AdWords Specialist

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een AdWords specialist is gespecialiseerd in het opzetten van AdWords campagnes en in het beheren van AdWords campagnes. AdWords is voor veel bedrijven erg belangrijk, omdat het de bekendste en de makkelijkste manier is om op een goede manier reclame te kunnen maken op internet. Naast het opzetten en beheren is het belangrijk dat een AdWords specialist weet hoe hij alle gegevens moeten analyseren, zodat er lage klikkosten ontstaan tegenover een goed rendement. Lage klikkosten en een goed rendement klinken wellicht heel makkelijk, maar dat is het in de meeste gevallen niet. AdWords maakt gebruik van het Pay-Per-Clicksysteem (PPC), waardoor het erg belangrijk is dat zoveel mogelijk klikken gericht zijn en dat ze uiteindelijk zorgen voor een lead of verkoop. Het op de juiste manier analyseren van de gegevens is daarom belangrijk. Ook het kiezen van de juiste zoekwoorden kan helpen om de kosten te reduceren. Een AdWords specialist weet dus precies wat er moet gebeuren om een AdWords campagne succesvol te laten zijn. Tegenwoordig is het ook mogelijk om AdWords campagnes uitbreid te testen in de testomgeving van AdWords voordat deze live gaat. Wel blijft het belangrijk om de conversies te monitoren via AdWords of Google Analytics, zodat de AdWords campagne steeds verder geoptimaliseerd kan worden. AdWords maakt gebruik van een veilingsysteem, waardoor bepaalde zoektermen erg kostbaar kunnen zijn per klik. Een combinatie van zoekwoorden is in de meeste gevallen stukken goedkoper dan een enkel zoekwoord. Ook het regionaal instellen van zoekwoorden kan erg nuttig zijn als een bepaald bedrijf niet door het hele land wenst te adverteren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een schilder, die werkzaam is in Noord-Holland. Deze schilder zal over het algemeen geen behoefte hebben aan mogelijke klanten uit Limburg. Een ander benaming voor AdWords specialist kan tegenwoordig ook zijn Ads specialist, omdat Google niet langer spreekt van AdWords maar van Ads.

Het beroep AdWords specialist moet verder vrij algemeen gezien worden, omdat iedereen gebruik kan maken van Google AdWords. Wel is het belangrijk dat een AdWords specialist beschikt over de nodige ICT-kennis, omdat het op een goede manier inzetten van Google AdWords om de nodige kennis vraagt. Een AdWords specialist hoeft geen allround programmeur te zijn, echter is het wel belangrijk dat een AdWords specialist gegevens kan analyseren, omdat het monitoren van een AdWords campagne belangrijks is. Wie gebruik wenst te maken van AdWords moet zich goed beseffen dat er ook binnen AdWords veel concurrentie is, waardoor de kosten behoorlijk kunnen oplopen. Een AdWords campagne starten is over het algemeen pas het begin, omdat het ook belangrijk is dat de advertenties aansluiten op de uiteindelijke website. Gerichte bezoekers moeten dan ook op de juiste landingspagina uitkomen, die aansluit op de advertentie. Als bezoekers zelf moeten zoeken op de website voordat ze op de juiste pagina uitkomen is er geen goede landingspagina uitgekozen. Iemand die bijvoorbeeld een elektrische fiets zoekt moet dus uitkomen op de pagina met elektrische fietsen en niet op de homepage van een website.

Waarom Google Ads gebruiken

Google Ads is een van de makkelijkste manieren om reclame te maken op het internet. Google Ads wordt dan ook door veel verschillende ondernemers, instellingen en overheden toegepast om op een relatief makkelijke manier reclame te kunnen maken op het internet. Deze reclame heeft niet alleen betrekking op websites, omdat Google Ads ook toegepast kan worden binnen video's. Het mooie van Google Ads is dat gebruikers zelf kunnen instellen hoeveel reclame ze precies willen maken en tegen welke kosten. Met andere woorden is Google Ads een beheersbaar reclameplatform, waardoor gebruikers niet voor verrassingen komen te staan. Ook is Google Ads een betrouwbaar reclameplatform, waardoor gebruikers niet bang hoeven te zijn voor misbruik. Google is tegenwoordig zo slim dat bijna alle vormen van misbruik automatisch doorzien zullen worden. In het verleden kwam het nogal eens voor dat concurrente van bepaalde bedrijven op elkaars reclame gingen klikken om de kosten van een reclamecampagne op te voeren. Deze klikfraude komt tegenwoordig bijna niet meer voor, omdat Google dit zal herkennen als fraude.

