Team Mijnzzp

Winkel

Je eigen klanten zijn goud waard en als ondernemer is het belangrijk om in te spelen op hun behoefte. Door je bestaande klanten als uitgangspunt te nemen voor groei, trek je als vanzelf ook nieuwe klanten aan. Er ontwikkelt zich dan namelijk een vorm van ambassadeurschap, waarbij bestaande klanten een nieuwe doelgroep bereiken. Denk niet vanuit wat je wilt verkopen of aanbieden, maar echt vanuit de klantbehoefte. Dat zorgt voor een verrassend effect. Je hoeft hier bij geen grootste campagnes te starten, want stapje voor stapje bereik je ook je doel. Ontdek hier hoe je dat doet.

Inhoudsopgave
Richt je op persoonlijke contact
Stunt niet met korting

Richt je op persoonlijke contact

Ben je bijvoorbeeld schoonheidsspecialiste of financieel adviseur voor particulieren? Heb je er dan wel eens aan gedacht om vanuit je bedrijf persoonlijk contact op te nemen met klanten? Bel ze maar eens op om persoonlijk contact te leggen. Als schoonheidsspecialiste kan je zeggen dat het gelet op de verstreken tijd weer tijd is voor een behandeling.

Als financieel adviseur is het mogelijk om een afspraak te maken en de financiële situatie door te nemen. Bijvoorbeeld om te kijken of bestaande verzekeringen nog wel bij de behoefte aansluiten. Ken jij ook het fenomeen als je naar de kapper bent geweest je na een aantal weken een berichtje krijgt? Dat het weer tijd is voor een knipbeurt? Dat is wel zo attent en voorziet in een grotere betrokkenheid, waardoor je minder snel naar een andere kapper gaat.

Stunt niet met korting

Iedereen weet dat het op dit moment in de horeca bijzonder slecht gaat. Dat is dan ook niet het moment om met kortingen te stunten. Er zijn al bedrijven failliet en er staan er nog meer op omvallen. Moet je dan wel korting geven om klanten te trekken? Het is altijd lastig om lagere prijzen op korte termijn weer omhoog te gooien. Dat waarderen je klanten niet.

Ook hiervoor geldt dat je eigen klantenkring persoonlijk benaderen wel waardering krijgt. Meer waardering dan een korting. Wil je toch met een actie komen, omschrijf dan heel goed waar de korting betrekking op heeft. Dan is duidelijk dat het een tijdelijke aanbieding betreft. Verder raken klanten steeds meer gewend aan hybride ondernemingsvormen. Bijvoorbeeld dat een klant videobelt met een winkel om producten uit te zoeken. Daarmee creëer je als ondernemer extra kansen.

Mijnzzp.nl