Podcaster

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Team Mijnzzp

Een podcaster is een presentator die audio-uitzendingen opneemt en maakt door middel van webfeeds. Het is een beroep dat door de toenemende belangstelling van het grote publiek voor podcasts snel in populariteit is toegenomen. Een podcaster heeft de mogelijkheid om op een relatief eenvoudige manier doelgericht een bepaald publiek te benaderen. Een podcaster richt zich bij het maken van een podcast vooral op audio. Toch zijn er ook podcasters die audio met video combineren. In dat geval wordt de podcast gemaakt met beeld en via internet beschikbaar gesteld. Audio podcasts zijn te beluisteren via MP3 spelers, maar de luisteraars maken veelal gebruik van een smartphone of pc. Een podcaster zorgt voor een goede voorbereiding voor de audio-opname. Bijvoorbeeld door een bepaald thema of specifiek onderwerp centraal te stellen en daarvoor een professional uit te nodigen of een deskundige die onderdeel is van de podcast. Er zijn allerlei thema’s en onderwerpen geschikt om een geluidsbestand van te maken. Denk maar aan een podcast over politiek of aan sport net als aan muziek of boeken. Het is ook mogelijk dat een podcaster een geluidsbestand creëert in de vorm van een luisterverhaal. Een podcaster kan elke aflevering een ander thema behandelen, maar het komt ook voor dat er sprake is van een serie die op hetzelfde onderwerp betrekking heeft. Het voordeel van een podcast is dat deze altijd te beluisteren is. Het is een geluidsbestand dat naar eigen inzicht op een willekeurig moment gestart kan worden. Het is natuurlijk wel belangrijk dat een podcaster voor de doelgroep interessante onderwerpen behandeld. Bovendien is het belangrijk om met de tijdsindeling rekening te houden, want een podcast duurt gemiddeld tussen dertig en zestig minuten, hoewel er ook veel kortere geluidsuitzendingen mogelijk zijn.

Een podcaster is dus aan te merken als een presentator van een zelfgemaakte audio-uitzending. Het is niet zo dat een podcaster als een radiopresentator is aan te merken, omdat een podcast doorgaans niet op de radio te beluisteren is. Podcasts zijn niet specifiek gericht op live audio, maar beschikbaar op websites en externe platforms waar meerdere podcasts te beluisteren zijn. Een podcaster stelt veelal een bepaald onderwerp centraal om dit te bespreken met bijvoorbeeld een deskundige. Dat maakt het dus mogelijk om een onderwerp uitgebreid en diepgaand aan de kaak te stellen. Denk daarbij aan een politiek onderwerp, maar ook aan bijvoorbeeld mode als thema net als een marketingthema. Naast het bepalen van een onderwerp, is het belangrijk om over de lengte na te denken. Ook is het aan te raden om een rustige locatie te kiezen om geluidsopname te maken. Een goede voorbereiding heeft niet alleen betrekking op het onderwerp, maar ook op de setting en apparatuur. Daarom is het belangrijk dat een podcaster de apparatuur voor het begin van de opname even test. Het maken van een intro en afsluiting ofwel outro maakt onderdeel uit van de werkzaamheden. Uiteraard is het na de opname van belang om de podcast te bewerken tot het gewenste eindresultaat. Bijvoorbeeld door het volume aan te passen of door een muzikale overgang te creëren.

EIGEN PODCAST BEGINNEN

Iedereen heeft de mogelijkheid om een eigen podcast te beginnen. Het is zelfs voor mensen een ideale marketinginstrument om de naamsbekendheid te vergroten. Bovendien zijn er heel gericht specifieke doelgroepen mee te bereiken. Denk maar aan een cryptohandelaar die elke week de cryptomarkt in een podcast uitzending bespreekt. Daarbij is het ook mogelijk om een gastspreker onderdeel te laten zijn van de podcast of de geluidsuitzending met een co-presentator te maken. Naast cryptohandel zijn politiek, ICT, marketing en mode eveneens populaire onderwerpen, waarbij het dus mogelijk is om een politicus, online marketeer of fashion blogger uit te nodigen. Het is als podcaster wel belangrijk om aan een specifiek onderwerp vast te houden om luisteraars aan je te binden.

