Team Mijnzzp

Business to business marketing

De zakelijke business-to-business markt is in verhouding kleiner, maar de waarde van sales is doorgaans hoger. Het beslissingsproces om tot een aankoop van producten of diensten over te gaan, duurt daarom ook vaak langer. In dat kader is het goed om meer te weten te komen over business-to-business marketing. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om je op het online genereren van leads te richten.

Inhoudsopgave
Aandachtspunten business-to-business marketing
Focus op rationele instelling
B2B marketinginstrumenten

Aandachtspunten business-to-business marketing

Bij business-to-business marketing is het voor het uitstippelen van een strategie belangrijk om naar ontwikkelingen en trends te kijken. Daarnaast is het van belang om rekening te houden met de concurrentie en met de marktomvang. Andere aandachtspunten betreffen uiteraard het productaanbod of dienstaanbod in de zakelijke markt. Door met deze punten rekening te houden, is het mogelijk om vast te stellen wat de kansen voor jouw bedrijf zijn met succesvolle business-to-business marketing.

Focus op rationele instelling

In deze zakelijke markt komt de nadruk bij business-to-business marketing doorgaans te liggen op de rationele instelling bij het aanprijzen van producten of diensten. Bij marketing gericht op consumenten speelt de emotie een grotere rol. De beslissers in de zakelijke markt zien graag feiten en willen vooral zelf ook winst maken. De focus ligt dus net even anders, maar dit betekent niet dat inspelen op emotie helemaal geen rol speelt. Het is uiteindelijk een mens dat de beslissing neemt om wel of niet tot aankoop of afname over te gaan.

B2B marketinginstrumenten

Er zijn voor business-to-business marketing verschillende instrumenten in te zetten om een strategie op te zetten en uit te voeren. Populaire B2B marketinginstrumenten zijn bijvoorbeeld branding, PR en online marketing. Ook aanwezigheid op beurzen en evenementen is een beproefd marketingmiddel om succesvol te zijn in de zakelijke markt. Verder geldt dat marketing direct als instrument te gebruiken is, net als inbound marketing, content marketing en account based marketing. De keuze voor het toepassen van bepaalde instrumenten is onder meer afhankelijk van de markt en niche. ROI speelt bij zakelijke marketing een grote rol. Daarbij wordt gekeken naar het effect van een bepaalde marketingcampagne en afgezet tegen de middelen die ingezet zijn.

Mijnzzp.nl