Art director (reclame)

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een art director die werkzaam is binnen de reclamewereld is verantwoordelijk voor het visuele gedeelte van een reclamecampagne, zoals een televisiereclame, internetadvertentie, folder of ander soort promotiemateriaal. Een art director werkzaam binnen de reclamewereld behoort toe tot de grafische sector, met een sterke link naar de marketingbranche omdat een art director zich richt op promotiemateriaal c.q. reclametekeningen. Het is de art director die de ideeën van een opdrachtgever omzet in concrete visuele beelden. Als art director is het kunnen werken met grafische softwareprogramma's erg belangrijk, omdat tegenwoordig bijna alles met de computer gaat. Ook het hanteren van filmtechnieken is als art director belangrijk, omdat je als art director te maken krijgt met bewegende beelden. Deze beelden kunnen filmopnames van mensen of dieren betreffen, maar het kunnen ook illustraties betreffen, afhankelijk van de soort opdracht. Als art director binnen de reclamewereld werk je over het algemeen met verschillende vakmensen samen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan copywriters die verantwoordelijk zijn voor de reclameteksten, of aan andere grafisch vormgevers die de ideeën verder uitwerken. Als art director speelt creativiteit en communicatie een belangrijke rol, omdat je steeds met nieuwe ideeën zal moeten komen en je ook samenwerkt met diverse collega's. In het kort kunnen we de werkzaamheden van een art director het beste omschrijven als het bedenken hoe een advertentie, reclameposter of flyer het beste er uit kan komen te zien om op de beste manier reclame te maken.

Een art director is dus een grafisch vormgever, met het belangrijke verschil dat een art director zich zal richten op commerciële werkzaamheden. Het beroep art director komt ook binnen andere sectoren voor dan de reclamesector, zoals binnen de filmwereld. Een art director die werkzaam is binnen de reclamebranche werkt dus meestal samen met een copywriter. Het is de copywriter die de reclameteksten bedenkt en het is de art director die de plaatjes bedenkt bij de reclame. Als copywriter en als art director zal je in de meeste gevallen ook eerst een marktonderzoek uitvoeren, om zo goed als mogelijk aan te sluiten bij de wensen van de opdrachtgever. Als art director maak je dus reclamemateriaal, dat tegenwoordig in veel gevallen betrekking zal hebben op reclamemateriaal voor het internet. Denk bijvoorbeeld aan korte reclamefilmpjes die vooraf aan video's getoond worden aan kijkers, of aan vaste getekende advertenties die op websites getoond worden. Als art director is het erg belangrijk dat je beschikt over veel creativiteit, omdat je iedere keer weer met pakkende nieuwe reclamecampagnes moet komen, die voldoen aan de wensen van de opdrachtgever.

Verschil art director en grafisch vormgever

De beroepen art director en grafisch vormgever hebben veel raakvlakken met elkaar echter verschillen de beroepen inhoudelijk wel van elkaar, omdat een grafisch vormgever zich niet richt op promotiemateriaal. Een art director richt zich juist wel op promotiemateriaal, samen met de copywriter. Als een art director ook werkzaam is als een grafisch vormgever spreekt men ook wel weer van een communicatie-ontwerper.

Communication and Multimedia Design:

Opleidingen tot art director (reclame)

Een art director is over het algemeen op Hbo-niveau opgeleid, zoals de Hbo-opleiding Communication & Multimedia Design (CMD). Een passende vooropleiding voor dit beroep is de Mbo-opleiding grafische vormgever. Ook de Hbo-opleiding beeldende kunst behoort tot de mogelijkheden, maar deze opleiding is minder gericht op het commerciële. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Ook de boekhouding is belangrijk als ondernemer.

Bedrijven waar een art director (reclame) werkzaam kan zijn

Een art director binnen de reclamewereld is over het algemeen werkzaam voor een reclamebureau of een marketingbureau. Over het algemeen zijn dit bedrijven die zich richten op de onlinewereld. Daarnaast is het niet ondenkbaar dat een art director werkzaam is als ondernemer en voor verschillende opdrachtgevers werkzaam is. Als art director kan je daarnaast werkzaam zijn voor grotere mediabedrijven die beschikken over een eigen beeldredactie.

Competenties art director (reclame)

De belangrijkste competentie als art director is dat een art director over veel creativiteit moet beschikken. Daarnaast is communicatie als art director aan te merken als belangrijke competentie, omdat een art director veel zal samenwerken met verschillende opdrachtgevers en collega's. In zijn algemeenheid is ook inspiratie aan te merken als belangrijke competentie, omdat het steeds opnieuw bedenken van goede reclameafbeeldingen niet heel makkelijk is. Als je als art director werkzaam bent als ondernemer zijn ook het kunnen netwerken en onderhandelen aan te merken als belangrijke competentie. Algemeen belangrijke woorden zijn passie, energie, bijscholing, doorzettingsvermogen, zelfstandigheid, stressbestendigheid, overleggen, plannen, organiseren en presteren.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als art director (reclame)

Het arbeidsmarktperspectief als art director binnen de reclamebranche is over het algemeen redelijk goed te noemen als je beschikt over de juiste opleidingen. Reclame is voor veel bedrijven belangrijk, waardoor er genoeg vraag is naar goede art directors. De doorgroeimogelijkheden als art director zijn afhankelijk van waar je precies werkt, maar dit kan bijvoorbeeld zijn het krijgen van meer verantwoordelijkheden zoals het mogen uitvoeren van belangrijke reclamecampagnes. Binnen de grotere reclamebureaus kan er ook sprake zijn van een creative director, die alle verschillende art directors en copywriters zal aansturen. Een andere benaming voor creative director kan ook weer zijn teamleider. Natuurlijk kan ook het starten van een eigen bedrijf gezien worden als doorgroeien binnen je carrière als art director.

Arbeidsvoorwaarden en salaris art director (reclame)

Als art director zal je over het algemeen onder het cao grafimedia vallen, afhankelijk van je werkgever. Een art director met een afgeronde Hbo-opleiding zal doorgaans een salaris verdienen tussen de 2500 en 3500 bruto per maand afhankelijk van opleidingen, leeftijd en verdere verantwoordelijkheden. Het is niet ondenkbaar dat een art director met veel verantwoordelijkheden meer zal verdienen.

Mijnzzp.nl