Team Mijnzzp

Vakantieblogger

De term "bloggen" is verzonnen door één van de allereerste bloggers, John Barger, die in de jaren 90 blogs publiceerde over de robotisering. Bloggers, kort voor web-loggers, publiceren met enige regelmaat op het Internet, over hun eigen leven (zoals het moederschap, een wereldreis, het leven op een boerderij...) of over een specifiek onderwerp of vakgebied. Tegenwoordig zijn er heel veel verschillende bloggers actief, die over alle denkbare onderwerpen schrijven. Er zijn ook steeds meer bloggers die een bepaalde vergoeding ontvangen voor hun artikelen.

Inhoudsopgave
Hoe zorg je dat je blogwerk wordt gesponsord?
Hoe bloggers geld verdienen
Bloggen voor externe partijen
Zelf op zoek naar opdrachten
Schrijven voor de website van de adverteerder
Populariteit van blogplatforms
Blogs zijn populair
Blogs zijn vindbaar
Welke bloggers worden gevraagd?
Inkomen groeit mee met bekendheid
Regelmatig bloggen voor je algoritmes
Welke vergoeding kun je als blogger krijgen?
Platforms voor betaalde blogs
Laagdrempelige websites, ook voor beginners
Platforms voor ervaren schrijvers
No-follow gesponsorde links
Gesponsorde links vermelden
Promoot waar je achter staat
De populariteit van gesponsorde artikelen
Voorwaarden die je zelf stelt
Blog over wat je echt aanspreekt
Binnen je niche blijven
Wees eerlijk en transparant
Financiële voorwaarden
Bloggen als (bij)baan

Hoe zorg je dat je blogwerk wordt gesponsord?

Een beetje slimme weblogger zorgt tegenwoordig dat hij betaald krijgt voor zijn werk. Maar hoe kun je als schrijver verdienen aan je blogs? In dit artikel leggen we het uit en zetten we een aantal mogelijkheden voor je op een rij.

Hoe bloggers geld verdienen

Content creators zijn mensen die een bepaalde media-informatie creëren, vooral voor digitale en sociale media. Dit materiaal is vaak educatief bedoeld en bijna altijd ook voor entertainment. Het materiaal kan bestaan uit teksten, maar ook beeldmateriaal, podcasts en video's of bijvoorbeeld Youtube vallen eronder.

Iedereen die informatie produceert voor de media is een content creator. Dit hoeft dus niet per se voor een eigen website of platform te zijn, maar dat kan natuurlijk wel. Afhankelijk van je commerciële en creatieve doelstellingen, je budget en de tijd die je erin wilt steken zitten er voor- en nadelen aan het bouwen van een eigen website of platform.

Bloggen voor externe partijen

Vaak wordt er geschreven in opdracht van externe partijen: online marketeers, die gebruik willen maken van het schrijfwerk en eventueel de bekendheid en het bereik van de blogger. In sommige gevallen worden de schrijvers direct benaderd door deze adverteerders. De weblogger kan het product bijvoorbeeld in opdracht zelf uitproberen en van zijn (positieve) ervaringen verslag doen in zijn blog. Zo kan hij het product promoten.

Dit is voor de blogger echter alleen interessant, wanneer het past binnen zijn niche. Bijvoorbeeld: een vegetarisch receptenboek kan door iemand worden gepromoot die blogt over vegetarisch eten, of die kok is en blogt over verschillende recepten. Deze laatste zal geen interesse hebben in het promoten van een nieuwe lipstick en de producent van lipstick zal op zijn beurt beter een blogger kiezen die actief is in bijvoorbeeld de beauty community.

Zelf op zoek naar opdrachten

Ben je als blogger minder bekend en heb je nog weinig volgers, maar wil je toch graag snel rendement van je werk? Dan kan het goed zijn om zelf op zoek te gaan naar opdrachten en naar adverteerders. Verderop in dit artikel lees je hierover meer.

Schrijven voor de website van de adverteerder

Commercieel bloggen hoeft dus niet altijd betrekking te hebben op eigen onderwerpen of producten. Steeds meer bloggers kiezen er ook voor om te schrijven voor de website van een bedrijf. Zelf op zoek gaan naar een bedrijf kan als blogger erg lucratief zijn.

Populariteit van blogplatforms

Blogs zijn populair

Blogplatforms zijn heel populair bij adverteerders. Dit is met name het geval omdat sommige populaire blogs druk bezocht worden door, en goed bereikbaar zijn voor een bepaalde doelgroep. Ze zijn als het ware de "sorteermachine" voor potentiële klanten met een bepaalde interesse. Als het product van de adverteerder past bij de niche van de blogger, kan deze hier dus doelgericht op adverteren.

