Accountmanager

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Team Mijnzzp

Een accountmanager is een relatiemanager die het bedrijf vertegenwoordigt waar hij of zij voor werkzaam is. Deze vertegenwoordiging heeft betrekking op de onderlinge relatie tussen bedrijven en/of heeft betrekking op de relatie tussen het bedrijf en individuen. Het is de accountmanager die de relatie met andere bedrijven en/of individuen monitort en onderhoudt, zodat ze klant blijven van het bedrijf waar de accountmanager werkzaam is. Daarnaast behoort het uitbouwen van de relatie tot het takenpakket van een accountmanager. Het beroep accountmanager komt tegenwoordig op verschillende manieren voor en kent ook wel de benaming klantenmanager, relatiemanager of de benaming relatiebeheerder. Het beroep accountmanager is een beroep met veel verantwoordelijkheden, omdat relatiemanagement voor bedrijven erg belangrijk is. Het resultaatgericht werken speelt binnen het beroep accountmanager een grote rol. Het beroep accountmanager moet verder vrij algemeen gezien worden, omdat accountmanagers binnen alle denkbare branches voorkomen op verschillende manieren. Relatiemanagement is voor bijna alle bedrijven, organisaties en instellingen belangrijk. Afhankelijk van de specifieke werkzaamheden en verantwoordelijkheid als accountmanager zal een accountmanager minimaal over een passende Mbo-opleiding moeten beschikken. Het beroep accountmanager komt ook voor op Hbo-niveau. Zoals eerder omschreven kan het beroep accountmanager ook voorkomen onder andere benamingen. In het algemeen zal een accountmanager over een commerciële instelling moeten beschikken, ondanks dat een accountmanager niet aangemerkt kan worden als vertegenwoordiger. Een accountmanager is juist verantwoordelijk voor het verder uitbouwen van bestaande relaties. In de praktijk is het denkbaar dat een accountmanager ook werkzaam kan zijn als vertegenwoordiger.

Een accountmanager kan dus gezien worden als intermediair tussen de klanten en de organisatie waarvoor de accountmanager werkzaam is. Omdat accountmanagers voor de meeste bedrijven erg belangrijk zijn kan het beroep in de praktijk voorkomen op verschillende niveaus. Om dit verschil duidelijk te maken spreekt men vaak van een junior accountmanager en een senior accountmanager. Deze twee termen worden meestal gebruikt om het verschil duidelijk te maken tussen een onervaren en ervaren accountmanager. De verantwoordelijkheden van een senior accountmanager zijn meestal groter dan die van een junior accountmanager, omdat deze laatste nog ervaring moet opdoen. De inhoudelijke werkzaamheden zullen over het algemeen niet veel verschillen. Wel is het zo dat senior accountmanagers te maken hebben met de belangrijke relaties. In veel gevallen kan een senior accountmanager ook aangemerkt worden als contractmanager. Als contractmanager ben je verantwoordelijk voor het opstellen van duidelijke contracten. Met andere woorden zal een senior accountmanager over meer bevoegdheden beschikken dan een junior accountmanager.

Waarom is de accountmanager belangrijk

Accountmanagers zijn voor de meeste bedrijven belangrijk, omdat ze gespecialiseerd zijn in relatiemanagement. Relatiemanagement is vandaag de dag belangrijker dan ooit omdat klanten en relaties meestal snel kunnen overstappen naar één van de concurrenten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan verzekeringsmaatschappijen die volop aanbiedingen doen voor nieuwe klanten. Om te voorkomen dat relaties overstappen kan de accountmanager klanten actief klanten benaderen. Als klanten goed geïnformeerd worden en dus goed behandeld worden zullen ze meestal niet zomaar overstappen. Het is aan de accountmanager om ervoor te zorgen dat relaties dit gevoel hebben en houden. Dit hoeft zeker niet in te houden dat de accountmanager de relaties iedere week belt, maar het kan bijvoorbeeld wel inhouden dat de relaties regelmatig een mail ontvangen met relevante informatie.

Is een accountmanager ook een vertegenwoordiger

Een accountmanager is meestal geen vertegenwoordiger, maar het kan voorkomen dat beide functies gecombineerd worden. De beroepen accountmanager en vertegenwoordiger zijn niet zomaar met elkaar te vergelijken, omdat een accountmanager een relatiebeheerder is van bestaande relaties en een vertegenwoordiger juist naar nieuwe klanten zoekt. Beide beroepen hebben commercieel gezien grote raakvlakken met elkaar maar zijn dus niet hetzelfde. Of beide beroepen gecombineerd worden in de praktijk is afhankelijk van het bedrijf en de zwaarte van de functie. Als een accountmanager te maken heeft met grote relaties en de belangen groot zijn is het beroep accountmanager een fulltime functie. In dit soort gevallen is er meestal sprake van aparte vertegenwoordigers. Een accountmanager die ook werkt als vertegenwoordiger noemt men ook wel eens een hunter. Afhankelijk van de organisatie kan een accountmanager ook werkzaam zijn in de buitendienst. In sommige gevallen kan een accountmanager ook werkzaam zijn als sales consultant.

