Goede klanten zijn goud waard, maar klantinformatie is platina waard. Het is namelijk mogelijk om klantendata te gebruiken om je omzet te verhogen. Dat is helemaal niet zo moeilijk als het lijkt en zeker niet als je van CRM gebruikmaakt. Dat is software die met een druk op de knop te bedienen is om over de gewenste data te beschikken. Naast het verhogen van de omzet biedt het inzetten van CRM als instrument ook de mogelijkheid de groei van je bedrijf te versnellen. Daarnaast kun je bijvoorbeeld eenvoudig de CRM database koppelen aan je boekhoudprogramma. Het gebruiken van een CRM-systeem is op meerdere manieren handig en ook aan te bevelen.
Customer Relationship Management
Customer Relationship Management ofwel CRM heeft betrekking op het beheer van klantrelaties. Het grote voordeel van het gebruikmaken van een dergelijk instrument is dat je een perfecte service kan bieden aan bestaande klanten. Bovendien is het een instrument dat eveneens geschikt is om nieuwe klanten mee aan te trekken. Door CRM toe te passen als ondernemer zorg je ervoor dat je heel klantgericht te werk gaat.
Klantprofiel samenstellen
CRM-software biedt de mogelijkheid om informatie van klanten vast te leggen net als wat er precies verkocht is. Ook klantondersteuning en marketingtoepassingen zijn onderdeel te maken van deze software. Het is belangrijk om een klantprofiel samen te stellen. Dat is mogelijk door basisgegevens vast te leggen, zoals naam, bedrijfswebsite, e-mailadres en andere contactgegevens. Via het dashboard is het mogelijk om klantcontacten vast te leggen.
Bijvoorbeeld op welke dag dat was en wat de inhoud van het gesprek is geweest. Daarbij is te noteren wat de klant voor voorkeur heeft als het om communicatie gaat. Bijvoorbeeld per mail, brief of telefonisch. De status van opdrachten of bestellingen is eveneens vast te leggen net als eventuele vragen van een klant.
Perfecte service afgestemd op de klant
Het doel van het vastleggen van een klantprofiel is dat daarmee de klant op maat te bedienen is. Je stemt je service dus af op de wensen van de klant. Het is tegenwoordig enorm belangrijk om aan de klantbehoefte tegemoet te komen. Het klantprofiel is onder meer te gebruiken om je diensten te verbeteren of om het productaanbod aan te passen.
Het is ook mogelijk om de marketing te verbeteren door middel van een CRM-systeem door vragen van klanten te beantwoorden. Bijvoorbeeld door een filmpje met uitleg op social media te plaatsen. Of door een uitgebreid artikel te maken die duidelijk antwoord geeft op veelgestelde vragen van klanten. Het gebruiken van een CRM-systeem kent tegenwoordig verschillende handige toepassingen.
CRM-software maakt het dus mogelijk om klantgegevens te beheren.
Het is mogelijk om CRM-software te koppelen aan boekhoudsoftware. Hierdoor kun je eenvoudig de administratie en boekhouding bijhouden.
Mijnzzp.nl