Team Mijnzzp

Analyseren computer

Bedrijven die succesvol zijn beschikken meestal over unique selling points. Een voorbeeld daarvan is een excellente service of een product dat heel goedkoop is. Of een dienst die beter is dan van concurrenten. Wil je weten hoe het met jouw bedrijf ervoor staat ten opzichte van je concurrenten? Het maken van een concurrentieanalyse laat zien hoe succesvol jouw bedrijf is ten opzichte van je concurrenten. Blijkt dat je bedrijf minder succesvol is, dan krijg je inzicht in de manieren om verbeteringen aan te brengen. Je legt met een concurrentieanalyse namelijk de sterke en zwakke punten bloot.

Inhoudsopgave
Stel vast wie je concurrenten zijn
Breng de concurrentie in kaart

Stel vast wie je concurrenten zijn

Het is als eerste belangrijk in kaart te brengen wie je concurrenten zijn. Daarbij is er een onderscheid tussen directe en indirecte concurrentie. Een directe concurrent heeft een vergelijkbaar bedrijf als dat van jou. Je verkoopt bijvoorbeeld hetzelfde product of je biedt een gelijksoortige dienst aan.

Een indirecte concurrent is bijvoorbeeld een bedrijf dat in een andere regio is gevestigd, waar jij met je onderneming niet actief bent. Voor de concurrentieanalyse kijk je alleen naar je directe concurrenten. Het leren kennen van de directe concurrenten is erg belangrijk als ondernemer. Alleen door het kennen van de concurrenten kun je een goede concurrentieanalyse opstellen.

Breng de concurrentie in kaart

Nu je weet wie je concurrenten zijn, is de volgende stap deze in kaart te brengen. Kijk waar je concurrenten zitten. De Kamer van Koophandel biedt deze informatie in het Handelsregister en het is ook mogelijk om de locatiescan daarvoor te gebruiken. Breng per bedrijf in kaart welke producten en diensten je concurrenten aanbieden.

Zijn de prijzen of de uurtarieven bekend? Geven je concurrenten korting of werken zij met aanbiedingen? Indien de prijzen niet bekend zijn, vraag dan eens een offerte op. Stel ook vast wat de doelgroep is van je concurrentie. Check ook de bekendheid van je concurrentie en bekijk welke marketinginstrumenten zij gebruiken. Bijvoorbeeld adverteren met Google Ads of actieve social media kanalen.

Verder onderzoek je ook welke service je concurrentie verleent en in hoeverre dat anders is in vergelijking met jouw service. Door al deze gegevens per bedrijf in kaart te brengen, beschik je over waardevolle informatie. De concurrentieanalyse krijgt daarna vorm door de sterke en zwakke punten van je eigen bedrijf met je concurrentie te vergelijken. Dit kun je weer doen door middel van het opstellen van een SWOT-analyse.

Lees ook ons artikel: Succesvol je eigen online bedrijf starten

Mijnzzp.nl