Internetondernemer

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Het beroep internetondernemer is niet anders dan het normaal ondernemen, met het verschil dat een internetondernemer zich op het internet richt. Er zijn veel soorten internetondernemers te vinden die veelal hun eigen dienst of product proberen te verkopen via het internet. De term internetondernemer is zeer breed en heeft eigenlijk betrekking op iedere ondernemer die bezig is met internetdiensten. De vraag is wel wanneer je nu eigenlijk een echt internetondernemer bent, omdat een website van een reguliere winkeleigenaar je nog geen internetondernemer maakt. Heb je als winkelier naast je winkel ook een webshop dan zijn de raakvlakken met het beroep internetondernemer al een stuk groter geworden. Maar ook iemand die een website bouwt en dagelijks veel bezoekers trekt kan zonder dat deze echt wat verkoopt gezien worden als een internetondernemer, door bijvoorbeeld advertenties te tonen aan bezoekers. Er is kortom geen echt specifieke definitie aan te geven voor het beroep internetondernemer. De algemene definitie van een ondernemer is iemand die zelfstandig handelt voor eigen rekening en risico.

Succesvol internetondernemer worden

Er bestaan geen wondermiddelen of simpele trucks om succesvol internetondernemer te worden, ondanks dat er op het internet veel blogs en artikelen te vinden zijn van mensen die beweren dat je binnen een paar dagen geld kan verdienen als internetondernemer. Wie wel denkt dat er snel geld te verdienen is met het internet kan wellicht beter de volgende beroepen bekijken, die ook uitgebreid zijn omschreven op deze website: Verhalenverteller, Waarzegger, Sinterklaas, Magiër, Goochelaar en Handlezer. Om succesvol internetondernemer te worden zal er doorgaans hard gewerkt moeten worden en moet de dienst of het product dat je probeert te verkopen een toegevoegde waarde hebben en speciaal zijn. Het opzetten en beheren van een professionele internetwebsite is een dagtaak en zal doorgaans veel tijd en energie kosten. Toch is het niet onmogelijk om een succesvol internetondernemer te worden. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van succesvolle internetondernemers zoals Danny Mekic, Raymond Spanjar en Floris Rost (Hyves), Michiel Frackers (Planet Internet), Ben Woldring (Bellen.com) en natuurlijk Mark Zuckerberg (Facebook).

Wie zich als ondernemer op het internet wil richten zal eerst moeten bedenken met welk doel je dit wil doen. Wil je alleen informatie bieden of ook diensten of producten verkopen? En welke producten, diensten of informatie wil je precies aanbieden? Dit zijn allemaal belangrijke vraagstukken die beantwoord moeten voordat je gaat beginnen met je internetonderneming. Maar ook je eigen competenties spelen een belangrijke rol, zoals wil ik alles zelf doen of kan ik beter een programmeur en grafisch vormgever inhuren om een website te bouwen. Hoe gaan we precies de marketing regelen van de nieuwe website, zodat er ook omzet gerealiseerd zal worden. Er zijn naast succesvolle internetondernemers ook veel ondernemers die er al snel mee stoppen omdat het ze niet lukt om hun producten of diensten te verkopen via het internet. Een bekend voorbeeld hiervan zijn webshops. Een webshop oprichten is meestal niet het moeilijkste onderdeel, maar de verkoop via een webshop wel. Er zijn inmiddels zoveel grote bekende webshops te vinden die hun producten tegen vaak aantrekkelijke prijzen aanbieden en veel reclame maken, zodat het eigenlijk zinloos is om hiermee te concurreren. Een goed voorbeeld is de internetonderneming en webshop Alibaba (Group), die inmiddels wereldwijd hun producten verkopen vanuit China. Drempels als bezorgkosten, garanties en betalingen bestaan al bijna niet meer voor goederen vanuit China. Daarnaast lukt het Alibaba op deze manier om heel veel tussenhandel uit te schakelen, en kunnen ze hun producten daarom goedkoper aanbieden.

