Team Mijnzzp

YouTube

Niet alleen ‘vloggers’ hebben een YouTube-kanaal, ook steeds meer bedrijven maken er gebruik van. Maar waarom zou een ondernemer dit doen? De groei van het videoplatform kan een goede reden zijn, maar er zijn er veel meer. Bedrijven in bijna elke sector kunnen gebruikmaken van YouTube om video’s te delen omwille van het grote en diverse publiek van het platform en de vele tools die beschikbaar zijn voor creators.

Het delen van video’s op YouTube biedt eveneens de mogelijkheid om zowel gevonden te worden op het platform zelf, als op Google, omdat beide internetgiganten onder hetzelfde dak wonen.

YouTube laat aan ondernemers toe om kijkers dieper met het merk te connecteren. Interactie is hierbij een geweldige opportuniteit, of het nu via het antwoorden op vragen van kijkers is, of het beantwoorden van vragen door video. Dingen die je niet kan doen met alleen maar afbeeldingen en tekst.

En ‘last but not least’: het uploaden van video’s naar YouTube is gratis. Er zijn natuurlijk andere kosten zoals het investeren van tijd en productie, maar succes op het platform vereist geen budget van verschillende nullen of heel dure apparatuur.

Onderwerpen bedenken voor je YouTube kanaal

Begin in de eerste plaats met iets waar je jezelf kunt aan ‘vasthaken’, een onderwerp dat relevant is voor je doelpubliek. Dit kan een nieuw product of nieuwe dienst zijn, of iets over een nieuwe bedrijfslocatie. Dit hangijzer kan het zaad zijn voor andere ideeën voor video’s. Zorg er wel voor dat dit hangijzer specifiek genoeg is, zodat je niet verdwijnt in de vele video’s op YouTube.

Je kan ook tools gebruiken zoals bijvoorbeeld Wordtracker, waar je een zin of woord ingeeft en dan krijg je gerelateerde zoekopdrachten voor die zin of woord. Op die manier kan je ook relevante onderwerpen voor je video’s vinden. Je speelt in op de ‘noden’ van je kijkers aangezien je weet waarnaar ze op zoek zijn.

Op Amazon, Bol of een andere internetwinkel (of die van jezelf!) op zoek gaan naar vragen van mensen rond een bepaald product, kan ook nuttig zijn. Welke vragen stellen klanten over jouw producten? Aan de hand van een YouTube-video kan je hen van antwoord dienen.

Is het maken van YouTube video's veel werk?

Je kiest natuurlijk zelf hoeveel tijd je in het maken van je video steekt. Maak je een volledig nieuwe video of bewerk je een bestaande. Op het internet zijn er verschillende applicaties en software die je daarbij kunnen helpen. Je hoeft zelfs geen dure camera te gebruiken, het lukt ook met een kleiner, goedkoper model en zelfs met je smartphone. Eens je een script en storyboard hebt, kun je aan de slag en je gaat zelf zover als je wil.

Daarna is het tijd om je video te uploaden en dat gaat heel simpel. Het is vrij eenvoudig om een kanaal aan te maken op YouTube en dan ben je vertrokken. Online vind je handige stap-voor-stap handleidingen die je daarbij kunnen helpen. Kies voor je kanaal zeker ook een gepaste naam en profielfoto, en maak een banner die de mensen aanspreekt. Je kunt zelfs werken met een intro-video voor je kanaal.

Volgers krijgen op je YouTube-kanaal

Je wil natuurlijk dat je video’s bekeken worden, en dan is het belangrijk om volgers te hebben op YouTube. Er zijn verschillende manieren om dat te bekomen en wij lichten er een paar uit. Zo kun je vragen aan de kijkers om zich te abonneren op je kanaal. Op die manier krijgen ze een melding wanneer je een nieuwe video upload. Je kunt hiervoor zelfs een call-to-action verwerken in je video’s.

Het is ook goed dat er interactie is tussen jou en je publiek en dat je ‘vrienden’ maakt. Als je een relatie opbouwt met je kijkers, dan is de kans groter dat ze geïnteresseerd zullen blijven in je video’s. Antwoord op hun commentaren en vragen, en volg eventueel ook hun kanalen.

