Team Mijnzzp

B2B leadgeneratie

In de B2B branche zijn er verschillende manieren om meer leads te krijgen. Heb jij een website en ben je actief in de B2B branche dan is er een handig stappenplan beschikbaar om je te richten op online B2B leadgeneratie. Het stappenplan komt van pas als je op dit moment bijvoorbeeld maar heel weinig of wellicht helemaal geen leads via je website krijgt. Je kan zelf aan de slag gaan met dit stappenplan of bijvoorbeeld gebruikmaken van de diensten van een specialist in B2B leadgeneratie.

1. Plan van aanpak

Het is als eerste van belang om een plan van aanpak op te stellen. Beschrijf in het plan van aanpak de doelgroep en voer een zoekwoordenonderzoek uit die gericht is op je B2B doelgroep. Ook neem je in het plan van aanpak het doel op, zoals offertes verkrijgen door leads of meer contactformulieren laten invullen of meer downloads realiseren van een whitepaper of e-book. Een whitepaper is bijvoorbeeld een lead magnet die succesvol is in de B2B markt.

2. Start met inzet van middelen

Aan de hand van het plan van aanpak kan je beginnen met de inzet van middelen die gericht zijn op succesvolle online B2B leadgeneratie. Creëer bijvoorbeeld video’s of begin met case studies om in een later stadium daar webinars aan toe te voegen. Ook een podcast is populair om in te zetten voor het generen van B2B leads. Het is ook mogelijk om een nieuwsbrief als lead magnet te gebruiken, maar dan dient deze wel waardevolle content te bevatten. Als de middelen zijn ingezet, is het uiteraard belangrijk om de resultaten te meten. Zo zie je welke middelen het in de online B2B leadgeneratie goed doen en welke niet.

3. Doorgroeien

Door resultaten in de online B2B leadgeneratie te meten, is het natuurlijk ook mogelijk om verder te groeien en het succes uit te bouwen. Het kan zijn dat er aanpassingen nodig zijn als het om de inzet van instrumenten gaat om dat doel te bereiken. Het gaat in de groeifase dan ook vooral om het analyseren van instrumenten en resultaten en het optimaliseren ervan.

Business-to-business

Lead generatie binnen de B2B markt om producten of diensten te verkopen aan andere bedrijven vraagt om een andere aanpak dan het verkopen aan consumenten. De beste aanpak is om een stappenplan te maken dat de inspanningen van je verkoop- en marketingafdelingen op elkaar afstemt. Een andere professionele partij zal meestal niet zomaar overgaan tot het doen van een aankoop. De marketingactiviteiten moeten dan ook op de juiste manier opgezet worden. Daarnaast kan het nodig zijn om de marketingactiviteiten per doelgroep aan te passen om beoogde klanten te kunnen bereiken. Business-to-business heeft dan ook alles te maken met qualified leads en online leadgeneratie. Online leadgeneratie is binnen de business-to-business markt steeds belangrijker aan het worden.

Potentiële klanten vinden

Nieuwe leads genereren heeft alles te maken met het definiëren van de juiste doelgroep. Daarnaast moet je de juiste call to action toepassen om een potentiële klant te kunnen overtuigen. Potentiële kopers moet de juiste customer journey ondervinden voordat we kunnen spreken van sales qualified leads. Sales qualified leads heeft betrekking op leads die aangeven hebben dat ze interesse hebben in een product of dienst. De gegenereerde leads worden op dat moment aangemerkt als sales qualified leads.

Sales qualified leads

Een goede leadgeneratie strategie moet dus gericht zijn op het binnenhalen van nieuwe leads om je producten en diensten te kunnen verkopen. Het daadwerkelijk verkopen van producten en diensten is binnen de zakelijke markt niet eenvoudig. B2B bedrijven kunnen zeker niet zomaar vergeleken worden met particulieren. Ondernemers vergelijken over het algemeen veel meer, en hebben vaak ook te maken met inkopers.

Lead nurturing

Een andere term om potentiële klanten te kunnen overtuigen is lead nurturing. Lead nurturing is vooral gericht op het opvolgen van mogelijke leads en het scheppen van vertrouwen. Het doel van lead nurturing is het behalen van het hoogst mogelijke rendement. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het toepassen van een strak ingerichte salesfunnel om nieuwe prospects binnen te halen.

Online marketing

Online marketing heeft niet alleen betrekking op het vertonen van advertenties. Denk bijvoorbeeld ook aan content marketing of aan videomarketing. Online marketing kan daarnaast ook betrekking hebben op e-mailmarketing. De meeste bedrijven maken tegenwoordig ook gebruik van speciale leadgeneratie software, inbound marketing en van outbound marketing. Een sales afdeling zal in de meeste gevallen gebruikmaken van verschillende online kanalen om het aantal leads te verhogen. Online marketing en content marketing zijn tegenwoordig niet meer los van elkaar te zien.

Marketing automation

Leadgeneratie heeft tegenwoordig alles te maken met marketing automation. Marketing automation heeft betrekking op softwareplatforms en technologieën om bepaalde producten of diensten op een efficiëntie manier te kunnen verkopen. Marketing automation kan in veel gevallen gezien worden als een crm systeem voor het genereren van leads. Een goed crm systeem is onmisbaar wanneer we spreken van marketing qualified leads. Het binnenhalen van marketing qualified leads is ook mogelijk door het toepassen van contentmarketing.

Lees ook: Lead scoring model: effectief kwalificeren en prioriteren

Mijnzzp.nl