Is er nog ruimte voor nieuwe internetondernemers

Er is zeker ruimte voor nieuwe internetondernemer. Wel is het belangrijk om onderscheidend te zijn zoals eerder omschreven. Een webshop met kleding, televisies en telefoons zal niet snel succesvol meer worden door de vele concurrenten. Het is daarom belangrijk om unieke producten of diensten aan te bieden die nog niet veel voorkomen of zeer specialistisch zijn. Naast webshops kan je ook denken aan unieke vergelijkingssites of specifieke doelgroepen die nog onderbelicht zijn op het internet. Wel is het belangrijk om eerst de markt te onderzoeken, omdat er al veel bestaat.

Een goede website opzetten als ondernemer

Zoals eerder geschreven is het belangrijk om je doelgroep te bepalen voordat je een website gaat bouwen of laat bouwen. Het komt maar al te vaak voor dat websites erg onduidelijk zijn, omdat er geprobeerd wordt om zoveel mogelijk doelgroepen te bereiken. Voor bezoekers is dit erg onduidelijk en vaak niet interessant, omdat ze op zoek zijn naar specifieke informatie en geen algemene informatie behoeven als websitebezoeker. Als schoenmaker heeft informatie over kleding nauwelijks of geen toegevoegde waarde op je website. Daarnaast is het  belangrijk om een programmeur of websitebouwer te zoeken die je begrijpt en misschien zelf ook wel affiniteit heeft met je doelgroep, zodat het ontwerpen en maken van de website met zo min mogelijk problemen zal verlopen. Ook is het belangrijk dat een programmeur kennis heeft van Search Engine Optimisation (SEO) en marketing, zodat de website ook bezoekers zal opleveren.

Maar als internetondernemer zijn er zelf natuurlijk ook voldoende mogelijkheden om bezoekers te trekken naar je website. Het schrijven van artikelen over je diensten of producten zal doorgaans goed helpen om bezoekers te krijgen op de website. De bezoekers die binnen komen via artikelen zijn meestal zeer gerichte bezoekers, die op zoek zijn naar informatie of nieuws. Wanneer je regelmatig interessante artikelen schrijft komen de meeste geïnteresseerde bezoekers vanzelf vaker kijken. Naast het schrijven kan ook het aanmaken van account op de bekende social media sites enorm helpen om mensen te trekken. Er zijn overigens ook professionele social media beheerders actief die deze werkzaamheden uit handen kunnen nemen, als je hier zelf niet goed in bent of er geen tijd voor hebt. Wel is het belangrijk om actief te blijven, omdat het anders niet professioneel zal overkomen en bezoekers misschien denken dat je als ondernemer niet meer bestaat.

Analyseer website bezoekers

Een website is eigenlijk nooit klaar en dat geeft ook niet. Het onderhouden en veranderen van een website is belangrijk en zal eigenlijk nooit ophouden. Het is dan ook belangrijk om te analyseren hoe je bezoekers precies door je website heen navigeren door te analyseren wanneer bezoekers precies afhaken en wanneer ze dit juist niet doen. Een website mag bijvoorbeeld niet dood vallen nadat een bezoeker een pagina bezoekt. Men moet op een makkelijke manier terug kunnen naar de vorige pagina of naar de volgende pagina kunnen surfen. Om bezoekers lang op je website te houden of om ze zover te krijgen dat ze iets kopen is het belangrijk dat de navigatie van een website goed in orde is. Door het analyseren van je bezoekersgedrag kom je er vaak snel genoeg achter waar mogelijke problemen zich bevinden. Maar ook het regelmatig controleren van geplaatste links bij artikelen is belangrijk, omdat niet werkende links geen positieve bezoekerservaring zal opleveren.