POPULARITEIT PODCASTS

Net als blogs, vlogs en een YouTube-kanaal geldt voor een podcast eveneens dat het een populaire methode is om een groot publiek te bereiken. Er zijn net als bloggers, vloggers en YouTubers allerlei podcasters die inmiddels naam en faam hebben gemaakt en die een enorm bereik hebben. Naast de populariteit van geluidsuitzendingen geldt dat video podcasts eveneens een grote belangstelling kennen. Zo hebben de mensen de keuze om alleen te luisteren of om er ook beeld bij te zien.

WAT DOET EEN PODCASTER:

  • Onderwerpen bedenken
  • Lengte vaststellen
  • Locatie selecteren
  • Podcast voorbereiden
  • Setting klaarmaken
  • Apparatuur opstellen
  • Apparatuur testen
  • Gastsprekers uitnodigen
  • Software gebruiken
  • Podcast bewerken
  • Podcast online zetten
  • Luisteraars aantrekken

Wat is een podcast:

Waarom een podcastserie beginnen:

OPLEIDINGEN TOT PODCASTER

Er is geen opleiding van toepassing om podcaster te zijn. Iedereen kan immers een podcast maken met de juiste opnameapparatuur. Het is wel handig om over kennis te beschikken om de podcast te bewerken. Daarbij hoef je echter geen professionele kennis te hebben, zoals een editor, maar basiskennis komt wel van pas.

BEDRIJVEN WAAR EEN PODCASTER WERKZAAM KAN ZIJN

Een podcaster is veelal niet werkzaam voor een bepaalde onderneming. Het gaat vaak om mensen die over specifieke kennis en ervaring beschikken. Denk bijvoorbeeld maar aan een beroepssporter die een podcast maakt over sport. Of een ondernemerscoach die onderwerpen bespreekt die betrekking hebben op ondernemen. Zo zijn er ook influencers die een bepaald thema centraal zetten in een podcast of softwareontwikkelaars die een geluidsuitzending opnemen over ICT-onderwerpen.

COMPETENTIES PODCASTER

Het is als podcaster in elk geval belangrijk om over uitgebreide kennis over een specifiek onderwerp te beschikken. Doorzettingsvermogen is van belang net als het opdoen van inspiratie om steeds nieuwe afleveringen te maken. Consistentie is een belangrijke competentie om vast te houden aan een bepaald format en onderwerp. De doelgroep die naar een podcast over auto’s luistert, haakt een volgende keer af als je het ineens over eten hebt. Het is ideaal als je een prettige stem hebt om naar te luisteren en in staat bent om boeiende gesprekken te voeren, waarbij kennis van interviewtechnieken ook handig is.

ARBEIDSMARKTPERSPECTIEF EN DOORGROEIMOGELIJKHEDEN ALS PODCASTER

Er is niet echt een arbeidsmarktperspectief van toepassing, want het is net als bij bloggers en vloggers gewoon een kwestie van beginnen als podcaster. Degene die het volhouden en een groot publiek aan zich binden, zijn uiteraard succesvol. In het kader van doorgroeien, is het streven dan ook om bekend te worden als podcaster en een groot aantal luisteraars aan je te binden.

ARBEIDSVOORWAARDEN EN SALARIS PODCASTER

Er is geen gemiddelde te geven van een salaris van een podcaster. Vaak is het een aanvulling op andere werkzaamheden. Het is wel mogelijk om met podcasts geld te verdienen, bijvoorbeeld door adverteerders aan te trekken. In dat geval is het wel belangrijk om een groot bereik te hebben en dat kost tijd, energie en vooral veel doorzettingsvermogen.

Boekhoudsoftware vergelijken voor Podcaster

Gebruik een online boekhoudprogramma voor uw adminstratie. Mijnzzp.nl helpt u als Podcaster bij het maken van een keuze uit de verschillende programma's.

Mijnzzp.nl