Vlogger

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een vlogger is een persoon die zelfstandig video's maakt en uploadt naar bijvoorbeeld YouTube. Dit soort video's noemt men ook wel vlogs, wat een afkorting is voor video weblog. Een vlog is dus een persoonlijke video gemaakt door een vlogger. Een vlog kan gezien worden als een persoonlijke weblog, maar dan niet geschreven maar op video opgenomen en uitgebracht door een vlogger. Er zijn inmiddels veel verschillende soorten vloggers actief op het internet, die in sommige gevallen ook zeer populair kunnen zijn bij hun volgers. Vooral de jeugd maakt veel gebruik van vlogs om hun dagelijkse activiteiten of interesses te delen met de buitenwereld. Een vlog is een snelle manier om zelfstandig videofilmpjes met de buitenwereld te delen zonder tussenkomst van andere partijen. Het doel van vloggers is over het algemeen het opbouwen van een groot netwerk van volgers, waardoor de vlogs en ook de vlogger steeds populairder worden. Populaire vloggers kunnen over het algemeen redelijk veel geld verdienen door reclame inkomsten en sponsoring. De term vlogger moet verder vrij algemeen gezien worden, omdat iedereen die videoblogs maakt gezien kan worden als vlogger. Een belangrijk kenmerk als vlogger is wel dat een goede vlogger regelmatig nieuwe video's zal uploaden zodat de vlogger steeds meer volgers zal krijgen. Om veel volgers te kunnen krijgen als vlogger is het belangrijk om interessante en ook goede vlogs te maken. Het beroep vlogger moet niet onderschat worden, omdat vloggers over het algemeen veel tijd spenderen aan met maken van goede vlogs. Daarnaast zijn de meeste vloggers veel tijd kwijt met het bewerken van de vlogs voordat de vlogs geüpload worden. Met andere woorden moet het vloggen breder gezien worden dan alleen het filmen van video's. Denk bijvoorbeeld ook aan de tijd die vloggers kwijt zijn aan het reageren op de diverse sociale mediakanalen.

Als een bepaalde vlogger veel volgers heeft spreekt men ook wel weer van een influencer. Een influencer is een persoon die beschikt over bepaalde autoriteit zoals een vlogger die veel volgers heeft. Het worden van een influencer als vlogger is over het algemeen niet heel makkelijk omdat een influencer veel volgers zal moeten hebben om aangemerkt te kunnen worden als influencer. Het zijn over het algemeen ook de influencers die veel geld kunnen verdienen met hun vlogs. Een vlogger die aangemerkt kan worden als influencer zal in veel gevallen ook te maken krijgen met online marketeers en YouTube marketeers. Ook andere autoriteiten kunnen natuurlijk gezien worden als een influencer, zoals de tegenhangers van vloggers namelijk bloggers. Een blogger is weer een tekstschrijver die geen video's maakt maar geschreven blogs. Het beroep vlogger kent verder geen vaste omschrijving, waardoor iedereen op een andere manier kan vloggen. De meeste vloggers richten zich wel op een bepaalde doelgroep die het beste past bij de persoonlijke interesse van de vlogger. Het is niet zo dat alle vloggers aangemerkt kunnen worden als YouTube-er, omdat vloggers ook gebruik kunnen maken van andere mediaplatforms. Daarnaast is het zo dat op YouTube andere soorten filmpjes geplaatst en gekeken kunnen worden.

Waarom vloggen vloggers

Voor veel mensen is het vloggen de ideale manier om op een snelle manier hun interesse te delen met de buitenwereld. Het vloggen is voor veel jongeren de nieuwe manier om een dagboek of weblog te maken dat door iedereen gezien kan worden. Veel vloggers kennen elkaar via social media en delen massaal hun vlogs, waardoor op een snelle manier veel mensen bereikt worden. Er zijn inmiddels redelijk veel bekende vloggers die veel volgers hebben en zelfs benaderd worden door bedrijven om reclame te maken voor bepaalde merken en/of producten. De bekende vloggers krijgen in sommige gevallen zelfs begeleiding van professionele bedrijven actief binnen de mediasector, om hun filmpjes op een professionele manier op te nemen. Het reclame maken binnen vlogs staat tegenwoordig wel onder de vergrootglas, omdat sommige vloggers niet melden dat ze sluikreclame maken voor bepaalde producten en/of diensten. Het maken van reclame als vlogger is niet verboden, echter heeft het tegenwoordig wel steeds meer de aandacht van toezichthouders. De meeste bekende vloggers hebben tegenwoordig te maken met influencer marketing.

Waarover vloggen

Het vloggen is niet aan regels gebonden en iedereen is vrij om het te doen. Enkele populaire onderwerpen zijn bijvoorbeeld make-up, haarstyling, kleding en muziek. Maar natuurlijk zijn er ook voldoende andere onderwerpen te vinden zoals het dagelijks leven van iemand waar het echte vloggen over gaat. Om veel volgers te krijgen is het wel belangrijk om regelmatig nieuwe video's te uploaden en moeten je vlogs natuurlijk leuk en interessant gevonden worden. Bij goede vlogs zijn veel views zeker mogelijk maar dit is zeker niet voor iedereen weggelegd. Lang niet alle vloggers breken door tot bekende vlogger, omdat het maken van goede vlogs om veel creativiteit en doorzettingsvermogen vraagt. Daarnaast is het heel belangrijk om de juiste doelgroep te bereiken. Het bereiken van de juiste doelgroep is tegenwoordig lastig, omdat er al veel vloggers zijn. Zoals eerder omschreven kunnen vloggers over alle denkbare onderwerpen vloggen. Wel is het zo dat vlogs oorspronkelijk gezien moeten worden als persoonlijk dagboek op video. Met andere woorden kunnen vloggers over diverse onderwerpen vloggen.