Blogs zijn vindbaar

Blogs blijven ook na een tijdje vindbaar op de zoekmachines, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld betaalde reclame banners. Ook wekken bloggers een bepaald vertrouwen op bij hun publiek. Sommige vaste volgers zien hun favoriete schrijvers of influencers bijna als hun vrienden. Logischerwijs zijn deze volgers als potentiële klanten veel gevoeliger voor de boodschap en mening van hun influencer dan van een willekeurige reclametekst. Als een van hun favoriete bloggers bepaalde producten uitprobeert en/of aanbeveelt, zullen zijn volgers hier dus eerder voor open staan.

Welke bloggers worden gevraagd?

Je zou misschien denken dat alleen populaire bloggers gevraagd worden door marketeers, maar dit klopt niet helemaal. Marketeers zijn vooral geïnteresseerd in de niche van de blogger. Zij kunnen meerdere bloggers, binnen voor hen relevante niches, benaderen en betalen. Vaak zullen beginnende en minder bekende bloggers het natuurlijk wel met kleinere bedragen moeten doen. In het begin van je blog carrière heeft het geen zin om te bloggen met geld als hoofddoel. Je zal nog niet veel verdienen.

Je eerste doel is bekendheid verwerven, en dat doe je het beste door te bloggen over iets waar je oprecht enthousiast over bent en waar je veel van weet of over wilt leren. Blijf je regelmatig bloggen en stel je je (Facebook)vrienden en familie op de hoogte, dan zul je stukje bij beetje meer bekendheid krijgen en beter vindbaar worden op Internet.

Inkomen groeit mee met bekendheid

Naar mate je bekendheid groeit en naar mate het aantal adverteerders toe neemt, groeit natuurlijk ook je inkomen. Het grote voordeel is dat dit een (gedeeltelijk) passief inkomen is: je blijft betaald krijgen voor een artikel die je in het verleden geschreven hebt, zo lang deze blog bezocht wordt en er, bijvoorbeeld, betaalde links zijn opgenomen.

Regelmatig bloggen voor je algoritmes

Wel moet je natuurlijk regelmatig blijven bloggen, om je volgers niet teleur te stellen en geïnteresseerd te houden. Ook is regelmatig bloggen gunstiger voor je algoritmes. Hoe meer blogs op je website, hoe meer keywords en links de zoekmachines zullen vinden. Dan zal meestal ook het aantal volgers blijven groeien, wat je nog interessanter maakt voor adverteerders.

Welke vergoeding kun je als blogger krijgen?

Welke betaling je krijgt voor je blog, hangt natuurlijk erg van bepaalde omstandigheden af. De populariteit speelt hierbij natuurlijk een grote rol. Maar ook wat je er zelf aan doet om vindbaar te zijn, hoe actief je als weblogger bent in het zelf op zoek gaan naar mogelijkheden om jezelf te bedruipen, zoals het plaatsen van banners, affiliate marketing en dergelijke. Bij affiliate marketing kan de lezer van je blog op een zogenaamde affiliate link klikken. Deze link zal hem doorverwijzen naar een andere website, waarop (meestal) een bepaald product wordt aangeboden. Bij iedere klik en/of iedere aankoop van een nieuw product, krijg je iets betaald.

Soms krijg je geen geld als vergoeding, maar producten of bonnen. De vergoedingen kunnen dus sterk uiteenlopen. Om toch een indicatie te geven: in de meeste gevallen kun je denken aan een compensatie van tussen de 50 en 150 euro.

Platforms voor betaalde blogs

Laagdrempelige websites, ook voor beginners

Tegenwoordig bestaan er platforms die vraag en aanbod samenbrengen. Opdrachtgevers worden hier aan bloggers gekoppeld. Sommige van deze sites zijn voor iedereen toegankelijk en dus laagdrempelig. Een bekend voorbeeld van zo'n website is Hulc. Adverteerders kunnen hier op zoek gaan naar publishers (hoofdzakelijk bloggers) en deze selecteren op hun specifieke kenmerken. Als Internetschrijver kun je je inschrijven op Hulc.nl en zo jezelf aanbieden om te adverteren.

Platforms voor ervaren schrijvers

Er bestaan ook websites die vergelijkbaar zijn met Hulc, maar die wel wat hoogdrempeliger zijn. Je moet dan als publisher bijvoorbeeld worden uitgenodigd om je te mogen inschrijven. Vaak gaan zulke blogs weer met bepaalde voordelen gepaard. Als je hier eenmaal "binnen" bent is de kans om door een adverteerder te worden uitgekozen groter.