Wat ook nuttig kan zijn, is het plaatsen van je video’s op je website en ze te delen via de social media. Het is een win-win situatie, want als je ze embed op je website dan zal je site hoger gerangschikt worden door het algoritme van Google.

YouTube als marketingtool

Met meer dan 1 miljard unieke bezoekers per maand, is YouTube een platform dat elke ondernemer zou moeten opnemen in zijn marketingstrategie. Potentiële klanten bekijken immers liever een informatieve, leuke video dan dat ze een saaie nieuwsbrief lezen.

Het platform ideaal om je producten of diensten in de picture te zetten. Veel succesvolle ondernemers gebruiken videomarketing als hun belangrijkste strategie om klanten laten kennis te maken met hun bedrijf en wat ze aanbieden. Je kunt zelfs aan de hand van video’s andere klanten over hun ervaringen laten getuigen.

YouTube is de tweede grootste zoekmachine op het internet vandaag, na Google. Elke dag zoeken gebruikers naar antwoorden op hun vele vragen. Dit is een grote opportuniteit voor ondernemers, die hun expertise kunnen aanbieden onder de vorm van advies en tips.

Er bestaan verschillende manieren om als ondernemer YouTube te gebruiken en het een essentieel onderdeel van je marketingplan te maken. Naast wat hierboven al staat, denken we dan ook nog aan live streams, Q&A video’s, recaps van events, interviews met experts, enzovoort.

YouTube en SEO

Search Engine Optimization (SEO) is het proces van het creëren van webcontent die hoog gerangschikt wordt in de zoekmachines. En dat wil natuurlijk iedereen, want op die manier worden je video’s meer bekeken. Het optimaliseren van je YouTube-video’s in die zin is dus een must.

Een efficiënte SEO-strategie is belangrijk en het gebruik van de juiste ‘keywords’ is primordiaal. Keywords zijn begrippen gelinkt aan jouw content en waarvan je vermoed dat potentiële kijkers ze ingeven in zoekmachines. Hierna enkele dingen die je kunt doen:

• Het herbenoemen van je videobestand door gebruik te maken van een keyword
• Het keyword op een ‘natuurlijke’ manier invoegen in de titel van je video
• De omschrijving bij je video optimaliseren
• Je video taggen met populaire keywords gerelateerd aan je onderwerp
• Je video categoriseren
• Een SRT-bestand gebruiken om ondertitels en captions toe te voegen aan je video
• Een aangepaste thumbnail uploaden
• Kaarten en eindschermen toevoegen aan je YouTube-video

Passief inkomen verdienen met je YouTube kanaal

Net zoals dat het geval is voor een blog of andere website, kun je met YouTube passief geld verdienen door advertenties die worden weergegeven bij je video’s. Eerst met je ‘partner’ worden van het platform en daar zijn een aantal voorwaarden aan verbonden:

• Je video’s moeten uiteraard voldoen aan het beleid van YouTube en je moet meer dan 4.000 geldige publieke kijkuren hebben binnen de afgelopen twaalf maanden.
• Je moet in een regio wonen die in aanmerking komt voor het partnerprogramma.
• Je moet meer dan 1.000 abonnees hebben.
• Je moet een Google AdSense-account linken aan je YouTube-kanaal

Hoe meer video’s je hebt, hoe sneller je natuurlijk aan de 4.000 kijkuren zal geraken. Video’s van hoge kwaliteit zullen waarschijnlijk meer views krijgen, dus het brengt zeker op om wat tijd en energie te steken in het maken van de video’s.

Eens je voldoet aan alle vereisten, kun je het partnerprogramma aanvragen door naar je YouTube-account te gaan en te klikken op ‘inkomsten genereren’. Als een partner kun je inkomsten genereren door advertenties bij je video’s, ledenvoordelen en features zoals Super Chat, waarbij kijkers betalen om hun commentaren extra onder de aandacht te laten brengen tijdens een livestream. Wat de advertenties betreft, moet je er wel rekening me houden dat het niet voldoende is dat een advertentie wordt weergegeven. Een kijker moet op de advertentie klikken en ze (deels) bekijken, wil je er geld aan verdienen.

Mijnzzp.nl