E-mail marketeer
Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...
Een e-mail marketeer heeft de verantwoordelijkheid voor het maximaliseren van de opbrengsten van e-mailcampagnes. Het opzetten van een e-mailcampagne behoort dan ook tot de taken net als het verzenden van de mails naar klanten. Het maken van een planning is een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden. Dat geldt ook voor het opstellen van de mailberichten net als de coördinatie van de campagne en de verzending. Naast de uitvoerende taak geldt dat een e-mail marketeer eveneens verantwoordelijk is voor het meten van de campagnes. De resultaten van de meting vormen vervolgens de basis voor het maken van een analyse. Aan de hand daarvan volgt er een rapportage met de resultaten en de analyse, maar ook met verbeterpunten. Een e-mail marketeer beschikt doorgaans over de nodige ervaring in de breedte van e-mailcampagnes. Daarbij is het e-mailkanaal op verschillende manieren in te zetten binnen de klantreis. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat een e-mail marketeer een campagne opzet om bestaande klanten op de hoogte te stellen van nieuwe producten. Of om erop te wijzen dat er een actie plaatsvindt met een aantrekkelijke korting. Zo is het ook mogelijk om nieuwe klanten aan te schrijven die bijvoorbeeld een e-mailadres hebben achtergelaten of zich geabonneerd hebben op een nieuwsbrief. Het is een van de taken van een e-mail marketeer om rekening te houden met de behoefte van de doelgroep. In het kader van het uitvoeren van het beroep spelen data een belangrijke rol. De focus op data maakt een belangrijk onderdeel uit van de functie, maar dat geldt eveneens voor multichannel inzet. Uiteraard is het eveneens van belang dat de e-mails er visueel aantrekkelijk uitzien en tekstueel verhogend werkt voor de conversie.
Een e-mail marketeer is dus aan te merken als een online marketeer die specifiek verantwoordelijk is voor e-mail marketing. Het betreft vaak grote organisaties die een e-mail marketeer in dienst hebben. Denk daarbij aan webshophouders die een volledige customer journey verzorgen en e-mailcampagnes gebruiken. Ook middenstanders bereiken de doelgroep onder meer met campagnes via e-mail net als verzekeraars en bankiers. Overigens kan een e-mail marketeer ook verantwoordelijk zijn voor het opzetten en coördineren van informatieve campagnes. Bijvoorbeeld om de doelgroep op een verandering in voorwaarden te wijzen of in een andere vorm belangrijke informatie te verstrekken. In het verlengde daarvan zijn de e-mails daarbij eveneens conversiegericht in te zetten. Elk bericht via mail dat binnenkomt, draagt bovendien bij aan het vergroten van de naamsbekendheid en betrokkenheid. Bijvoorbeeld een hotelier die een e-mailcampagne opzet om klanten te informeren over de opening van een nieuw hotel binnen de hotelketen en daar een promotie aan te verbinden. Of aan een reisadviseur die nieuwe bestemmingen heeft opgenomen en het informerende karakter aan een actie koppelt. Aangezien data belangrijk zijn om de functie van e-mail marketeer uit te voeren, geldt dat er een link is te leggen met het beroep van data-analist. Zo is er ook onderzoek nodig en kan er wat dat betreft een link gelegd worden met de functie van marktonderzoeker.
POPULARITEIT E-MAIL MARKETING
Bij het op een juiste manier toepassen van e-mail marketing geldt dat het een zeer waardevolle marketinginstrument kan zijn. Denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren van het opzetten van een sales funnel. Op het gebied van naamsbekendheid en betrokkenheid van de doelgroep zijn er eveneens voordelen aan te verbinden. Doorgaans analyseren webmasters alle data als er een nieuwsbrief of e-mail met promotie is verzonden. Het hangt daarbij van het type bedrijf af of er dagelijks, wekelijks of maandelijks een nieuwsbrief of e-mail met informatie wordt verzonden. In het kader van affiliate marketing is e-mail marketing eveneens enorm populair om in te zetten op een verhoging van de conversie. Een affiliate marketeer kan daarbij de werkzaamheden met de functie van e-mail marketeer combineren. Het is bij e-mail marketing belangrijk om de verzendreputatie te monitoren.