Wat doet een vlogger allemaal:

  • Het bedenken van nieuwe ideeën voor vlogs
  • Het bewerken van video's
  • Het eventueel samenwerken met bedrijven
  • Het opnemen van (dagelijkse) vlogs
  • Het reageren op comments via sociale media
  • Het uploaden van de vlogs

Fimpje over een bekende vlogger:

Opleidingen tot vlogger

Er zijn geen erkende opleidingsmogelijkheden voor het beroep vlogger. Een vlogger hoeft ook niet over een opleiding te beschikken, omdat iedereen kan vloggen. Wel kan het als vlogger belangrijk zijn om een korte cursus te volgen, zodat je leert hoe hoe je op de beste manier opnames kan maken met een camera. Het maken van mooie opnames is als vlogger belangrijk, omdat anders kijkers in veel gevallen snel zullen afhaken. De meeste vloggers leren het vloggen door het opdoen van tips of door het volgen van andere vloggers. Als iemand beroepsmatig wenst te gaan vloggen kan het volgen van een mediatraining wel raadzaam zijn. Het leren vloggen is, zoals eerder omschreven, in de meeste gevallen een kwestie van proberen en ervaring opdoen. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Ook de boekhouding is belangrijk als zelfstandig ondernemer.

Bedrijven waar een vlogger werkzaam kan zijn

Over het algemeen zal een vlogger niet voor bedrijven werkzaam zijn. Een bekende vlogger met veel volgers moet in de meeste gevallen gezien worden als ondernemer. De bekende vloggers kunnen wel in opdracht werkzaam zijn voor bedrijven, die de vloggers inzetten als marketing. Over het algemeen is het zo dat de meeste vloggers alleen hobbymatig actief zijn. Er zijn relatief gezien niet veel vloggers, die doorbreken tot bekende vlogger. Dit neemt niet weg dat ook onbekende vloggers inkomsten kunnen verdienen met hun vlogs door reclame-inkomsten.

Competenties vlogger

De belangrijkste competentie als vlogger is doorzettingsvermogen, omdat het doorbreken als internationaal vlogger niet heel makkelijk is. Het is niet zo dat alle vloggers snel populair worden en geld verdienen met hun vlogs. Naast doorzettingsvermogen is het belangrijk om leuke en informatieve filmpjes te uploaden, die door een breed publiek gewaardeerd worden. Twee belangrijke woorden als vlogger zijn inspiratie en motivatie, omdat inspiratie en motivatie voor een belangrijk deel zullen bepalen hoe succesvol je wordt als vlogger. Andere belangrijke competenties als vlogger zijn communicatie en netwerken. Het doorbreken als vlogger heeft alles te maken met het steeds bekender worden. Het bekender worden als vlogger is alleen mogelijk door zichtbaarheid. Algemeen belangrijke woorden als vlogger zijn daadkracht, verantwoordelijkheidsgevoel, passie, energie, flexibiliteit, plannen en organiseren.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als vlogger

Het arbeidsmarktperspectief als vlogger is niet van toepassing, omdat het beroep vlogger niet in loondienst voorkomt. De meeste vloggers hebben dan ook niks met arbeidsmarktperspectief te maken, omdat vloggers hobbymatig actief zijn. Wel is het zo dat er binnen het bedrijfsleven ook steeds meer mensen gebruik maken van vlogs om hun doelgroep te informeren. In dat geval moet het vloggen gezien worden als een aanvulling op een regulier beroep. De doorgroeimogelijkheden als vlogger moeten gezien worden in het doorbreken, waardoor je aangemerkt kan worden als influencer. Het doorbreken als vlogger is, zoals eerder omschreven, niet makkelijk. De meeste vloggers hebben niet veel volgers.

Arbeidsvoorwaarden en salaris vlogger

Een vlogger heeft over het algemeen niks te maken met arbeidsvoorwaarden en salaris, omdat de meeste professionele vloggers werkzaam zijn als ondernemer. Daarnaast zijn er veel vloggers, die helemaal geen inkomsten verdienen als vlogger. De professionele vloggers, die beschikken over veel volgers, kunnen over het algemeen wel veel geld verdienen aan hun vlogs, omdat marketingsanalisten goed begrijpen dat bekende vloggers een grote doelgroep kunnen bereiken. In dat opzicht kan het als vlogger wel belangrijk zijn dat je beschikt over een commerciële instelling. Ook het op een goede manier kunnen onderhandelen is in dat geval belangrijk. Het is verder niet mogelijk om een salaris te benoemen als vlogger, omdat de werkzaamheden daarvoor te specifiek zijn.

Mijnzzp.nl