Team Mijnzzp

Sotfware

Goede klanten zijn goud waard, maar klantinformatie is platina waard. Het is namelijk mogelijk om klantendata te gebruiken om je omzet te verhogen. Dat is helemaal niet zo moeilijk als het lijkt en zeker niet als je van CRM gebruikmaakt. Dat is software die met een druk op de knop te bedienen is om over de gewenste data te beschikken. Naast het verhogen van de omzet biedt het inzetten van CRM als instrument ook de mogelijkheid de groei van je bedrijf te versnellen. Daarnaast kun je bijvoorbeeld eenvoudig de CRM database koppelen aan je boekhoudprogramma. Het gebruiken van een CRM-systeem is op meerdere manieren handig en ook aan te bevelen.

CRM-systemen hebben een grote toegevoegde waarde wanneer het gaat om bestaande klanten, maar juist ook voor potentiële klanten en nieuwe klanten. De meeste grote bedrijven maken dan ook volop gebruik van CRM. Een goed CRM-systeem is dan ook belangrijk en geeft waardevolle inzichten. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om Cross Sell toe te passen bij bestaande klanten door middel van e-mails. Met CRM-software kun je een 360 graden beeld krijgen van de klanten.

Inhoudsopgave:

Customer Relationship Management CRM

Customer Relationship Management ofwel CRM heeft betrekking op het beheer van klantrelaties. Het grote voordeel van het gebruikmaken van een dergelijk instrument is dat je een perfecte service kan bieden aan bestaande klanten. Bovendien is het een instrument dat eveneens geschikt is om nieuwe klanten mee aan te trekken. Door CRM toe te passen als ondernemer zorg je ervoor dat je heel klantgericht te werk gaat. Ook kun je eenvoudig het klikgedrag van sociale media volgen en hierop inspelen. 

Functionaliteiten CRM

Tegenwoordig komt ook steeds vaker de term collaboratieve crm's voorbij zetten. Dit heeft betrekking op het optimaliseren van de interne communicatie. Ook kan er sprake zijn van analytische crm's. Dit is meer gericht op het gezamenlijk analyseren van interne data. CRM biedt dus verschillende voordelen en is inzetbaar op verschillende manieren. Het doel is effectiever werken en beter geïnformeerd te zijn. Ook het ontvangen van feedback is hierbij belangrijk. 

Klantprofiel samenstellen

CRM-software biedt de mogelijkheid om informatie van klanten vast te leggen, net als wat er precies verkocht is. Ook klantondersteuning en marketingtoepassingen zijn onderdeel te maken van deze software, net zo als het beheren van de klantrelatie. Het is belangrijk om een klantprofiel samen te stellen. Dat is mogelijk door basisgegevens vast te leggen, zoals naam, bedrijfswebsite, e-mailadres en andere contactgegevens. Via het dashboard is het mogelijk om klantcontacten vast te leggen.

Bijvoorbeeld op welke dag dat was en wat de inhoud van het gesprek is geweest. Daarbij is te noteren wat de klant voor voorkeur heeft als het om communicatie gaat. Bijvoorbeeld per mail, brief of telefonisch. De status van opdrachten of bestellingen is eveneens vast te leggen net als eventuele vragen van een klant. Door klantprofielen op te stellen vergroot je ook de klantrelaties. Het is belangrijk om deze gegevens goed te segmenteren. Hier zijn goede relatiebeheerders meestal in gespecialiseerd en dit kan een belangrijke rol spelen met betrekking tot de bedrijfsstrategie. 

Perfecte service afgestemd op de klant

Het doel van het vastleggen van een klantprofiel is dat daarmee de klant op maat te bedienen is. Je stemt je service dus af op de wensen van de klant. Het is tegenwoordig enorm belangrijk om aan de klantbehoefte tegemoet te komen. Het klantprofiel is onder meer te gebruiken om je diensten te verbeteren of om het productaanbod aan te passen.

Het is ook mogelijk om de marketing te verbeteren door middel van een CRM-systeem door vragen van klanten te beantwoorden. Bijvoorbeeld door een filmpje met uitleg op social media te plaatsen. Of door een uitgebreid artikel te maken die duidelijk antwoord geeft op veelgestelde vragen van klanten. Het gebruiken van een CRM-systeem kent tegenwoordig verschillende handige toepassingen. Binnen marketingcampagnes kan CRM belangrijk zijn om de verkoopkansen te vergroten. 

CRM: behoeften relaties analyseren

CRM kan dus een rol spelen binnen de online marketing van een organisatie. Het bestuderen van bestaande relaties helpt bij het krijgen van beter inzicht. Wat werkt wel en wat werkt niet zijn hierbinnen belangrijke vragen om te beantwoorden. Dit kan ook zeker toegepast worden wanneer we het hebben over bestaande klantrelatiebeheer. Denk bijvoorbeeld aan het vergroten van de klantenbinding. Hiervoor is het weer belangrijk om de behoeften van klanten te analyseren. 

Customer Relationship Management CRM en relatiebeheer

CRM gaat voor een belangrijk deel om klantrelatiebeheer en de dienstverlening van een bedrijf. Hiervoor is het gebruiken van CRM onmisbaar omdat je potentiële nieuwe klanten geïnteresseerd probeert te krijgen voor een bepaalde dienst of product met als doel de omzet te verhogen. Het benaderen van deze leads is met CRM veel gerichter te doen. Dit helpt ook weer de betreffende verkoper(s) hun doelen te behalen, omdat de verwachtingen inzichtelijk zijn gemaakt. Hierdoor werk je als organisatie effectiviteit en blijft de klanttevredenheid hoog. Customer Relationship Management is dus belangrijk en CRM kan op veel manieren ingezet worden. 

Crm software en kleine bedrijven

Het is tegenwoordig mogelijk om crm software te combineren met een online boekhoudprogramma. Hiermee kun je gegevens uit verschillende systemen combineren of effectiever te werk te gaan. Dit kan zeker ook voor zzp'ers interessant zijn die hun marketing willen verbeteren. Ook kunnen dienstverlenende zzp'ers met veel klantgegevens te maken hebben. In dat geval kun je soms belangrijke contactmomenten vergeten. CRM inzetten is een effectieve manier om belangrijke informatie niet te vergeten. Voor jouw bedrijf kan CRM zeker belangrijk zijn. Je hebt overigens niet te maken met hogere kosten, omdat online boekhouden voor een klein bedrag er per maand al mogelijk is. Met andere woorden is het gebruiken van een crm systeem dus ook nuttig voor zzp'ers,

Boekhouding doenCRM-software maakt het dus mogelijk om klantgegevens te beheren.

Het is mogelijk om CRM-software te koppelen aan boekhoudsoftware. Hierdoor kun je eenvoudig de administratie en boekhouding bijhouden. Per jaar kost dit niet veel.

Mijnzzp.nl