TAKEN ALS E-MAIL MARKETEER:
- e-mailcampagnes bedenken
- Campagnes opzetten
- Nieuwsbrief vormgeven
- Teksten schrijven
- E-mails verzenden
- Resultaten meten
- Data analyseren
- Rapportage maken
- Verbeteringen doorvoeren
- Samenwerken
Wat doet een e-mail marketeer:
Beste e-mail marketing software:
OPLEIDINGEN TOT E-MAIL MARKETEER
Een van de opleidingen die een goede basis vormt om als e-mail marketeer te werken, betreft de hbo-opleiding marketing management. Het kan naast kennis van marketing ook belangrijk zijn om op de hoogste te zijn van de technische kant. Denk daarbij aan kennis van bepaalde scripttaal net als aan ervaring met HTML. Vanzelfsprekend hoeft een e-mail marketeer niet over een specifieke opleiding te beschikken. Iedereen met voldoende ICT-kennis kan zich e-mail marketeer noemen.
BEDRIJVEN WAAR EEN E-MAIL MARKETEER WERKZAAM KAN ZIJN
Doorgaans werkt een e-mail marketeer bij een groot bedrijf of grote organisaties. De meeste internetondernemers hebben de focus bijvoorbeeld gericht op online marketing en daar kan de functie van e-mail marketeer een grote rol in spelen. Ook reisorganisaties en hotelketens zijn online gericht en maken gebruik van e-mailmarketing. Dat geldt ook voor allerlei andere branches, variërend van de woonbranche tot supermarkten. Het is ook mogelijk om als freelance e-mail marketeer te werken en als ondernemer ingehuurd te worden door bedrijven. Overigens werkt een e-mail marketeer vaak samen met content marketeers net als met database marketeers en algemene online marketeers. Dat zijn allemaal functies die binnen de customer journey een belangrijke rol spelen.
COMPETENTIES E-MAIL MARKETEER
Een goede e-mail marketeer beschikt doorgaans over een combinatie van analytisch vermogen, grafisch inzicht en tekstuele vaardigheden. Het is belangrijk om in woord en geschrift onderlegd te zijn, maar ook om over analytische vaardigheden te beschikken. Het analyseren van gegevens vormt namelijk een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden. Verder is er kennis nodig van de wet- en regelgeving aangaande e-mailmarketing net als van de gedragscode die daarvoor is opgesteld. Aangezien het een zelfstandige functie betreft, is het belangrijk om zelfstandig te kunnen werken. Je werkt echter ook samen met andere marketeers en daarin speel het sociale aspect een belangrijke rol. Verder is het belangrijk om goed te kunnen plannen, organiseren en uitvoeren.
ARBEIDSMARKTPERSPECTIEF EN DOORGROEIMOGELIJKHEDEN ALS E-MAIL MARKETEER
E-mail marketing maakt een belangrijk deel uit van de marketingstrategie van veel bedrijven. Daar lijkt op korte termijn geen verandering in te komen en maakt het arbeidsmarktperspectief gunstig. Het is mogelijk om door te groeien vanuit de functie van e-mail marketeer naar bijvoorbeeld de functie van sales manager. In dat geval krijg je de verantwoordelijkheid over alle commerciële activiteiten die binnen een bedrijf of organisatie plaatsvinden.
ARBEIDSVOORWAARDEN EN SALARIS E-MAIL MARKETEER
Het salaris van een e-mail marketeer varieert en is onder meer van de opleiding, ervaring en zwaarte van de functie afhankelijk. Doorgaans ligt het salaris tussen de 2.500 en 4.500 euro bruto per maand. De secundaire arbeidsvoorwaarden verschillen eveneens en zijn per werkgever verschillend. Denk bijvoorbeeld aan een dertiende maand, maar ook aan een prestatiebonus die het standaard inkomen op jaarbasis hoger laten uitkomen. Ook extra verzekeringen voor het personeel zijn secundaire arbeidsvoorwaarden, net als een auto of fiets van de zaak.
Read this information on Email marketer in English.
Lesen Sie diese Informationen auf E-Mail Vermarkter auf Deutsch.
Lea esta información sobre Comercializador de correo electronico en español.
Boekhoudsoftware vergelijken voor E-mail marketeer
Gebruik een online boekhoudprogramma voor uw adminstratie. Mijnzzp.nl helpt u als E-mail marketeer bij het maken van een keuze uit de verschillende programma's.
Mijnzzp.nl