Team Mijnzzp

Afzetmarkt onderzoeken

Bij het starten van een bedrijf of met het uitbrengen van een nieuw product of dienst is het belangrijk om eerst de afzetmarkt te onderzoeken. Daarvoor doe je een marktonderzoek en voer je een klantanalyse uit. Zo ontdek je of er vraag naar je product of dienst is en welke doelgroep je daarvoor dient te bereiken. Het uitvoeren van een goed marktonderzoek is heel erg belangrijk.

Inhoudsopgave
Marktonderzoek doen
Klantenanalyse voor afzetmarkt
Marketingstrategie

Marktonderzoek doen

Het doen van marktonderzoek bestaat onder meer uit het doen van een concurrentieonderzoek. Je brengt de concurrentie in kaart en daarbij bepaal je op welke manier jouw product of dienst en je bedrijf zich daarvan onderscheidt. Het marktonderzoek is bovendien waardevol omdat je dat als uitgangspunt kan gebruiken voor je marketingstrategie.

Bij de meeste bedrijven is er sprake van producten of diensten die al in de markt zijn en daarom is het concurrentieonderzoek van belang. Kijk wie de grootste concurrenten zijn en waarin deze bedrijven zich onderscheiden. Je eigen bedrijf heeft natuurlijk unieke kenmerken en die gebruik je als unique selling points. Dat kan bijvoorbeeld een duurzame productie van het product zijn of een uitmuntende service.

Klantenanalyse voor afzetmarkt

Het is belangrijk om een klantenanalyse uit te voeren om in beeld te krijgen wie je klanten zijn. Het is het beste om daarbij op de details te letten, zoals waar je doelgroep vandaan komt en welke leeftijdsgroep het betreft. Bij het bepalen van waar de doelgroep vandaan komt, is het onder meer mogelijk om dat geografisch te bepalen. Het is echter ook handig om te weten waar je klanten zijn te vinden, zoals via social media of via de website van het bedrijf.

Marketingstrategie

Het marktonderzoek is als uitgangspunt te gebruiken voor de marketingstrategie. Daarbij verzamel je namelijk informatie over concurrerende bedrijven en klanten. Maak op basis daarvan een concreet plan om je product of dienst in de markt te zetten. De vier P’s zijn hierbij belangrijk, zoals product, prijs, promotie en plaats. Als je doelgroep aanwezig is op social media is het aan te raden om daar actief te zijn. Maakt je doelgroep van een zoekmachine gebruik dan is het van belang dat je website vindbaar is.

zzp-erAls startende zzp'er is het erg belangrijk om eerst je afzetmarkt te onderzoeken. Het uitvoeren van een marktonderzoek is dan ook echt noodzakelijk.

Ook het bepalen van je doelgroep en het onderzoeken van de concurrentie is belangrijk.

Zo doen zzp'ers hun boekhouding:

Mijnzzp.nl