Copywriter

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een copywriter is een professionele tekstschrijver, maar dan gespecialiseerd op het gebied van reclameteksten. Een copywriter schrijft dan ook hoofdzakelijk zakelijke teksten, die gebruikt worden in een bepaalde reclamecampagnes of informatiefolders, met als doel een bepaalde dienst of product te verkopen. De werkzaamheden van een copywriter hebben dan ook te maken met marketing en communicatie. De teksten die een copywriter schrijft kunnen op alle manieren gebruikt worden zoals in folders, in e-mails, in personeelsbladen, in huis aan huis reclamefolders of bijvoorbeeld gebruikt worden voor websites. Een copywriter is dus gespecialiseerd in het schrijven van reclameteksten. Een copywriter is over het algemeen niet alleen verantwoordelijk voor het schrijven van reclameteksten omdat ook het bedenken en uitwerken van een passende reclamecampagne tot het takenpakket behoren van een copywriter. Van een copywriter mag verwacht worden dat hij of zij beschikt over een commerciële instelling, omdat de teksten zo geschreven moeten worden dat lezers over de streep getrokken worden om een bepaalde dienst of product ook daadwerkelijk te gaan kopen. Een ander doel van de teksten die een copywriter schrijft kan ook zijn merkmarketing, om een bepaald merk onder de aandacht te brengen van mensen. Een copywriter is op een brede manier gespecialiseerd in marketingcommunicatie. Marketingcommunicatie is in het kort het beste te omschrijven als het promoten van diensten en/of producten met als doel de verkoop of naamsbekendheid te vergroten.

Het beroep copywriter kan dus gezien worden als het beroep tekstschrijver met het belangrijke verschil dat een tekstschrijver geen reclameteksten schrijft. Daarnaast hoeft een tekstschrijver ook niet na te denken over een specifieke doelgroep met betrekking tot reclame. Een copywriter kan voor een reclamebureau werkzaam zijn of als zelfstandig ondernemer. Als copywriter zal je doorgaans veel overleggen met de opdrachtgever, voordat een passende tekst of reclamecampagne goedgekeurd zal worden. Binnen het beroep copywriter speelt creativiteit een grote rol, omdat je steeds met nieuwe pakkende ideeën zal moeten komen. Dat creativiteit zo belangrijk is als copywriter komt omdat een copywriter steeds met verschillende inhoudelijke teksten te maken kan krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een copywriter die vandaag een artikel schrijft over gereedschap en morgen een artikel zal schrijven over voedingssupplementen. Deze omschakeling vraagt om de nodige creativiteit als schrijver.

Een copywriter helpt bedrijven met hun communicatie

Voor bedrijven zijn copywriters erg belangrijk, omdat copywriters gespecialiseerd zijn in het schrijven van content. Als copywriter is het niet zo dat je alleen reclameteksten zal schrijven, omdat een copywriter bedrijven, organisaties en instellingen ook kan helpen met meer zakelijke teksten zoals met het schrijven van nieuwsbrieven, persberichten en personeelsbladen. Dit soort content heeft een ander karakter dan reclameteksten. Daarnaast is het zo dat copywriters ook weer kunnen samenwerken met een gespecialiseerde art director. Een art director is verantwoordelijk voor het bedenken en uitwerken van visuele afbeeldingen die gebruikt kunnen worden binnen reclameteksten of reclamevideo's. Het is dus niet zo dat een copywriter alleen verantwoordelijk is voor het schrijven van reclameteksten; de werkzaamheden van een copywriter moeten breder gezien worden. Goede reclame heeft niet alleen betrekking op teksten, omdat marketingcommunicatie in de meeste gevallen betrekking zal hebben op goed doordachte marketingstrategieën, waarbij meerdere vakmensen op verschillende manieren betrokken kunnen zijn. Denk bijvoorbeeld ook aan een marketinganalist en aan een marktonderzoeker.