Een nofollow-link is een link die niet herkend wordt door zoekmachines als Google. Normaal gesproken kan een zoekmachine het onderscheid tussen een betaalde en een niet betaalde link namelijk niet goed maken. Om als het ware valse concurrentie in de zoekresultaten van betaalde, commerciële links te voorkomen, heeft Google in zijn richtlijnen als eis gesteld dat je een nofollow-link plaatst bij een link die gesponsord is. Doe je dit niet, dan riskeer je een Google penalty. Een Google penalty heeft tot gevolg dat je helemaal niet meer zichtbaar bent op de zoekmachine.

Ook is het belangrijk om je te realiseren dat Google transparantie naar de consument of cliënt van je vraagt. Want veel adverteerders willen helemaal niet dat je vermeldt dat je met gesponsorde links werkt. Als je meegaat in hun eisen, loop je echter het risico op een Google penalty.

Promoot waar je achter staat

Ook kun je in sommige gevallen het vertrouwen van je volgers schaden als je niet doorzichtig naar ze bent in je bedoelingen en in hoeverre je betaald krijgt voor producten die je onder de aandacht brengt en aanbeveelt. Hoe belangrijk dit is, hangt samen met je doelgroep en het imago dat je van jezelf hebt neergezet.

Ga je bijvoorbeeld voor eerlijk fair trade veganistisch enzovoorts in je blog, dan ben je geloofwaardiger als je doorzichtig en openhartig blijft over de relatie met je producenten en adverteerders. Ook als je bijvoorbeeld juridische producten aanbiedt, bijvoorbeeld verzekeringen, is het extra belangrijk om betrouwbaarheid en degelijkheid uit te stralen, ook op je website.

De populariteit van gesponsorde artikelen

Bij gesponsorde artikelen is de kwaliteit van je materiaal minstens zo hoog als bij redactionele content. Dat betekent dus dat je artikelen en eventuele foto's net zoveel entertainment en/of informatieve meerwaarde bieden aan de bezoeker als de oorspronkelijke en de "gewone" artikelen op de website. Met andere woorden, de bezoeker van de website moet zich vermaken en nauwelijks doorhebben dat het om reclame gaat. Juist daarom is deze vorm van advertising erg populair bij adverteerders. In sommige gevallen kan gesponsorde content ook worden opgeleukt door bijvoorbeeld een (gast)influencer in te huren of door middel van video-marketing.

Voorwaarden die je zelf stelt

Blog over wat je echt aanspreekt

  • In principe mag je zelf bepalen welke voorwaarden je stelt aan de adverteerder. Wel is het aan te raden om een artikel te schrijven of een product aan te prijzen waar je achter kunt staan. Heb je in werkelijkheid niets met het product en promoot je het puur voor het geld? Dan zal je publiek dit zeker merken.

Binnen je niche blijven

  • Ook moet het onderwerp of product binnen je niche passen. Is dit niet het geval, dan kan je daarmee minder professioneel overkomen en je publiek teleurstellen. In de meeste gevallen zal de adverteerder een blogger zoeken die aansluit bij zijn producten, dus dit is meestal niet iets om je zorgen over te maken.

Wees eerlijk en transparant

  • Wees naar de adverteerder of opdrachtgever transparant en eerlijk over je aantallen volgers en bezoekers. Daarop kan de adverteerder zijn betaling afstemmen. Ook als je niet al te veel volgers hebt kan je onderwerp toch al interessant zijn voor een adverteerder. Een adverteerder is namelijk hoe dan ook gebaat bij goede backlinks (linkbuilding).

Financiële voorwaarden

Last but not least spelen de financiële voorwaarden een rol. Je doet je schrijfwerk niet voor niets. Maar als beginnend schrijver kun je natuurlijk niet net zo veel vragen als iemand die zijn positie in de markt al heeft weten te veroveren. Het is dus niet vreemd om wat lager met je prijs te gaan zitten en naarmate je meer ervaring opdoet, je prijzen wat te verhogen.

Maar pas op: laat je nooit te weinig betalen. Je profileert je met te lage prijzen in feite als iemand die zichzelf niet serieus neemt in zijn vak en zo zal je ook gezien worden. Mocht je nog klanten geïnteresseerd krijgen voor dat lage bedrag, probeer je prijzen daarna nog maar eens op een redelijk niveau te krijgen. Grote kans dat je die klant dan weer kwijt bent.

Bloggen als (bij)baan

Bloggen is een leuke, creatieve en uitdagende manier om geld te verdienen. Wel biedt deze manier van ondernemen weinig zekerheid en is het tegenwoordig oppassen geblazen met de richtlijnen van Google. Je zult oplettend, vindingrijk en ondernemend moeten zijn. Maar als een beetje online-avontuur bij je past, is het zeker de moeite om aan de weg te timmeren als online publisher.

Lees ook ons artikel: Linkbuilding voor bloggers: meer autoriteit opbouwen

Mijnzzp.nl