Copywriter

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een copywriter is een professionele tekstschrijver, die zich gespecialiseerd heeft in het schrijven van wervende reclameteksten. Een copywriter schrijft hoofdzakelijk zakelijke teksten, die gebruikt worden in een bepaalde reclamecampagnes of informatiefolders, met als doel een dienst of product te promoten. De werkzaamheden van een copywriter hebben dan ook te maken met marketing en communicatie. De teksten die een copywriter schrijft kunnen op alle manieren gebruikt worden, zoals in folders, in e-mails, in personeelsbladen, in huis aan huis reclamefolders of voor websites. Een copywriter is over het algemeen niet alleen verantwoordelijk voor het schrijven van reclameteksten, omdat ook het bedenken en uitwerken van een passende reclamecampagne tot het takenpakket behoren van een copywriter. Van een copywriter mag verwacht worden dat hij of zij beschikt over een commerciële instelling, omdat de teksten zo geschreven moeten worden dat lezers over de streep getrokken worden om een bepaalde dienst of product ook daadwerkelijk te gaan kopen. Een ander doel van de teksten kan ook zijn merkmarketing, om een bepaald merk onder de aandacht te brengen van mensen. Marketingcommunicatie is in het kort het beste te omschrijven als het promoten van diensten en/of producten met als doel de verkoop of naamsbekendheid te vergroten. Het beroep copywriter is steeds belangrijker aan het worden, omdat veel organisaties het belang inzien van goede copyteksten. Een copywriter kan niet zomaar vergeleken worden met een tekstschrijver, omdat dit verschillende beroepen betreft. Copyteksten moeten namelijk een boodschap overbrengen en de juiste doelgroep aanspreken. Daarnaast is het zo dat de meeste copywriters iedere keer over verschillende onderwerpen schrijven. Copywriters moeten dus over de nodige creativiteit en inspiratie beschikken om iedere keer pakkende en vooral wervende teksten te kunnen schrijven.

Het beroep copywriter kan dus vergeleken worden met het beroep tekstschrijver, met het belangrijke verschil dat een tekstschrijver geen reclameteksten schrijft. Daarnaast hoeft een tekstschrijver niet na te denken over een specifieke doelgroep met betrekking tot reclame of andere zakelijke teksten. Als copywriter zal je over het algemeen veel overleggen met de opdrachtgever, voordat een passende tekst of reclamecampagne goedgekeurd wordt. Binnen het beroep copywriter speelt creativiteit een belangrijke rol, omdat je steeds met nieuwe pakkende ideeën moet komen. Dat creativiteit zo belangrijk is als copywriter komt doordat copywriters steeds met verschillende inhoudelijke teksten te maken krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een copywriter, die vandaag een artikel schrijft over leaseauto's en morgen een artikel schrijft over boekhouding. Deze omschakeling vraagt om de nodige creativiteit als schrijver. In de praktijk is het zo dat een copywriter ook werkzaam kan zijn als tekstschrijver. Tegenwoordig heeft het beroep copywriter steeds vaker betrekking op het internet. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van informatieve artikelen, het schrijven van persberichten en het schrijven van blogs in het algemeen. Dit soort artikelen worden door marketeers en copywriters op websites geplaatst, die de juiste doelgroep aanspreken.

Een copywriter helpt bedrijven met hun communicatie

Voor bedrijven zijn copywriters erg belangrijk, omdat copywriters gespecialiseerd zijn in het schrijven van content. Als copywriter is het niet zo dat je alleen reclameteksten zal schrijven, omdat een copywriter bedrijven, organisaties en instellingen ook kan helpen met meer zakelijke teksten zoals met het schrijven van nieuwsbrieven, persberichten en personeelsbladen. Dit soort content heeft een ander karakter dan reclameteksten. Daarnaast is het zo dat copywriters ook weer kunnen samenwerken met een gespecialiseerde art director. Een art director is verantwoordelijk voor het bedenken en uitwerken van visuele afbeeldingen die gebruikt kunnen worden binnen reclameteksten of reclamevideo's. Het is dus niet zo dat een copywriter alleen verantwoordelijk is voor het schrijven van reclameteksten; de werkzaamheden van een copywriter moeten breder gezien worden. Goede reclame heeft niet alleen betrekking op teksten, omdat marketingcommunicatie in de meeste gevallen betrekking zal hebben op goed doordachte marketingstrategieën, waarbij meerdere vakmensen op verschillende manieren betrokken kunnen zijn. Denk bijvoorbeeld ook aan een marketinganalist en aan een marktonderzoeker.

