Online marketeer

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een online marketeer is een marketeer die zich gespecialiseerd heeft in online marketing. Een andere benaming voor een online marketeer is ook wel e-marketeer of internetmarketeer. De werkzaamheden van een online marketeer komen in het kort neer op het afzetten van producten en diensten via het internet. Als online marketeer voer je over het algemeen verschillende online marketingconcepten uit en beheer je deze. Ook het monitoren van resultaten is een onderdeel van de werkzaamheden. Online marketing is een snel groeiende markt, waardoor online marketeers steeds op zoek zijn naar nieuwe marketingmogelijkheden. Bekende marketingmogelijkheden zijn onder andere het adverteren via banners, zoekmachinemarketing, affiliate marketing, email marketing, weblogmarketing en virale marketing. Het is denkbaar dat een online marketeer zich alleen zal richten op bepaalde vormen van online marketing, afhankelijk van de online marketeer. Denk bijvoorbeeld aan het laten schrijven van reclameteksten door copywriters of aan het maken van reclame via videofilmpjes. Internetmarketing is tegenwoordig niet meer weg te denken en is voor bedrijven, organisaties en instellingen steeds belangrijker aan het worden. Binnen internetmarketing is het wel belangrijk om op de juiste manier reclame te maken, omdat het opbouwen van succesvolle marketing-campagnes niet makkelijk is. Een goede online marketeer moet de juiste doelgroepen kunnen bereiken om tot de beste resultaten te kunnen komen. Online marketeers zijn tegenwoordig in veel gevallen werkzaam als zelfstandig ondernemer, en kunnen voor verschillende opdrachtgevers marketing-campagnes beheren. Zoals eerder omschreven is online marketing een breed vakgebied dat om de juiste marketeers vraagt. De meeste online marketeers beschikken ook over de nodige kennis van zoekmachineoptimalisatie, omdat dit belangrijk is binnen de online-wereld.

Een online marketeer is dus gespecialiseerd in internetmarketing, wat een breed vakgebied is. Als online marketeer bedenk je steeds verschillende manieren van marketing, gericht op het internet. Er bestaan verschillende manieren van onlinemarketing, die op verschillende manieren toegepast kunnen worden. Hoe deze precies toegepast worden kan per marketingcampagne verschillen. Eén van de bekendste vormen van onlinemarketing is het adverteren via banners op andere websites. Reclame en marketing via internet is tegenwoordig de grootste reclamemarkt, waarbinnen veel mensen werkzaam zijn. Het is de online marketeer die verantwoordelijk is voor de uitvoering van het marketingbeleid en het beheren van de diverse campagnes. Ook het zoeken naar mogelijkheden om te kunnen adverteren behoort tot de werkzaamheden van de online marketeer, zoals het benaderen van andere website eigenaren die de juiste doelgroep aanspreken. Als online marketeer is het ook belangrijk om resultaten actief te monitoren. De meeste online marketeers kunnen dan ook aangemerkt worden als data-analist. Daarnaast is het denkbaar dat een online marketeer aangemerkt kan worden als marketinganalist en/of als marktonderzoeker. De inhoudelijke werkzaamheden van een marktonderzoeker gaan wel verder dan alleen het uitvoeren van marketing-campagnes.

Adverteren via banners

Het adverteren via banners is wellicht de makkelijkste manier van marketing, omdat het aanmaken van banners meestal niet heel veel werk is. Wel is het zo dat het adverteren via banners vrij kostbaar kan zijn, afhankelijk van de zoekwoorden. Vooral populaire zoekwoorden op het gebied van financieringen, leningen, zorgverzekering of bijvoorbeeld op ICT-gebied kan een flinke hap nemen uit het marketingsbudget. Bij banner marketing betaal je meestal per klik. Zie voor meer informatie over dit onderwerp het beroep AdWords Specialist.

Affiliate marketing

Affiliate marketing is het vertonen van linken of banners via een affiliate website. De affiliate website moet gezien worden als een tussenpersoon, die monitort hoe een internetbezoeker precies op een website komt en wat deze precies doet. Koopt de bezoekers een product of dienst dan krijgt de eigenaar van de eerste website hier een vergoeding voor. Deze vergoedingen zijn meestal hoger, maar wel moeilijker te realiseren. Zie voor meer informatie over dit onderwerp het beroep Affiliate Marketeer.

