICT-specialist die begrijpt hoe onlinemedia werkt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gericht reclame maken op websites via reclamebanners, aan content reclame of aan branded content. Als een marketeer reclame wil maken door middel van content artikelen zal deze over het algemeen niet zelf de artikelen schrijven maar uitbesteden aan een copywriter of aan een content manager. Ook het inzetten van bloggers en vloggers komt tegenwoordig vaak voor bij marketingbedrijven. Dit betreft over het algemeen wel bloggers en vloggers die aangemerkt moeten worden als influencer.

Marketing en ICT

Marketing en ICT zijn twee woorden niet eigenlijk niet meer los van elkaar gezien kunnen worden. Een marketeer is geen programmeur maar zal zeker kennis moeten hebben van ICT-systemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Search Engine Optimisation om websites en/of content beter vindbaar te maken, aan het analyseren van websitebezoekers en aan het verzamelen van data om gegevens inzichtelijk te maken. Daarnaast is het zo dat de meeste marketeers gebruik maken van affiliate marketing. Affiliate marketing is een speciale vorm van marketing waarbij affiliates een vergoeding ontvangen als een product of dienst verkocht is. Als marketeer is een brede ICT-kennis tegenwoordig meestal onmisbaar.

Bedrijven en marketing

Voor bedrijven is marketing erg belangrijk. Bedrijven maken dan ook op grote schaal gebruik van marketeers om hun diensten en/of producten te promoten. Ondernemers kunnen over het algemeen niet zonder marketing omdat naamsbekendheid en merkmanagement nu eenmaal heel belangrijk is om consumenten te kunnen bereiken. Grotere organisaties maken over het algemeen ook gebruik van een brand manager. Een brand manager is verantwoordelijk voor merkmanagement. Merkmanagement heeft te maken met het vergroten van het marktaandeel van bepaalde producenten, diensten en/of merken. Een brand manager kan dus ook aangemerkt worden als marketeer.

Marketeer:

Opleidingen tot marketeer

Er zijn diverse opleidingsmogelijkheden voor het beroep marketeer, zoals de Hbo-opleiding Marketing Management of de Hbo-opleiding Commerciële Economie. Daarnaast zijn er voor het beroep marketeer veel cursussen te vinden bij externe opleidingsinstituten. Een gemiddelde Hbo-opleiding zal doorgaans vier jaar in beslag nemen, afhankelijk van je eigen inzet en vooropleiding. Om toegelaten te worden tot een Hbo-opleiding kunnen er, afhankelijk van de gekozen opleiding, toelatingsexamens afgenomen worden. Er is overigens ook een Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA). Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Ook de boekhouding is belangrijk als zelfstandig werkende marketeer.

Bedrijven waar een marketeer werkzaam kan zijn

Een marketeer kan voor uiteenlopende soorten bedrijven werkzaam zijn in alle denkbare branches. Grote bedrijven beschikken over het algemeen over een eigen marketingafdeling of besteden de werkzaamheden uit aan een marketingsbureau. Een marketeer kan natuurlijk ook prima werkzaam zijn als zelfstandig ondernemer.

Competenties marketeer

Als marketeer heb je doorgaans veel met klanten en/of collega's te maken, en zal je daarom communicatief goed onderlegd moeten zijn. Ook creativiteit is als marketeer aan te merken als belangrijke competentie, omdat een marketeer steeds weer met nieuwe pakkende ideeën zal moeten komen. Daarnaast moet een marketeer over een commerciële instelling beschikken, omdat een marketeer ook regelmatig zal onderhandelen met betrekking tot het inkopen van advertentieruimte. Algemeen belangrijke woorden zijn analyseren, analytisch, doorzettingsvermogen, overtuigingskracht, kennis, ICT, plannen, presteren, monitoren, controleren, bijsturen en inspireren. Als laatste is het belangrijk dat een marketeer blijft leren, omdat de marketingbranche nooit stilstaat. Het blijven volgen van mogelijke trends en vernieuwingen is erg belangrijk als marketeer.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als marketeer

Er is over het algemeen gezien genoeg werk te verkrijgen als marketeer, mits je over de juiste opleidingen beschikt. De marketingsafdeling is voor bedrijven belangrijk en kent meestal diverse interne functie met specifieke verantwoordelijkheden. De laatste jaren leggen steeds meer bedrijven de aandacht op onlinemarketing en zijn er steeds vaker specialisten nodig. De doorgroeimogelijkheden als marketeer moeten gezien worden in het verkrijgen van een leidinggevende functie binnen het bedrijf, of het verder specialiseren binnen je vakgebied, zoals door het volgen van extra trainingen of opleidingen.

Arbeidsvoorwaarden en salaris marketeer

Er zijn geen specifieke arbeidsvoorwaarden aan te geven voor dit beroep, omdat je zoals eerder omschreven voor diverse bedrijven werkzaam kan zijn in verschillende branches met hun eigen arbeidsvoorwaarden. Maar over het algemeen zullen de arbeidsvoorwaarden prima geregeld zijn, omdat het meestal de grote bedrijven zijn waar je werkzaam bent. Een marketeer zal in loondienst doorgaans tussen de 2500 en 4500 euro bruto per maand verdienen, afhankelijk van leeftijd, opleidingen en specifieke verantwoordelijkheden binnen het bedrijf.

Mijnzzp.nl