Aftersales manager

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een aftersales manager is verantwoordelijk voor diverse werkzaamheden die te maken hebben met klantencontact en klanttevredenheid, nadat een verkoop of deal gesloten is. Het maakt verder niet uit of dit een verkoop of deal betreft tussen bedrijven of particulieren. De werkzaamheden van een aftersales manager hebben veel weg van de werkzaamheden van een accountmanager, omdat ze ook te maken heeft met klantenrelaties. Voor bedrijven is het belangrijk om ook na een verkoop of deal een goede relatie te onderhouden met de klant, omdat daaruit mogelijke nieuwe deals kunnen ontstaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onderhoudscontracten voor bedrijfsauto's of aan de verkoop van nieuwe bedrijfsauto's over enkele jaren. Als aftersales manager ben je niet alleen een relatiemanager maar ook een soort onderzoeker, omdat aftersales managers ook monitoren waar mogelijk verbeterpunten door het bedrijf toegepast kunnen worden. Daarnaast is de aftersales manager meestal verantwoordelijk voor vragen met betrekking tot garanties en het verhelpen van storingen, afhankelijk van het soort product. Als aftersales manager geef je over het algemeen leiding aan de aftersales afdeling, afhankelijk van het soort bedrijf waar je werkzaam bent, omdat niet alle bedrijven gebruik maken van een speciale afdeling aftersales. Binnen kleinere bedrijven kan er ook sprake zijn van één aftersales manager of medewerker. Eén van de belangrijkste taken als aftersales manager is het onderhouden van relaties en het tijdig informeren van relaties als dat nodig is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan terugroepacties als het om auto's of machines gaat of aan het informeren over aankomend onderhoud. Ook behoort het informeren van klanten over nieuwe producten of modellen tot de verantwoordelijkheid van de aftersales manager. Andere belangrijke taken van een aftersales manager zijn het analyseren van klachten en het analyseren van rapportages. Met deze informatie kan een aftersales manager verbeterpunten voorstellen aan de directie of tips geven aan de verkoopafdeling, om toekomstige klachten te voorkomen.

Als aftersales manager ben je dus een soort accountmanager, met het belangrijke verschil dat je verantwoordelijk bent voor de klanttevredenheid nadat een verkoop of deal gesloten is. Met andere woorden is de aftersales manager verantwoordelijk voor de kwaliteitscontrole met betrekking tot de geleverde diensten en/of producten van de organisatie. Als een organisatie niet beschikt over een aftersales afdeling kan de kwaliteitscontrole ook toebehoren tot de werkzaamheden van een kwaliteitsmanager. Het is niet zo dat alle organisaties beschikken over een speciale aftersales afdeling. Het is dus denkbaar dat een aftersales manager ook aangemerkt kan worden als accountmanager, vertegenwoordiger of als afdelingsmanager. Het is niet zo dat de aftersales manager alleen verantwoordelijk is voor de kwaliteitscontrole. Een aftersales manager is juist ook verantwoordelijk voor het monitoren van bedrijfsprocessen om de uiteindelijke bedrijfsprocessen en dienstverlening te kunnen verbeteren. Het is ook denkbaar dat een aftersales manager zal samenwerken met een arbeidsanalist. Een arbeidsanalist is gespecialiseerd in het onderzoeken en analyseren van bedrijfsprocessen.

Het leveren van goede nazorg is voor organisaties belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan het contractueel nakomen van alle gemaakte afspraken. In dat geval kan het als aftersales manager belangrijk zijn om de opgestelde contracten na te lezen, zodat de aftersales manager weet dat de organisatie voldoet aan de gemaakt afspraken. Vooral binnen complexe deals is het gebruikelijk dat alle verplichtingen vastgelegd worden binnen contracten. Binnen contracten kunnen ook toekomstige onderhoudsverplichtingen opgenomen worden. In dat geval is het aan de aftersales manager om alle toekomstige werkzaamheden in te plannen, zodat de organisatie zal blijven voldoen aan alle verplichtingen. Een aftersales manager heeft dus ook een belangrijke coördineerde rol binnen de organisatie.

