AdWords Specialist

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een AdWords Specialist is gespecialiseerd in het opzetten van AdWords campagnes en in het beheren van AdWords campagnes. AdWords is voor veel bedrijven erg belangrijk, omdat het de bekendste manier is om op een goede manier reclame te kunnen maken op internet. Naast het opzetten en beheren is het belangrijk dat de AdWords Specialist weet hoe hij alle gegevens moeten analyseren, zodat er lage klikkosten ontstaan met een goed rendement. Lage klikkosten en een goed rendement klinken wellicht heel makkelijk, maar dat is het in de meeste gevallen niet.

AdWords maakt gebruik van het Pay-Per-Clicksysteem (PPC), waardoor het erg belangrijk is dat zoveel mogelijk klikken gericht zijn en dat deze uiteindelijk zorgen voor een lead of verkoop. Het op de juiste manier analyseren van de gegevens is daarom belangrijk. Ook het kiezen van de juiste zoekwoorden kan helpen om de kosten te reduceren. Een AdWords Specialist weet dus precies wat er gebeuren moet om een AdWords campagne succesvol te laten zijn. Tegenwoordig is het ook mogelijk om AdWords campagnes uitbreid te testen in de testomgeving van AdWords voordat deze live gaat. Wel blijft het belangrijk om de conversies te monitoren via AdWords of Google Analytics, zodat de AdWords campagne steeds verder geoptimaliseerd kan worden.

AdWords maakt gebruik van een veilingsysteem, waardoor bepaalde zoektermen erg kostbaar kunnen zijn per klik. Een combinatie van zoekwoorden is in de meeste gevallen stukken goedkoper dan een enkel zoekwoord. Ook het regionaal instellen van zoekwoorden kan erg nuttig zijn wanneer een bepaald bedrijf niet door het hele land wenst te adverteren. Denk bijvoorbeeld aan een schilder die werkzaam is in Noord-Holland. Deze schilder zal geen behoefte hebben aan mogelijke klanten uit Limburg.

Enkele Google AdWords Tips

  • Gebruik de juiste zoekwoorden zodat er geen onnodige clicks ontstaan
  • Gebruik Geotargetting (regionale vindbaarheid)
  • Gebruik uitsluitingswoorden zoals gratis of goedkoop
  • Koppel AdWords met Analytics om resultaten te monitoren
  • Stel een daglimiet in
  • Weet hoeveel je per click gaat betalen
  • Zorg dat bezoekers op de juiste pagina uitkomen (landingspagina)

Gebruik maken van AdWords

Wie gebruik wenst te maken van AdWords moet zich goed beseffen dat er ook binnen AdWords veel concurrentie is. Een AdWords campagne starten is over het algemeen pas het begin, omdat het ook belangrijk is dat de advertenties aansluiten op de uiteindelijke website. Gerichte bezoekers moeten dan ook op de juiste landingspagina uitkomen die aansluit op de advertentie. Wanneer bezoekers zelf moeten zoeken op de website voordat ze op de juiste pagina uitkomen is er geen goede landingspagina uitgekozen. Iemand die een elektrische fiets zoekt moet dus uitkomen op de pagina met elektrische fietsen en niet op de homepage.

Het Google Adwords team:

Opleidingen tot AdWords Specialist

Een AdWords Specialist heeft over het algemeen minimaal een Hbo-opleiding genoten, zoals de Hbo-opleiding ICT. Daarnaast speelt ervaring en kennis binnen dit beroep een grote rol, omdat het op een goede manier inzetten van AdWords om veel vaardigheden en commercieel inzicht vraagt. Zie voor meer informatie over dit onderwerp ook het beroep Affiliate Marketeer of het beroep AdSense Specialist.

Bedrijven waar een AdWords Specialist werkzaam kan zijn

Een AdWords Specialist is over het algemeen werkzaam als zelfstandig ondernemer of is werkzaam voor een groot ICT-bedrijf.

Competenties AdWords Specialist

De belangrijkste competentie als AdWords Specialist is je brede ervaring van de ICT-wereld. Daarnaast moet je natuurlijk over een commerciële instelling beschikken en kunnen analyseren.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als AdWords Specialist

Binnen het beroep AdWords Specialist kunnen we niet echt spreken van een arbeidsmarktperspectief, omdat de werkzaamheden daarvoor te specifiek zijn. Een AdWords Specialist is over het algemeen een programmeur of websitebouwer. Een goed opgeleide vakman of vakvrouw zal binnen de ICT-wereld over het algemeen geen enkele moeite hebben met het verkrijgen van een baan. De doorgroeimogelijkheden zijn sterk afhankelijk van je eigen competenties en doorzettingsvermogen

Arbeidsvoorwaarden en salaris AdWords Specialist

Er zijn geen specifieke voorbeelden te geven van de arbeidsvoorwaarden, omdat ze sterk uiteen kunnen lopen per bedrijf en opleidingsniveau. Daarnaast zijn de meeste AdWords Specialisten werkzaam als zelfstandig ondernemer en bepalen ondernemers zelf hun arbeidsvoorwaarden. Ook is het voor dit beroep niet mogelijk om een salarisindicatie te geven, omdat de werkzaamheden daarvoor te specifiek zijn.

Mijnzzp.nl