Aftersales manager

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een aftersales manager is verantwoordelijk voor diverse werkzaamheden die te maken hebben met klantencontact en klanttevredenheid nadat een verkoop of ander soort deal gesloten is. Het maakt verder niet uit of dit een verkoop of deal betreft tussen bedrijven of particulieren. De werkzaamheden van een aftersales manager hebben veel weg van de werkzaamheden van een accountmanager, omdat deze ook te maken heeft met klantenrelaties. Voor bedrijven is het belangrijk om ook na een verkoop of deal een goede relatie te houden met de klant, omdat daaruit weer mogelijke nieuwe deals kunnen ontstaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onderhoudscontracten voor bedrijfsauto's of aan de verkoop van nieuwe bedrijfsauto's over enkele jaren. Als aftersales manager ben je niet alleen een relatiemanager maar ook een soort onderzoeker, omdat aftersales managers ook monitoren waar mogelijk verbeterpunten door het bedrijf toegepast kunnen worden. Daarnaast is de aftersales manager meestal ook verantwoordelijk voor vragen met betrekking tot garanties en het verhelpen van storingen, afhankelijk van het soort product.

Als aftersales manager geef je over het algemeen leiding aan de aftersales afdeling, afhankelijk van het soort bedrijf waar je werkzaam bent, omdat niet alle bedrijven gebruik maken van een speciale afdeling aftersales. Binnen kleinere bedrijven kan er ook sprake zijn van één aftersales manager of medewerker. Eén van de belangrijkste taken van een aftersales manager is het onderhouden van relaties en het tijdig informeren van relaties als dit nodig mocht zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan terugroepacties als het om auto's of machines gaat of aan het informeren over aankomend onderhoud. Ook behoort het informeren van nieuwe producten of modellen tot het takenpakket van de aftersales manager.

Andere belangrijke taken van een aftersales manager zijn het analyseren van klachten en het analyseren van rapportages. Met deze belangrijke informatie kan een aftersales manager verbeterpunten voorstellen aan de directie of tips geven aan de verkoopafdeling, om toekomstige klachten te voorkomen.

Taken van een aftersales manager

  • Het actueel houden van de relatiegegevens
  • Het beantwoorden van vragen
  • Het informeren van klanten over nieuwe producten
  • Het informeren van relaties
  • Het leiding geven aan de aftersales afdeling
  • Het monitoren en analyseren van gegevens
  • Het onderhouden van relaties
  • Het terugkoppelen van informatie aan de verkoopafdeling en directie

Beroep aftersales manager:

Opleidingen tot aftersales manager

Er bestaan verschillende opleidingsmogelijkheden voor het beroep aftersales manager, zoals de Mbo-opleiding junior account manager op niveau vier of de Hbo-opleiding marketing management van ongeveer vier jaar. De meeste bedrijven verwachten minimaal een opleiding op Hbo-niveau voor het beroep aftersales manager. Een andere Hbo-opleiding is voor dit beroep ook prima denkbaar, omdat de meeste bedrijven mensen zoeken met specifieke branchekennis. Relatiemanagement is een belangrijk onderdeel binnen het beroep aftersales manager.

Bedrijven waar een aftersales manager werkzaam kan zijn

Als aftersales manager kan je werkzaam zijn voor uiteenlopende soorten bedrijven zoals garagebedrijven en machinebouwers en kan je bijvoorbeeld werkzaam zijn voor een transportbedrijf. Over het algemeen zijn het wel de grotere bedrijven die gebruik maken van een aftersales afdeling. Binnen kleinere bedrijven kunnen de werkzaamheden ook toebehoren aan een vertegenwoordiger of een accountmanager.

Competenties aftersales manager

Als aftersales manager is het belangrijk dat je een commercieel talent bent die over leidinggevende capaciteiten beschikt, omdat je in de meeste gevallen diverse andere medewerkers zal aansturen. Communicatie is binnen dit beroep een belangrijk woord te noemen, omdat je vaak met diverse collega's, klanten en de directie te maken zal hebben. Algemeen belangrijke woorden zijn inzicht, flexibiliteit, analyseren, monitoren en zelfstandigheid.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als aftersales manager

Het arbeidsmarktperspectief als aftersales manager is over het algemeen goed te noemen, mits je over de juiste opleidingen beschikt. Het zijn over het algemeen wel de grote bedrijven die regelmatig op zoek zijn naar goede aftersales managers. De doorgroeimogelijkheden als aftersales manager zijn meestal sterk afhankelijk van je eigen competenties en het opleidingsniveau. Het beroep aftersales manager is binnen de meeste bedrijven al een hogere functie.

Arbeidsvoorwaarden en salaris aftersales manager

Er zijn geen voorbeelden te geven van de arbeidsvoorwaarden als aftersales manager, omdat je voor uiteenlopende soorten bedrijven werkzaam kan zijn in verschillende branches. Een aftersales manager die een Hbo-opleiding genoten heeft zal doorgaans een salaris verdienen tussen de 2500 en 3600 euro bruto per maand, afhankelijk van leeftijd, opleidingen en verdere verantwoordelijkheden. Binnen dit beroep is het niet ongebruikelijk dat er extra bonussen te verdienen zijn als de afdeling de doelstellingen bereikt heeft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het soepel afhandelen van klachten of het behalen van extra omzet door onderhoud of extra verkopen.

Mijnzzp.nl