Wat doet een accountmanager

Een accountmanager is verantwoordelijk voor het beheer van de relaties van een bedrijf. De accountmanager coördineert gewoonlijk met het verkoopteam om ervoor te zorgen dat ze de beste kans hebben om hun product of dienst aan de klant te verkopen. De accountmanager moet ook begrijpen wat er van hen verwacht wordt door hun klanten.

Is het beroep accountmanager moeilijk?

Van accountmanagers wordt verwacht dat ze een bedrijfskundige graad hebben en verstand van de industrie hebben waarin ze werken. Ze hebben ook sterke intermenselijke vaardigheden nodig om met hun klanten te kunnen omgaan. Accountmanagers moeten zich gemakkelijk kunnen inleven in de problemen en vraagstukken van hun klanten.

Waarom is een accountmanager belangrijk voor een organisatie?

Een accountmanager speelt een cruciale rol in het succes van een bedrijf. Als ze bekwaam zijn, kunnen ze sterke relaties met hun klanten opbouwen. Daardoor kan hun bedrijf met de klant verbonden blijven als de deal eenmaal gedaan is. Een goede accountmanager moet over uitstekende communicatieve vaardigheden beschikken.

Accountmanager betekenis (in het kort)

Een accountmanager is iemand die voor een bedrijf werkt om ervoor te zorgen dat aan de behoeften van elke klant voldaan wordt. Kortom, ze beheren de relaties tussen een bedrijf en zijn klanten. Typisch richt deze persoon zich op het behouden van bestaande relaties, terwijl hij ook nieuwe prospects zoekt.

Commercieel medewerker:

Opleidingen tot accountmanager

Wie een carrière ambieert als accountmanager kan het beste kiezen voor de Mbo-opleiding junior account manager op niveau vier. Deze Mbo-opleiding van vier jaar is een prima start om als accountmanager aan het werk te kunnen. Wel is het zo dat er doorgaans nog een studie op Hbo-niveau gevolgd moet worden, zoals de Hbo-opleiding marketing management of de Hbo-opleiding commerciële economie. Welke Hbo-opleiding het beste past is meestal afhankelijk van de branche waar iemand werkzaam wil zijn. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Ook de boekhouding is belangrijk als ondernemer.

Bedrijven waar een accountmanager werkzaam kan zijn

Als accountmanager kan je binnen het bedrijfsleven voor bijna alle soorten bedrijven werkzaam zijn, omdat de meeste bedrijven gebruikmaken van accountmanagers. Denk bijvoorbeeld aan ICT-bedrijven, banken en marketingbedrijven. Maar denk ook aan verzekeringsmaatschappijen of leasebedrijven. Eigenlijk kan je als accountmanager voor alle commerciële bedrijven werkzaam zijn.

Competenties accountmanager gebouwen

Als accountmanager is het belangrijk dat je klantvriendelijk bent, omdat je doorgaans veel met klanten te maken hebt. Daarnaast speelt communicatie een belangrijke rol als accountmanager. Ook algemene commerciële vaardigheden mogen niet ontbreken als accountmanager. In dat opzicht kan ook het onderhandelen aangemerkt worden als belangrijke competentie. Een andere belangrijke competentie van een accountmanager, die niet mag ontbreken is het kunnen netwerken. Algemeen belangrijke woorden zijn inzicht, inspiratie, management, motivatie, doorzettingsvermogen, presteren, stressbestendigheid, zelfstandigheid, flexibiliteit en initiatief.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als accountmanager

Het arbeidsmarktperspectief voor een accountmanager is over het algemeen goed te noemen, als je beschikt over de juiste opleidingen. Wel kan het arbeidsmarktperspectief per branche verschillen, omdat bepaalde branches meer gebruikmaken van accountmanagers dan andere branches. Daarnaast speelt het opleidingsniveau en werkervaring meestal een belangrijke rol als het op een mogelijke vacature aankomt. De doorgroeimogelijkheden moeten gezien worden in het verkrijgen van een leidinggevende functie, zoals de functie afdelingsmanager. Een andere mogelijke vervolgfunctie als accountmanager kan de functie aftersales manager zijn.

Arbeidsvoorwaarden en salaris accountmanager

Er zijn geen specifieke voorbeelden te geven van de arbeidsvoorwaarden als accountmanager, omdat je als accountmanager voor uiteenlopende soorten bedrijven werkzaam kan zijn in verschillende branches. Een accountmanager met een afgeronde Hbo-opleiding zal doorgaans een salaris verdienen tussen de 2000 en 3600 euro bruto per maand, afhankelijk van leeftijd, opleidingen en verdere verantwoordelijkheden. Als accountmanager is het denkbaar dat het salaris hoger kan uitvallen als bepaalde omzet doeleinden behaald worden door de accountmanager.

Mijnzzp.nl