Zoekmachinemarketing

Zoekmachinemarketing is gericht op zoekmachine optimalisatie en noemt men ook wel SEO. Zoekmachinemarketing is niks anders dan het optimaliseren van websites, zodat ze beter geïndexeerd worden door de verschillende zoekmachines. Ook linkbuiding speelt bij zoekmachine optimalisatie een grote rol. Zoekmachinemarketing klinkt misschien makkelijk, maar dit is meestal niet het geval. Het goed laten scoren van websites zodat ze beter gevonden worden kost veel tijd, omdat de concurrentie groot is. Zie voor meer informatie over dit onderwerp het beroep SEO specialist.

Weblogmarketing

Weblogmarketing is een opkomende manier van marketing. Denk hierbij aan het benaderen van populaire bloggers die een stukje schrijven over een bepaald bedrijf of product. In deze blogs worden dan vaak linken opgenomen. Weblogmarketing is een alternatief voor bedrijven, omdat weblogs meestal een langere periode online blijven. Banner reclame gaat meestal per klik en wanneer het budget op is is de advertentie weg. Bij weblogmarketing blijft een artikel vindbaar en wanneer deze op juiste website geplaatst wordt heeft dit ook een flinke meerwaarde met betrekking tot het SEO onderdeel. Weblogmarketing gaat niet alleen over de directe bezoekers maar ook over de indexatie van het artikel. Weblog marketeers schrijven zelf ook vaak artikelen. Zie voor meer informatie over dit onderwerp het beroep Blogger, het beroep Tekstschrijver en het beroep Copywriter.

Social media marketing

Social media marketing is het promoten van een merk via de diverse sociale media. Denk hierbij aan LinkedIn, Twitter, YouTube of bijvoorbeeld aan Facebook. Deze platforms bieden verschillende manieren van reclamemaken die voor online marketeers interessant kunnen zijn. Bij social media marketing is het belangrijk om het juiste platform te kiezen, dat bij de doelgroep past. Ook eigenaren van populaire social media kanalen die over veel volgers beschikken kunnen interessant zijn voor online marketeers, omdat ze veel volgers hebben. Dit soort bloggers of vloggers noemt men ook wel influencer als ze over veel volgers beschikken. Het adverteren via sociale media komt tegenwoordig op veel verschillende manieren voor. Een online marketeer kan dus ook afspraken maken met de beheerders van populaire social media kanalen, om reclame te maken voor bepaalde producten en/of diensten.

Email marketing

Email marketing is nog steeds een prima manier van marketing, ondanks dat de regels hiervoor wel streng zijn. Het ongevraagd versturen van e-mails is binnen Nederland niet zomaar toegestaan. Email marketing kan inhouden het versturen van nieuwsbrieven aan mensen die zich hiervoor opgegeven hebben. De conversie van email marketing is meestal laag, maar wanneer deze gericht verstuurd worden zoals aan geïnteresseerden is het een prima manier van marketing. Wel is het verkrijgen van legale mailadressen om nieuwsbrieven te mogen sturen een flinke opgave. Website-eigenaren vragen dan ook maar al te graag of ze je een nieuwsbrief mogen sturen. Ook fysieke winkeleigenaren vragen regelmatig aan hun klanten of ze een e-mailadres kunnen krijgen, zodat ze nieuwsbrieven kunnen versturen.

Virale marketing

Een virale marketing campagne bestaat meestal uit reclamefilmpjes, die niet gezien moeten worden als Tv-reclames. Het doel van virale marketing is het snel bereiken van veel mensen door het bedenken van spannende of leuke filmpjes die viraal kunnen gaan via het internet. Het belangrijkste doel van virale campagne is dan ook dat deze massaal gedeeld worden door mensen en een langere tijd populair blijven. Virale marketing is geen makkelijker manier van marketing omdat deze ook verkeerd kan uitpakken en bedrijven imagoschade kan opleveren. Ook is het lastig om de juiste doelgroep aan te trekken. Virale marketing gaat meestal om produceten en niet om bedrijven.

Vlog marketing

Vlog marketing is het inzetten van populaire vloggers die tegen betaling een bedrijf, dienst of product promoten in hun vlogs. Er bestaan veel verschillende soorten vloggers, die over verschillende onderwerpen kunnen vloggen. Denk aan vlogs over make-up waarbinnen de vlogger bepaalde make-up artikelen kan promoten. Een vlogger maakt gebruik van video, die ook massaal gedeeld kan worden.

