Team Mijnzzp

Koerier

Dropshipping is populair onder starters die een webshop willen beginnen. Ook gevestigde ondernemers maken er tegenwoordig gebruik van. Het voordeel van deze vorm van ondernemerschap is dat je geen eigen voorraad in beheer hoeft te hebben. De fabrikant levert de artikelen die in jouw dropship webshop zijn besteld direct aan de klant. Je verkoopt op deze manier andermans producten zonder dat je een eigen voorraad hoeft te hebben. De bestelling komt in jouw webshop en jij geeft deze op jouw beurt weer door aan de producent. De meeste dropshippers maken gebruik van de bekende grote websites om hun producten aan te bieden. Hierbij is er sprake van veel concurrentie met andere dropshippers.

Inhoudsopgave
Laag risico voor de ondernemer
Dropshipping: grote concurrentie

Laag risico voor de ondernemer

Een van de kenmerken van dropshipping is dat je als ondernemer met een laag risico te maken hebt. Je komt bijvoorbeeld niet met een grote voorraad te zitten als je product niet blijkt aan te slaan. Je hebt namelijk geen voorraad en dat betekent ook dat je geen grote investering vooraf hoeft te doen. Zo hoef je ook niet te beschikken over een opslagruimte en dat scheelt eveneens geld.

Het lage risico en de beperkte kosten maken dat dropshipping populair is onder startende ondernemers. Het is echter wel zo dat de concurrentie ook groot is. Vooral als het gaat om de verkoop van populaire producten, zoals merkkleding of laptops. De meeste dropshippers controleren iedere dag de prijzen van hun concurrenten. Ook maken veel dropshippers gebruik van aanbiedingen om extra op te vallen met hun producten. Vanzelfsprekend kan een dropshipper wel te maken krijgen met retourzendingen die niet meer verkocht kunnen worden.

Dropshipping: grote concurrentie

De concurrentie doet zich onder meer voor in de prijzen, maar ook in de vindbaarheid. Als meerdere ondernemers hetzelfde product via dropshipping aanbieden, is het belangrijk je te onderscheiden. Bijvoorbeeld in de prijs. Als je net wat lager in de prijs gaat zitten dan je concurrenten heb je een prijsvoordeel te bieden. Ook de vindbaarheid is natuurlijk van belang. Je dient dus wel te investeren in je webshop om deze hoog in de zoekmachine te krijgen. Of tijd te besteden aan promotie op social media.

Uiteraard is het aan te raden om je product ook met betaalde advertenties onder de aandacht te brengen. De concurrentie is overigens te omzeilen als je als ondernemer start met dropshipping en daarbij in een nichemarkt gaat zitten. Bijvoorbeeld door een product aan te bieden dat in weinig andere webshops beschikbaar is. Verder is het belangrijk om een goede klantenservice te bieden.

Lees ook ons artikel: Valkuil bij uitsluiten herroepingsrecht

Mijnzzp.nl