Content manager

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een content manager is verantwoordelijk voor de teksten die geplaatst worden op het internet. De content manager geeft doorgaans leiding aan één of meerdere redacteuren of tekstschrijvers en heeft als belangrijkste taak het controleren van de content en het beheren van de website qua huisstijl. Ook videofilmpjes en foto's die gebruikt worden bij de content vallen onder verantwoordelijkheid van de content manager. De content manager geeft dus sturing en leiding aan één of meerdere webredacteuren. Een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden als content manager is het redigeren van teksten wanneer dit nodig mocht zijn en het houden van toezicht. Het houden van toezicht heeft voornamelijk betrekking op de huisstijl (vormgeving) van internetartikelen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een bepaalde website op jongeren gericht is en dat de gebruikte content en vormgeving bij deze doelgroep moet passen.

De content manager is bij steeds meer bedrijven te vinden, omdat het internet en de internetpagina van een organisatie steeds belangrijker aan het worden zijn voor bedrijven. De content manager is dus verantwoordelijk voor de inhoud van de website en alles wat verder met content te maken heeft. Zo is de content manager meestal ook verantwoordelijk voor berichtgevingen op externe website zoals de bekende sociale media websites. Ondanks dat de content manager verantwoordelijk is voor content van een bepaalde website is deze meestal niet betrokken bij technische werking van een website, omdat hiervoor weer andere specialisten zijn. Dit kan natuurlijk wel per organisatie verschillen. Het is wel zo dat een content manager nieuwe ideeën kan opperen die door websitebouwers uitgewerkt kunnen worden.

De werkzaamheden van een content manager hebben veel weg van een reguliere hoofdredacteur, met als belangrijkste verschil dat de content manager verantwoordelijk is voor het online gedeelte. Een andere benaming voor een content manager is ook wel webredeacteur. De werkzaamheden van een content manager zijn gericht op het internet en hebben te maken met de content en de huisstijl van een organisatie. Daarnaast is de content manager verantwoordelijk voor het actueel houden van informatie en het gebruik van de juiste banners, foto's en videofilmpjes. Wanneer een bepaalde website gebruik maakt van forums is het ook de verantwoordelijkheid van de content manager dat deze op een normale manier gebruikt worden. Dit betekent dat kwetsende of niet relevante opmerkingen verwijderd worden. Wanneer het een commerciële website betreft kan de content manager ook verantwoordelijk zijn voor het plaatsen van reclamecampagnes.

Wat is content marketing:

Opleidingen tot content manager

Er bestaan geen specifieke opleidingen voor het beroep content manager via reguliere scholen. Een content manager is doorgaans een redacteur of tekstschrijver die een journalistieke opleiding genoten heeft. Een passende opleiding voor het beroep content manager is dan ook de Hbo-opleiding Journalistiek. Omdat een content manager doorgaans ook over een commerciële instelling zal moeten beschikken behoort ook de Hbo-opleiding Commerciële Economie tot de mogelijkheden. Welke opleiding een content manager precies genoten heeft kan per content manager verschillen, maar over het algemeen zal dit wel minimaal op Hbo-niveau zijn.

Bedrijven waar een content manager werkzaam kan zijn

Over het algemeen zal een content manager werkzaam zijn voor grote bedrijven of overheden, die op een actieve manier gebruik maken van het internet. Daarnaast is het prima denkbaar dat een content manager werkzaam is als zelfstandig ondernemer en deze wellicht één of meerdere websites beheert voor bedrijven. Een content manager kan dus ook verantwoordelijk zijn voor diverse kleinere websites.

Competenties content manager

De competenties als content manager kunnen per organisatie verschillen, omdat het doel van een website per organisatie kan verschillen. Het is bijvoorbeeld denkbaar dat een bepaalde organisatie alleen informatie wil delen met mensen en dat een andere organisatie juist meer commerciële motieven heeft. Echter kunnen we in het algemeen stellen dat een content manager creatief moet zijn en over managementvaardigheden moet beschikken. Daarnaast moet een content manager tekstueel gezien goed onderlegd zijn. Andere belangrijke woorden als content manager zijn samenwerken, netwerken, inzicht, secuur, plannen en organiseren. Een content manager hoeft doorgaans niet zelf te kunnen programmeren, maar dit is natuurlijk wel meegenomen.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als content manager

Het arbeidsmarktperspectief als content manager is over het algemeen redelijk te noemen. Er zijn steeds meer bedrijven die gebruik maken van content managers, maar de functie content manager is ook redelijk populair en het zijn meestal interne medewerkers die doorgroeien tot de functie content manager. De doorgroeimogelijkheden als content manager zijn sterk afhankelijk van je eigen competenties en opleidingsniveau en kunnen per organisatie verschillen. Een goede content manager kan bijvoorbeeld doorgroeien naar een andere of  grotere organisatie, waarbinnen je meer mensen zal aansturen. Daarnaast kan het starten van je eigen bedrijf gezien worden als doorgroeien binnen je carrière.

Arbeidsvoorwaarden en salaris content manager

Voor het beroep content manager zijn geen voorbeelden te geven van specifieke arbeidsvoorwaarden, omdat je voor uiteenlopende soorten bedrijven en overheden werkzaam kan zijn in verschillende branches. Wanneer je werkzaam bent als zelfstandig ondernemer bepaal je zelf je arbeidsvoorwaarden. Een content manager met een afgeronde Hbo-opleiding zal doorgaans een salaris verdienen in loondienst tussen de 2500 en 4000 euro bruto per maand, afhankelijk van leeftijd, opleidingen en verdere verantwoordelijkheden. Een content manager die werkzaam is als zelfstandig ondernemer kan doorgaans meer verdienen, mits deze voldoende opdrachten binnen weet te halen.

Mijnzzp.nl