Mbo-opleiding Marketing & Communicatie:

Hbo-opleiding Marketing and Management:

Opleidingen tot online marketeer

Er zijn diverse opleidingsmogelijkheden voor het beroep marketeer, zoals de Hbo-opleiding Marketing Management of de Hbo-opleiding Commerciële Economie. Daarnaast zijn er voor het beroep marketeer veel cursussen te vinden bij externe opleidingsinstituten. Een gemiddelde Hbo-opleiding zal doorgaans vier jaar in beslag nemen, afhankelijk van je eigen inzet en vooropleiding. Om toegelaten te worden tot een Hbo-opleiding kunnen er, afhankelijk van de gekozen opleiding, toelatingsexamens afgenomen worden. Er is overigens ook een Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA). Daarnaast zijn er genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Zie daarnaast ook de website video marketing voor bedrijven waar meer informatie te vinden is. Ook de boekhouding is belangrijk als zelfstandig werkende online marketeer.

Bedrijven waar een online marketeer werkzaam kan zijn

Een online marketeer kan voor verschillende soorten bedrijven werkzaam zijn, maar werkt over het algemeen voor een marketingbureau. Daarnaast zijn er veel zelfstandig ondernemers te vinden die werkzaam zijn als online marketeer. Grote bedrijven kunnen over een eigen marketingafdeling beschikken. Denk bijvoorbeeld aan grote middenstanders of aan fabrikanten, die over een eigen marketingafdeling beschikken. In de praktijk is het wel zo dat de meeste online marketeers als ondernemer voor verschillende opdrachtgevers werkzaam zijn. Denk bijvoorbeeld aan online marketeers, die de marketing verzorgen voor een hotelketen, reisbureau of webshop.

Competenties online marketeer

De belangrijkste competentie van een online marketeer is de inhoudelijke vakkennis van de marketingbranche en ICT. Als online marketeer is het belangrijk dat je beschikt over de juiste kennis , omdat er tegenwoordig veel mogelijkheden zijn om via het internet reclame te maken. In het algemeen is het zo dat een online marketeer ook gezien kan worden als communicatieadviseur, omdat een online marketeer met veel verschillende collega's en opdrachtgevers te maken zal krijgen. Ook creativiteit is een belangrijke competentie als online marketeer, omdat er steeds nieuwe reclamecampagnes bedacht moeten worden. Denk bijvoorbeeld ook aan het maken van een infographic, wat marketingtechnisch interessant kan zijn. Algemeen belangrijke woorden zijn inspiratie, samenwerken, monitoren, controleren, bijsturen en analytisch vermogen. Als je werkzaam bent als ondernemer moet je als online marketeer ook beschikken over een commerciële instelling en kunnen netwerken.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als online marketeer

Het arbeidsmarktperspectief van een online marketeer is over het algemeen goed te noemen. Wel is het belangrijk dat je over de juiste opleidingen beschikt. De onlinereclamemarkt is tegenwoordig de grootste reclamemarkt en dit zal alleen maar verder toenemen. Ook komen er steeds meer mogelijkheden bij om reclame maken via het internet, waardoor de arbeidskansen verder zullen toenemen. De doorgroeimogelijkheden van een online marketeer moeten gezien worden in het opbouwen van een goede naam, waardoor het aantal opdrachten zal toenemen. Natuurlijk kan ook het starten van een eigen marketingbureau gezien worden als doorgroeien. Ook kan een ervaren online marketeer doorgroeien tot content manager of webredacteur. Dit kan wel per werkgever verschillen.

Arbeidsvoorwaarden en salaris online marketeer

Er zijn geen specifieke arbeidsvoorwaarden aan te geven voor dit beroep, omdat je zoals eerder omschreven voor diverse bedrijven werkzaam kan zijn in verschillende branches met hun eigen arbeidsvoorwaarden. Maar over het algemeen zullen de arbeidsvoorwaarden prima geregeld zijn, omdat het meestal de grote bedrijven zijn waar je werkzaam bent. Een marketeer zal in loondienst doorgaans tussen de 2500 en 4500 euro bruto per maand verdienen, afhankelijk van leeftijd, opleidingen en specifieke verantwoordelijkheden binnen het bedrijf. Wat een zelfstandig werkende online marketeer zal verdienen is niet zomaar aan te geven, omdat dit geheel afhankelijk is van het aantal en soort opdrachten.

Mijnzzp.nl