Taken van een aftersales manager

  • Het actueel houden van de relatiegegevens
  • Het beantwoorden van vragen
  • Het informeren van klanten over nieuwe producten
  • Het informeren van relaties
  • Het leiding geven aan de aftersales afdeling
  • Het monitoren en analyseren van gegevens
  • Het onderhouden van relaties
  • Het terugkoppelen van informatie aan de verkoopafdeling en directie

Beroep aftersales manager:

Opleidingen tot aftersales manager

Er bestaan verschillende opleidingsmogelijkheden voor het beroep aftersales manager, zoals de Mbo-opleiding junior account manager op niveau vier of de Hbo-opleiding marketing management van ongeveer vier jaar. De meeste bedrijven verwachten minimaal een opleiding op Hbo-niveau voor het beroep aftersales manager. Een andere Hbo-opleiding is voor dit beroep ook prima denkbaar, omdat de meeste bedrijven mensen zoeken met specifieke branchekennis. Relatiemanagement is een belangrijk onderdeel binnen het beroep aftersales manager. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Ook de boekhouding is belangrijk als ondernemer. Zie ook de handige boeken: Besturen van organisaties, Principes van marketing, Bedrijfskunde integraal, De zeven eigenschappen van effectief leiderschap, Grondslagen van de marketing, Think and grow rich, Projectmanagement, De manager en Managen van succesvolle projecten.

Bedrijven waar een aftersales manager werkzaam kan zijn

Als aftersales manager kan je werkzaam zijn voor uiteenlopende soorten bedrijven zoals garagebedrijven en machinebouwers en kan je bijvoorbeeld werkzaam zijn voor een transportbedrijf. Over het algemeen zijn het wel de grotere bedrijven die gebruik maken van een aftersales afdeling. Binnen kleinere bedrijven kunnen de werkzaamheden ook toebehoren aan een vertegenwoordiger of een accountmanager. Eigenlijk kan een aftersales manager overal wel werkzaam zijn, omdat sales binnen veel organisaties belangrijk zijn. Dit heeft niet alleen betrekking op de maakindustrie of de middenstand, omdat ook dienstverleners gebruik kunnen maken van een aftersales manager. Denk bijvoorbeeld ook aan de facilitaire sector, de ICT sector, de juridische sector of aan de financiële sector.

Competenties aftersales manager

Als aftersales manager is het belangrijk dat je een commercieel talent bent, die over leidinggevende capaciteiten beschikt, omdat je in de meeste gevallen diverse andere medewerkers zal aansturen. Daarnaast moet een aftersales manager aangemerkt kunnen worden als echte netwerker, die over voldoende kennis beschikt van het onderhandelen. Ook communicatie is aan te merken als belangrijke competentie, omdat je vaak met verschillende collega's, klanten en de directie te maken hebt. Algemeen belangrijke woorden zijn inzicht, flexibiliteit, samenwerken, analyseren, monitoren, controleren, waakzaamheid en zelfstandigheid.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als aftersales manager

Het arbeidsmarktperspectief als aftersales manager is over het algemeen goed te noemen, mits je over de juiste opleidingen beschikt. Het zijn over het algemeen wel de grote bedrijven die regelmatig op zoek zijn naar goede aftersales managers. De doorgroeimogelijkheden als aftersales manager zijn meestal sterk afhankelijk van je eigen competenties en het opleidingsniveau. Het beroep aftersales manager is binnen de meeste bedrijven al een hogere functie. Het is denkbaar dat een aftersales manager kan doorgroeien tot bedrijfsleider. Dit kan wel afhankelijk zijn van de soort werkgever, het opleidingsniveau en je eigen competenties.

Arbeidsvoorwaarden en salaris aftersales manager

Er zijn geen voorbeelden te geven van de arbeidsvoorwaarden als aftersales manager, omdat je voor uiteenlopende soorten bedrijven werkzaam kan zijn in verschillende branches. Een aftersales manager die een Hbo-opleiding genoten heeft zal doorgaans een salaris verdienen tussen de 3000 en 4000 euro bruto per maand, afhankelijk van leeftijd, opleidingen en verdere verantwoordelijkheden. Binnen dit beroep is het niet ongebruikelijk dat er extra bonussen te verdienen zijn als de afdeling de doelstellingen bereikt heeft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het soepel afhandelen van klachten of het behalen van extra omzet door onderhoud of extra verkopen.

Mijnzzp.nl