Tech blogger

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Team Mijnzzp

Een tech-blogger is een persoon die zich bezighoudt met het testen van gadgets en in het bijhouden van de laatste technologie op het gebied van nieuwe gadgets. Een tech-blogger heeft zich daarin gespecialiseerd en een belangrijke taak is dan ook het maken van professionele reviews over gadgets. Tech-bloggen is in tegenstelling tot vele andere vormen van bloggen vooral onder mannen populair. Dat neemt niet weg dat er ook zeker vrouwen als tech-blogger werkzaam zijn die zich bezighouden met de nieuwste gadgets, maar ook met innovaties, coderen en apps. Een techblog richt zich op een specifiek doelgroep en dan vooral op mensen die geïnteresseerd zijn in de nieuwste snufjes op het gebied van gadgets. Denk daarbij, maar aan de komst van een nieuwe iPhone of Samsung. Een tech-blogger blogt dan niet alleen pas na de lancering over het nieuwe toestel, maar al lang daarvoor. Bijvoorbeeld met speculaties en verwachtingen omtrent het nieuwe device dat nog op de markt moet komen. Daarbij maakt de tech-blogger gebruik van informatie van onder meer indirecte anonieme bronnen die gegevens delen. Een van de andere werkzaamheden is het daadwerkelijk testen van gadgets om aan de hand van de test een professionele review te schrijven. Deze informatie is interessant voor de volgers omdat het een inkijkje biedt in het functioneren, kwaliteit, eigenschappen en de prijs van het product. Een tech-blogger doet ook veel research om op de hoogte te blijven van de laatste technische ontwikkelingen. Uiteraard hoort het schrijven en het zoeken of maken van afbeeldingen eveneens deel uit van de werkzaamheden. Het is ook mogelijk dat een tech-blogger vlogs maakt om de werking van een gadget in bewegend beeld te demonstreren.

Een tech-blogger is dus iemand die over een eigen blogpagina of YouTube-kanaal kan beschikken om met volgers bevindingen te delen. Zo is er mogelijk ook sprake van een combinatie van de functie van blogger en vlogger en meer specifiek YouTuber. De bevindingen gaan over allerlei onderwerpen, zoals over specifieke gadgets of over verschillende soorten gadgets. Denk daarbij maar aan de technologie en innovaties in auto’s net als aan smartphones of aan slimme deurbellen en beveiligingscamera’s. Ook radio’s en televisies kunnen een onderwerp vormen van een techblog net als specifieke apps of tips voor Windows. In het kader van het testen van gadgets geldt dat er een duidelijke taak is als product tester. Het bijhouden van een eigen blog verwijst naar de functie van webmaster en het bewerken van filmpjes legt een link naar een editor. In dat opzicht is een tech-blogger dan ook veelzijdig ingesteld en heeft de functie meer inhoud dan alleen het schrijven van een techblog. Zo komt het ook voor dat tech-bloggers evenementen bijwonen en beurzen bezoeken om op de hoogte te blijven van de nieuwste digitale ontwikkelingen.

TECHBLOG ONDERWERPEN

In tegenstelling tot andere soorten blogs heeft een techblog vaak betrekking op digitale onderwerpen. De lancering van een nieuwe smartphone van een bekend merk trekt bijvoorbeeld de aandacht van een tech-blogger. Dat geldt eveneens voor de nieuwste snufjes op het gebied van televisies. Ook meer algemene onderwerpen hebben de aandacht, zoals domestica. Binnen dit thema zijn er weer allerlei deelonderwerpen te onderscheiden, waarbij te denken valt aan slimme koelkasten en thermostaten die van afstand in te schakelen zijn. Ook tablets en computers vormen populaire onderwerpen om te behandelen voor een techblog net als digitale veiligheid en e-readers. Een tech-blogger heeft dan ook een schat aan onderwerpen om over te bloggen, maar het is ook mogelijk dat de focus zich richt op bijvoorbeeld smartphones. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat een tech-blogger een techblog bijhoudt over iPhones. Dat is meer specifiek dan wanneer een tech-blogger over alle soorten smartphones blogt en vlogt. In principe vormen alle digitale onderwerpen een bron van inspiratie voor een tech-blogger.

TECHNOLOGIE EN MARKETING

Er is bij techblogs doorgaans sprake van commerciële doeleinden. Denk maar eens aan webshophouders die gadgets aanbieden en daarbij over een reviews kanaal beschikken met een techblog. Het doel achter de techblog is om bezoekers van informatie te voorzien en om met de blog tot autoriteit uit te groeien. Dat is gunstig voor de positie in de zoekmachine. Het voorzien in professionele reviews zorgt ervoor dat bezoekers wellicht eerder overgaan tot aankoop van een product. Bij eerlijke reviews neemt de kans op succesvolle aankopen namelijk aanzienlijk toe. Er zijn veel grote internetondernemers die er een techblog op na houden en waar tech-bloggers parttime of fulltime mee bezig zijn. Het komt zelfs voor dat er meerdere tech-bloggers voor een grote internetondernemer werkzaam zijn. In dat geval verschijnen er dagelijks een of meerdere techblogs op de website. Afhankelijk van de organisatie zal je meestal te maken hebben met een sales manager, pr-bureau of marktonderzoeker.