SEO-copywriter

Vandaag de dag is de rol van een copywriter deels aan het veranderen omdat copywriters steeds vaker ingezet worden door bedrijven om de vindbaarheid van internetartikelen te vergroten. Door het op een slimme en goede manier toepassen van Search Engine Optimisation kan de vindbaarheid van content artikelen aanzienlijk vergroot worden. Het blijft natuurlijk belangrijk dat een copywriter hoogwaardige content schrijft, maar door het toepassen van de juiste woorden kan de vindbaarheid vergroot worden.

Copywriting:

Opleiding tot copywriter

Wie als copywriter wil gaan werken kan het beste de Hbo-opleiding communicatie volgen van ongeveer vier jaar. Echter zijn er voor de meer ervaren mensen ook cursussen te volgen die meestal enkele dagen in beslag nemen. Voor meer informatie kunt u ook bij de beroepen tekstschrijver, reclameontwerper en journalist kijken. Binnen dit beroep is creativiteit en het goed kunnen schrijven erg belangrijk. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Ook de boekhouding is belangrijk als zelfstandig werkende copywriter. Zie ook het boek teksten schrijven die wel gelezen worden.

Bedrijven waar een copywriter werkzaam kan zijn

Over het algemeen is het zo dat een copywriter werkzaam is voor een reclamebureau of marketing bureau. Dit soort bedrijven richt zich hoofdzakelijk op onlineactiviteiten voor verschillende bedrijven en organisaties. Daarnaast is het niet ondenkbaar dat een copywriter werkzaam is als ondernemer binnen een eigen reclamebureau. In dat geval is een copywriter ook weer aan te merken als internetondernemer. Als een copywriter intern werkzaam is voor organisaties kan hij of zij ook weer gezien worden als een consultant.

Competenties als copywriter

De belangrijkste competentie als copywriter is je creativiteit als tekstschrijver, omdat je iedere keer met nieuwe ideeën zal moeten komen, wat niet heel makkelijk is. Daarnaast moet je taalbeheersing als tekstschrijver goed zijn. In zijn algemeenheid is ook communicatie aan te merken als belangrijke competentie, omdat het maken van reclameteksten alles te maken heeft met communicatie. Algemeen belangrijke woorden zijn presenteren, samenwerken, stressbestendigheid, plannen, organiseren, flexibiliteit, kennis, energie, motivatie, controleren en doorzettingsvermogen. Als je werkzaam bent als zelfstandig ondernemer zal je ook over een commerciële instellingen moeten beschikken en moeten kunnen netwerken.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als copywriter

Het arbeidsmarktperspectief als copywriter is over het algemeen zeer goed te noemen, als je beschikt over de juiste opleidingen. Het online reclame maken is voor steeds meer bedrijven en andere organisatie erg belangrijk. Als goede copywriter zal het dan ook geen enkel probleem zijn om werk te vinden. De doorgroeimogelijkheden als copywriter kunnen gezien worden in het mogen bedenken, uitwerken en maken van belangrijke reclamecampagnes. Ook een leidinggevende functie, zoals de functie afdelingsmanager of de functie teamleider, kan tot de mogelijkheden behoren als copywriter, afhankelijk van de soort werkgever. Een andere benaming voor dit soort functies kan ook weer zijn content manager.

Arbeidsvoorwaarden en salaris copywriter

Er zijn geen specifieke arbeidsvoorwaarden aan te geven voor dit beroep, omdat je voor verschillende soorten werkgevers werkzaam kunt zijn. Daarnaast zijn er onder de copywriters veel zelfstandig ondernemers actief die hun natuurlijk hun eigen arbeidsvoorwaarde zullen bepalen. Het salaris als copywriter zal doorgaans ergens tussen de 2000 en 2600 euro bruto per maand liggen, afhankelijk van leeftijd, opleidingen en verantwoordelijkheden. Als zelfstandig ondernemer zal je inkomen sterk afhankelijk zijn van het aantal opdrachten dat je weet binnen te halen en wat voor opdrachten dit precies zijn. Om als copywriter de grote opdrachten binnen te halen moet je jezelf doorgaans wel eerst bewijzen binnen de reclamewereld.

Mijnzzp.nl