Team Mijnzzp

Storytelling

Er zijn allerlei vormen van communicatie, waarin storytelling is toe te passen als zzp'er. Bijvoorbeeld op het moment dat je een pitch of presentatie geeft, maar ook bij het maken van filmpjes voor je website en social media. Bij het toepassen van storytelling draait alles om het inspelen op de emotie. Door het op de juiste manier toepassen van storytelling is het mogelijk om de interactie en betrokkenheid met je doelgroep te versterken. Het lijkt misschien lastig om storytelling binnen je online marketing te gebruiken, maar er zijn een aantal handige tips voor.

Inhoudsopgave
Speel in op de beleving en emotie
Speel in op dromen en wensen
Houd het simpel

Speel in op de beleving en emotie

Storytelling richt zich op het beeldend verhaal en om indruk te maken, is het belangrijk om op de beleving en emotie in te spelen. Vertel bijvoorbeeld een verhaal waarin de toehoorders of doelgroep zich in herkent. Storytelling is wat dat betreft universeel te maken door een gebeurtenis te vertalen naar herkenning. Het is mogelijk om daarbij een gebeurtenis uit je eigen ervaring als uitgangspunt te nemen die op jou veel indruk heeft gemaakt. In dat geval kun je als ervaringsdeskundige heel gericht je doelgroep aanspreken.

Speel in op dromen en wensen

Het raken van de gevoelige snaar is het uitgangspunt bij storytelling. De kijker of toehoorder heeft dromen en wensen. Daar speel jij op in met het vertellen van een beeldend verhaal. Neem de luisteraar mee in de eigen dromen die tot werkelijkheid kunnen komen. Het is uiteraard de bedoeling dat op een subtiele manier te doen. Het is juist niet zo dat je heel uitdrukkelijk laat weten dat ze echt jouw product moeten kopen. Je draait er als het ware dan ook een beetje om heen, maar leidt ze subtiel tot de gedachte dat jouw product of dienst nodig is om dromen en wensen waar te maken.

Houd het simpel

Het is bij storytelling belangrijk om het verhaal simpel te houden. Het is bij workshops vaak zo dat de focus vaak ligt op het exacte verhaalverloop met moeilijke schema’s en plotwendingen. Dat is in principe helemaal niet nodig, want het is voor toehoorders veel gemakkelijker om een simpel verhaal tot de verbeelding te laten spreken. Het is wel ideaal om een personage te creëren die voor iedereen herkenbaar is.

Lees ook ons artikel: welke vormen van online marketing zijn er allemaal?

Mijnzzp.nl