SEO-copywriter

Vandaag de dag is de rol van een copywriter deels aan het veranderen omdat copywriters steeds vaker ingezet worden door bedrijven om de vindbaarheid van internetartikelen te vergroten. Door het op een slimme en goede manier toepassen van Search Engine Optimisation kan de vindbaarheid van content artikelen aanzienlijk vergroot worden. Het blijft natuurlijk belangrijk dat een copywriter hoogwaardige content schrijft, maar door het toepassen van de juiste woorden kan de vindbaarheid vergroot worden. Copywriter zijn dan ook steeds vaker verantwoordelijk voor het schrijven van reclameteksten, die op passende websites geplaatst worden. Het plaatsen van reclameteksten op verschillende websites is waardevol, omdat de artikelen meestal goed geïndexeerd worden. Daarnaast is het zo dat de meeste webmasters de artikelen niet verwijderen. Met andere woorden kan een goede reclametekst jaren lang bezoekers opleveren. Dit is een groot verschil met reguliere advertentiemodellen, waarbij per klik of vertoning een vergoeding voldaan moet worden.

Copywriting:

Opleiding tot copywriter

Wie een carrière ambieert als copywriter kan het beste kiezen voor de Hbo-opleiding communicatie, de Hbo-opleiding marketing en communicatie, de Hbo-opleiding marketing management of de Hbo-opleiding journalistiek. Een gemiddelde Hbo-opleiding zal ongeveer vier jaar in beslag nemen. Het is denkbaar dat een copywriter over een geheel andere opleiding beschikt. Zoals eerder omschreven gaan de inhoudelijke werkzaamheden van een copywriter wel verder dan alleen het schrijven van reclameteksten. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Ook de boekhouding is belangrijk als zelfstandig werkende copywriter. Zie ook het boek teksten schrijven die wel gelezen worden.

Bedrijven waar een copywriter werkzaam kan zijn

Een copywriter is over het algemeen werkzaam voor een reclamebureau of marketingbureau. Dit soort bedrijven richt zich hoofdzakelijk op onlineactiviteiten voor verschillende bedrijven en organisaties. Daarnaast is het denkbaar dat een copywriter werkzaam is als ondernemer binnen een eigen reclamebureau. In dat geval is een copywriter ook aan te merken als internetondernemer. Als een copywriter intern werkzaam is voor organisaties kan hij of zij ook aangemerkt worden als redactiemedewerker of als public relations medewerker. In de praktijk is het zo dat redelijk veel copywriters werkzaam zijn als ondernemer.

Competenties als copywriter

De belangrijkste competentie van een copywriter is creativiteit, omdat je iedere keer met nieuwe ideeën moet komen. Een andere belangrijke competentie is inspiratie, omdat je zonder inspiratie geen pakkende en wervende teksten kan bedenken. In zijn algemeenheid is ook communicatie aan te merken als belangrijke competentie, omdat het maken van reclameteksten alles te maken heeft met communicatie. Vanzelfsprekend moet een copywriter over goede taalbeheersing beschikken. Als je werkzaam bent als zelfstandig ondernemer zal je ook over een commerciële instellingen moeten beschikken en moeten kunnen netwerken. Algemeen belangrijke woorden zijn presenteren, samenwerken, stressbestendigheid, organiseren, plannen, flexibiliteit, kennis, energie, motivatie, controleren en doorzettingsvermogen.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als copywriter

Het arbeidsmarktperspectief als copywriter is over het algemeen zeer goed te noemen, als je beschikt over de juiste opleidingen. Het online reclame maken is voor steeds meer bedrijven en andere organisatie erg belangrijk. Als goede copywriter zal het dan ook geen enkel probleem zijn om werk te vinden. De doorgroeimogelijkheden als copywriter kunnen gezien worden in het mogen bedenken, uitwerken en maken van belangrijke reclamecampagnes. Ook een leidinggevende functie, zoals de functie afdelingsmanager of de functie teamleider, kan tot de mogelijkheden behoren als copywriter, afhankelijk van de soort werkgever. Een andere benaming voor dit soort functies kan ook weer zijn content manager.

Arbeidsvoorwaarden en salaris copywriter

Er zijn geen specifieke arbeidsvoorwaarden aan te geven voor dit beroep, omdat je voor verschillende soorten werkgevers werkzaam kunt zijn. Daarnaast zijn er onder de copywriters veel zelfstandig ondernemers actief die hun natuurlijk hun eigen arbeidsvoorwaarde zullen bepalen. Het salaris als copywriter zal doorgaans ergens tussen de 2000 en 2600 euro bruto per maand liggen, afhankelijk van leeftijd, opleidingen en verantwoordelijkheden. Als zelfstandig ondernemer zal je inkomen sterk afhankelijk zijn van het aantal opdrachten dat je weet binnen te halen en wat voor opdrachten dit precies zijn. Om als copywriter de grote opdrachten binnen te halen moet je jezelf doorgaans wel eerst bewijzen binnen de reclamewereld.

Mijnzzp.nl