Enkele belangrijke Google AdWords tips:

  • Gebruik de juiste zoekwoorden, zodat er geen onnodige clicks ontstaan
  • Gebruik geotargetting (regionale vindbaarheid)
  • Gebruik uitsluitingszoekwoorden, zoals gratis of goedkoop
  • Koppel AdWords met Analytics om resultaten te monitoren
  • Stel een daglimiet in om een betere spreiding te krijgen
  • Weet hoeveel je per click gaat betalen
  • Zorg dat bezoekers op de juiste pagina uitkomen (landingspagina)

Het Google Adwords team:

Opleidingen tot AdWords Specialist

Het beroep AdWords specialist is te algemeen om een gerichte opleiding te kunnen benoemen, omdat iedereen gebruik kan maken van Google Ads. Wel is het zo dat een AdWords specialist over de nodige ICT-kennis moet beschikken. In dat opzicht kan de Hbo-opleiding ICT aangemerkt worden als geschikte opleiding. Het werken met Google Ads heeft verder niet echt te maken met opleidingen, omdat iedereen kan werken met Google Ads. Het beroep AdWords specialist kan daarnaast op veel verschillende vaklieden betrekking hebben die online actief zijn. In alle gevallen is het wel belangrijk dat een AdWords specialist beschikt over de nodige kennis. In dat opzicht kan het ook raadzaam zijn om een passende cursus of externe opleiding te volgen, omdat het werken met Google Ads wel om specialistische kennis vraagt. Zie voor meer informatie over dit onderwerp ook het beroep Affiliate Marketeer of het beroep AdSense Specialist. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Ook de boekhouding is belangrijk als zelfstandig ondernemer.

Bedrijven waar een AdWords Specialist werkzaam kan zijn

Een AdWords specialist kan voor veel verschillende bedrijven, instellingen en overheden werkzaam zijn, die te maken hebben met online activiteiten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan webshophouders, online marketeers, webmasters, internetondernemers, middenstanders, autohandelaren, reisadviseurs of aan recreatieondernemers. Daarnaast is het prima denkbaar dat een AdWords specialist werkzaam is voor een ICT-bedrijf of als ondernemer. Eigenlijk kan een AdWords specialist overal wel werkzaam zijn om Google Ads voor veel bedrijven, instellingen en overheden belangrijk is. In de meeste gevallen heeft het reclame maken via Google Ads wel te maken met commerciële activiteiten, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Denk bijvoorbeeld ook aan politieke partijen, die via Google Ads reclame maken tijdens een campagneperiode om stemmen en/of leden te verkrijgen. Zoals eerder omschreven kan iedereen gebruik maken van Google Ads, waardoor een AdWords specialist overal wel werkzaam kan zijn, op verschillende manieren.

Competenties AdWords Specialist

De belangrijkste competentie van een AdWords specialist is dat de AdWords specialist over een brede kennis beschikt van Google Ads. Deze brede kennis is belangrijk, omdat Google Ads zeer veel mogelijkheden heeft, die van invloed kunnen zijn op de uiteindelijke resultaten. Daarnaast is het belangrijk dat een AdWords specialist gegevens op de juiste manier kan analyseren, zodat er wellicht aanpassingen doorgevoerd kunnen worden, waardoor de prestaties van de reclamecampagne zullen toenemen. Met andere woorden kan het belangrijk zijn dat een AdWords specialist beschikt over wiskundig inzicht. Zoals eerder omschreven hoeft een AdWords specialist geen programmeur te zijn, echter zal een AdWords specialist wel over de nodige basiskennis moeten beschikken. Omdat het prima denkbaar is dat een AdWords specialist ook te maken heeft met andere specialisten, zoals een marketinganalist, marktonderzoeker, productmanager en brand manager kan ook communicatie aangemerkt worden als belangrijke competentie. Algemeen belangrijke woorden als AdWords specialist zijn zelfstandigheid, kennis, monitoren, analytisch, presteren, plannen en organiseren.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als AdWords Specialist

Het arbeidsmarktperspectief als AdWords specialist is niet zomaar aan te geven, omdat iedereen eigenlijk aangemerkt kan worden als AdWords specialist. Het beroep AdWords specialist kan daarnaast betrekking hebben op zeer veel verschillende ICT-specialisten, die op verschillende manieren werkzaam kunnen zijn. Over het algemeen is het wel zo dat alleen echte AdWords specialisten zichzelf AdWords specialist zullen noemen. In dat opzicht is het prima denkbaar dat we spreken van een allround ICT-specialist, die werkzaam is als ondernemer voor verschillende opdrachtgevers. De doorgroeimogelijkheden van een AdWords specialist kunnen gezien worden in het opbouwen van een goede naam, waardoor steeds meer bedrijven gebruik willen maken van je diensten als AdWords specialist. Verdere doorgroeimogelijkheden zijn niet zomaar aan te geven, omdat de doorgroeimogelijkheden ook afhankelijk zijn van het opleidingsniveau en je eigen competenties.

Arbeidsvoorwaarden en salaris AdWords Specialist

Er zijn geen specifieke voorbeelden te geven van de arbeidsvoorwaarden, omdat ze sterk uiteen kunnen lopen per bedrijf en opleidingsniveau. Daarnaast zijn de meeste AdWords Specialisten werkzaam als zelfstandig ondernemer en bepalen ondernemers zelf hun arbeidsvoorwaarden. Ook is het voor dit beroep niet mogelijk om een salarisindicatie te geven, omdat de werkzaamheden daarvoor te specifiek zijn.

Mijnzzp.nl