Mediatrainer

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een mediatrainer is een communicatie-expert, die verantwoordelijk is voor het trainen van mensen die met de pers te maken hebben. Als mediatrainer ben je dan ook verantwoordelijk voor het op een professionele manier trainen van mensen met betrekking tot hun communicatievorm naar de buitenwereld. Een mediatrainer heeft over het algemeen te maken met mensen die nog niet over media-ervaring beschikken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een nieuwe woordvoerder van een bepaalde organisatie of aan een net aangestelde minister. Het op de juiste manier omgaan met de media en pers is niet makkelijk, waardoor het raadzaam is om een cursus te volgen. De meeste bedrijven en overheden maken gebruik van mediatrainers als het een belangrijke functie betreft, omdat het op de juiste manier overkomen op de media en de pers erg belangrijk is. Een mediatrainer traint mensen niet alleen op het fysiek overkomen maar juist ook in mondelinge communicatie. Een mediatrainer beschikt dan ook over veel kennis van de mediabranche en communicatie in het algemeen. Ook is een mediatrainer gespecialiseerd in het toepassen van de juiste interviewtechnieken en in het op een duidelijke manier formuleren van boodschappen. Deze kennis zal een mediatrainer overbrengen, zodat valkuilen en/of mediafouten voorkomen worden. Het belang van het beroep mediatrainer moet niet onderschat worden, omdat het op de juiste manier communiceren met de media in de praktijk soms behoorlijk lastig is. Een mediatrainer kan mensen op verschillende manieren trainen. Denk bijvoorbeeld aan het uitvoeren van een rollenspel en aan het interviewen van cursisten door middel van een camera. Ook het blijven doorvragen en uitdagen van cursisten komt veel voor als mediatrainer, met de bedoeling om cursisten weerbaarder te maken. Andere werkzaamheden kunnen zijn het werken aan de lichaamstaal of mimiek van cursisten.

Voor nieuwe publieke figuren is het dus belangrijk om goede media-ervaring op te doen om mogelijke valkuilen te voorkomen. Professionals binnen de mediasector, zoals journalisten en verslaggevers, hanteren bepaalde gesprekstechnieken, waardoor onervaren mensen in sommige gevallen in valkuilen kunnen trappen, die nadelig kunnen zijn. Een mediatrainer is juist gespecialiseerd in het aanleren van technieken om dit soort valkuilen te voorkomen. Een mediatrainer kan mensen dus ook interviewtechnieken aanleren. Tijdens verschillende cursussen geeft de mediatrainer advies en training aan de persoon, om zo beter over te komen tijdens publieke optredens. De mediatrainer geeft niet alleen advies over communicatie, maar ook over houding en misschien wel kledingadvies om krachtiger over te komen in de media. Ook kan een mediatrainer helpen bij het opzetten van een slimme campagne om iemand op een goede manier onder de aandacht te brengen bij het publiek. Op welke manieren iemand precies bijgeschaafd moet worden is meestal afhankelijk van de persoon en zijn functie. Bij sommige functies, zoals in de politiek, is het geven van verkeerde antwoorden eigenlijk niet mogelijk en kan dit een belangrijk onderdeel zijn voor een training. Maar ook het antwoorden zonder pijnlijke stille momenten is iets waar aan gewerkt kan worden.

Het goed overkomen van iemand in de media is tegenwoordig erg belangrijk, omdat er nogal eens lastige en kritische vragen gesteld kunnen worden door journalisten. Het daadkrachtig antwoorden en het niet in de problemen komen is dan belangrijk. Soms moet iemand sterk in zijn schoenen staan om zelfs niet te antwoorden als dat niet kan. Journalisten worden eigenlijk juist net andersom getraind, om juist wel antwoorden te ontlokken en zo nieuws te brengen. Het beroep mediatrainer komt steeds vaker voor, omdat organisaties het belang inzien van sterke en goede communicatie. Het zijn niet alleen de topfiguren binnen het bedrijfsleven en de overheid die gebruik maken van een mediatrainer. Denk bijvoorbeeld ook aan persvoorlichters die ook veel in de media komen. Als het om belangrijke mensen gaat zoals ministers kan een mediatrainer ook gezien worden als een spindoctor.

