Team Mijnzzp

B2B ondernemer

Als je zzp'er bent is het, zeker als je in de opstartfase van je bedrijf zit, van cruciaal belang om aan online en offline marketing te doen. Zeker in de beginjaren is het belangrijk om als ondernemer te werken aan de opbouw van een breed klantenbestand.

Plaats blogs op andere websites

Een efficiënte manier om slim aan marketing te doen, is door wervende content te plaatsen op gastbloggen. Maar hoe pak je B2B contentmarketing precies aan? Welke voordelen heeft het om als ondernemer content te delen op andere websites? En wat zijn de mogelijkheden op dit gebied als je als zzp 'er op deze manier je naamsbekendheid wilt vergroten?

Wat is B2B contentmarketing precies?

Maar eerst iets over B2B contentmarketing zelf. Wat houdt dit precies in? Onder contentmarketing B2B wordt een manier van marketeren verstaan, waarbij de focus ligt op content die voor een lange periode relevant is. Door middel van het plaatsen van inhoudsrijke blogs op websites van andere bedrijven of gastblogs, creëer je online ankerpunten die lang relevant zijn en vaak hoog in internetzoekmachines kunnen komen. De advertenties die geplaatst worden zijn informatief en leerzaam en dardoor populair op internet. Deze strategie, namelijk inhoudsvolle gastbloggen schrijven, is anders dan simpel advertenties of banners plaatsen: die vorm van adverteren is namelijk veel vluchtiger.

Voordelen van online marketing via gastbloggen

Als ondernemer aan contentmarketing doen heeft uiteenlopende voordelen te bieden. In de eerste plaats creëer je online blogs die jarenlang relevant kunnen blijven. Doordat je blogs veel informatie en kennis bevatten, worden ze door internetbezoekers gezien als betrouwbaarder en relevanter dan simpele advertenties of banners. Naast meer geloofwaardigheid is, dat is een tweede pre van contentmarketing, linkbuilding een belangrijk pluspunt. Plaats je meerdere blogs met een backlink naar jouw bedrijfssite, dan krijgt jouw website betere credits in Google en wordt je site gemakkelijke online gevonden. En dat betekent op termijn natuurlijk meer klanten en betere verkoopcijfers. Ten slotte is contentmarketing een relatief voordelige manier van reclame maken op internet. Zo kun je bijvoorbeeld B2B deals aangaan, door blogs met andere bedrijven uit te ruilen. Voor elk blog die jij plaatst, krijgt de betreffende website een gastblog terug op (een van) jouw website(s). Met deze strategie kun je een internetondernemer een hoop geld uitsparen.

Mogelijkheden genoeg

Qua contentmarketing zijn er tal van strategieën en mogelijkheden. Populair is het informatieve gastblog, met daarin een of meer links naar jouw website. Deze vorm wordt ook wel native advertising genoemd. Hierbij wordt er in de vorm van blogs relevante informatie en kennis gedeeld met potentiële klanten. Een andere blogvorm is storytelling, namelijk het vertellen van een boeiend, spannend of informatief verhaal. Deze vorm van advertising doet het de laatste jaren steeds beter. Verder maakt online bloggen op sites van andere bedrijven onderdeel uit van wat inboundmarketing genoemd wordt. Hierbij draait het om het delen van waardevolle informatie, zonder dat deze info overkomt op als reclame. Ten slotte is er nog het fenomeen videomarketing. Via bewegende beelden en geluid breng je hierbij een reclameboodschap over.

Mijnzzp.nl