WAT DOET EEN TECH-BLOGGER:

  • Digitale trends volgen
  • Gadgets testen
  • Reviews maken
  • Techblogs schrijven
  • Research doen
  • Op volgers reageren
  • Samenwerken met tech-producenten
  • Beurzen bezoeken
  • Evenementen bijwonen
  • Netwerken

Droom van een e-bike:

Apple AirTags unboxing:

OPLEIDINGEN TOT TECH-BLOGGER

Er is voor de functie van tech-blogger niet een specifieke opleiding van toepassing. Het belangrijkste is om passie te hebben voor digitale en technologische ontwikkelingen op het gebied van gadgets. Daarnaast is het wellicht nodig om in dat opzicht jezelf aan te merken als uitvinder. Als het gaat om nieuwe gadgets en innovaties binnen de technologie is er namelijk een verband te leggen met het beroep van uitvinder. Doorgaans start een tech-blogger met een techblog vanuit een grote passie en beschikt de blogger over veel kennis aangaande gadgets en digitale onderwerpen. Indien er ook sprake is van het maken van vlogs is het belangrijk om goed te kunnen presenteren, want je treedt dan als het ware op als presentator in de filmpjes.

BEDRIJVEN WAAR EEN TECH-BLOGGER WERKZAAM KAN ZIJN

De meeste professionele tech-bloggers zijn doorgaans aan te merken als redactiemedewerker die in dienst zijn van een bedrijf. Dat kan dan een fabrikant of middenstander zijn, maar ook een producent of internetondernemer. Er zijn ook tech-bloggers die als ondernemer werkzaam zijn en zelf een techblog hebben of zich laten inhuren door bedrijven om bijvoorbeeld reviews te schrijven. De opdrachtgevers zijn dan vaak webmasters die een webshop hebben of via affiliate marketing geld verdienen. Overigens is er op het gebied van tech-bloggen ook een populaire variant in het kader van het maken van unboxing video’s. Dat zijn dan vaak particulieren die tech als hobby hebben en producten van A tot Z onderzoeken om daarover een eerlijke mening te geven. Deze video’s hebben uiteraard ook een commercieel doel, zoals door middel van affiliate links in de review op te nemen. Er is dan sprake van een tech-blogger die geld verdient als affiliate marketeer.

COMPETENTIES TECH-BLOGGER

Een van de onmisbare competenties is het volgen van de laatste trends en innovaties, zoals een trendwatcher betaamt. Dit is met de werkzaamheden van een productmanager binnen de maakindustrie te vergelijken. Het is eveneens van belang om over schriftelijke communicatieve vaardigheden te beschikken voor het schrijven van blogs. Mondelinge communicatieve vaardigheden komen van pas als er sprake is van vloggen. Verder is er passie nodig net als interesse voor gadgets en techniek. Daarbij komen voor het schrijven van techblogs onderzoeksvaardigheden eveneens van pas. Als laatste is het ook belangrijk om te benoemen dat je een soort van futurist zal moeten zijn.

ARBEIDSMARKTPERSPECTIEF EN DOORGROEIMOGELIJKHEDEN ALS TECH-BLOGGER

De digitale ontwikkeling gaat steeds verder en tech-bloggers hebben wat dat betreft genoeg werk in het vooruitzicht. Op het gebied van doorgroeien, zijn er mogelijkheden om bijvoorbeeld professioneel product tester voor fabrikanten te worden. Het is ook mogelijk om een techblog of techwebsite met blog verder te ontwikkelen om tot autoriteit uit te groeien. Zo is het ook mogelijk om een online videokanaal te starten en sponsordeals binnen te slepen.

ARBEIDSVOORWAARDEN EN SALARIS TECH-BLOGGER

Arbeidsvoorwaarden en een salaris zijn vaak niet echt van toepassing op tech-bloggers die als freelancer of als ondernemer werken. Doorgaans komen de inkomsten voort uit sponsordeals, affiliate marketing en advertentieverkoop. Bij een dienstverband is er overigens geen eenduidig salaris te benoemen. Het hangt van het type bedrijf af wat in dat geval de maandelijkse inkomsten zijn.

Boekhoudsoftware vergelijken voor Tech blogger

Gebruik een online boekhoudprogramma voor uw adminstratie. Mijnzzp.nl helpt u als Tech blogger bij het maken van een keuze uit de verschillende programma's.

Mijnzzp.nl