Team Mijnzzp

Contentmarketing

Contentmarketing voor ondernemers is een vergeten kindje. Het is logisch dat ondernemers bezig zijn met de dag van vandaag en de dag van morgen. Toch willen ondernemers ook graag bezig zijn met een 5-jarenplan, maar wil dit vaak niet lukken. Terwijl werknemers kijken vanaf hun eigen functie, kijken ondernemers naar de salarissen die betaald moeten worden. Een juiste manier van contentmarketing is een investering voor morgen om die salarissen te betalen, maar geeft stabiliteit om een 5-jarenplan te creëren. Er zijn wel enkele valkuilen die voorkomen moeten worden.

Buyer persona’s

Buyer persona’s is een term waarbij de ‘huid van de potentiële klant’ wordt bedoeld. Marketingmedewerkers, of jij als ondernemer die contentmarketing wil gaan doen, verdiepen zich in de huid van hun potentiële klant, oftewel de buyer persona’s. Er worden verschillende fases van de (potentiële) klant in kaart gebracht en daaruit volgt jouw marketingplan. Klanten veranderen regelmatig van gedrag, dus het is belangrijk om ook deze ‘kaart’ up2date te houden en eens in de zoveel tijd te bekijken.

Je gaat kijken naar welke stappen de klant in zijn zoektocht onderneemt, wat zijn relevante contactmomenten, hoe staat de concurrentie ervoor en welke succesfactoren zijn nodig om de klant over te halen.

De volledige reis betreft marketing én sales, waarbij het kopje ‘bewustzijn’ en ‘overwegingen’ onder de marketinghoed vallen. Artikelen, video’s en zichtbaarheid via jouw SEO helpen in het deel van bewustzijn bij de klant. De overwegingen die de klant maakt kun jij ondersteunen in webinars, nieuwsbrieven, rapporten en boeken. Uiteindelijk volgt dan de fase van beslissing die de salesman moet overnemen.

Interactieve educatie

Uit onderzoek is gebleken dat bij ondernemers en potentiële klanten te zien valt dat interactieve educatie het beste voor beide partijen werkt. De ondernemers zijn enthousiast omdat zij bezig zijn met educatie over hun vakgebied en voor de klant is het een proces van ontdekken, leren en ontwikkelen.

Mocht fysieke meetings niet haalbaar zijn, dan kun je nog steeds via de virtuele tour-oplossingen bedenken om je contentmarketing aan de klant te brengen. Een samenwerking met andere ondernemers zorgt voor een groter publiek, afwisseling en ook potentiële nieuwe klanten.

Contentmarketing voor ondernemers

Zoals gezegd kijken ondernemers anders dan werknemers naar marketing en dat geldt ook voor jou. Hoe jij anders kijkt, kijkt jouw potentiële klant ook vanuit zijn oogpunt. Als jouw klant werknemers van een organisatie zijn, dan is daar een andere aanpak voor nodig. Maar als jouw klant een ondernemer is dan kun je meer vanuit de interactieve educatie werken en zo jouw contentmarketing voor ondernemers passender maken op de doelgroep waar jij ook in valt. Het is aan de andere kant ook een grote valkuil dat je jouw marketing niet te veel op jouw eigen wensen richt, maar het is zeker een sterk punt als de doelgroep die jij wil aantrekken zo dicht bij jou staat.

Samengevat is de basis van contentmarketing bekend zijn bij jouw potentiële klanten en zorgen voor een binding. De binding maakt dat jouw topzorgen van vandaag, die salarissen, naar de achtergrond verdwijnen omdat jouw contentmarketing zorgt voor binding die het 5-jarenplan weer mogelijk maakt.

Mijnzzp.nl