Van de redactie

Avatar van Team Mijnzzp

Reclamebord winkel

Het creëren van relevante content is van groot belang voor de propositie van je bedrijf en de indexatie in Google. Maar hoe zorg je voor de juiste strategie? Hoe zet je deze vorm van marketing in voor meer naamsbekendheid? Wij geven je 4 handige tips!

1. Relevante content = klantenbinding

Op dit moment is er een overvloed aan informatie voor de klant beschikbaar. Een klant kan tenslotte met een vraag op tal van websites terecht voor het antwoord. Dit betekent dat je als ondernemer het verschil moet maken door het creëren van relevante content. De klant moet jouw website willen raadplegen (de ‘pullstrategie’), in plaats van dat jij de klant onderdompelt in informatie (de ‘pushstrategie’). De kernvraag luidt: wat zijn de redenen dat een klant mijn website bezoekt? En hoe kan ik mijn website nog relevanter maken voor mijn klanten?

2. Bloggen

Één van de manieren om relevante inhoud te creëren is door te bloggen. Hierbij moet de nadruk niet liggen op het verkopen van je product of dienst, maar om het verhaal eromheen. Bedenk blogposts die aansluiten op het interessegebied van de klant. Maak daarnaast ook actief gebruik van social media. Belangrijk: gebruik niet exact dezelfde inhoud op elk social media platform, op elk kanaal zit tenslotte een andere doelgroep en dit vereist een andere marketing aanpak.

3. Linkbuilding: zorg voor high quality links

Bij linkbuilding zorg je ervoor dat andere websites links plaatsen naar jouw bedrijf op hun pagina, zogenoemde backlinks. Hoe meer links, hoe waardevoller je bent volgens Google en hoe meer autoriteit je creëert. Hoe krijg je dit voor elkaar?

  • Door het schrijven van kwalitatief goede blogposts: lezers delen dit vervolgens op hun eigen social media kanalen of websites en zo wordt jouw bedrijf sneller gevonden.
  • Daarnaast kun je links ruilen met andere websites, door contact op te nemen met een bedrijf waarvan jij graag zou willen dat ze een backlink plaatsen. Pas wel op met dit soort geïnitieerde links, kwaliteit gaat boven kwantiteit, zeker in de ogen van Google.
  • Door te gastbloggen: hierbij schrijf je blogs voor andere websites, waar lezers jouw bedrijf weer indirect kunnen vinden. Gastbloggen zorgt dus voor een groter publiek en op de lange termijn ook meer naamsbekendheid.

4. Creëer autoriteit

Dit is waar het om draait: als een klant opzoek is naar informatie over een bepaald onderwerp, zou deze jouw website moeten bezoeken, niet die van je concurrent. Autoriteit is belangrijk, omdat het een goede indicatie geeft van de waarde van je website. De inhoud is hierin grotendeels bepalend, samen met het aantal kwalitatief goede backlinks. Een goede contentmarketing strategie is dus erg waardevol voor de indexatie in Google en de vindbaarheid van je website op lange termijn.

Mijnzzp.nl