Het verkrijgen van organische bezoekers vanuit zoekmachines is doorgaans niet heel makkelijk, omdat er in de meeste gevallen veel concurrentie zal zijn. Er zijn veel artikelen te vinden van mensen die beweren dat ze met één of twee artikelen honderden bezoekers per dag weten te verkrijgen. Maar dit zijn in de meeste gevallen fabeltjes. Door het plaatsen van één of twee artikelen stromen de bezoekers echt niet binnen, tenzij je de eigenaar bent van een landelijk bekende website met duizenden bezoekers per uur. Wel is het zo dat wanneer je regelmatig artikelen plaatst je vroeg of laat daar zeker bezoekers uit zal verkrijgen.

Top concept internet

Wie denkt een gouden idee bedacht te hebben om via internet te kunnen ondernemen en geld te kunnen verdienen als ondernemer moet eerst nagaan of het idee niet al bestaat, om teleurstelling te voorkomen. Het zou jammer zijn als je veel energie stopt in iets wat al blijkt te bestaan. Ook kan het natuurlijk zijn dat jij denkt dat je een bepaald top concept hebt bedacht en andere hierin wellicht niks in zien. Het kan natuurlijk zijn dat andere het verkeerd zien en jij wel mogelijkheden en kansen ziet, zoals dat vaak gaat bij ondernemers, maar het inwinnen van advies kan natuurlijk nooit kwaad.

Internetondernemer:

Opleidingen tot internetondernemer

Er zijn geen specifieke opleidingen via reguliere scholen voor het beroep internetondernemer. Wel zijn er als internetondernemer diverse opleidingen via reguliere scholen beschikbaar die grote raakvlakken hebben met het internet, marketing en ondernemen, zoal de Hbo-opleiding Bedrijfseconomie en de Hbo-opleiding Management Economie en Recht (MER). Maar er zijn natuurlijk nog meer opleidingsmogelijkheden via reguliere scholen die op diverse niveaus kunnen plaatsvinden. Voor meer informatie over specifieke beroepen, zoals opleidingen, kunt bij de specifieke beroepen kijken die op deze website allemaal uitgebreid omschreven zijn. Het echte ondernemen, zoals een internetondernemer doet, leer je natuurlijk in de praktijk door te ondernemen. Wel is het belangrijk om een goede opleiding te kiezen, zodat je als ondernemer een goede start kunt maken. Overigens zijn er ook voldoende websites te vinden waar je meer informatie kunt vinden over het veilig handelen op internet.

Bedrijven waar een internetondernemer werkzaam kan zijn

Als internetondernemer werk je natuurlijk als zelfstandig ondernemer en ben je doorgaans niet in loondienst van bedrijven. Zoals eerder omschreven zijn internetondernemingen zeer breed te noemen, en kan het op diverse manieren plaatsvinden.

Competenties internetondernemer

De belangrijkste competentie als internetondernemer is doorzettingsvermogen. Het succesvol zijn op internet is niet mogelijk zonder veel doorzettingsvermogen, omdat de concurrentie groot is en het bouwen van een succesvolle website veel energie en tijd zal kosten. Daarnaast ben je ondernemer en moet je dus over commercieel inzicht bezitten en kunnen netwerken. Als ondernemer is je netwerk belangrijk om te kunnen groeien en de juiste mensen mee te krijgen in je groei. Daarnaast zijn de volgende woorden zeer belangrijk als ondernemer: visie, strategie, lef en daadkracht.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als internetondernemer

Bij het beroep internetondernemer kunnen we natuurlijk niet spreken van een arbeidsmarktperspectief, omdat dat niet van toepassing is op een ondernemer. De doorgroeimogelijkheden als internetondernemer moeten gezien worden in het succesvol maken van je onderneming en je onderneming te laten groeien.

Arbeidsvoorwaarden en salaris internetondernemer

Arbeidsvoorwaarden en salaris als internetondernemer zijn niet echt van toepassing op dit beroep. Als zelfstandig ondernemer bepaal je natuurlijk je eigen arbeidsvoorwaarden. Het salaris als internetondernemer of ondernemer hangt sterk af van je successen als ondernemer en mogelijke kosten die je hebt. Zet je veel om en is de winstmarge goed dan zal je uiteraard meer verdienen dan wanneer je weinig omzet maakt.