Avatar van Team Mijnzzp

Bakker

In elke branche is er sprake van concurrentie tussen bedrijven. Of er nu vier pizzeria’s bij elkaar zitten of een bakker naast een supermarkt. Ook in de dienstverlenende sector is er sprake van concurrentie. De naamsbekendheid en online vindbaarheid maakt hierin dikwijls het verschil. Jij wilt natuurlijk als zzp’er met je bedrijf je concurrent voorblijven. Of voorbij streven en de concurrentie achter je laten. Ontdek hier hoe je inzet op concurrentievoordeel.

Stem de bedrijfsprocessen af

Het is altijd belangrijk om te ondernemen met geoptimaliseerde bedrijfsprocessen. Dat bespaart namelijk veel tijd. In het kader van online ondernemen is het mogelijk om van online bedrijfssoftware gebruik te maken. Dat biedt mogelijkheden om bedrijfsprocessen aan elkaar te koppelen en op elkaar af te stemmen.

Weet wie de doelgroep is

Het is bij het ondernemen van belang dat je weet wie je doelgroep is. Waar zitten jouw potentiële klanten? Op het moment dat je weet wie je klanten zijn en waar deze zich bevinden, is het gemakkelijk om daarop in te spelen. De klantbehoefte dient daarbij uiteraard ook duidelijk te zijn. Op basis daarvan is het mogelijk een gerichte marketingcampagne te starten. Daarbij kijk je uiteraard ook naar je concurrentie om het vervolgens zelf nog beter te doen.

Analyseren en verbeteren

Om concurrentievoordeel te behalen, is het eveneens van belang om inzicht te hebben in je bedrijf. Dat geldt ook voor inzicht in de resultaten van gerichte marketingcampagnes. Analyseer de verschillende onderdelen en verbeter deze waar nodig. Denk daarbij ook aan simpele dingen als de service die je te bieden hebt. Zijn daarin verbeteringen aan te brengen? Ben je wel altijd bereikbaar op momenten dat klanten je nodig hebben?

Maak het persoonlijk en creëer meerwaarde

De klantbehoefte verandert door de jaren heen. Zo is het in deze tijd heel belangrijk om het verhaal van je bedrijf persoonlijk te maken. Gebruik daarvoor de verschillende kanalen van social media. Verder is het nog van belang om voor je klanten een meerwaarde te creëren en ze zich betrokken te laten voelen. Zo maak je ambassadeurs van je klanten die een sterke binding met je bedrijf krijgen.

Mijnzzp.nl