Wat is een mediatraining precies

Een mediatraining heeft over het algemeen betrekking op het uitvoeren van een rollenspel. Tijdens het rollenspel kan een mediatrainer gebruik maken van een nagebouwde studio, waarin de mediatrainer en de betreffende cursist een interview houden voor de camera. Na afloop van het interview kijken de mediatrainer en de cursist het interview terug om alle sterke en zwakke punten door te nemen. Mediacursussen zijn een effectieve manier om cursisten om te leren gaan met de media. Interviews kunnen soms lastig zijn voor mensen, omdat het geïnterviewd worden voor onverwachte situaties kan zorgen. Journalisten kunnen verschillende interviewtechnieken hanteren om bepaalde antwoorden te ontlokken. Denk bijvoorbeeld aan het steeds herhalen van gegeven antwoorden in vragende vorm door de interviewer om zo nog nog meer informatie los proberen te krijgen. Ook presentators van televisieprogramma's en radioprogramma's zijn gespecialiseerd in het stellen van messcherpe vragen, die mogelijk problemen kunnen opleveren.

Hbo-opleiding Communicatie:

Opleidingen tot mediatrainer

Er zijn geen specifieke opleidingsmogelijkheden voor het beroep mediatrainer. Wel zijn er enkele cursussen te vinden voor het beroep mediatrainer. Daarnaast is de Hbo-opleiding communicatie ook geschikt om te volgen. Tijdens de opleiding of cursus mediatrainer is er uitgebreid aandacht voor je verbale en non-verbale communicatie en communicatietechnieken. Ook zal er veel aandacht zijn voor de zogenaamde journalistieke valkuilen, zoals de 'wat als' vragen. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Ook de boekhouding is belangrijk als zelfstandig werkende mediatrainer.

Bedrijven waar een mediatrainer werkzaam kan zijn

Een mediatrainer zal in de meeste gevallen aangemerkt moeten worden als ondernemer. Het beroep mediatrainer komt in loondienst eigenlijk niet voor. De meeste mediatrainers zijn zeer ervaren communicatie-experts, die door middel van coaching andere mensen helpen. Het beroep mediatrainer hoeft geen fulltime functie te betreffen. Als mediatrainer krijg je over het algemeen met verschillende vaklieden te maken, zoals directeuren, volksvertegenwoordigers, wethouders, artiesten en andere soorten influencers.

Competenties mediatrainer

Als mediatrainer is het in de eerste plaats erg belangrijk dat je zelf voldoende ervaring hebt opgedaan en dat je weet wat eventuele valkuilen kunnen zijn voor je cursisten. Daarnaast moet je in staat zijn om cursisten te motiveren, zodat je ze op een goede manier kunt coachen in hun gesprekstechnieken en houding. Als mediatrainer is het belangrijk dat je over goede communicatieve vaardigheden beschikt. Omdat je in veel gevallen als zelfstandig ondernemer werkzaam bent, moet je ook commercieel zijn en kunnen netwerken. Algemeen belangrijke woorden zijn trainen, begeleiden, plannen, flexibiliteit, inspiratie, energie, stressbestendigheid, analytisch en uitdrukkingsvaardigheid.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als mediatrainer

Er is een groeiende vraag vanuit het bedrijfsleven, en ook vanuit de overheid, naar goede mediatrainers. Daarom zijn er ook steeds meer mediacursussen te vinden. Het is nog wel zo dat een mediatrainer niet snel volop werk zal krijgen, omdat daar de vraag nog te gering voor zal zijn, tenzij je zeer goed aangeschreven staat. Over het algemeen zal een mediatrainer ook andere werkzaamheden als coach of communicatieadviseur uitvoeren. De doorgroeimogelijkheden als mediatrainer moeten gezien worden in het bekend worden zodat er meer of grotere opdrachten te verkrijgen zijn. Denk hierbij aan het mogen trainen van invloedrijke mensen die regelmatig op televisie of andere media komen. In dat geval kan een mediatrainer wellicht ook fungeren als spindoctor.

Arbeidsvoorwaarden en salaris mediatrainer

Er zijn voor dit beroep geen arbeidsvoorwaarden aan te geven, omdat wij er vanuit gaan dat je werkzaam zal zijn als zelfstandig ondernemer en dus zelf je arbeidsvoorwaarden zal bepalen. Ook is het voor dit beroep niet bekend wat je precies zal verdienen, omdat dat geheel afhankelijk is van het aantal opdrachten en soort opdrachten. Daarnaast kan je één op één mediatrainingen geven of klassikaal. Zoals eerder omschreven zullen de meeste mediatrainers hun werkzaamheden combineren met andere diensten.

Mijnzzp.nl